снимка: sertomacenter.org
Симтомите, характерни за нарушенията от аутистичния спектър,
могат да се обяснят като функционално прекъсване с намалена активност и
съгласуваност в дясната хемисфера на мозъка, както и увеличената симпатикова
активация. Нарушенията от спектъра произлизат от десинхронизацията и
неефективната комуникация на двете мозъчни полукълба. Съответно най-добрият
начин за преодоляването на симптомите е да се подобри координацията на
областите на мозъка.
ХАРАКТЕРИСТИКА
|
ЛЯВА ХЕМИСФЕРА
|
ДЯСНА ХЕМИСФЕРА
|
Анатомични
разлики
|
По-голяма
повърхност на горната част на темпоралния дял, по-широк окципитален дял и
фронтален оперкулум
|
По-широк
десен фронтален дял като цяло
|
Движение
и праксис
|
Контрол
на дясна ръка, фини и сложни движения на 2 ръце
|
Контрол
на лява ръка, умения за конструиране на пространствени модели
|
Перцепция,
обработка, генерация
|
Вербални
сигнали (устни и писмени), с голям езиков капацитет, смятане
|
Невербални
зрително- пространствени сигнали, минимален езиков капацитет, като на 10-11
г. дете, възприемане на музика
|
Стратегия
|
Последователна
обработка във времето на детайли и признаци, термини, брой, размер
|
Едновременна
обработка на общи свойства и модели, реконструиране цялото от фрагментите му
|
Функциониране
|
Аналитично
|
Синтетично
|
Принцип
на организация на информацията
|
По
концептуално подобие
|
По
външно подобие
|
Функцията
се определя като:
|
Рационална
|
Интуитивна,
за въображението и възприемане на изкуството
|
Памет
|
Вербална,
главно слухова
|
Невербална,
главно зрителна
|
Емоционално
възприемане и експресия
|
На
радостни събития и положителни емоции
|
На
тъжни, неприятни събития и отрицателни емоции
|
Най-добрият подход е мултимодална терапия, която включва комбинация от сензорна, когнитивна, поведенческа и биохимична интервенции, които подобряват общото здравословно състояние на организма, редуцират възпаленията и увеличават дейността на дясната хемисфера до такова ниво, че да стане кохерентна с дейността на лявата. (Д-р Робърт Мелило)
Доктор Али Мазахери от университета в Калифорния, Дейвис,
заедно с колегите си, установяват, че при деца, диагностицирани с
хиперактивност и дефицит на вниманието, се наблудава дефицит в “top-down” контрол на
вниманието, което е знак за функционална разединеност между предната част на
мозъка и тилната кора.
Лучия Таскова,
Психолог,
***
Лучия Таскова, завършва психология в
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“. Преминала е различни допълнителни
обучения като сензорна интеграция и сензорна игра, игротерапия за деца,
сказкотерапия (приказкотерапия) за деца и възрастни, работа с
метафорично-асоциативни карти, системни констелации, арт-терапевтични техники и
други, при руски, немски и гръцки специалисти. Към момента продължава
обучението си по фамилна психотерапия към Институт по фамилна психотерапия.
Основател и вдъхновител на
консултативно-терапевтичен център „Веселата къща“, където заедно с колегите си работи
с деца до 5 годишна възраст.
За да оптимизира индивдуалният подход в
работата с децата, в зависимост от техният личен потенциал за развитие и
потребности с екипът й съчетават няколко метода на развитие, възпитание и
обучение – Монтесори, Валдорф, Доман, Никитин, сензомоторно развитие и др. Като
работи и върху интеграцията на задържани примитивни рефлекси.
Работата и с деца с разстройства на развитието
е базирана на програмата на д-р Робърт Мелило (американски невролог) – Брейн
Баланс. Подходът, фокусиран върху развитието на мозъка и хемисферна интеграция
използва физически, сензомоторни и когнитивни упражнения, придружени с диета,
която се назначава на база кръвни изследвания от специалист.
За повеече информация: https://web.facebook.com/LuchiyaT/?_rdc=1&_rdr
Няма коментари:
Публикуване на коментар