понеделник, 24 август 2020 г.

Моторни умения и координация на движенията

сн. Action Sport Phisio

👬💏👭💏👬

        Веднага след като детето започне да осъзнава частите на тялото, позицията си в пространството, способността му да контролира движенията и съответно да реагира на осезаеми, зрителни, слухови и други външни влияния, започва постепенно да придобива усещане за осъзнаване на тялото си. Именно чрез движението се установява концепцията за тялото, включително и тези, които имат влияние върху емоционалния ни живот. 

По време на първата (статична) фаза детето изучава своето тяло и неговите части. 

По време на второта (динамична) фаза - детето проектира образа на тялото си в околната среда, в космоса.

        Концепцията за тялото се формира в процеса на интегриране на перцептивно-моторните преживявания. Това се случва успоредно със сензомоторното развитие на детето. Следователно сензорно-моторните увреждания влияят неблагоприятно върху вормирането на телесния образ. Първо, детето се научава да разпознава своето тяло и неговите части, след това то осъзнава тялото си в пространството по отношение на други тела. 

В същото време, движението е основният елемент. Детето възприема тялото си като двигателна система, като постоянно изучава двигателните си възможности. Ако двигателният аспект на възприятието е нарушен, тогава рисунките на такива деца отразяват психическо и емоционално отклонение.

        В зависимост от степента на нарушения в движението на децата възприятието им ще бъде ограничено, изкривено, което ще се отрази върху изграждането на концепцията за функцията на тялото и гещалт, в резултат на което ще бъде невъзможно да се копират геометрични фигури, да се възприемат разстоянията между движещите се обекти, а възприятията-двигателни нарушения ще доведат до трудности при четене и писане.

Проучванията на влиянието на физическото възпитание върху развитието на деца в предучилищна възраст позволиха да се определи естеството на задачите за развитие на двигателните умения и координацията на движенията, т.е. за разработването на стандарти и еталони на основните движения (ходене, бягане, скачане, катерене) и за създаване на условия за по-доброто им осъзнаване, които са предпоставки за създаване на двигателни комплекси, които да формират произволни двигателни умения, двигателна независимост, двигателна способност за отражение и двигателна памет, както и за осъзнаване на схемата на тялото. 

Предлаганите игри са насочени към решаване на тези проблеми.

"Класика"

Изобретен от деца за игра на асфалт, както и на всяка повърхност, където можете да рисувате с тебешир или пръчка, това е най-често срещаното забавление от този тип. „Класика“ е стар, изпитан метод, който развива добре координацията на краката и очите, способността да спазвате правила и да планирате действията си. Целта на играта е да прескочите възможно най-бързо над начертаните квадратчета в определен ред, без да стъпвате на линията.

Играта е не само забавна и вълнуваща, но също така развива координацията на очите, както и координацията "ръка- око", фините двигателни умения на ръката, умственото планиране и спазването на правилата.

"Хвани го!"

Тази проста, но всепоглъщаща игра тренира скоростта на реакцията ви, координацията между ръцете и очите, всички форми на внимание, целенасочено планиране и креативното мислене. 

Единият играч стои с протегнати ръце и леко наведени в лактите напред. Другият играч държи кибритена кутия над ръцете на първия играч и след като изчака известно време у него да се натрупа напрежение, пуска кутията. Ловецът трябва да я хване, преди да докосне земята. 

Повечето хора сплитат пръстите на ръцете си, опитвайки се да хванат кутиите, но има и по-добри трикове за това. Опитайте се да ги намерите!

"Щендер"

Това е проста игра, подходяща за училищните маждучастия и почивки или разходки. Може да има произволен брой участници, но оптималният брой е шест души. За играта всички участници застават в кръг или просто се разпръскват, недалеч един от друг. Всеки играч получава номер или името му се използва вместо число. Водещият хвърля топката нагоре и в същото време извиква произволно число или нечие име. Играчът, чийто номер (име) е извикан, трябва да хване топката, преди тя да докосне земята. Ако той направи това, тогава заема мястото на "водещия" и сам хвърля топката, а "водещият", който извика номера (име), заема мястото на "ловеца" и трябва да я хване - в противен случай ще трябва да хвърля отново.

Играта е много вълнуваща и добра с това, че тренира реакцията на децата (принуждавайки ги да бъдат нащрек), зрително-слухова концентрация, всички форми на внимание, визуално-пространствена ориентация и координация на движенията.

„Маршируваме под такта на музиката“

Упражнението е насочено към развиване на високоскоростни двигателни умения, осъзнаване на нечии движения, слухова концентрация, спазване на правилата и разграничаване темпото на музиката и съпътстващите я движения. Децата се насърчават да ходят по такта на музиката с внезапни спирки. След спиране ходенето се възобновява, но с ускорение или забавяне на темпото. Водещият определя честотата на спирането и естеството на темпото на музиката.

„Наблюдение на нашите движения“

От практиката е известно, че в тъмното, без отправна точка, човек ходи не по права линия, а в дъга с голям радиус. Въпреки това, дори и в тъмното, можете да ходите по права линия, ако внимателно наблюдавате (тоест, ако бъдете внимателни и контролирате) движенията си, запаметявайте ги. На децата се предлага игра, която им позволява да се научат да ходят по права линия в тъмното.

На равна платформа  се закрепва вертикално пръчка с дължина един метър и половина. Детето, застанало срещу пръчката, трябва да стигне точно до нея, наблюдавайки движенията си. След това, трябва да се опита да направи същото, докато е със завързани очи. Победител е този, който по-добре ходи по права линия, със завързани очи и докосва пръчката.


"Седем"


Тази пристрастяваща игра е не само полезна, но и добро забавление. Това изисква малка топка (гумена или за тенис), стена и малко свободно пространство. Трябва да хвърлите топката по стената по седем различни начина и това трябва да стане много бързо. Ако топката падне, играчът започва играта отначало. Последователността и формата на действията са както следва:


            1) хвърлете топката направо в стената и я хванете;


            2) уловете топката след един отскок от земята;


            3) ударете топката в земята, така че тя да се удари в стената, когато отскочи;


            4) хвърлете топката под крака в стената и я хванете, преди да се удари в земята;


            5) хвърлете топката и пляскайте с ръце, преди да я хванете;


            6) хвърлете топката в стената и, като направите завой на 360 °, я хванете;


            7) повторете първото хвърляне.


Тази игра може да се играе от детето сам или да се редува с други деца. Силната срана на играта е, че за можете постоянно да подобрявате предишните си резултати в координацията на движенията, сръчност, баланс и т.н. което дава на детето желание да се усъвършенства. Тази игра развива целенасоченост, координация на движенията, задържане на правилото, превключване и разпределение на вниманието.


"Слушайте плясканията"


Играта е насочена към развиване на вниманието, слуховата концентрация, координация на движенията, пространствено-времевата ориентация, работната памет, спазването на правилата и последователността на действията.

Процедурно (играта) изглежда така

Играчите се разхождат в кръг. Когато водещият пляска с ръце веднъж, децата спират и заемат поза „плачеща върба“ (краката са на ширина на раменете, ръцете са леко разтворени в лактите и висят, главата е наклонена към лявото рамо). Ако водещият пляска с ръце два пъти, те заемат позата на жабка (сядат, петите са събреани заедно, пръстите и коленете отстрани, ръцете между краката на пода). Три пляскания - поза на щъркел (играчите застават на един крак, ръцете отстрани). Четири пляскания -  възобновяват ходенето.


Автор: Наталья Круглова - част от книгата

"Развиваем в игре интеллект, эмоции, личность ребенка"

към оригиналният текст

  

Няма коментари:

Публикуване на коментар

КАКВО НИ ТРЯБВА, ЗА ДА СМЕ ЩАСТЛИВИ!?

Какво ни трябва, за да сме щастливи? Що още дирим, за да се заситим? На всичкото натрупано сме като полуживи. По чуждото, все алчно бляскат ...