вторник, 7 септември 2021 г.

Ученикът с аутизъм в образователната система

 



 (бележки от лекцията)


 За успешно обучение се нуждаете от:

 - Автономност

 - Памет

 - Обработка на данни

 - Мотивация

 - Организация

 - Планиране

 - Контрол

 - Социални умения

 - Физическа и емоционална саморегулация

 - Способност за разрешаване на конфликти.


 Ученик с аутизъм не се учи автоматично от опита, както другите.  Той трябва да бъде специално обучен и целенасочено да насажда уменията на учениците.  Те включват:

 - Разбиране на авторитета на учителя

 - Разбиране на приликите и разликите между училище и дом

 - Организация - подготовка на лично оборудване за урока

 - Организация - подготовка на тялото за часове

 - Елементарна независимост

 - Следвайте прости инструкции

 - Възможност за подчертаване на основното и второстепенното

 - Разбиране на личната отговорност

 - Концепции за време и пространство

 - Разбиране на правилата за поведение: къде е границата ("червена линия") и къде можете да бъдете гъвкави.


 Взети заедно, тези умения представляват „ученичество“.  Ученикът трябва да се научи да разбира каква е функцията на ученика и какъв е учителят.


 Необходимо е да се проверят основните умения на ученика, за да се оцени качеството на неговото „ученичество“.  Например, измерете колко време му отнема да копира от дъската, поставете бележник в куфарчето си и извадете друг, който съответства на темата.  Необходимо е да се оцени неговото разбиране за времето: нека ученикът да направи предположение за това колко време ще отнеме действието и да провери по часове колко време всъщност е отнело.  Неговото разбиране за разстояние трябва да бъде проверено по същия начин.  Освен това трябва да проверите дали детето разбира датите (датата вече е отминала или още не е).


 Такава оценка е необходима за правилния избор на класа.  Например, за да разберете дали ученикът може да премине от клас по комуникация в обикновен клас.  Трябва да се уверите, че той може да бъде студент.


 За да придобие знания, ученикът се нуждае от умения за учене (стратегии).  Те са разделени в няколко категории.  Именно уменията за учене трябва да бъдат въведени в IEP (תל"א).


 Когнитивни умения.


 Учителят не дава знания.  Той учи да мисли по определен начин, така наречените ментални стратегии:

 - Обобщение

 - Сравнение

 - Извод

 - Успение.


 Както и организационни умения:

 - Планиране

 - Разрешаване на конфликти

 - Контрол (проверка)

 - Концептуализация.


 Отделно се подчертават важни когнитивни умения, като понятието за брой, време, смисъл на четене.


 Социални умения


 Те включват:

 - Социална мотивация

 - Умения за слушане

 - Разбиране на правилата за поведение

 - Поддържане на правилната социална дистанция

 - Лично пространство

 - Спазване на приоритета

 - Зрителен контакт

 - Разбиране на емоциите

 - Отношение към друг, ToM

 - Вербален и невербален език

 - Участие в разговора

 - Процесът на създаване на приятелства

 и т.н.


 Социални взаимодействия


 Социалните взаимодействия у дома и в училище се различават.  Тъй като родителите имат огромна банка от социални знания и ги използват у дома при общуване с детето, като неволно действат като посредници между него и околната среда.  В училище детето използва своите оскъдни социални умения, много скромни умения, за да разбере социалния партньор.  За да установите връзка, ви трябват познания за връстниците около детето и връзката между тях.  За да създадете приятелства, се нуждаете от богат опит от т. Нар. Транзакции - различни социални ситуации.  Детето трябва да бъде научено на социални транзакции и какво е приятелство.


 В часовете по социални умения на децата се обяснява, че един приятел е връстник, с когото сме във връзка от дълго време, имаме общи интереси, толкова си вярваме, че споделяме тайни.  Можете да разчитате на приятел.


 По правило децата нямат тайни в спектъра.  Дете с нормално развитие на около 6 години вече се нуждае от лично пространство, поверителност, тайни и личен живот.  Това е важно за развитието на умението да се криеш, а не да показваш емоциите си.


 Изисква се богат положителен опит от приятелски отношения от най-ранна възраст, в противен случай ще бъде много трудно, почти невъзможно да се установи връзка на 16-17 години.  Понякога трябва да принудите децата да създадат връзки, така че детето да има опит в социалното взаимодействие.  Ако не настоявате, детето ще бъде самотно и ще свикне до самотата толкова много, че това ще се превърне в негово естествено предпочитание.  Ако детето казва, че не се нуждае от приятели, то трябва да се опита да „съчетае“ някого с него като партньори, поне временно, така че поне да е с някого в същата стая.  Това ще обогати банката му от знания, която е от съществено значение за социалните взаимодействия.


 Мисловни процеси


 Нарушени процеси на мислене при деца с аутизъм:

 - Възприемане на информация

 - Обработка на данни

 - Хранилище за данни

 - Изкривена интерпретация

 - Повредена ToM

 - Недостатъчна банка от знания

 - Способност за разрешаване на конфликти

 - Нарушаване на EF (изпълнителна функция).


 Самочувствието се основава на банка от знания.  Участието на възрастни (תיווך) помага да се създаде мислене и да се постави правилната концепция в банката на знанието.  За да направим това, трябва да „преведем“, назовем, опростим и обясним концепцията.  Например: "Сега ревнувате. И аз понякога завиждам."  Емоциите и чувствата трябва да бъдат обяснени, включително сложни, амбивалентни емоции.


 Трите области, които са увредени при човек с аутизъм, са:

 - ToM (модел на психично състояние)

 - Централна съгласуваност (възприемане на цялостна картина на света)

 - Изпълнителна функция (изпълнителна функция).


 Децата с увреждания в развитието и шизофрения също могат да имат увреждания в тези три области, но дисфункцията и в трите области веднага предполага аутизъм.  За всеки индивид съотношението на тези три характеристики е различно.


 Поради нарушения в тези области човек може да изпита трудности при възприемането на текста.  Това включва:

 - Разбиране на подтекста

 - Разбиране как се чувства героят

 - Разбиране какво бих направил на негово място

 - Разбиране на намеренията на героите.


 Човек с аутизъм има затруднения в социалните взаимодействия, като например:

 - Разбиране на скритата социална конотация (съобщение)

 - Изграждане на приятелства

 - Сътрудничество

 - Преструвка

 - Манипулация

 - Конкуренция

 - Преговори

 - Лъжи

 - Разбиране на словесен и невербален език.


 Как да научим детето да чете социална карта?  Необходимо е да наблюдавате хората заедно от разстояние и да си представите как се чувстват.  Работете върху четенето и виждането на разбирането.  Необходимо е да се работи върху разбирането на наративното (наративно) съобщение и глобалното (общо) съобщение.  Можете да използвате филм и да обсъдите всичко.  Например защо хората се прегръщат.


 Разбирането на социалния контекст е необходимо, за да се включите в разговора и да бъдете полезен участник в разговора.  Най -добре е да запишем какво правим във всяка трудна ситуация и да водим своеобразна книга с рецепти.  Например, дете се обади на учителя в 6 сутринта, за да попита нещо.  Разбрахме се с него кой може да се обади в такъв момент и в каква ситуация и какво е „спешно“ - записваме.  В допълнение, обучението може да бъде организирано като ролева игра за засилване на умението в няколко варианта.


 Освен това, за да обогатим арсенала, за всяко решение питаме какво друго може да се направи и записваме всички опции.


 Цели и средства за учене


 Целите на конкретната намеса, която трябва да бъде посочена в IEP, са:

 1. Социални умения

 2. Комуникация

 3. "Ученичество" (всички необходими умения за това са изброени по -горе)

 4. Адаптивни умения.


 Необходимо е да се формира социалното мислене на ученика.  За да направите това, трябва да го питате през цялото време какво мисли, защо мисли така, какво според него мислят другите.


 В допълнение към ToM, трябва да преподавате ToM - Теория на собствения ми ум: какво мисля, какво искам, какво планирам, какво се очаква от мен.  Следователно детето трябва да формулира целите в IEP само.


 Трябва да играете различни социални ситуации и да ги запишете.  Обучете ToM, обобщение, приемане на отговорност, как другите хора разбират отговорността.


 Как да научим съпричастност?

 - Когато някой говори, трябва да реагирам, вербално или невербално.  И няма значение дали съм съгласен с този човек, съгласен или не.

 - Учителят трябва да принуди ученика да отговори на историята.

 - Реакциите трябва да бъдат спонтанни, подходящи по смисъл и разнообразни.

 - Винаги трябва да задавате въпроса: "Как иначе бих могъл да реагирам?", "Какво друго мога да направя?"

 - Дайте общи насоки за това кое е добро и кое е лошо, как може да се разреши конфликтът.

 - Ако детето не реагира самостоятелно, възрастните трябва да дадат пример и да демонстрират възможна реакция.

 - Можете да пъхнете снимка под носа на детето и да поискате отговор как се чувства.  Снимките могат да предизвикват както негативни емоции, така и с неприятен контекст (например ранено коте).

 - Можете да използвате модела: אפרת


 какъв е проблемът

 какво чувствам

 Какво мога да направя

 какви са преките и косвените резултати.


 Колкото повече идеи "какво мога да направя", описващи възможните последици, толкова по -ефективно е обучението.  Тъй като този процес включва размисъл и проверка: избрал ли съм правилното решение?


 * * *


 Практически съвети за родителите: ако видите, че училището се оттегля תל"א (трябва да е готово до ноември), напишете вашата версия. Ако учителите са подготвили IEP, уверете се, че детето е включено. Ученикът трябва да е наясно от това, което наистина се нуждае от помощ.

via Hanna Abramovich

Оригинал

Няма коментари:

Публикуване на коментар

КАКВО НИ ТРЯБВА, ЗА ДА СМЕ ЩАСТЛИВИ!?

Какво ни трябва, за да сме щастливи? Що още дирим, за да се заситим? На всичкото натрупано сме като полуживи. По чуждото, все алчно бляскат ...