понеделник, 24 август 2020 г.

Езиково-говорно развитие на детето от раждането, до края на втората година


сн: Pinterest

"Какво всъщност се случва и как протича 

езиково-говорното развитие през първата година?


            Първата година след раждането представлява подготвителен етап за езиковото развитие на детето.

То вече притежава умения за комуникация, друг е въпросът доколко възрастните ангажирани с отглеждането му могат да разберат какво се опитва да им подаде като информация бебето. Плачът, усмивката и движенията на тялото са начините, по които бебето се опитва да общува със своите родители.

В първия месец след раждането детето издава звуци и викове. Виковете могат да се оприличат на А или Е и се съпровождат от движения на ръцете и краката. Постепенно плачът на бебето променя своята сила, височина и интензитет, което позволява на възрастните ангажирани с неговото отглеждане да разберат причината за него.

През втория/третия месец започва гукането. Гукането е начина, по който бебето заявява, че се чувства добре. Представлява гърлени звуци, които звучат като К, Г и Х. Гукането е част от подготовката за същинската реч. Повечето изследователи го определят като вродена реакция, защото дори глухонемите деца преминават през този етап. Смята се, че благодарение на гукането се развива способността на детето да подражава на говора на възрастните.

През четвъртия и петия месец гукането е особено интензивно. Съчетава се с т.нар. „комплекс на оживление“: усмивка, очен контакт, бурно движение на ръцете и краката, опити да се привлече вниманието на възрастния.

Около шестия/ седмия месец детето навлиза в етапа на лепета. В англоезичната литература този етап се означава като babbling. Това чуждо понятие все повече заменя познатото ни „лепет“ и можете да го срещнете като „бъблене“ в някои статии и книги на български език.

Лепетът представлява комбинация от две или три срички. Звучат като поредица от мам-мам, бам-бам, та-та-та. В този период се появяват и звуковете П,М, Б, В и Ф. Понякога комбинациите приличат на истински думи и родителите погрешно смятат, че детето им е проговорило на тази крехка възраст. При изчезването на лепета съответно започват да се тревожат, че детето им е говорило, а после е спряло. За ваше успокоение, държа да отбележа, че лепетните комбинации не са същински думи(дори, когато ви се струва, че чувате мама или баба) и в повечето случаи се генерират на случаен принцип.

От друга страна, лепетът, за разлика от гукането, е съзнателно и целенасочено упражнение за предстоящото същинско проговаряне. Лепетните комбинации започват с едно-две повторения и постепенно се разгръщат до дълги последователности от срички. Забавянето на появата и развитието на лепета се смята за важен показател при децата с изоставане в развитието.

Успоредно с появата на лепет се развива и способността на детето да разграничава човешкия глас от другите шумове в околната среда. Започват да се радват и успокояват при тихо пеене от страна на възрастен, харесват музиката и могат да разграничават ядосан от спокоен глас. Постепенно тези умения за разграничаване ще им позволят да разбират кога чуват гласа на родителите си и кога им говорят непознати хора.

Разграничаването на говора от всички останали шумове и звуци в околната среда се нарича говорна перцепция и е ключово умение за появата на собствена реч при децата.

Първите характеристики, които едно бебе може да определи в речта на възрастните, са интонацията и силата/височината/тембъра на гласа. Около четвъртия/петия месец мозъчните структури, достигат ниво на развитие, което позволява на бебето да  разпознава отделни говорни звукове.

Около шестия месец се наблюдава бурен растеж и развитие на езиковите зони от кората на мозъка. Това е период, в който излагането на децата на влиянието на екрани и устройства има силно негативно влияние!

В периода осми/девети месец детето разбира достатъчно за да търси с очи предмет или човек, за който го питат и може да изпълнява някои ежедневни инструкции като стани, ела, кажи довиждане.

На девет/десет месечна възраст детето може да изпълнява проста задача, която му е казана с думи. То все още не разбира езика в достатъчна степен, но допълва разбирането си с елементи от екстралингвистичната комуникация: мимика, жест, тон/сила/височина на гласа на говорещия.

На десет/дванайсет месечна възраст детето може да имитира някои прости, двусрични думи като мама, баба, тата, пате, веднага след възрастния.

 Постепенно, при системни упражнения с много повторения, детето се научава да използва т.нар. отложена имитация, което представлява първи, собствени думи. В края на първата година, между 11-я и 15-я месец, вашето дете би трябвало да може да говори самостоятелно като използва няколко кратки думи.

Много е важно да отбележим, че една от основните характеристики при овладяването на езика е това, че разбирането изпреварва възможностите на детето да говори с няколко месеца.

До края на първата година интонацията, жестовете, мимиките и характеристиките на гласа ще бъдат водещи за разбирането от страна на детето.


Какво следва? Втората година в езиково-горното развитие на децата

Около 18-я месец детето владее между 50 и 100 думи,  които използва ситуативно. В зависимост от ситуацията и различни жестове и мимики една и съща дума може да бъде използвана и за назоваване и като въпрос.

Например посочване към пода в комбинация с думата топа(топка) може да означава: Къде е топката, дай топката или топката я няма.

Друг важен белег за езиковото развитие е двусловното изказване под формата на фрази. Те се появяват първоначално в устойчиви, заучени комбинации, които детето чува често в ежедневието си. За начало на същинското двусловно изказване се смята появата на свободни комбинации. Тези фрази поставят началото и на овладяването на граматиката.

До края на втората година повечето деца могат да правят свободни комбинации от думите, които могат да казват. Те са аграматични, липсват повечето окончания за род и число, както и прилагателните и междуметията.

Ако използваме горния пример с думата топка, то на този етап би трябвало детето да може да каже:

Няма топа(топката я няма) или ето топа(Ето я топката) или Гого топа(Дай ми топката, а детето се казва Георги)

До края на втората година речникът нараства интензивно до около 1000 думи, като важни за това са самостоятелното придвижване и непрекъснатата връзка с възрастните. Също може да забележите появата на въпросите Защо? и Кой?

Ако се тревожите за езиково-говорното развитие на вашето дете можете да направите онлайн консултация с мен. С радост ще отговоря на вашите въпроси и ще ви дам насоки за работа у дома съобразени с индивидуалното развитие на вашето дете."

Автор: Ива Александрова

Ива Александрова е магистър логопед. Утвърден пециалист, с богат опит в областта ранно детско развитие(от 0 до 3г.). Ива е член на международното дружество за пре- и перинатална психология и медицина и на Европейската асоциация за ранна детска интервенция. Създател и главен редактор на уеб сайт за Логопедия и свързани нарушения Логопедия.БГ(www.logopedia.bg). Автор на книгата "Умно бебе" и на множество публикации свързани с нарушенията на развитието в детска възраст и лектор на редица форуми за семейството, увереното родителство и ранното детско развитие.

Към оригиналната статия >>>


неделя, 23 август 2020 г.

Сензорна интеграция - що е то?

                         


            Много хора с аутизъм, освен че имат предизвикателства в други области, 
са и свръхчувствителни или недостатъчно чувствителни към светлина, шум и допир. 
Възможно е те да не могат да издържат звука на тенджера под налягане или, от друга 
страна, трябва да клатят и дори да се наранят, за да бъдат напълно наясно с телата си. 
        Тези сензорни разлики понякога се наричат ​​"нарушение на сензорната обработка" 
и те могат да бъдат лечими със сензорна интеграционна терапия. Сетивната обработка включва поемане на информация чрез нашите сетива (докосване, движение, обоняние, 
вкус, зрение и слух), организиране и интерпретиране на тази информация и отправяне на смислен отговор. За повечето хора този процес е автоматичен. Хората, които имат разстройство на сензорната обработка (SPD), обаче, не изпитват тези взаимодействия по същия начин. SPD влияе върху начина, по който мозъците им интерпретират информацията, която влиза и как реагират с емоционални, двигателни и други реакции. Децата с аутизъм се чувстват така, сякаш непрекъснато са бомбардирани със сензорна информация. Сензорната интеграционна терапия е по същество форма на трудотерапия, включваща специфични сензорни дейности, за да помогне на детето да реагира по подходящ начин на светлина, звук, допир, миризми и други входни данни. Интервенцията може да включва люлене, четкане, игра в топка и цяла редица други дейности. Резултатът от тези дейности може да бъде по-добър фокус, подобрено поведение и дори понижена тревожност. Сензорната интеграционна терапия е по същество форма на трудова терапия, включваща специфични сензорни дейности, за да помогне на детето да реагира по подходящ начин на светлина, звук, допир, миризми и други входни данни. Интервенцията може да включва люлене, четкане, игра в топка и цяла редица други дейности. Резултатът от тези дейности може да бъде по-добър фокус, подобрено поведение и дори понижена тревожност. Сензорната интеграционна терапия е по същество форма на трудова терапия, включваща специфични сензорни дейности, за да помогне на детето да реагира по подходящ начин на светлина, звук, допир, миризми и други входни данни. Интервенцията може да включва люлене, четкане, игра в топка и цяла редица други дейности. Резултатът от тези дейности може да бъде по-добър фокус, подобрено поведение и дори понижена тревожност.

            Изследователите са открили, 

че нашата сетивна нервна система 

включва следните седем сетива.


        1. Зрение / визуално - Този смисъл помага 
да се интерпретира това, което 
виждаме чрез цветове, форми, букви, думи, 
цифри и осветление. Този смисъл е важен 
и за нас, за да осмислим невербалните сигнали 
и да следим движението с очите си, 
за да гарантираме, че се движим безопасно. 
Хората, които трудно обработват визуални 
стимули, имат затруднения с организирането 
на визуална информация. Те имат проблеми 
с филтрирането и разграничаването между 
необходимата и ненужната информация.

        2. Звук / аудио - Този смисъл функционира, 
за да ни помогне да интерпретираме това, 
което чуваме и честотата на определен шум или шум. 
Ние не само чуваме звук, но мозъкът 
цели да осмисли звука и да разбере речта. 
Човек, който изпитва затруднения при обработката 
на тези стимули, затруднява филтрирането на важни 
слухови данни и фонов шум. 

Този човек също ще изпитва затруднения 
с вниманието, лесно ще се стресна и трябва 
да му се казват указания многократно.
        3. Докосване / тактилен - Усещането за допир 
помага за това как реагираме на физически стимули 
чрез рецепторите на нашата кожа. Помага ни да намерим 
мястото, където усещаме физическо усещане в тялото си и 
да определим между „безопасно” и „опасно” докосване, 
както в обикновения пример за докосване на печката на детето. 

Човек, който се бори с тактилната обработка, може неправилно 
да тълкува лекото докосване като отрицателно и опасно, когато 
всъщност няма заплаха за безопасността. 

Човек може да стане по-разтревожен от този смисъл и може 
да отговори с борба или реакция на полет и да се отдръпне, 
когато леко докосне рамото.
        4. Вкус / вкусови качества - Целта на вкуса е да 
идентифицира какви видове храни харесва човек 
и кои храни са опасни или храни, които трябва 
да стоят настрана. 
Човек, който затруднява управлението на това усещане, 
вероятно ще бъде „придирчив ядец“ и може да има 
предпочитания не само към вкуса, а към текстурата 
на храната.
        5. Мирис / обонятелни- обонянието се счита за 
най-старата система в мозъка, тъй като е свързано 
с нашите спомени и емоции. Въвеждането на миризма 
може да накара човек да почувства комфорт или 
тревога, в зависимост от миризмата.
       6. Вестибуларна система - Вестибуларната система 
функционира, за да помогне на тялото да поддържа 
равновесие и да бъде наясно къде се намираме в космоса. 
Тази система работисъс слухова и зрителна обработка във връзка 
с баланса, вниманието, контрола на очите и координацията. 
Хората, които имат затруднения при интерпретирането на тази 
информация, могат да се натъкнат на нещата повече и могат 
да бъдат етикетирани като „тромави“. Те могат да се насладят 
на люлеещи се занимания, танци и скокове.
        7. Проприорецепция - Проприорецепцията се отнася 
до начина, по който интерпретираме връзката и енергията 
между всяка отделна част на тялото. 
Децата със SPD изпитват затруднения при навигацията къде 
се намират мускулите и ставите им, дали частите на тялото им 
са отпуснати или са в напрежение и как различните части на тялото 
реагират на външни стимули. 
Те могат да търсят дейности като скачане върху мебели или здраво 
хващане на нещата. Възможно е да имат затруднения да се обличат, 
да завържат обувки или да знаят колко трудно / меко да отварят
и затварят врати около къщата.

ЗА ДОСТЪПНОСТТА У НАС И НАВЪН

  Като говорим за свобода на придвижване и достъпна среда, тук в Кавала, на по-малко от 400 км от София нещата са правени с много повече мис...