сряда, 25 ноември 2020 г.

Джон Форбс Наш младши - "Красивият ум" на математиката и икономиката



Когато споменем името на Джон Наш, може би не всеки, който няма интереси в сверата на математиката и икономиката, ще се сети за кого говорим... Когато обаче, кажем "Красив ум", вероятно у никого няма да остане съмнение, кой е човекът, чието великолепно превъплъщение изигра Ръсел Кроу. 

Джон Форбс Наш младши (John Forbes Nash Jr.), американският математик, който печели Нобелова награда за икономика за работата му в Принстън върху теорията на игрите.

Той е роден на 13 юни 1928 г. в градчето Блуфилд, Западна Вирджиния.

В своята автобиография Джон Наш отбелязва, че това, което запалило интереса му към математиката, била книгата на Ерик Темпъл Бел - Men of Mathematics, и по-конкретно едно есе, посветено на Пиер дьо Ферма (френски юрист в Парламента на Тулуза и математика с голям принос в развитието на съвременния математически анализ и теорията на числата). Още докато е ученик в горните класове Джон Наш посещава лекции по математика в Блуфийлд Колидж. По-късно следва в Технологичния институт Карнеги (днес университет Карнеги Мелън) в Питсбърг, Пенсилвания, където първо учи инженерна химия, а после химия, преди да се ориентира към математиката. През 1948 г., следвайки съвета на Джон Синдж, завършва едновременно бакалавърска степен, и магистратура по математика, след което получава стипендия от Принстън. Той също така е приет и в Харвард, но продължава своята работа в Принстън.



Наставникът на Джон Наш и бивш професор към "Карнеги Тех" Р. Дж. Дъфин пише писмо за препоръка, което се състои от само едно изречение: "Този човек е гений."

В Принстън Джон Наш работи върху своята теория на равновесието. Защитава докторат през 1950 г. с дисертация върху некооперативните игри. Дисертацията му, писана под ръководството на Албърт Тъкър, съдържа дефиницията и свойствата на понятието, което впоследствие става известно като "равновесие на Наш". Изследванията му излизат в три статии: "Equilibrium Points in N-person Games" (1950 г.), "The Bargaining Problem" (1950 г.) и "Two-person Cooperative Games" (1953 г.).

След блестящ старт на научната си кариера, през 1957 г. Джон Наш заболява от параноидна шизофрения, от която се възстановява тридесет години по-късно.

Джон Наш започва да проявява забележими признаци на шизофренно поведение през 1958 година. Изпада в параноя и през април-май 1959-а е приет в болница "Маклийн", където му поставят диагнозата параноидна шизофрения, придружена от лека форма на депресия и понижено самочувствие. След изпълнения с проблеми престой в Париж и Женева, Джон Наш се завръща в Принстън през 1960-а.

Според университетската легенда, Наш се превръща във "Фантома от Файн Хол" (Файн Хол е математическия център на Принстън), който бродел посред нощ като призрак, драскайки разни загадъчни уравнения на черната дъска. Легендата е описана в художествената книга The Mind-Body Problem от Ребека Голдщайн.



В края на 1980-те, Наш започва редовно да се свързва с други математици които осъзнават, че това наистина е той и, че новата му работа има стойност. 

През 1994 г. Джон Наш получава, заедно с Райнхард Зелтен и Джон Харшани, Наградата за икономически науки на Шведската банка в памет на Алфред Нобел за принос към икономическата теория и в частност към теорията за игрите.

Теория на игрите е клон от приложната математика или по-точно дял от нея за изследване на операциите, който изучава стратегически математически модели и взимането на решения в конфликтни ситуации. Конфликтни са ситуациите, при които има две враждуващи страни с противоположни цели. При това, резултатът от всяко действие на едната страна зависи от начина на действие на противоположната страна. Примерите за конфликтни ситуации са многобройни. Класически пример в това отношение са военните действия. Редица ситуации в областта на икономиката (особено при наличие на свободна конкуренция) са конфликтни ситуации, в които играчите избират различни ходове, опитвайки се да максимизират възнаграждението си. Участващите в конфликта страни се наричат играчи. Ефективността на решенията на всеки играч зависи от неизвестните решения на останалите играчи и от други обстоятелства.

Освен научния интерес, теорията на игрите е обект на внимание и в популярната култура. Филмът "Красив ум" (2001 г.) е вдъхновен от живота на лауреата на Нобелова награда и специалист в областта на теорията на игрите Джон Наш.

Според Силвия Назар, автор на книгата "Красив ум", през февруари 1995 г. се взима решение наградата по икономика да се отнася за обществени науки, което разширява нейното присъждане в области като държавно право, психология и социология. Според нея също така, Комисията по награда за икономика се променя така, че да включва и двама не-икономисти, докато преди това нейният състав е бил от петима икономисти. Все пак членовете на комисията към 2007 г. включват четирима икономиста от пет, и секретар на комисията неикономист. Хърбърт Саймън, например, е първият неикономист, спечелил наградата през 1978 (той има докторат по политология), но все пак неговото влияние в икономиката е известно.

На 23 май 2015г, 86-годишният Световноизвестен американски математик Джон Наш, загива заедно със съпругата си Алиша в Ню Джърси, след като в нелеп злополучен инцидент, шофьорът на таксито в което се е возило семейството, губи контрол над автомобила

НАГРАДИ И ПРИЗНАНИЕ 

През 1978, Наш получава наградата на Джон фон Нойман за принос в областта на теорията. Печели наградата на Лирой Стийл през 1999.


През 1994, получава Нобелова награда за икономика в резултат на работата му в Принстън върху теорията на игрите.


След като в края на 1980-те, Наш започва редовно да се свързва с други математици и те осъзнават, че новата му работа има стойност, сформират група, която се свързва с комитета по Нобелови награди към Банката на Швеция, за да свидетелства, че Наш действително заслужава да бъде награден и психическото му здраве позволява това.


През 1999 г. Наш получава почетно звание Доктор на науките и технологията от Университета в Карнийдж „Карнеги Мелън“.


През същата 1999 г. Наш получава почетно звание пои икономика от Неаполитански университет „Федерико II“.


Наш получава почетна степен доктор по икономика от Университета в Антверп през 2007 г.


През 2015 г. гениалният математик получава Абелова награда за анализа си на нелинейни частни диференциални уравнения. Това е последната му награда.

С присъждането на Нобелева, и Абелова награди, Джон Форбс Наш става първият човек в света, който е удостоен и с двете престижни награди в Света, за научни достежения в областта на икономиката и математиката. 

Животът и постиженията на Джон Наш, са още едно доказателство, че "тънката червена линия" между гениалността и лудостта често е почти невидима и това, че някой я прекрачва по-често от другите, не го прави по-малко знапим и достоен за уважение! Напротив! Прави го, по-уникален и ценен, защото може да функционира извън рамките, на условностите, които предначертават живота ни, като мнозинство. 


Източници: Wikipedia, banker.bg

Особености в психическото развитие при деца с речеви нарушения

 


Нарушенията не съществуват сами по себе си, а винаги предполагат особености на личността и нейната психика. Тези особености са и причината за индивидуалното своеобразие на прояви на дефекта. Човешката психика е едно единно цяло, което се състои от надстройващи се части. В процеса на психичното развитие, поетапно започват да се развиват сферата на вниманието, на паметта, на мисленето и последна се сформира сферата на личността, която е сложно интегративно образование, като Левина (1967) посочва речта като най-сложната психична функция. Развитието на мисленето у детето най-добре се проследява в процеса на развитието на речта като тези два процеса са взаимосвързани. Формирането и функционирането на речевата дейност се извършва в тясна връзка с всички психични процеси, но тя е базисна за усъвършенстването на познавателните процеси, като фиксира сензорните еталони, включва се в процеса на мислене, направлява процеса на въображение.


Според Виготски (1983), биологичното развитие на детето е източник на мисълта, а социалното му обкръжение – на езика.

Итерпретирайки твърдението на З. Фройд, че симптомът е всяко ограничение, което Аз-ът си налага, К. Белон достига до извода, че нарушенията в езика (устен и писмен) съответстват не на определени пропуски, а на един активен процес на отказ от познание; на своеoбразна нервна задръжка (затормозяване). Белон разглежда езикът (устен или писмен) като персонална структура, изучаването на която е един от съставните й компоненти, а не като външен обект, който трябва да усвоим.


При децата с речеви нарушения се забелязват трудности в общуването, възпитанието и обучението, които могат да повлияят негативно върху личностното им развитие. Осъзнаването на своя недостатък допълнително оказва негативно влияние върху формиране на личността им. Те проявяват тревога и страх от изказване (дали ще бъдат разбрани), поради което в повечето случаи предпочитат или контак със свои връстници, които проявяват същият речев недостатък или избягват социалните контакти, стават затворени и проявяват нежелание за комуникация. Емоционалната им нестабилност може да се прояви като дезорганизация на поведението при обикновени и стресови ситуации.


Класификация на комуникативните нарушения

Първата класификация на комуникативните нарушения дава Хипократ. Според него те са:


Афония – липса на глас


Анандия – липса на реч


Траулотес – нарушено произношение


Асафея – неразбираема реч


Ихнофония – заекване


Херодот описва речево нарушение и го нарича батаризъм, което всъщност е заекването.


Класификация пo MKБ 10

Нарушенията на устният и писменият език по Международната класификация на болестите (X ревизия) са поместени в раздела на психическите и поведенческите разстройства (глава пета), като не са групирани в отделен раздел, а са поместени в различни раздели.


РАЗСТРОЙСТВА НА ПСИХИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ

F80 Специфични разстойства на речта и езика


F80.0 Специфично разстройство на артикулацията


F80.1 Разстойства на експресивната реч


F80.2 Разстройсва на рецептивната реч


F80.3 Придобита афазия с епилепсия (Синдром на Landau-Kleffner)


F80.8 Други -включва фъфлене (lisping)


F80.9Неуточнени – при значително нарушение на развитието на речта и езика, което не може да бъде обяснено с умствено изоставане или с неврологични, сензорни или соматични заболявания, които пряко засягат речта и езика.


F81 Специфични разстойства на развитието на училищните умения


F81.0 Специфично разстройство на четенето


F81.1 Специфично разстройство на писането


F81.2 Специфично разстройство на аритметичните умения


F81.8 Други – разстройство в развитието на експресивното писане


F81.9 Неуточнени


F82 Специфично разстройство на развитието на двигателните функции


F83 Смесено специфично разстройство на развитието


F84 Генерализирани разстойства на развитието


F84.0 Детски аутизъм


F84.1 Атипичен аутизъм


F84.2 Синдром на Rett


F84.3 Друго дезинтегративно разстройство в детството


F84.4 Хиперактивно разстройство, съчетано с умствено изоставане и стериотипни движения


F84.5 Синдром на Asperger


F84.8 Други


F84.9 Неуточнени


F88 Други разстойства на психическото развитие


F89 Неуточнени разстойства на психологичното развитие


ПОВЕДЕНЧЕСКИ И ЕМОЦИОНАЛНИ РАЗСТОЙСТВА С НАЧАЛО, ТИПИЧНО ЗА ДЕТСТВОТО И ЮНОШЕСТВОТО

F94 Разстойства на социалното функциониране с начало типично за детството и юношеството


F94.0 Елективен мутизъм


F94.1 Разстройство на привързаност в детството, реактивен тип


F94.2 Разстройство на привързаност в детството, дезинхибиран тип


F94.8 Други


F94.9 Неуточнено


F95 Тикови разстойства


F95.0 Преходно тиково разстройство


F95.1 Хронично двигателно или гласово тиково разстройство


F95.2 Комбинирани гласови и множествени двигателни тикове (синдром на Tourette)


F95.8 Други


F95.9 Неуточнено


F98 Други поведенчески и емоционални разстойства с начало, обичайно за детството и юношеството


F98.0 Енуреза, неорганична


F98.1 Енкопреза, неорганична


F98.2 Разстройства на храненето в бебешка и детска възраст


F98.3 Пика в бебешка и детска възраст


F98.4 Разстройство със стериотипни движения


F98.5 Заекване


F98.6 Бърза реч (cluttering)


F98.8 Други уточнени – включени в F42 Обсесивно-компулсивно разстройство


F98.9 Неуточнени


 Класификация на комуникативните нарушения съгласно поведенческият модел

В последните години все повече се засилва лингвистичната ориентация в логопедията. Много нарушения, при които има трудности за клинично терминологизиране се обозначават чрез лингвистично описание (напр. термина дислалия се заменя с артикулационно нарушение).


Съгласно поведенческият модел всички комуникативни нарушения се анализират като нарушения във формата, съдържанието и употребата на езика.


Симптоми с нарушения в езиковата форма – нарушения във фонологията, синтаксиса и морфологията. В тези три аспекта речта е непълна и неточна

– Нарушенията в синтаксиса се характеризират с аграматизъм. Фразите са прости и непълни, в тях липсват второстепенни, но е възможно да липсват и първостепенни части на изречението. Словоредът също е неправилен.


– Нарушенията в морфологичната структура се характеризира с: липса на части от думи, представки, наставки, окончания, но се запазва корена на думата, особено ако е под ударение. Често структурата на думата е толкова разстроена, че от нея е останал само най-общ контур. Има трудности и в използването на глаголните форми, във времената на глагола, в съгласуването на думите по род и число. Използват се ограничен брой шаблонни фрази.


– Разстроената фонология се характеризира със замени, пропуски, добавяне на звукове, добавяне на срички, разместване на звукове и срички в рамките на думата. Също така е възможно правилното произнасяне на един труден звук изолирано, но да се произнасе различно в различните думи т.к. не се осъзнава смислово разграничаващата му роля.


Нарушение в езиковото съдържание

Най-главен симптом тук е бедният речников запас. Употребяват се само прости, но не и абстрактни понятия, както и дифузна употреба на една и съща дума с недостиг при номинирането на обектите.


Нарушения в езиковата употреба

В този случай е налице развита собствена реч както и желание за общуване, но се констатира неразбиране на междуличностните взаимоотношения в акта на комуникация и се демонстрира поведение, от което става ясно, че възприетите съобщения не се декодират. Собствената продуцирана реч е извън контекста на разговора и ситуацията.


Диагностична класификация на комуникативните нарушения

В последните класификации комуникативните нарушения се разделят на две глобални категории (приложение 1):


Нарушения на вербалната (говорната) комуникация

Говорните нарушения от своя страна се групират на:


– артикулационни


– фонационни


– общоговорни – увредени са две и повече от две звена на говора (дишане, артикулация, фонация и прозодика)


Нарушения в екстравербалната (езиковата) комуникация

Те най-общо се подразделят на:


– нарушения в устния език


– нарушения в писмения език


Клинична класификация на комуникативните нарушения при деца по модела на класификацията на Волкова

Клиничната класификация на Волкова включва практически всички комуникативни нарушения


 Нарушения в гласа

Гласовата функция може да бъде разстроена по различен тип.


– афония (апхониа) – пълна липса на глас


– дисфония (диспхониа) – разстроена гласова функция:


– слаб


– бързо изтощаем


– пресеклив


– дрезгав


– фалцетен


– хриплив глас и други


– ринофония (rhinophonia) – патологичен гласов резонанс, характеризиращ се с хиперназализация на говорните звукове


 Ринолалия (rhinolalia) – хиперназализация (гъгнив глас) и тотално разстроено звуково произношение в резултат на цепнатини на твърдото небце, или дисфункция на мекото небце

 Нарушения в речевия темп

– брадилалия (bradylalia) – патологично забавен темп на речта


– тахилалия (tahilalia) – патологично ускорен темп на речта


 Нарушения в речевата плавност

– итерация – забързана и леко накъсана реч поради бързото натрупване на речников запас при деца на възраст над 2 годишна възраст и желанието им да изкажат бързо голямо количество информация. Това нарушение в речевата плавност се счита по-скоро за физиологично, но в немалък процент от случаите то може да доведе до заекване.


– запъване – по-лека форма на заекване


– заекване (balbuties)- спазми и блокажи (с тоничен или клоничен характер) на говорните мускули по време на реч. Продължителността на спазмичните задръжки в средни случаи се колебае в пределите от 0,2 до 12,6 сек. Различават се два вида заекване:


– невротично (логоневроза) – дължи се на дисфункция на централната нервна система като възниква на генетична или психогенна основа


– неврозоподобно – дължи се на ранна церебрална недостатъчност


86% от заекващите деца са с невротично, а 14% са с неврозоподобно заекване по данни на Л. Я. Миссуловин (1988г.).


 Мутизъм (mutismus) – задръжка на речта, липса на речево общуване с околните при запазен говорен апарат, която може да е кратковременна или по-продължителна

Умишлено желана – преднамерена немота, психогенно при хистерия

Немота, вследствие на задръжка при депресивен ступор или катобариера

Последствие на императивни халюцинации при шизофрения

Последствие от преживяна стресова ситуация

Дислалия– dislalia (артикулационни нарушения, пелтечене) – говорни нарушения, при които предимно е разстроена артикулацията на онтогенетично средните и най-вече на онтогенетично късните съгласни. Неправилната артикулация се характеризира със симптоми като: замени (субституции), пропуски (елезии), изопачаване на говорните звукове. Грешките в артикулацията са системни и устойчиви, а замените на звуковете са пълни и постоянни.


Названията, с които се отбелязва нарушената артикулация произтичат от гръцки език. Всеки звук се назовава с гръцкото му наименование с представките а- (за липса на дадения звук), пара- (при замяна) и дис- (при изопачаване).

Нарушената артикулация по групи звукове се бележи по следния начин:

При нарушение на всички гласни звукове – вокализъм.

При нарушение на произношението на съскащите (с, з, ц, дз) и шушкащите (ш, ж, ч, дж) звукове – сигматизъм (sigmatismus). Най-честите форми на диссигматизъм са: интрадентален, дентален, латерален, лабиален, лабиодентален и палатален.

При нарушена артикулация на звуковете к и г – капацизъм (capacismus) и гамацизъм (gammacismus).

При нарушена артикулация на звуковете т и д – тетизъм и делтизъм.

При нарушена артикулация на звуковете ф и в – фитизъм и витизъм.

При нарушена артикулация на звук х – хитизъм.

При нарушена артикулация на звук й – йотизъм.

При нарушена артикулация на звук р – ротацизъм (rhotacismus). Най-често срещаните видове ротацизъм са: веларен, увуларен, лабиален, лабиодентален и интердентален.

При нарушена артикулация на звук л – ламбдацизъм (lambdacismus). Най-често срещаните видове ламбдацизъм са: билабиална артикулация, смекчаване на звук л и интердентално.

При нарушена артикулация на звуковете п и б – пюизъм и бетизъм.

При нарушена артикулация на звуковете м и н – мюизъм и нитизъм.

Практически най-разпространени при българските деца са: сигматизъм, ротацизъм и ламбдацизъм т.к. са свързани с онтогенетично късните и артукулационно сложните звукове. Полиморфната форма на артикулационните нарушения се изразява в различни комбинации от замени и изопачавания на съскащите и шушкавите съгласни, а мономорфната се изразява в замени, пропуски, изопачавания на сонорните съгласни Р и Л.


Изопоачаването на звуковете при българските деца се среща само на звуковете С (диссигматизъм), Р (дисротацизъм) и Л (дисламбдацизъм). Всички останали звукове е възможно да се заменят или пропускат, но не и да се изопачават. Замяната и пропускането на звукове е възможна при всички звукове от българската фонемна система.

Дизартрия – тотално разстойство на звукопроизношението при парализи на черепно мозъчните нерви и се среща при деца с церебрална парализа. Бива: псевдобулбарна, атетозна и атаксична.


Алалия (общо недоразвитие на речта) – липса на реч или недоразвита такава при деца в резултат от органични увреди в кората на главния мозък. Различават се три нива на ОНР:


– Първо ниво – активният речник е в зачатък


– Второ ниво – активният речник е разширен


– Трето ниво – активният речник е сравнително добре развит


Детска говорна апраксия – дължи се на локално поражение в кората на главния мозък. Характеризира се с разстройство в дишането и ринофоничен глас, а нарушенията в прозодиката не са много чести


Нарушения в писмения език:

– Дислексия (алексия) – тежки нарушение в процеса на четене


– Дисграфия (аграфия) – тежки нарушение в процеса на писане


Нарушения в устният език:

– Фонологични нарушения в развитието на устния език – нарушено фонологично кодиране на звуковете по съответните фонологични правила на езика


– Граматично нарушение в развитието на устния език – синтактична и морфологична недостатъчност. Среща се при деца с нормален невербален и намален вербален интелект.


– Семантично-прагматични нарушения в развитието на устния език – страда разбирането на речта и следователно и употребата й.


Първично общо нарушение в развитието на устния език – среща се при деца с аутизъм.

Вторични нарушения в развитието на устния език – резултат от болестни промени, в чиито рамки вторично се развива езикова патология.

Специфични езикови нарушения при деца с намален слух или глухота.


Специфични езикови нарушения при зрително затруднените и при слепи деца.


Специфични езикови нарушения при деца с умствено изоставане.


Специфични езикови нарушения при деца със задръжка в психическото развитие.


Специфични езикови нарушения при деца с церебрална парализа.


Специфични езикови нарушения при деца с други соматични заболявания.


Специфични езикови нарушенния при деца с психически разстроиства или с психиатрични заболявания.


Говорни разтроиства при леворъчие


Честота на разпространение на артикулационните нарушения при деца на възраст между 5 и 7 години

своето изследване Ц. Ценова (1997г.) посочва, че артикулаторните нарушения на развитието се срещат в 23 % от децата на възраст между 5 и 7 години, като 13 % са нарушения от полиморфен тип, 10 % са от мономорфен тип, а 1 % се дължат на малформации в артикулационния апарат. Съотношението между момичета и момчета е 2:1.


Терапия на комуникативните нарушения на развитието

Терапията на комуникативните нарушения представлява научно-приложна област,изградена върху познаниято от различни научни области. Характерно за логопедичната терапия е това, че нейните цели са лингвистични, а при структурирането и планирането й важна роля играе не конкретният вид нарушение, а неговата симптоматика,т.е. логопедичното въздействие е в повечето случаи симптоматично, а не етиологично.


Артикулационна терапия

Артикулационната терапия е най-често прилаганата в практиката. Тя се прилага при дислалия (артикулацонни нарушения), ринолалия, дизартрия.


Основните й етапи са:


– опознаване на звука


– постановка на звука


– автоматизация на звука


– диференциация на отработвания звук от други звукове


Дихателна и фонационна терапия

Дихателната терапия се прилага при нарушено речево дишане и цели постигане на дълбоко и плавно дишане по време на говор.


Фонационната терапия се прилага при гласови нарушения и съдържа следните моменти:


– почивка на гласа


– постановка на речевото дишане


– прокарване на глас


– затвърдяване на фонационните умения и създаване на навици за гласообразуване


Дихателната и фонационната терапия в много случаи се преплитат. Съществуват чисто дихателни процедури докато чисто фонационни такива няма.

Целите, с които се прилагат дихателните и фонационните процедури в терапията на комуникативните нарушения са три:


Подобряване качеството на говорното дишане.

Усвояване на плавна реч.

Нормализиране на гласовата функция.

Дишането и фонацията са говрни компоненти, които по принцип не се осъзнават от детето. То фокусира вниманието си върху най-сложния и най-лесно видимия говорен компонент, артикулацията, а дишането отпада от вниманието. Това се дължи на недостатъчния самоконтрол (резултат от по-малките възможности за разпределение на вниманието),характерен за детската възраст. Затова дихателните и фонационните процедури представени в игрови контекст,повишават интераеса на детето към тях и спомага за осъзнаване на важността им при говор.


Дихателните процедури магат да се представят с: игрова формулировка на инструкцията, чрез включване на играчка, чрез онагледяване на издишваната струя и чрез духов музикален инструмент.


Фонационните процедури могат да се представят: чрез звукоподражание и имитация, чрез сюжетна форма, чрез пеене и други.


Прозодична терапия

Най-трудният за контрол компонент на говорното поведение е плавността на речта. Терапията на заекването е комплексна, но е без гаранция за успех.


Най-общо прозодичната терапия може да се представи в два етапа:


Първи етап – подготвителен. Той включва:

– релаксационни процедури


– респираторни процедури


– процедури,целящи забавяне на говорното темпо и удължаване на времетраенето при продуциране на речевите сегменти


Втори етап – етап на същинската терапия

Според Hayhow и Lewy, представени от Д. Георгиева, са следните:


– етап на съпровождаща реч („задружна реч“ по руската логопедична школа)


– етап на имитационна реч („отразена реч“ по руската логопедична школа)


– етап на повторение на стереотипни изречения (междинен етап между имитирането и спонтанния говор)


– етап на спонтанна реч


– етап на спонтанна реч под действието на комуникативен натиск


– етап на трансформиране на придобитите навици за плавна реч в реални житейски ситуации


– етап на поддържане на речевата плавност


Двигателна терапия

Двигателната терапия се прилага при нарушено развитие на артикулационния и мануалния праксис. Упражненията за развитие и усъвършенстване на движенията на артикулационните органи са необходими практически при терапията на всички комуникативни нарушения на развитието.


Двигателната терапия включва:


Упражнения за раздвижване на артикулационните органи:

– упражнения за раздвижване на езика


– упражнения за раздвижване на устните


– упражнения за раздвижване на долната челюст и бузите


– комплекси от упражнения в стихотворна форма


– комплекси от упражнения в сюжетна форма


Упражнения за усъвършенстване на мануалния праксис

– изпълнение на различни статични и динамични пози на ръцете и пръстите на ръцете под проста инструкция и след показ


– комплекси от движения съчетани с реч, изпълнявани след показ и след сложни стихотворни или сюжетни инструкции


Когнитивна терапия

Когнитивната терапия се прилага при:


Нарушена ориентация във фонемния строеж на езика – или това са децата с дефектна продукция на говорните звукове.

Тук се включват следните модели за формиране на ориентация въвфонемния строеж на езика:


– фонологични (смислоразличителни) процедури


– фонетико-фонологични проедури


– метафонологични (сегментационни) процедури


– процедури за творческо опериране с думи


Нарушено развитие на когнитивните процеси

При всеки отделен случай, в който се констатира когнитивна недостатъчност, независимо от комуникацонното нарушение, е необходимо прилагане на когнитивната терапия. Тя включва:

– усъвършенстване на възприятията


– зрителни


– за цвят


– за форма


– за величина


– за пространствена ориентация


– слухови


– за ритъм


– за говорна перцепция


– внимание


– памет


– мислене


 


Езикова терапия на устният език

Прилага се при:


Общо недоразвитие на речта (ОНР) и включва три етапа (според новото на ОНР) на терапия:

Първи етап – семантико-фонологичен


Втори етап – синтактично-фонологичен


Трети етап – морфологично- фонологичен


Трудности за свързано устно изказване

Тук терапията включва:


– преразказ – описание


– преразказ на серия от картинки


– разказ по серия от картинки


– преразказ на текст


– преразказ на сюжетна картина


– разказ по сюжетна картина


– разказ по тема


– разказ по преживяно


Недостатъчност в развитието на устния език

Терапията се съобразява от доминиращата недостатъчност и се различават следните видове терапии:


– при фонологична недостатъчност


– при граматична недостатъчност


– при семантична недостатъчност


Аутизъм

Вторични нарушения в развитието на устния език

Езикова терапия на писмения език

Тук се различават следните видове:


– терапия при доминиращи слухово-гнозисни смущения и неспособност за формиране на звуко-буквени връзки


– терапия при доминиращи оптико-пространствени смущения и несформиране на буквения гнозис


– терапия при доминираща неспособност за сегментация на говорната верига и аграматизъм

Към оригинала

понеделник, 23 ноември 2020 г.

Случват се удивителни неща” - историята на една анимация за аутизма, която обиколи света



Какво трябва да знаят децата (а и възрастните!) за поведението на връстниците си с аутизъм?

Макар аутизмът трудно може да бъде обяснен в рамките на петминутна анимация и тепърва имаме да учим още за това състояние, видеото, което ще видите по-долу, е страхотно начало да започнете разговор с децата си по тази тема.


Колумбиецът Алекс Амелинес е създател на “Случват се удивителни неща” – едно филмче със също толкова удивителна история в адаптацията му на български език.

“Хората с аутизъм не са болни, нито увредени. Те просто гледат по уникален начин на света. И с малко помощ от техните приятели ще успеят да споделят този уникален поглед и с нас. Аутизмът може да създаде прекрасни неща”, казва Надежда Данабашева пред Дневник.

Надежда е човекът, завъртял колелото на процеса по създаването на това видео – буквално за броени дни!

Преди две седмици Надежда вижда в интернет филмчето “Случват се удивителни неща” (оригиналното заглавие е Amazing things happen). Като майка на дете с аутизъм, тя е активно ангажирана да обяснява на другите това състояние. Затова се свързва с Амелинес – за да му благодари за това, което е направил.

Неочаквано за нея, той ѝ отговаря и така следва спонтанното ѝ предложение да създадат български субтитри за видеото, а след това то да бъде озвучено.

“Той каза, че е отворен, че анимацията вече е преведена на повече от 10 езика. Даде ми материали, прати ми видеото без глас, каквото се искаше от него – изключителен човек. Толкова бърз и отдаден на това, което прави”, разказва Надежда.

Следва съобщението ѝ във “Фейсбук” с молба да се намерят точните хора за дублажа. А те се намират за минути, след няколко десетки споделяния на публикацията ѝ. Хора предлагат да помогнат безвъзмездно, някои искат да дадат пари, ако има нужда, а Надежда трябва да отказва – желаещите са толкова много.

“Един мой пост във “Фейсбук имаше огромен отглас. Аз не очаквах, честно казано. Бях сигурна, че ще се справим, но просто не очаквах, че толкова много желаещи, хора – професионалисти, непрофесионалисти, се заеха”, споделя тя.

С нея първо се свързва журналистът от Дарик радио Теодора Симова и ѝ казва, че радиото ще осигури студиото и необходимия технически екип за дублажа.

Гери Турийска (създател на Пощенска кутия за приказки) – някой някъде в споделянията на съобщението я добави и каза: Гери, защо не вземеш да помогнеш?”.

Не я познавам, но тя ми писа и каза: “Ако имаш нужда от мен, аз съм насреща”. Даже се оказа, че тя има интервю в радиото в същата седмица, в която ние говорихме за записа, съвпаднаха си нещата – то и затова стана толкова бързо.

Тя в петък посети радиото, аз ѝ изпратих текста, необходимите материали, записаха го, на следващата седмица ми го изпратиха. И в рамките на не повече от една седмица ние реализирахме този проект”, разказва още Надежда.

Следващата ѝ цел е да се направи жестомимичен превод, който ще е дело на Силвана Павлова. Идеята тук е преводачът да не е в кутийка в долния ъгъл на екрана, а да бъде “вграден” във видеото, сред анимационните герои. Освен на български, ще бъде направен и жестомимичен превод на английски.

Досега реализирането на проекта не е струвало нищо, освен малко отделено време.

“Наистина беше лесно, защото хората се включиха с огромно желание. Идеята беше да създадем нещо хубаво, за да може евентуално да облекчим хората. Нещо, което да помогне най-вече за образованието на децата и към това да има някакво разбиране у бъдещите поколения”, казва Надежда.

А на въпроса кой има по-голяма нужда да бъде образован за аутизма в България – децата или възрастните, тя не се замисля:

“И двете страни. Децата сами по себе си няма да разберат какво се случва и това е нормално. За мен разбирането на това състояние и въобще – разбирането за това, че хората са различни и това не е лошо, трябва да дойде от възпитанието от родителите. Няма друг начин. Лошото е, че към момента родителите нямат инструментите, с които да обяснят на децата си какво се случва”, казва Надежда.

По думите ѝ, в България материалите по темата са предназначени най-вече за специалистите, които работят с аутисти. И точно това прави българската версия на анимацията толкова ценна.

“Случват се удивителни неща” е филм, който се стреми да повиши информираността за аутизма сред аудитория, която не спада към аутистичния спектър, да стимулира разбирането и приемането на това състояние от бъдещите поколения.

Филмът е създаден, за да бъде гледан, обсъждан и споделян (безплатно) от всички – така че, споделяйте и разпространявайте, мили майки, показвайте на децата, и на мъжете, и на съседите, и на класната, и на всички!


Източник: maikomila.bg

Музика и нарушения на невропсихичното развитие





2

Сн. theconversation.com

 Скъпи приятели, 

Днес искам да ви запозная, с един изключително интересен материал, за взаимовръзката между езика и музиката, и нарушенията в тяхното възприемане, на британската психоложка Памела Хийтън - професор по психология, Голдсмитс, Лондонски университет. Задълбоченото изследване в тази посока и практическото му прилагане в терапията на речевите затруднения и дисфункции би било изключително полезно. 

    ♪ ♫ ♩

" Изследването на влиянието на музиката върху нарушенията на невропсихичното развитие е необходимо, както за развитието на теорията, така и за клиничното й приложение.  Очевидното клинично приложение на музиката е музикотерапията.  При лечението на речеви дефекти често се използват елементи на музикалната терапия, особено за подобряване на слуховото възприятие и паметта при деца с увреждания в развитието.  Съществува пряка връзка между емпиричните изследвания и терапията: изследванията ни предоставят данни, на базата на които терапевтите разработват различни подходи за работа с такива деца.

 Що се отнася до нарушения на невропсихичното развитие, трябва да се помни, че те се различават от мозъчните наранявания при възрастни.  Такива деца нетипично обработват музика от раждането си.  Може да открием, че те обичат и слушат музика, но я възприемат и запомнят по различен начин от децата с нормотипично развитие.

 Много от когнитивните и перцептивни механизми, участващи в невроразвитието, са важни за възприемането на музиката.  Много деца с такива увреждания често имат проблеми с онези аспекти на възприятие и познание, които могат да повлияят на възприемането на музиката.  Те могат да имат проблеми с възприемащите умения.  Някои езикови увреждания изпитват трудности при разграничаването между „па” и „ба”, което може да затрудни диференцирането на тонове в музиката.  Някои деца имат проблеми с краткосрочната или дългосрочната памет, синтагматичните връзки и извличането на структури от информация.  Например, децата със синдром на Уилямс имат проблеми с цялостното възприятие.  Може да се предвиди, че това е важно за музиката и при такива деца ще видим смущения в онези области на възприятието на музиката, които са свързани с холистично възприятие.

 При специфични речеви нарушения се наблюдават езикови затруднения и в музиката виждаме много подобни проблеми.  Това е в съответствие с теориите, че използваме едни и същи ресурси за обработка на речта и музиката.  Съществува важен модел на американския изследовател Пател, според който обработваме синтаксиса в музиката и езика, използвайки същите невронни и когнитивни ресурси.  Можем да приложим тази теория към случаи на специфични речеви нарушения.  Виждаме проблемите, които възникват при обработката на синтаксиса при обработката на музикалната хармония.  Това е само един пример за това как можем да развием теорията за взаимодействието между музиката и уврежданията в развитието.

 Когато обработваме емоциите в речта и музиката, ние работим с подобни психоакустични сигнали.  Можем да изучаваме деца, които не са особено добри в улавянето на емоции в гласовете си (както се наблюдава при деца със зрителни увреждания) и да видим как ги разпознават в музиката.  Ако установим, че емоциите в музиката са по-лесни за разпознаване, отколкото в гласа, можем да използваме тези данни в терапията.

 Напоследък става все по-очевидно, че децата рядко имат едно разстройство на невропсихичното развитие.  Ако изследваме аутизма, виждаме много деца с двигателни увреждания: те имат много проблеми с развитието на координацията.  Има и други съпътстващи нарушения, като езикови проблеми.  Някои хора с аутизъм имат специфични речеви нарушения.

 Децата със зрителни и слухови увреждания често имат доста високи нива на аутизъм.  Дори виждаме, че някои деца със синдром на Уилямс отговарят на диагностичните критерии за аутизъм.  Много от тях имат смесени симптоми.  Понастоящем има тенденция да се сравняват нарушенията в развитието помежду си.  Това ще ни помогне да разберем кои фактори са уникални за всяко разстройство и кои са често срещани.  

Например, ако разгледаме конкретно речево разстройство и дислексия, виждаме хора, които имат и двете разстройства, но те могат да се проявят и по отделно, и да имат специфични характеристики."

Автор: Памела Хийтън (професор по психология, Голдсмитс, Лондонски университет) 

 Източник на видео: https://www.youtube.com/watch?time_continue=577&v=aXsUjtQLf94





12 анимации, за "специални" герои, които си заслужава, да изгледате заедно с децата си

Анимацията е изкуство, забавно и достъпно за всички възрасти. Но във възпитанието на децата, тя може да ни бъде и безценен помощник. 

С Деян се опитахме, да подберем за вас няколко образователни анимации, свързани с живота и преживяванията на "специални"  герои, някои от които са станали емблематични през последните години. 

Анимации, които (без значение, дали сме родители или специалисти) могат да ни бъдат безкрайно полезни, за онагледяването по интригуващ за децата и на "разбираем език", особеностите свързани с различни състояния, с които те рано или късно, ще се "сблъскат". Така че при тези срещи "сблъсъкът", да не е сътресение за нито една от страните. 
Защото само когато "Различното" НЕ е непознато, когато децата знаят какво могат да очакват и какво е правилното поведение от тяхна страна, това "Различно" няма да е Плашещо и само тогава, те ще се отнасят към него с необходимото РАЗБИРАНЕ, ТОЛЕРАНТНОСТ, УВАЖЕНИЕ и СЪПРИЧАСТНОСТ към другите. 

Пожелаваме на всички, приятни и полезни споделени мигове пред екрана и след това! 💞 

1. "Иън" - САЩ


Ian" е кратък, анимационен филм, но за кратката си продължителност, той разполага с изключителен емоционален заряд, към който никой не би могъл да остане безучастен. Макар, че вече съм ви го представял, не мога, да го пропусна. 

Това е един филм, за жаждата за приемане и приобщаване. За непреодолимият стремеж, за валидизирането и оценяването на човека такъв, какъвто Е, в цялата му пълнота. А не просто, като представител на своето различие или с инвалидната количка, към която си прикован. 

Това е филм, за копнежа за принадлежност и равнопоставеност, като пълноправна част от Общността, чието отхвърляне, буквално те разпада "отвътре"

Видео>>>




2. "Скарлет" - 2016г. 


Скарлет е анимационен късометражен филм, представящ историята на малко момиченце, което мечтае, да стане балерина... 
 Анимацията показва вътрешната борба на момиченцето, което губи едното си краче след заболяване от Юинг Саркома, (рак на костите) , който се среща предимно при деца.  


Стресът от ампутацията нанася толкова емоционални щети, колкото и физически - особено за дете. 
 "Ние вярваме в силата на развлекателните медии, които дават възможност на децата чрез разказване на истории и модели за подражание.  Видимостта в медиите предлага на тези деца надежда и чувство за принадлежност в критичен момент, когато те могат да се чувстват изолирани от медицинското си състояние.", пишат създателите на филма. 

Видео>>>




3. "Невероятни неща се случват"



Защо децата трябва да знаят за поведението на връстниците си, които страдат от аутизъм, отговор на този въпрос търсим сега от автора на анимационен филм за аутизма.

Той е колумбиец, който от години живее в Лондон. Филмчето вече може да бъде видяно безплатно в мрежата и да бъде гледано и с български субтитри. Има идея да бъде озвучено на български език. Сценаристът и режисьор Алекс Амелинес няма нищо против.

Сега ще чуете части от филмчето, както и разговора ми с Алекс за причините да го направи. 

Дарик радио

Разговор с автора

Видео>>>

Виж повече, за "Случват се удивителни неща” - историята на една анимация за аутизма, която обиколи света

4. "Въже" ("Cuerdas")( 2014)


"Cuerdas" е вторият късометражен филм на Педро Солис Гарсия. Анимацията е победител в Goya® 2014 в категорията „Най-добър испански анимационен късометражен филм“.

Филмът разказва историята на приятелството между едно момиченце и момченце със Церебрална парализа, което е ново в класа. 

Анимацията е една позитивна история за обичта, приятелството и безусловното приемане на другия, които винаги намират начин, да се себеизразят. Въпреки препятствията и неразбирането на останалите. 

Видео>>>



5. "Малкият таралеж" (2018) 




Анимацията е част от Коледната рекламна кампания на OnncaHne Erste Christmas за 2018г: "Какво би било Коледа без любов?" 

Това е една история за силата на любовта, за вярата в себе си и в доброто на другите. 

История за толерантността, приемането и подкрепата, колкото и невъзможен да изглежда пътят към другия... И за това, че колкото и непреодолимо да изглежда препятствието: любовта ще намери своя път.  

Видео>>>



6. " Еми" - OnncaHne Son: José Vicente (2006) 

Анимацията е, произведена като част от обучението за 3D анимация на училището ESMA и е един от проектите за завършващи студенти.  


Филмчето е една малко футуристична история, за преживяванията на едно момиченце изпаднало в кома, след катастрофа. 

"Най-ценният подарък, това си ТИ! " 

Видео>>>



7. "Победата над рака е по-лесна, когато сте заобиколени от любов" - Бразилия


Анимацията разказва историята на едно обикноеено малко момиченце - Нина, която е като всички деца - обича да мечтае и да играе със своя четириног приятел - малко купенце. ТЯ може да е всяко от нашите деца. Неочаквано, Нина се сблъсква със страшната болест - рак, но се бори смело, с подкрепата на своето семейство, приятели и целия екип на клиниката за онкоболни деца. 

Интересното е, че тази образователна анимация, е направена по поръчка на една от най-добрите клиники за лечение на онкоболни деца в Бразилия, с над 50 годишен опит, в борбата с коварното заболяване Hospital de Câncer de Barretos сега и Hospital de Amor!  

"В крайна сметка победата и борбата с рака са много по-лесни, когато сме заобиколени от много любов и грижи.  

В повече от 50 години история нашата институция винаги се ангажира да предлага висококвалифицирани, хуманизирани и любящи грижи.", пишат от клиниката. 

Видео>>>



8. " Подаръкът" 


Анимацията разказва историята на един тийнейджър изгубил кракът си, който за да се спаси от стреса след злополуката," "бяга" и намира утеха във виртуалният свят на електронните игри. 

За да го извади от това състояние и да му помогне, да приеме реалността и себе си, майка му му подарява кученце🐶, което също е без едно краче, но е пълно с енергия и жажда за игри... 

Когато сме готови, да приемем другия такъв,какъвто е, не само по-добре разбираме мирагледа и действията му, но можем много по-добре, да разберем и приемем и самите себе си, в своята цялост!

Автор на анимацията е същото студио, което рисува и другата емблематична анимация, Иън и е по сюжета на книжката "Подаръкът", написана от майката на истинският първообраз на героя от филма. 

Разберете защо, тази късометражна анимация, е печелила 59 награди в над 180 феснивала!

Ще Ви струва само четири минути от Вашето внимание и ... усмивка!♡

Видео>>>



9. "Мери и Макс" (Мери и Макс, 2009, Австралия)

  

  Карикатурата от пластилин, създадена в ограничена гама от цветове, се хареса на киноманите, за което влезе в различни рейтинги и получи награди.  Въз основа на реални събития, анимационният филм няма да ви остави безразлични: той е по детски наивен и философски като възрастен.

 Трейлър >>



  Мери, осемгодишно момиче, което расте в затруднено семейство, не може да намери приятели, защото връстниците й се подиграват с нея, така че се чувства самотна.  Живее в малко тихо градче в Австралия.  Един ден Мери изпраща писмо на произволен адрес.  Получателят е 44-годишният дебел мъж Макс, който има синдром на Аспергер.  Той живее на другия край на света - в оживения Ню Йорк в САЩ.  Така се установява силно приятелство между двама души.

  Сладки писма с искрени, наивни въпроси (като например дали децата се раждат от бутилките на Coca-Cola в Америка) и същите отговори.  Много чувствена карикатура, която няма да остави безразлични дори и най-трудните.


10. "Пънки"("Punky") - Великобритания 

"Punky" е анимационен сериал, за малко момиченце на име Punky, което има синдром на Даун. Сериалът е излъчван по детският ТВ канал Wizz Cartoons For Kids


Пънки обича да помага на родителите си, по-големия брат Кон и на баба си Кранки, която се нуждае от малко помощ, за да я направи по-малко капризна! 

Гледайте я да изследва ежедневието с майка си, баба си, брат си и куче, Руфъс. 

Видео>>> 

Wizz излъчва най-добрите телевизионни предавания за предучилищна възраст от Великобритания и от цял ​​свят.  


11. "ФЛОАТ" (FLOAT) 

Да израстнеш с аутист член на семейството е предизвикателство , но И пътуване , изпълнено с приключения и УЧЕНЕ . 

Float е фантастична , но и автобиографична история , в която режисьорът Боби Рубио разказва собственото си пътуване заедно със сина си аутист . ▼ 

Анимето разказва историята на баща, който открива , че синът му може да лети , странна способност , която го прави различен от другите деца . Той, както много родители на специални" деца, които все още НЕ са приели "различността" на детето си, се старае малкото му момче да остане незабелязано, за да не бъде осъдено . 

Но когато силата на момченцето става публична , той трябва да избира между това да го принуди да се промени или да го приеме такова, , каквото е. 



12. "Излез"("Getout") 



Анимацията разкрива истинския и въображаемият свят, на един душевно болен мъж. 


Видео>>>



БОНУС !!!

 Две кратки, но полезни руски образователни анимации :

 "Глеб" - Русия



Една тематична кратка анимация, която разказва за живота на дете със Синдром на Уйлямс и специфични потребности, за неговите трудности и успехи.

Още една от анимациите, които можем да покажем на съученици в ресурсен клас и да обсъдим заедно с децата, за по-добра осведоменост, толерантност и разбиране към специфичните особености, на "различните" деца. 

"Чрез историята на Глеб искаме да кажем, че всеки е специален.

Всеки е специален!", споделят създателите на анимацията. 

Автор на проекта е Благотворителна фондация "Абсолютна помощ" ( Благотворителен фонд за подкрепа на хора със синдром на Уйлямс) 

Към видеото


 "Достъпна среда" - Русия

Забавна късометражна анимация, която показва проблемите с достъпността на градската среда, за хората с различни видове увреждания и как те могат да се решат с "вълшебната пръчка" на загрижеността и подкрепата ни. 

Към видеото>>>


БОНУС 2 !!!

Три страхотни образователни видеа на уча.се

Какво представлява Синдромът на Даун? 


Един прекрасен начин, за образоване и формиране на позитивни социални нагласи към "различните" деца! 💖


Адмирации, за уча.се и фондация "Живот със синдром на Даун"! 💖

1. "Аз приемам хората със синдром на Даун" е урок, който създадохме в партньорство с Уча.се.

👁‍🗨ВИЖТЕ и 📢ЧУЙТЕ, какво има да ви разкаже 🧍‍♀️Микаела за синдрома на Даун, за себе си и за това, как се справя в ежедневието.

❓ЗНАЕТЕ ЛИ, за какво МЕЧТАЯТ хората със синдром на Даун?  

💻 ГЛЕДАЙТЕ до края и ще разберете!

⚠️Октомври е месеца на информираността за синдрома на Даун. Ще сме благодарни да СПОДЕЛИТЕ и да РАЗКАЖЕТЕ на хората около вас, защото ПРОМЯНАТА зависи от всеки един!

🤝БЛАГОДАРИМ на вас! 

🤝БЛАГОДАРИМ на Уча.се за желанието, социалната им отговорност и безвъзмездната подкрепа, защото за нас и за хората със синдром на Даун е много, много важно да достига тази информация до все повече ученици и потребители на сайта им.


#Животсъссиндромнадаун #синдромнадаун #фондацияЖивотсъссиндромнадаун #Микаела #МесецНаОсведоменосттаЗаСиндромаНаДаун #downsyndrome #lifewithdownsyndrome #Промяната #Учасе 


Живот със Синдром на Даун / Life with Down Syndrome

🟣INSTAGRAM: https://www.instagram.com/lifewithdownsyndrome/

🔴YOUTUBE: https://www.youtube.com/channel/UCJr9ZMAgyKYZHgAg1YsDOzQ

🟢www.lifewithdownsyndrome.com  


Уча.се

🔵https://www.facebook.com/Ucha.se/

🟣https://www.instagram.com/_ucha.se_/

🟢https://ucha.se/

Към видео урока >>>


Какво представлява дислексията? 

Дислексията (на гръцки: dys – трудна и lexis – дума) е разстройство на способността или дори неспособност за четене и разбиране на прочетеното. Объркват се някои букви с други например „б“ с „д“ или „н“ с „п“. Понякога се разместват местата на буквите в думите или хората пишат, както говорят. Дислексията не е вид умствено изоставане и дори понякога при наличието ѝ се наблюдават способности в други направления. Много популярни личности, особено в творчеката свера като Орландо Блум, Кира Найтели и Киану Ривас, имат подобен проблем.

Един от всеки 10 души по света има дислексия. 📖 Какво всъщност представлява тя и какви трудности срещат хората с този проблем? 🙂 Гледай видеото и разбери! 🎬👇

"Ние от Уча.се се стремим да помагаме на всички учащи, затова от юни 2018 година използваме шрифта Adys font във видео уроците. Този шрифт улеснява читателите с лека и средна форма на дислексия и всеки, който има нужда, може да си го изтегли тук: www.adysfont.com " / уча.се

Към видеото >>>


3. Някои важни неща, които трябва да знаем, за превенция на придобитите заболявания на опорни-двигателната система, разказани по един интересен и забавен начин от уча.се и Юлиан Вергов

Към видео урока >>>

ДЕТЕТО Е НЕВИННО МАЛКО ПТИЧЕ...

Детето е невинно малко птиче, ала не се страхува от високото. Знам колко много, много го обичаш! Попътен вятър ти в крилете му бъди! Задай п...