петък, 8 януари 2021 г.

10 закона на Посредствеността

сн.highereducation.ae


1. Посредствеността е силно алергична към всяка проява на Индивидуалност.


2. Посредствеността е най-старателният слуга и най-безпощадният господар.


3. Посредствеността е най-прилежният лакей на "Силните на деня".


4. Амбициите на Посредствеността са толкова по-големи, колкото по-малки са всички нейни останали качества.


5. Страхът на Посредствеността от пряк конфликт

 обикновено е право пропорционална на нейното Лицемерие.


6. Непоносимостта на Посредствеността към истината казана в очите 

 е обратно пропорционална на способността й да разбира от намеци.


7. Посредствеността е като Хиената, винаги се обединява в "глутници" и напада в гръб .


8. Славословието на Лицемерието е любимата музика за "величието" и тщеславието на Посредствеността.


9. Най-силното оръжие в арсенала на Посредствеността е Интригата.


10. Най-често срещаните диагнози в болничният картон на Посредствеността са "мания за величие" и "болезнени амбиции".

Посредствеността все пак не може да изневери на себе си.... Тя е като алкохолизма, никога не си признава проблема... Само дето, много по-вероятно е алкохолик, да се излекува отколкото Посредственият, да се самоосъзнае (прекалено повърхностен и праволинеен е...) ...

четвъртък, 7 януари 2021 г.

Логопедична терапия в ранна възраст при деца с изоставане в невро-психическото развитие

сн.brightskiestc.com

В последните години логопедичната практика все повече се ориентира към превенция, диагностика и терапия на нарушенията на говорните, езикови и комуникативни умения в ранна детска възраст. Стремежът е да се използва сензитивния период до 1,5-2-годишна възраст за постигане на зрялост на мозъчните функции, за въздействие и стимулиране на превербалните комуникативни умения. Това налага задълбочено изучаване на физиологията и патология на предречевото развитие.

Анатомия и физиология на предречевото и речевото развитие или Защо логопедите започват да изследват и лекуват още в кърмаческа възраст? Структурите и процесите, които формират вокализацията, вербалната продукция и комуникативните сигнали са тясно свързани с ранните рефлекторни хранителни механизми и етапите на тяхното съзряване. От анатомична гледна точка, за хранителните и речевите умения са отговорни костните структури, мускулите и ставите на лицето и шията, слюнчените жлези и органите в устната кухина. От значение са и постуралният контрол, общият мускулен тонус и състоянието на рефлексите. Във функционално отношение едни и същи мускулни групи и невронални механизми на контрол осъществяват синхронизацията на дишането, сукането и гълтането в първите месеци след раждането. Преходът им от рефлекторен към волеви двигателен контрол е първото условие да се развиват основните умения за самостоятелност и управление на артикулаторните органи – челюсти, бузи, устни, език, меко небце. Волевото контролиране и координацията на тези структури правят възможни речевата дейност и мимичната експресия, които от своя страна формират основните елементи на вербалните и невербални умения.
Ето защо логопедът изследва кърмачетата, извършвайки диагностика на орално-фациалните моторни модели, осъществяващи храненето и първичната гласова експресия.
До 2 годишна възраст малкото дете преминава през сложен преход на хранене от течна към твърда храна, усвоява самостоятелно пиене от чаша, манипулация с храната в устната кухина и с прибори, контрол над саливацията, насочена вокализация и имитация на вербални сигнали, състоящи се от звукове, срички и думи.
След втората година, развитието на хранителните механизми не търпи значими промени, но на базата на натрупания двигателен опит се осъществява усъвършенстването на говорните умения, които до този момент са в начален етап на формиране. Достига се зрялост за самостоятелна говорна продукция, но само по себе си проговарянето, макар и най-желаното събитие от родителите след прохождането, не е достатъчно за изграждането на комуникативните умения. Вербалната експресия е само компонент от тях и би трябвало да е в синхрон с невербалното изразяване, фонологичното разпознаване, слуховото внимание и диалоговата игра.
При наличие на смущения в описаните по-горе процеси е необходимо извършването на детайлно диагностично наблюдение, особено ако са в контекста на уточнена неврологична, психологична, орофациална или друга патология. Опитът показва, че поради неглежиране забавянето често е значително и се пропуска шансът за въздействие в най-сензитивния период от формирането на споменатите умения, а по-нататъшното развитие е с нарушения от полиморфен характер.
При кои случаи е важно да се предприеме ранна логопедична терапия?
Индикации за ранна логопедична терапия са:

* липса или късна проява на сукателен и/или гълтателен рефлекс;
* нарушени обем и динамика на движения на орално-фациалната мускулатура;
* нарушени контрол и координация на дишане-сукане-гълтане, дъвкане и гълтане;
* неправилна и неефективна обработка на храната в устата;
* липса на дъвкане и/или заместването му със видоизменени сукателни или смукателни движения;
* дисфагия, повръщане, честа аспирация на храна;
* увеличаване времетраенето на хранене, лесна уморяемост, отказ от хранене;
* липса или труден и неефективен контрол на саливацията след израстването на зъбите, липса на волево преглъщане;
* нарушения на дишането, вокализацията и озвучаването на издишната струя;
* хипо- или свръхсензитивност в лицевата и орална област (във или извън симптоматиката на Сензорно-интегративни дефицити);
* неправилна и/или невъзможна артикулация на повече групи звукове (за деца над 2г), неразбираемо произношение;
* липса или слаба реакция на стимули от околната среда и от близките хора;

Вторичен ефект от изредените абнормности са нарушенията в интеракцията майка-дете, в развитието на взаимното внимание и диалоговата игра и в представата за собственото тяло.
Описаните по-горе нарушения се срещат най-често при деца с абнормен неонатален период, неврологични дефицити през първата година, генетични или кранио-фациални аномалии, ранни маркери за сензорно-интегративна дезинтеграция и/или аутистичен спектър.
При деца с церебрална парализа симптомите стават видими към края на първата година. В генезата на речевите нарушения при тези деца, освен увредите в определени мозъчни структури, голямо значение оказва вторичното недоразвитие и съпътстващите проблеми. Двигателната патология ограничава натрупването на жизнен опит и без помощта на родителите и без специално подпомагане детето не може да възприеме и осмисли постъпващите усещания през сензорните канали. Това е най-явно при по-тежките случаи, при които плачът остава месеци наред еднообразен и интонационно неизразителен, рефлексите на оралните автоматизми са усилени и безусловно-рефлекторните гласови реакции не носят комуникативно значение. Нарушена е инервацията на орофациалните структури, а това рефлектира върху координацията на дишането, гласообразуването, звукопроизношението и говорния процес. Названията на предметите и явленията от околната среда трудно се усвояват поради затруднено или невъзможно повторение и осмисляне на двигателния образ на думите от артикулаторните органи. Нарушеното формиране на гласовите реакции се съчетава със слаба слухова диференциация, засегнато слухово внимание и трудности с определяне посоката на звука. В последвалото развитие на орално-моторните механизми най-често се диагностицират нарушения под формата на дизартрия.
Поради необратимостта на пораженията интервенциите са насочени към стимулиране на компенсаторните механизми и специализирани терапевтични техники (хранителна терапия, оро-фациална терапия, артикулационно-фонологично трениране и комуникативно въздействие, сензо-моторно въздействие).
При деца с кранио-фациални аномалии и други малформации се налагат еднократни или многократни хирургични намеси с цел тяхната корекция, а преди и след тях – рехабилитация и ортодонтско лечение. Хранителна терапия и въздействия в оралните механизми са препоръчителни в почти всички случаи. От особено значение е навременното обучение на родителите за анатомо-физиологичните нарушения, особеностите на обгрижването и терапевтичните процедури. При някои от децата с вродени аномалии терапията с логопед и нуждата от подкрепяща среда продължава с години, често и до юношеска възраст.
Логопедични терапевтични стратегии:
· Орална сензомоторна терапия – прилага се от неонаталния период. Въздейства върху оралните структури. Повлиява сенсибилитета на лицевите зони, външните и вътрешни артикулаторни органи, мускулния тонус, оралния праксис. Подпомага оптимизирането на мускулната памет на говорно-произносителните модели. Включва се в програмата за контрол на саливацията и активното преглъщане.
· Хранителна терапия – прилага се от неонаталния период. Въздействието е насочено към оптимизиране на хранителните механизми, коригиране на неправилни модели на сукане, гълтане и дъвкане и създаване на умения за манипулиране с храната, близки до изискванията за възрастта или до оптимално възможните за състоянието. Задължително се включва в програмата за контрол на саливацията и активното преглъщане;
· Моторно артикулаторно-фонационно трениране – прилага се от момента на възникване на активна речева дейност. Въздейства чрез трениране на дихателния обем и контрол, артикулаторни пози и тяхното превключване. Цели поставяне, корекция и автоматизиране на вербални звуци – изолирано или в срички, думи и фрази. От съществено значение е за подобряване на произносителните възможности и самоконтрола.
· Комуникативно въздействие – изграждане на комуникативни модели, подпомагащи вербалното и невербално развитие и умения, обучение по асистивни технологии, алтернативни форми и системи на общуване.
Разгледаните клинични прояви и нарушения на комуникативните механизми при децата с ИНПР влияят пряко върху превербалния период и последващите етапи на говорно и езиково развитие. Това дава основание да се смята, че ранното диагностициране и терапевтични интервенции може съществено да подобрят не само орално-двигателните умения, но и да подпомогнат в социално-интерактивен план детето и неговото семейство.

Автор:

Светлана Г. Картунова
Консултативен кабинет за ранно въздействие и терапия при деца с проблеми в развитието, София

сп. Практическа Педиатрия, брой 9, 2009 г.

http://www.sosunnykids.com

понеделник, 4 януари 2021 г.

Ако Всеки един…

 


Ако Всеки един…


🤗 Ако всяка една песъчинка си казваше:

една песъчинка не прави планина,

... нямаше да има Земя. 🌏


🤗 Ако всяка една капка вода си казваше:

една капка не образува океан,

нямаше да има морета. 🌊


🤗 Ако всяка една музикална нота си казваше:

една нота не създава симфония,

нямаше да съществува мелодията. 🎶


🤗 Ако всяка една дума си казваше:

една дума не създаде библиотека,

нямаше да има книги. 📚


🤗 Ако всяка една тухла си казваше:

една тухла не изгражда стена,

нямаше да има къщи.🏘️


🤗 Ако всяко едно семенце си казваше:

едно семе не образува поле,

нямаше да има жътва.


🥰 Предполагам, че ти става ясно,

че всеки един е значим,

включително и ТИ. ❤️😇🙏🤗 

Автор :Росица Асенова 

Източник: Кристално съзнание 

неделя, 3 януари 2021 г.

Как Вяра, Надежда и Любов нахраниха света? " - притча

"И така, остават тези трите: вяра, надежда и любов; но най-голяма от тях е любовта." 

                                                Коринтяни 13:13

Някога в далечни времена, когато на света не били познати много неща, в къщичка една живеела жена с трите ѝ красиви и добри деца.

Къщата била построена така, че се виждала цялата земя на едно много, много високо място. Майката се казвала София, тя била мъдра и справедлива жена, май нямало друга като нея на света. Тя се грижила чудесно за трите си дъщери – Вяра, Надежда и Любов и те растели с радост, разбирателство и задружни детски игри.

Един есенен ден, както децата си играели в градината, до тях кацнал бял гълъб, който носил в човката малка торбичка. Приближил се до момичетата и я оставил. Вяра, Надежда и Любов взели чудния дар, отворили го и вътре намерили три житни семенца и един орех. Те се зачудили какво да правят с тях и отишли да ги покажат на майка си. Когато ги видяла, София се усмихнала и притаила дъх. Помълчала малко и не след дълго казала:

— Скъпи мои деца, с тези зрънца могат да направят чудеса и да нахранят много хора по света, но е необходимо да им помогнем за това!

— Но как така, мамо? – казали в един глас момичетата.

— Сега те са само три на брой и са малки и крехки, но вие имате възможност да им предадете от вашите знания и сили и те да пораснат и да се справят с всички трудности. Сега ви моля да помислите как бихте могли да помогнете на житните зрънца и кога бихте постигнали най-голям успех.

Трите момичета се погледнали, помълчали малко и в един глас казали:

— Най – много успехи имаме, когато работим заедно!

Вяра никога не изпитвала съмнения, че работите ще се наредят, Надежда винаги ходила усмихната и подкрепяла всички добри идеи докрай независимо от трудностите, а Любов разбирала и знаела всеки от какво има нужда и можела да прави така, че всички да се чувстват добре. Тогава Любов станала и хванала двете си сестрички за ръце и в този миг те се превърнали в нейни крила. Така Любов полетяла на крилете на Вярата и Надеждата, вземайки трите житни семенца. Поставила ги в най – плодородната земя, но дори и там било тъмно и студено, а те били толкова крехки и несигурни и не искали да остават сами, но те не били, защото Любов ги обляла с цялата си топлина и грижа, толкова силни, че и най-големият студ да не може да ги прекърши, Вяра ги погалила нежно като тих полъх и им дала сили, че всичко е наред и те имат сили да се справят с трудностите. Надежда им се усмихнала толкова красиво, както само тя можела, и им продумала, че те са много здрави и в тях има голяма мощ да растат силни и красиви и да направят нещо велико – хлябът за хората. Така житните зрънца придобили силите на Вярата, Надеждата и Любовта и благодарение на това се превърнали в големи житни класове и така години наред те следвали напътствията на трите сестри. Ако и днес за вас има хляб, то е защото житните зрънца все още растат с Вяра, Надежда и Любов, с тях можем да растем, да се учим и успяваме и ние, защото Вяра, Надежда и Любов с радост желаят да помогнат на всички.

А може би се питате какво станало с ореха, който донесъл гълъба в торбичката…Той, както житните зрънца, също приел силите на трите сестрички, станал красиво дърво и започнал да дава плодове. Вяра обгърнала негова зелена обвивка, която да няма съмнение, че ще устои на всички трудности. Надежда направила неговата черупка много силна и здрава точно каквато била и тя, а Любов се спотаила в сърцевината на ореха и го направила вкусен, полезен и щедър към хората. Такива чудеса трите сестри се радват да правят неуморно. Затова те обикалят цялата земя и помагат на всички живи същества да растат и да осъществяват своите добри дела. Те са толкова вълшебни, че могат да бъдат навсякъде и във всички ни, а ние бихме могли да ги приемем и да се радваме на добри успехи и щастие. Пожелаваме го на всички от сърце.

Източник: monitor.bg

Float - историята на едно прекрасно късометражно аниме, посветено на връзката между децата, смятани за "различни" и техните родители

 


Float е един от трите късометражни филми на Pixar с премиери на 12 ноември 2008ф. Въпреми, че продължителността му е под 6 минути, той е изключително емоционално наситен и въздействащ. 


Анимето е дело на един от художниците-аниматори на Pixar - Боби Рубио, който пише, режисира и продуцира филма въз основа на собствената си връзка със сина си.👨‍👦

Самата история обаче, не е за аутизма и несъмнено може да важи за всеки родител или човек, който е считан за „различен“ член в семейството. 


Във Float бащата осъзнава, че бебето му е отнесено през цялото време (oт англ. float – нося се на повърхността на вода или във въздуха), което не че е опасно на всяка цена, но определено е забележимо и родителите на „неотнесените“ деца го намират за странно и неправилно. За това, бащата решава да попречи на сина си да се "отнася" като го затваря във вкъщи, докато порасне. Когато се налага, да излизат навън, бащата води сина си на каишка или с раница, пълна с камъни.

Веднъж обаче, докато детето му тича по детската площадка, когато там няма други деца и родители, бащата вижда неговото щастие! Силно впечатлен и не по-малко изплашен и притеснен от бурният му изблик на радост, бащата издърпва крещящия си син и в момент на безсилие възкликва ``ЗАЩО ПРОСТО НЕ МОЖЕ ДА СИ НОРМАЛЕН?!`` Когато обаче, в следващият миг осъзнава, колко много тези мегови думи нараняват сина му, той "потъва в срам" и решава, че вместо да продължава да спира детето си, за да предпази родителите на „неотнесените“ деца вече, ще му позволява да бъде щастлив, кат бъде себе си и да се носи напълно свободно.

Презентация на премиерата на филма, с автора. 



Краткото филмче завършва с посвещение от самият Рубио, което гласи: ``На Алекс. Благодаря ти, че ме направи по-добър баща.`` 

Към пълното видео

Float e филм - посветен с любов и разбиране към всички семейства с деца, считани за различни.



събота, 2 януари 2021 г.

Когато само красива усмивка, не стига или когато се налага логопед и ортодонт да работят ръка за ръка?

 


Може да Ви звучи логично, а може и да Ви звучи абсолютно налудничаво, но логопедите и ортодонтите често си взаимодействат, когато става дума за корекция на захапката.


Какви са най-честите причини логопед да работи с дете, което преминава през ортодонтско лечение?

Съвместната работа на ортодонт с логопед е много важна, тъй като са си взаимно полезни. Те полагат специализирани грижи като насочват пациента към по-бързо и качествено лечение, и решаване на проблемите в устната кухина – вредни навици като смукане на пръст/и, език, бузи, неправилно преглъщане, ниско положение на езика, говорни смущения и др.


Логопед и ортодонт работят заедно в случаите на говорни нарушения, свързани с функционалността на артикулационните органи и при орофациални нарушения (нарушения, които въздействат пряко върху мускулите на езика, устните, бузите и лицето и съответно върху техните функции като дишане, сукане, дъвкане, преглъщане и говорна продукция) от анатомичен или придобит произход.


Най-честите причини, при които се налага съвместна работа са:


 - Патологични орални навици в детска възраст, които водят до деформиране на твърдото небце, неправилна позиция на езика и устните, подреждането на зъбите и захапката (неспособност за сукане, навик за смучене на пръсти, продължително ползване на биберон, недоразвитие на дъвченето поради хранене с пасирана храна твърде дълго, скърцане със зъби, гризане на нокти);

 - Продължително ползване на биберон🍼 

 - Неправилно дишане, което пречи на способността да се регулира въздушната струя при говор, по време на сън, при хранене;

 - Неправилно дишане през устата по време на сън

 - Неправилно дишане през устата по време на сън

 - Неподходяща позиция на езика в устата, при която се притиска по-силно от обикновено предната страна на зъбите, вследствие на което произношението е неправилно и се наблюдава изкривяване на захапката /отворена или затворена/. Често се среща и неправилна позиция на езика между зъбите, което променя цялата постановка на дишане и говорене;

 - Вродени лицево-челюстни аномалии, анатомични особености (къса подезична връзка, високо небце, голям, дълъг или широк език, неправилна захапка и др.) и травми на лицево- челюстна мускулатура и кости.

В тази статия имаме удоволствието да Ви срещнем със Станимира Начева, с която д-р Мария Ненчева успешно си партнира и работи.


Станимира Начева - клиничен психолог, психомоторен терапевт, логопед.

Станимира Начева е клиничен психолог, психомоторен терапевт, логопед, член на „Българското общество за лаканианска психоанализа”, член на УС на сдружение „Дете и пространство“.


Какъв специалист е логопедът?

Логопедът изследва и диагностицира езиково-говорни и комуникативни нарушения, прилага терапевтични техники за възстановяване на способността на детето да общува и говори.

Той подкрепя децата и родителите в случаите на затруднения в експресивната и рецептивната реч, в общуването, в овладяването на писмената реч, правоговора или четенето. Логопедът следва превантивни, диагностични и терапевтични цели.

Първо ортодонт или първо логопед трябва да потърсим?

Няма строго правило. Зависи при кого първо сте завели за консултация детето си. 

Това което е важно е работата на ортодонт и логопед да върви ръка за ръка! Провеждайки ортодонтско лечение успоредно със специалист логопед, ще подобрите и ще спомогнете постигнатият резултат да се запази трайно! 

От направената преценка, възрастта на детето, идентифицираните проблемни зони, зависи кой специалист ще започне първи терапевтично въздействие. Много често е необходимо успоредно да работят и двамата специалисти. От съществено значение е способността на специалистите да работят в екип.

Не разчитайте да коригирате положението на езика след като завършите лечението с ортодонта.

Ако езикът не е „свикнал” с правилното си място, ще предизвика рецидив в захапката и ще компрометира усилията ни.

Кои са най-често срещаните грешки, които родителите допускат?

Малко се познава важността на ролята на специалиста логопед. Родители, не омаловажавайте безценния принос на логопеда, когато специалист ортодонт Ви обърне внимание, че детето има нужда да го посещава.

Обикновено ортодонтската намеса се случва след като нарушените функции (на езика, и другите меки тъкани и мускули) са довели до видими за Вас проблеми в зъбните редици.

Проявете търпение и упоритост в работата с логопед, за да можем заедно да възстановим баланса на функциите – дъвкане, говорене, преглъщане. Те са гарант за стабилно във времето ортодонтско лечение!


Най-честите родителски пропуски са:

 - Пренебрегва се кърменето. 

Чрез кърменето и грижите започва първата връзка с друг в живота на детето, връзка заради която детето ще иска да овладее езика и да се впише в социалния свят. То е най-полезното хранене за новороденото и бебето през първата година. Родителите не съобразяват, че кърменето стимулира правилното развитие на мускулите на устата и лицето, и е пряко свързано с развитието на речта и желанието на детето да общува.

 - Неглижират се вредните навици с мотив, че детето е малко. Родителите често предпочитат спокойствието пред усилието да преодолеят заедно с детето вредните навици. Трябва да се има предвид, че някой поведения на децата, които изглеждат като вредни навици може да са мотивирани от разнообразни психологични причини, които изискват психологична намеса.

 - Оставят се на времето, „порастването” и развитието на детето от само себе си. Еволюцията на човешкото развитие е доказала, че нищо не се случва от самосебе си. Необходимо е детето да бъде насочвано, възпитавано, отглеждано в условия и отношения, които благоприятстват неговото развитие. Когато нещо тревожи родителите или имат нужда от отговор на въпросите си, по-добре е да потърсят квалифицирана помощ, отколкото да чакат нещо да се промени. Докато чакат, се пропускат важни периоди за психическото и говорното развитие на детето.

Да говориш е висша психична функция, която е предхождана от базисни процеси в детското развитие. Някои твърде амбициозни родители сякаш се опитват да се надлъгват с природата, да изпреварят времето. Ако не са стабилни основите на психичната структура, може да се очаква да се забави говорът или да се появи реч, която не служи за комуникация.

Кое е най-доброто решение – лечение, терапия, обучение, или всички?

Рядко има само една причина довела до нарушени функции в оралната сфера… „Снежната топка” на един нерешен проблем води до нарастване на друг! В резултат ВИЖДАМЕ лошо подредени зъби и захапка.

Всеки случай е индивидуален и изисква внимателна и комплексна оценка и план за въздействие. Лечение, терапия и обучение могат да вървят успоредно или последователно, по-важното е да бъдат синхронизирани действията на ортодонта, детски дентален специалист, хирург за корекция на меки връзки и др., педиатър, логопед, психолог, педагог и да следват една обща посока. Всеки специалист има своята роля и принос за развитието на детето.

Екипната работа може само да повлияе благоприятно на желаната усмивка!

Какво представляват миофункционалните нарушения?

Миофункционалните нарушения са нарушения на лициво-челюстните мускули и техните функции.

Те се „чуват и виждат” – чува се неправилно изговаряне на звуци, шумно дишане или прехъркване; вижда се езикът между зъбките; палецът се засмуква, забелязват се криви зъбки и т.н.

Ако имате съмнения за наличие на миофункционално нарушение, не се колебайте да се консултирате!

Какво включва лечението на миофункционалните нарушения при логопед?

След като е направена детайлна оценка на нарушението се изготвя система от последователни упражнения, които целят:

 - приучаване към правилно дишане;

 - подобряване на мускулния тонус и подвижност на артикулационните органи (долна челюст, език, устни, меко небце);

 - корекция на позицията на езика, челюстта и устните в покой и при говор съобразно установеното нарушение;

 - корекция на неправилно произношение на звукове;

 - звуков анализ и себеусещане при говор;

 - автоматизация и пренос на овладяните умения в ежедневието и речта.

Детето съвместно с логопеда прави тези упражнения и се обучава как да диша и говори правилно и извън логопедичния кабинет. В хода на терапията се привличат родителите като партньор, подпомагащ промяната у детето в домашни условия.  


Какво включва лечението на миофункционалните нарушения при ортодонт?

Ортодонтската помощ допълва „видимо” – с апаратчета или други приспособления, „невидимата” работа на логопеда.

Докато ортодонтът работи с ортодонтските приспособления, прилагайте упражненията и съветите на логопеда.

Ортодонтските устройства (апарати, меки функционални шини и др.) насочват езика към небцето, като изолират зъбите, така че да не „страдат” от натиска на езика при преглъщане и говорене.

Силиконов апарати (шини) – служат за подреждане на захапката както в млечно, така и в смесено съзбие.

Силиконов апарати (шини) – служат за подреждане на захапката както в млечно, така и в смесено съзбие.

Знаете ли , че:

 - Езикът е съставен от цели 8 различни мускула, които се преплитат помежду си, а същевременно са единствените мускули в човешкото тяло, които работят независимо от скелета!

 - Както пръстовите отпечатъци така и езикът на всеки човек е уникален!

 - За 24 ч. човек преглъща около 600 пъти. Това включва 200 пъти по време на хранене, 50 пъти по време на сън, и 350 пъти в останалата част от времето. Повечето преглъщания се правят несъзнателно.

Каква нагласа и поведение трябва да имат родителите към деца, които имат нужда от работа с логопед и лечение с ортодонт?

Каква нагласа и поведение трябва да имат родителите към деца, които имат нужда от работа с логопед и лечение с ортодонт?

Основната нагласа е насочена към доверието към специалстите. Родителят несъзнавано пренася своите страхове и недоверие към децата. Важно е да се отдели време за подготовка на детето за срещата с логопед или ортодонт. Добре е да се проведе консултация без да присъства детето, като се набележат стъпки за неговата подготовка и адекватна нагласа към срещата. За всички родители е ясно, че е крайно неподходящо да плашат детето със стоматолога, да се присмиват на начина на говорене или да омаловажават преживяванията на детето. Важно е родителят да засвидетелства пред детето своето уважение и доверие към специалиста, за да създаде благопрятни условия специалистът да постигне необходимите въздействия.

Доверието е взаимно!

И така, ако може да обобщим – доверието и взаимното уважение между специалисти, родители и деца са гарант за спокойна и резултатна работа, която води до желаната усмивка за цял живот!

Източник : orthos-dent.com

Уолт Дисни и "Дара на Дислексията"



 

Уолт Дисни


 Уолт Дисни (Disney Walt) (пълно име - Уолтър Елиас) (1901-1966) - американски филмов режисьор, продуцент, известен аниматор, талантлив бизнесмен.  Неговите творби се отличават с остроумни характеристики на героите, изразително включване на музикални лайтмотиви във филми и цветна цветова схема.  Няколко поколения, милиони хора, са посещавали и продължават да посещават приказни увеселителни паркове - "Диснилендс" в щата Калифорния в Орландо, Токио и Париж.


 Уолт Дисни е четвъртото дете на беден ирландски имигрант и е роден на 5 декември 1901 г. в Чикаго.  Майка му е учителка, а баща му фермер, дърводелец и строител.  От Чикаго семейството се премества в малкия град Марселин, Мисури .. Тук, в училище, Уолт Дисни се интересува от рисуване.  Когато баща му премества семейството в Канзас Сити, Дисни започва да ходи на уроци по карикатура в градския институт по изкуствата, където през 1919 г. започва кариера като художник, като се занимава с реклама и през 1920 г. създава първата малка филмова компания.


 През 1923г.  С четиридесет долара в джоба си Уолт заминава за Холивуд, където заедно с брат си Рой отварят филмово студио в преустроен гараж.  Скоро те успяват да получат голяма поръчка от Ню Йорк и да се преместят в друго помещение.  През 1925 г. Дисни се жени за една от служителките си и има две дъщери.  Кариерата му върви добре, той вече беше създал няколко анимационни героя, включително заека Осуалд, но в резултат на измама той губи авторските права върху този герой.  За да продължи да съществува студиото, е необходимо да се измисли нов герой, който публиката би харесала.  Така се ражда известната мишка Мики. Първоначалното име на героя е Мортимер и не получава веднага сегашния си вид.



 По това време Уолт Дисни спира да работи по филмите си като художник.  Той признава, че от 1926 г. не е направил нито една рисунка за филмите си и се е оттеглил от режисурата.  Талантът на Дисни се проявява не толкова в творчеството, колкото в ръководството и управлението на империята на карикатурите, в способността да се възползва от всичко.  Още през 1930 г. той започва успешно да търгува с герои и сюжети от своите филми в различни форми: книги, играчки, сувенири.  Музика за филми е записана на плочи, той не пропуска нито една възможност да печели пари.  До днес колекционерите буквално "ловуват" дамски корсети Мики Маус.


 Още през 30-те години Дисни успява да предвиди огромната роля, която телевизията ще играе в бъдеще и още първите програми използват неговите късометражни филми от поредицата Мики Маус.  Дисни никога не е забравял, да запази телевизионните си права.  През 1954 г. започва да работи постоянно в телевизията.


 Едно от последните големи начинания в Дисни беше създаването на увеселителен парк.  Калифорнийският Дисниленд е открит през 1955 г., а вторият парк във Флорида, е открит след смъртта на Дисни, през 1971 г.


 Дисни умира в Лос Анджелис на 15 декември 1966 г.  Последният филм „Книгата за джунглата“ (1967) е завършен без него.  Но дори и след смъртта на Дисни, заглавията продължават да се добавят към неговата филмография: "The Aristocats", "Robin Hood".


 Как се случи така, че един беден карикатурист в крайна сметка е основател на многомилиардна империя, водеща в развлекателната индустрия?  Защо Уолт Дисни постоянно се нарежда сред най-влиятелните и успешни бизнесмени в света, които са оказали най-голямо влияние върху живота на хората през 20 век?


 Много критици са съгласни, че Дисни е успял да създаде един вид "магичен" паралелен свят.  Свят, в който можете да се скриете от проблемите на реалността и да скриете децата и семейството си.  Както се оказа, хората са готови да платят много пари за това.  Много родители, идващи в нашия Център за корекция на дислексия, говорят за паралелния свят на децата си с дислексия, които предпочитат да живеят в него, по-адаптирани за тяхното възприятие.  За никого не е тайна, че възприемането на деца с дислексия е триизмерно и те виждат своя свят точно както го е виждал Уолт Дисни, който също е дислексик ...

 Времето доказа, че във фантазиите си Дисни ясно си представя своята таргет група: това е семейство. Именно на семейството, той предлага семейно забавление, в което няма нищо мрачно, в което децата се чувстват удобно и забавно, но е интересно и за възрастните.


 Уолт Дисни е най-големият новатор на своето време.  Точно на него дължим това, че анимационното кино се превърна във форма на изкуство, разбираема и обичана от всички.  Той е този, който първо пренесе приказките на екрана, след което изведе героите от своите карикатури на улицата и в увеселителния парк на Дисниленд ... Но това е само началото.  Дисни дава стимул и име на компанията, която сега успешно се развива без него, завладявайки все повече и повече нови области на бизнеса: телевизия, туризъм, производство на играчки и облекло.  Годишният оборот от продажби е 22 милиарда долара днес.  За това, на нас - възрастните е отговорността, внимателно да обмислим уменията и наклонностите на нашите деца с дислексия. Кой знае колко надарени хора ще дадем на света, като същевременно развиваме в тях природните таланти, които вървят рамо до рамо с „Дара на дислексията“.


 Творчеството и продуктите на Дисни са явно ориентирани към семейството, за да го запазят и укрепят, което е особинно нужно е периоди на криза.  Развлекателните паркове "Дисниленд" и "Дисни Свят" също са предназначени за семейството.  Те са идеални и бляскави. Не можете да кажете, че някоя сграда, някои конструкции са стари, няма да видите ръжда или олющена боя.  Всичко винаги е ново, всичко е направено здраво и така от месец на месец, от година на година, от десетилетие на десетилетие.  Филмите на Дисни също са правени старателно в продължение на десетилетия.  В тях няма шокиращи, скрити обиди към никоя категория хора и, както се казва сега, няма негативна енергия.

Виж видеото! >>>

 Няколко поколения американци са виждали Дисни като човек, чиято мисия е да доставя забавление и радост на милиони хора.  И той наистина изпълнява тази своя мисията с лекота, „подсвиркваше, когато работеше“, и обичаше да повтаря: „Не знам какво са депресия и лошо настроение. Аз съм щастлив човек“.

Към Оригинала

ДЕТЕТО Е НЕВИННО МАЛКО ПТИЧЕ...

Детето е невинно малко птиче, ала не се страхува от високото. Знам колко много, много го обичаш! Попътен вятър ти в крилете му бъди! Задай п...