събота, 30 септември 2023 г.

НЕДАЙ, ДА МИ ГОВОРИШ ЗА ЛЮБОВ❗💕

 




Недей, да ми говориш, за любов!

Че любовта не е красиви думи.

Прегръдка е. Безмълвен благослов

и ласки нежни под сребристо пълнолуние.


Опора, щом загубиш почва под краката си.

Спасително въже над пропастта

и стълба, да достигнеш до мечтата си.

Спокоен пристан в океана бурен на страстта.


Недей, да ми говориш за любов!

Че думите са кухи и без смисъл

Ако в сърцето няма порив нов

и да обичаш сам не си орисан.


Любов е непрестанна нежна грижа.

Доброто в другия да уважаваш и цениш

и в рутината, да не спираш, да го виждаш,

когато еуфорията отшуми!


Когато страстите отдавна са утихнали,

да даваш цвят и топлина на дните сиви!

И в студ и в зной, един във друг притихнали,

да е достатъчно, за да се чувствате щастливи!


В триумфа на успеха и във мъката,

и в трудност или в среща след разлъката,

да знаеш, че дори и да си сам,

любимият те чака и е ТАМ, 


където най-жадуваш, да се връщаш.

Че твоят дом не е безлюдна мрачна къща!

Че даже с най-блестящият палат,

не би сменил вълшебният си свят


изпълнен със любов и Светлина.

Богатството не дава топлина.

Без чувство, лед са думите красиви.

Само с любов сме Истински и Живи!


Тя любовта си има свой език

и даже Най-големият циник,

прекланя се пред неговият зов. 

Недей, да ми говориш за любов!


Обичай, както можеш само ти!

Без думи, със сърце. Чета в очите ти.


Ивайло Апостолов

01. 10. 2023

събота, 16 септември 2023 г.

Децата искат, да знаят!... Искат, да научат!... Искат, да разберат!... Нека ги поощрим и подкрепим❗💞

 


Когато с детето си видим детенце, което е "различно" нека, 

да НЕ отклоняваме вниманието му!

А да го насърчим! 


Нека, да НЕ казваме : "Не зяпай така!",

а да кажем : " Кажи," Здравей! "


Нека НЕ бързаме, да го изведем от ситуацията!


Нека НЕ му казваме: " Не сочи така с пръст и върви напред ! "или" МЪлчи, бе! МЪлчи! ", избутвайки го нататък! 


Нека НЕ избягваме срещата, а да се Усмихнем и да поздравим първи!

И ако детето ни вече не е направило същото,( което е спонтанната естествена детска реакция), да го Насърчим !


Нека да НЕ избягваме въпросите му!...

А да им дадем адекватни отговори!


Ако не можем, да го насърчим (или просто, да НЕ го спираме), да попита!


Всеки въпрос, не намерил своя отговор,  НЕ спира, да съществува!... А "отваря вратата" за още въпроси, които търсят отговори, но будят у детето и тревога и усещане, за "нещо нередно" ❗ Будят съмнения, които се отразяват върху цялостното му възприятие на Света и особено на "РазЛичното" в него! Съмнения, които се отразяват още и на неговото отношение към себе си, и към тях - "Различните" и към света изобщо❗...


"РазЛичното" и разнообразието са нещо напълно Естествено и именно ТЕ правят Света толкова пъстър и прекрасен, какъвто Е!

Нека се отнасяме се с тях като такива и тогава децата ни няма как, да ги приемат с тревога и съмнение! Защото най-вероятно вече са ги приели, безрезервно!


Децата искат, да знаят!... Искат, да научат!... Искат, да разберат!... Нека ги подкрепяме в това по възможно най-добрият начин винаги, когато ситуацията е поне относително под наш "контрол"!

Защото ако не получат отговорите, които търсят от НАС, ТУК и СЕГА, те ще ги потърсят най-вероятно от друг, но ще отслабят доверието си в нас!



неделя, 10 септември 2023 г.

БЪДИ ЧОВЕК❗ ДОРИ, ДА СА ИЗЧЕЗВАЩА ПОРОДА❗




Така красив и щур е този Свят! 

И да си жив е толкова приятно!

С една ръка ти дава благодат,

а с другата, прибира я обратно!


Уж сбъдва съкровените мечти,

Уж хвърля маските лъжливи във прахта!

И в миг, на лятото последните лъчи

попарва със слана от есента!!!... 




Ала бъди такъв, какъвто си! 
Не чакай справедливост от Живота! 
Добро и обич винаги търси! 
Бъди Човек, дори да са изчезващи порода! 

Навярно е илюзияна, но знай,

Мечтите дават красота на Утре-то.

За туй не жертвай своето ТУК, СЕГА!

Щаслив заспивай и щастлив ще срещнеш Утрото.


За туй и миг без обич не пилей❗

Човещината кътай ти в сърцето най-дълбоко❗

Защото само с обич истински Живеем.

А Добротата ни издига най-високо❗



Ивайло Апостолов 

10.09.2023

сряда, 30 август 2023 г.

Агресивно поведение: процесен модел на Кауфман и възможности за интервенция

 


И като родители и като специалисти трябва непрекъснато, да се самообразоваме. 

Когато обаче у дома имате дете с поведенчески проблеми, това е крайно необходимо❗... 

🔸 🔶🔶🔶🔸

Агресивно поведение: процесен модел на Кауфман и възможности за интервенция


Процесният модел на Кауфман представя независима от различните теории концепция за описване на агресивното поведение в определена ситуация, от която могат директно да се извлекат терапевтични стъпки (Kaufmann, 1965).


4.2.1. Процесен модел на агресивното поведение според Кауфман


Разсъжденията на Кауфман се базират на основаващата се на тео- рия за ученето концепция на Бус (Buss, 1961). Бус първоначално изхожда от ситуативна рамка на агресията, която обхваща акту- алното ниво на гняв на една личност, нападенията, на които е из- ложена, както и външни условия като шум, стрес, горещина и др. Същевременно за появата на агресията имат значение и по-ран- ният опит, културните нормативни представи и личностните характеристики. Тези глобални качества влияят на процеса на взи мане на решение, който води до агресия (вж. фиг. 4.1). Процест На взимане на решение протича светкавично между възприема нето на оцененото като злонамерено поведение и агресивната реакция. Фигура 4.1 интегрира ситуативните условия и глобал ните фактори според Бус (Buss, 1961), както и провокиращите фактори според Кауфман (Kaufmann, 1965).


ситуационни условия

гняв, нападки, шум, горещина, стрес


➕глобални фактори

предишен опит, културни норми, личностни качества


➕провокиращи фактори

Възприемане на даденото поведение като заплаха

⬇️

избор на действие по навик

⏸️

агресивно поведение

потенциали на задържане

⬇️

⬇️

оценка на възможните последици



Фигура 4.1. Провокиращи агресията фактори според Бус (Buss, 1961) и Кауфман (Kaufmann, 1965)


Според Кауфман в процеса на решаване се преминава през четири етапа:


1. възприемане;


2. избор на действие и сила на навика;


3. потенциали на задържане;


4. оценка на възможните последици (Kaufmann, 1965).


4. Концепция за терапевтичната програма


Етап 1: Възприемане


В първия етап се взима решение дали определен стимул предста- влява заплаха или не. Децата се различават по своите навици на възприемане. Така например агресивните деца изживяват някои ситуации като много по-заплашителни, отколкото всъщност са. Особено нееднозначни ситуации бързо се възприемат от агре- сивните деца като заплашителни.


Етап 2: Избор на действие и сила на навика


След като ситуацията е оценена като заплашителна, във втория етап се взима решение как да се реагира (импулс на действие). На заплахата може да се отговори с избягване, уместно себе- утвърждаване или агресия. Коя реакция ще бъде избрана, зависи от утвърдените и почти автоматично прочитащи начини на по- ведение (сила на навика). При агресивни деца важи следното: Колкото повече детето е свикнало да реагира с агресия, толкова по-вероятно е и в нови ситуации да реагира по този начин. Из- борът на определена реакция се влияе от настоящите навици на C възприемане. други думи, в този етап се взима следното реше- ние: „Как да постъпя: със или без агресия?"


Етап 3: Потенциали на задържане


В този етап се взима генералното решение дали по-рано избра- ната реакция наистина да се извърши. Този избор е силно по- влиян от предишния опит на детето. Ако например агресивното поведение преди е било винаги наказвано, мисълта за извърш- ването му би довела до силен страх. Извършването на избра ната реакция би било възпряно от страх. Ако извършването на даденото действие обаче е свързано с малко или почти никакви предишни лоши последици или привилегиите на агресивното поведение са взимали превес над негативните му последици, то тогава обикновено не съществуват никакви или малко потен- циали на задържане и импулсът на действие достига до следва- щия етап. Решението се взима в повечето случаи светкавично и не е задължително да бъде възприето като съзнателно или пла- нирано.

При агресивните деца често не съществуват потенциали на задържане на гняв и ядосване, докато неагресивни импулси биват блокирани, тъй като субективно са възприемани като не успешни, а единствено агресивните действия изглеждат като да имат позитивни последици. („Никой не ме слуша, освен ако не изкрещя силно и ядосано!" или: „Ако отвърна на удара, другите ме оставят на мира!"). В този етап като цяло се взима следното решение: "Трябва ли да се извърши избраната реакция: да или не?"


Етап 4: Оценка на възможните последици 

Докато в рамките на предишните етапи се решава дали опреде лен импулс на действие да бъде допуснат, в последната стъпка протича отнасящото се до ситуацията решение, което определя крайния избор на действие. Този избор се взима, като се пред- полага каква ще е реакцията на обкръжението след даденото действие. Ако вероятните последици от действието изглеждат неприятни, тогава се взима решение то да не се извършва. Реша- ващо е в случая дали последствията настъпват непосредствено след агресивното поведение. Така например е типично за агре сивните деца да възприемат само краткосрочни последствия на дадено поведение. За разлика от това, не обръщат внимание на дългосрочни негативни последствия. В случай че непосредстве ните последици са позитивни, те подсилват нова поява на агре сивното поведение, а негативните дългосрочни последици нямат почти никакво влияние.


Тук трябва обаче да се отбележи, че децата като цяло имат трудности в прогнозирането на възможните последици от тя ното поведение. Тази способност зависи от когнитивното им развитие. Заради степента на когнитивното си съзряване децата, особено тези под десетгодишна възраст, трудно могат да оценят сами дългосрочните последствия.


С други думи, на този етап се взима ситуативното реше ние дали да се извърши реакцията или не. Ако решението си "да", то импулсът на действие наистина ще бъде изпълнен.


4. Концепция за терапевтичната програма


Може да се обобщи, че според Кауфман се преминават няколко етапа на вземане на решение между външния стимул и извърш- ването на дадено действие. Във всеки етап се анализира и дали условията за даденото поведение са налице (Kaufmann, 1965). Дотук моделът беше представен като строга поредица от стъпки. Какво следва обаче, ако на даден етап се вземе решението „Не, няма да извърша това действие"?


Редно е това да се конкретизира. Да приемем, че: > даден стимул е възприет като заплаха (етап 1), избран е импулсът на действие „да се реагира физически аг- ресивно" (например удряне; етап (2), > на етапа,„потенциали на задържане“ (етап 3) този импулс бива блокиран и крайното решение гласи: „Спри! Не го прави!" В такъв случай решението се прехвърля обратно на предиш- ните етапи. Например може да се предприеме нова оценка на първоначалния стимул и да се прецени дали той наистина е за- плашителен (етап 1). По-вероятно е обаче на ниво 2 да се избере нова реакция. Може например да се избере импулсът на действие „вербална агресия" (като ругаене). Ако този избор не пробуди потенциали на задържане в третия етап и възможните последици в четвъртия етап изглеждат малко негативни или дори никак, тогава този импулс на действие ще бъде извършен. Подобно ново вземане на решение е възможно на всеки етап от процеса (вж. фиг. 4.2, с. 86).



Поддържане на агресивното поведение. С модела на Кауфман могат да се обяснят и редица принципи на поддържане на агресивното поведение (Kaufmann, 1965): Извършването на агресивни действия може да се възприема като освобождаващо, което би намалило потенциалите на задържането му и в бъдеще. Детето се чувства освободено, защото чрез агресията му нама- лява страхът от първоначално възприетата заплаха (вж. фиг. 1.1, с. 26). 



По този начин се постигат както физиологично, така и психологическо облекчение, а те влияят като отрицателно под- крепление, тоест отстраняват неприятно условие (С, С - condi tion, условие).4. Концепция за терапевтичната програма. 


Успехи от поведението могат да се съдържат и в това, че дру- гите оставят детето „на мира, изпитват респект или страх от него, че то успява да наложи нещо или да постигне облага. Тези последици представляват позитивно подкрепление (C+), което подсилва поведението и го прави много стабилно. Двата принци- па на подкрепление поддържат агресивното поведение, тъй като последиците при подобни нови ситуации биват оценени като по- ложителни и допринасят с това за неблагоприятното социално- емоционално развитие на детето.


4.2.2. Отправни точки на терапията




Процесният модел позволява да се прецени конкретно на кой етап се появява грешният избор на детето. Това знание е нуж- но при целенасочена терапевтична програма за намаляване на агресивното поведение. Като цяло поведението може да бъде модифицирано на всеки етап. Приема се еднозначно обаче, че терапия, която започва от началните етапи, би имала по-голям ефект. Фигура 4.2 представя, от една страна, процеса в четирите му етапа, като същевременно назовава възможни интервенцион- ни цели. Следващият раздел 4.3 се занимава с тези цели, които разчитат на процесния модел на Кауфман (Kaufmann, 1965) и са свързани с представените по-нататък психически фактори. "


Франц Петерман, Улрике Петерман

" РАБОТА ОТ ВАШИТЕ ДЕЦА С АГРЕСИВНО ПОВЕДЕНИЕ"


Дано е полезно и на вас ❗ 💙

понеделник, 28 август 2023 г.

 В любовта има много повече жестове отколкото думи❗💞 


И макар, да казват, че за жените любовта минавала през ушите, а за мъжете - през корема, това е без значение❗

( Оставете хората, да си говорят! ;)) 

Защото от където и да миинава, тя - 💘може да извира единствено от сърцет💗.


За това, независимо от всичко,

не спирайте, да я показвате и да я доказвате на любимите си хора❗💝


Защото в противен случай, тя се изпразва от съдържание ❗

А когато от любовта останат само думите, (точно както от красотата, остане само визията),

"войната отдавна е изгубена" ❗


🎩"Рошавите мисли, на Лудият Шапкар"🧤


Добро утро ❗ ☁️🌞☁️



ДУАЛИСТИЧНО

 


Физици открили, че душата тежи

към 20 грама и малко отгоре.

Науката знам, не допуска лъжи.

Тя с факти борави, за Вселена и хора.


Но чисто Човешки, всяка Душа

има вярвам различни метали и сплави.

За някой е клетка, (дано не греша).

За други е птица и извисява.


За някой е ценен и ковък метал.

и най-фантастични картини извайва.

За други - ръждива стомана и кал,

която съдбата си тежка окайва.


Притиска понякога, като стена.

Друг път натежава, като от олово.

Скована от страх и ръждива вина,

влаче ги надолу, надолу, надолу!... 


За някой е слънце с гальовни лъчи

и всички край себе си топли и сгрява! 

Или перести облаци, вис... и личи,

че няма в простора втора такава.


Оловото знам, се топи във пещта. 

Стоманата също кове се във огън. 

Най-силният огън е в нас любота.

Тя жива искра е, направо от Бога. 


Не знам, дали прав е научният свят,

но за душите раждиви вярвам има лечение! 

Знам че моята днес е, безкрайно богата

на обич и спомени! Другото е без значение.


Ивайло Апостолов

27.08.2023

събота, 19 август 2023 г.

ПОНЯКОГА ХОРАТА КАЗВАТ...

 



Понякога хората казват, че те обичат.

Понякока, казват, че ги е грижа,.. че те ценят изключително високо... че те искат и не могат без теб (когато просто си им нужен)...

Понякога хората казват, че ще останат до теб, каквото и да става... Понякога казват, че не биха си тръгнали,... че никога не биха те оставили сам...

Понякога казват, че ще те предпазят, да не паднеш, че ще те хванат, че ще ти помогнат, да се изправиш.


Казват, че ще ти покажат пътя, ако го изгубиш и ще ти помогнат, да продължиш, ако си останал без сили или че ще те спрат, да не прекрачиш в грешната посока...


Понякога хората казват, че ще те защитят от другите или дори от теб самия, ако се наложи... 


Е...

Понякога, хората казват неща, които не мислят.

Понякога НЕ казват неща, които мислят.


Понякога хората правят неща, без да мислят. Понякога мислят и казват, че ще направят неща, които НЕ правят (понякога, дори искрено вярват в това) , а понякога правят неща, които НЕ мислят, че биха направили...


Човека е многоизмерен и променлив. Често не се познава достатъчно или е изградил фалшива представа, за себе си...


Често действа спонтанно, според моментното си състояние и ситуацията. А още по-често, действа, воден от предразсъдъците и личните си интереси, за които обикновено не говори. А често, дори и недоосъзнава... 


Така, че когато се оставяте, да Ви води мнението на другите и вярвате на обещания,

ПРЕМИСЛЕТЕ ОТНОВО ❗🤔


Не оставяйте разума, да заглуши сърцето!

Нито сърцето, да замъгли разума!

(Никой не е казъл, че е лесно.)

🎩"Рошавите мисли, 

на Лудият Шапкар"🧤

В НАВЕЧЕРИЕТО НА ВЪЗКРЕСЕНИЕ

сн. Internet С премъдрост Бог създаде ни от кал, за да сме тясно свързани с Земята.  Даде ни избор, свобода, но не морал...  Пожертва син, д...