петък, 18 декември 2020 г.

ЗАЩО ДЕТЕ ДО 3 ГОДИНИ НЕ ТРЯБВА ДА СЕ УЧИ, ДА РИСУВА 🎨

 





Много често, като едни обичащи и подкрепящи родители, когато забележим, че детето ни прояви интерес към някаква дейност, в радостта си и желанието си да го поощрим и подкрепим, се увлипаме и ставаме несъзнателно, твърде притискащи и амбициозни и така, задушаваме спонтанното му желание и радост от пълноценното преживяване на дейността. 

Днес, искам да споделя с вас, един интересен материал по темата, на колегите от сайта:  "Монтессори.дети" 

🖼️   🎨  🖌️

Ако родителите се чудят КОГА и КАК, да научат детето да рисува, те обикновено търсят съвети от учители и психолози. 

Специалистите казват, че не е необходимо целенасочено да се обучават деца в предучилищна възраст, особено деца под три години. Важно е само да се поддържа и поощрява интетеса на детето към рисуването, така че да има предпоставка той, да се развива.


 Но за да приемем и разберем този подход, трябва да знаем защо е толкова важен, особено в ранна възраст под три години.


 Възрастните често искат бързо да побутнат детето, което току-що е започнало да рисува, за да изобрази реални предмети. Така че вместо непонятни драскулки, да имаме трева, слънце, къща. Но едно дете в предучилищна възраст черпи своите чувства и впечатления от представата си за обекта, а не от самия истински обект. Ето защо от самото начало е много важно да НЕ се предоставят готови шаблони за рисуване. 




 ПЕРИОДИ В РАЗВИТИЕТО НА ДЕТСКАТА РИСУНКА


 ✨ Първите и най-ранните са хаотични драсканици (период на удари, оставящи следи). Може да започне дори преди една година (на 9-10 месеца), когато бебето за първи път вдига молив и осъзнава, че може да остави следа върху хартия. Това е твърде бегло свързано като рисуване 🎨, с нашето разбиране на възрастни - едно дете може да се драска върху хартията, без да я гледа и без да зачита границите на листа. Но това е напълно нормално, тъй като на тази възраст координацията между ръцете и очите все още не се е формирала напълно.


 На много малко дете, което все още активно слага всичко в устата, може да се предложи да рисува с ярък натурален сок (морков, цвекло, череша и др.). Някои бои за пръсти имат неприятен вкус (за да не ги сложат децата в устата), така че детето може да изгради негативни асоциации, свързани с процеса на рисуване.


 🚩 Най-важното през този период е да предложим един лист хартия и един молив (флумастер, боя). Този подход ще помогне на детето да се съсредоточи върху оставянето на следи, а не върху изучаването на инструменти за рисуване. По-добре е да изберем голяма хартия - стандартният лист понякога не побира широките хаотични движения. Моливът трябва да е мек, а флумастерът ярък, за да не се налага детето да полага допълнителни усилия за рисуване.


 За да получи детето положителни емоции, трябва да говорим с него и да откликнем любезно на първите му преживявания при рисуване.


 🍜 Понякога децата могат да пренесат своя опит от оставяне на следи в други дейности. Например започват същото „рисуване“, размазвайки храна на масата. Не трябва да реагираме твърде негативно и емоционално на това, но също така не трябва да превръщаме обяда в образователна дейност. Просто трябва да помогнем на детето да довърши храненето и да отиде да прави други неща.


 Хаотичният период драскулки е много кратък и завършва бързо. Основното постижение на детето в този момент е опитът, който предполага, че оставянето на следи е много добро.


 ✨ Вторият период - кръгови драсканици - започва след около година, когато детето осъзнава, че може не само да остави следа върху хартия, но и да контролира движението на молива. Тогава то започва да измисля различни варианти на това движение - прави линии, кръгове, куки и др. Координацията между ръце и очи вече е по-развита, детето координира движението на ръцете си. Детето🙎 наистина харесва тази възможност - да рисува САМО и да бъде господар на движението.🎨🖌️


 На този етап възрастните имат желание да покажат КАКВО ТОЧНО и КАК, да рисуват. 

И точно по това време психолозите предупреждават за възможността да блокират развитието на рисуването. Показвайки готови шаблони, ние не допускаме спонтанното развитие на въображението и творческото мислене, което в бъдеще ще доведе до рисуване по шаблон. Вместо това често даваме грешна обратна връзка - „Аз знам как да го направиш правилно, нти НЕ знаеш КАК“, докато основното е никога да не даваме оценка и да не бъдем снизходителни.


 През този период вече можем, да дадем на детето 2-3 цвята за рисуване. Не давайте асоциации, гледайки картината: "Прилича на пишеща машина, прилича на цвете." Можем да поискаме, да нарисуваме повече, когато детето ви покаже работата си.


Важно тук Е похвалата и одобрението да не се превърнат в цел🎯 на рисуването, важно е цялото внимание да остане върху самия процес.


 Ако самото дете ви помоли да нарисувате нещо, тогава учителят и художник Михаил Лейкин предлага да добавите елемент на игра и изследване към такова рисуване.

Не е необходимо да се дават готови ключове и шаблони - трябва да се опитаме да накараме самото дете да намери някакви нови усещания, асоциации, да бъде емоционално ангажирано с това, което самият той иска да нарисува.


 ✨ Третият етап се нарича усъвършенствано драскане (етап на безформени изображения) и продължава от около две до три години.


 По това време детето започва да вижда границите на листа и да овладява пространството му, опитвайки се да подреди предметите върху листа според композиционното усещане. По това време той започва да разбира, че образите могат да означават нещо. Започва да владее графичния език на рисуване и да се научи да намира и вижда необходимите знаци на човек, животно, растение.


 Това също е важен период, тъй като по това време може да възникне страхът от изразяване. Възрастните често искат нещо конкретно в детските рисунки и често ги оценяват по някакъв начин, а за едно дете на тази възраст това не е просто оценка на творчеството им, а оценка на самото него като личност. Добре е да приемаме детските рисунки безусловно - точно както приемаме дете. Тогава рисуването ще остане радост за него.


 През този период можем да дадем химикалки (моливи, пастели) от няколко различни цвята, листове хартия с различни форми, да ви запознаят с различни видове бои ( напр. акварели).


 Както и в предишни периоди, важно е да не давате асоциации и оценки на чертежа.


 Този подход към рисуването ще помогне на детето да се научи да не се страхува да изразява себе си, да намери свой собствен индивидуален стил, да не зависи от похвалите и оценката и да развие въображение. Но най-важното е да получавате радост и удоволствие от рисуването.


 💁🏼 Автор: Юлия Горелова, 

Източник: Монтесори. Деца

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ТИ ПОВИКАЙ МЕ ТИХО ПО ИМЕ

( На тази, която винаги разпалва огъня в мен!)  Ти повикай ме тихо по име и не спирай с копнеж, да ме чакаш! Ще се върна, дори след години, ...