сряда, 26 септември 2018 г.

"Ехото" - или как животът , ни връща онова, което му даваме

Баща и син вървели из планината. Внезапно момчето паднало, ударило се и извикало: „Оооооххх!" За своя изненада чуло глас от планината, който му отговорил: „Оооооооххх!"
Любопитно, момчето попитало: „Кой си ти?"
И получило отговор „Кой си ти?"
После изкрещяло на планината: „Възхищавам ти се!
Гласът отговорил: „
Възхищавам ти се!"
Разгневено, че някой все повтаря думите му, момчето решило да обиди натрапника: „Страхливец!"
И отговорът бил: „Страхливец!"
Тогава момчето се обърнало към баща си: „Тате, какво става?"
Бащата се усмихнал и казал: „Синко, чуй." После извикал: „Ти си шампион!" И гласът отговорил: „Ти си шампион!"
Момчето се изненадало, но все още нищо не разбирало.
Бащата му обяснил: „Хората го наричат ехо, но всъщност това е животът. 
Животът ни връща всичко, което направим или казваме. 
Не само ние виждаме в света около нас и във всичко, което ни се случва, онова което имаме вътрешна нагласа, да видим! 
Животът ни, също е отражение на нашите действия. 
Ако искаш на този свят да има повече любов, обичай повече!
Ако искаш хората от екипа ти да знаят повече, самият ти придобивай повече знания. 
Ако искаш, хората около теб, "да са още по-усърдни", не се щади! Раздавай се, на 100%!...
Това се отнася за всичко".
Животът винаги ти дава онова, което
ти си му дал. Той не е низ от случайности,
а отражение на теб самия!
Ако искаш той да се промени, трябва първо, да промениш собствените си нагласи и действия!
А, ако искаш, животът на децата ти, да се промени към по-добро, помогни им да станат по-добри хора, от теб!

вторник, 18 септември 2018 г.

Какво казах и какво забравих да кажа на детето си, в първият учебен ден



Всяко пътуване, дори най-дългото, започва с първата крачка!...
Моментът, когато детето ни пристъпва за пръв път през училищният праг, за да тръгне по дългият и наистина неравен път на Знанието, е едно от наистина запомнящите се събития!
Образованието е само един от "лостовете" на Системата , да ни обезличи и да ни направи лесни за манипулиране!
Но тръгвайки с ясното съзнание, за това, от нас като Личности и още повече, като родители зависи, как ще преминем през това предизвикателство, след като сме решили да Останем (тук, в България), как ще се адаптираме и как ще се Себесъхраним по време на тази адаптация, в конкретните условия! Какво ще научим, преминавайки през това пътуване и как ще използваме наученото! Защото каквото и както и да се случва, децата ни имат нужда от образци за подражание. Имат нужда от модели, от които да се учат. И няма кой да стори това, по-добре и с повече загриженост и подкрепа от нас, като техни родители!...
И най-вече, как ще научим децата си,да го правят! Защото без значение, да ли са със "специални" според, общоприетите социални критерии или не, винаги ще се най-специалните за нас, техните родители! И защото каквито и да са децата, те имат едни и същи основни потребности
- да бъдат обичани и обгрижени

- от сигурност- да знаят и да чувстват, че каквито да са и каквото и да направят, винаги ще има поне едно място, където да се върнат и да бъдат приети и подкрепени, въпреки всичко

- да бъдат част от нещо по-голямо - семейство, клас, отбор, приятелски кръг, където да са приети такива, каквито са
А със сигурност няма как да научат всичко това, ако абдикираме от личните си отговорности като родители и ако делегираме тези отговорности изцяло на Образованието, както правят много от родители, днес!... И да имаме само изисквания и очаквания!...
Калкото до празничността на "първият учебен ден "!
Вярвам, че именно заради цялата помия която ни залива ежедневно, е добре да използваме всеки повод, да си създаваме положителни емоции и спомени, заедно с децата си! Защото това е едно от истински важните неща, заради които живеем!
Ето няколко неща, които е по-добре децата ни да научат по-рано, отколкото късно!

* * *

9 неща, които пропуснах да кажа първият учебен ден на моето дете

Първият учебен ден! Прекрасен и слънчев, септемврийски празник! Началото на учебната година - вълнения, трепети и пожелания „На добър час!“

Беше отдавна, когато моята дъщеря прекрачи прага на училището. Като родител успях да натрупам 12 годишен стаж в училище. Дванайсет години на радости и вълнения, на смях и сълзи, на двойки и шестици, на родителски срещи и контролни, на препоръчителни списъци и на съвети от стари и нови учители.

И някак се замислих, не толкова празнично, какво пропуснах да й кажа в началото.

Кои са тези истински и смислени думи, които да й помогнат да преодолее предстоящите трудности и ненужния стрес. А в училище има достатъчно и от двете - от ранното ставане и тежката раница до взаимоотношенията с учители и съученици, които понякога стават твърде сложни.

Тези девет неща бих й казала – девет не толкова празнични, но важни и които ще й потрябват в училище. И това е толкова сигурно и неизбежно, колкото уравненията по математика и формулите по химия.

1. Не преследвай на всяка цена високия успех и отличните оценки! Те нямат никаква стойност отвъд прага на училището.

2. Не се чувствай длъжна да бъдеш приятел с когото и да е. Училищното приятелство е нещо прекрасно, но може да се случи така, че твоят приятел, просто да не е в същия клас. Не се огорчавай, върви напред по своя път и непременно ще го срещнеш.

3. В училище няма „специални“ деца. Ще бъдеш заедно, в един клас с пълноценни, макар и все още подрастващи личности. Почти в същия състав ще прекарате, заедно 11 училищни години. И от първия ден започва изграждането на вашите взаимоотношения. Постарай се да се впишеш достойно. Не позволявай да те обиждат и не обиждай никого.

4. Не участвай в никаква форма на тормоз. И ако се случи около теб – не бъди част от това, а ми разкажи и аз ще намеря правилния възрастен в училище, който да го прекрати.

5. Никой не може да ти се присмива и да те унижава. Особено твоя учител. Дори да пееш фалшиво.

6. Ти си малка, но това не означава, че трябва да правиш всичко, което другите искат от теб. Ако не искаш да закусваш – не го прави. Изисквай уважение, но уважавай и другите.

7. Учителят не винаги е прав. Възможно е този човек, способен да бъде учител с голяма буква, понякога да сгреши. Възможно е дори да бъде жесток. С огромно уважение към мисията на учителите, но за съжаление,, понякога в класната стая влизат обидени на живота, слаби, раздразнителни, неприятни и лоши хора.

8. Никой не може да те заплашва.
„Ще ти счупя телефона“ , или „…ще го взема и няма да ти го върна“, „Вържи си косата или ще те подстрижа“ – това нека го кажат на мен! Зная как да им отговоря. А ти стой, слушай и не го вземай присърце.

9. Винаги и във всяка ситуация знай, че имаш защита.
И тази защита – това съм аз. Можеш да ми позвъниш във всеки момент, да ми разкажеш всичко, каквото искаш. И аз ще ти помогна да решиш всяка трудна ситуация. Като Карлсон и Батман. До теб съм.

автор: Корнелия Гълъбова
Източник:Vita Eqvilibrium

...
А вие, пропуснахте ли , да кажете нещо на децата си!?...

събота, 15 септември 2018 г.

ХРАНИТЕЛНА ТЕРАПИЯ и предречева рехабилитация



Хранителната терапия е въведена в България през 1996 година от Нина Йорданова и Десислава Маринова, логопеди в Центъра за лечение и рехабилитация на ДЦПИстория:
През 1998 година е модифицирана  Нина Йорданова собствена система за хранителна терапия, основаваща се на рехабилитационните методи на Бобат, К. Моралес, В.Войта

Липсват снимки и информация от 1996 до 2007, защото все още се издирват съхранените архиви в СБДПЛРДЦП.

През 2000г към хранителната терапия са добавени допълнителни стимулационни процедури под консултациите на д-р Ив. Чавдаров, к.м.н и тя е трансформирана от Нина Йорданова в система за предречева рехабилитация.

За първи път се съобщава за създаването на Хранителната терапия на конгрес на Националното сдружение на логопедите в България 2000 г. (по това време НСЛФБ). Докладът е представен от Нина Йорданова.

Първата публикацие на системата за хранителна терапия, наричана по това време Предпечева рехабилитация е в сборника с доклади от юбилейната конференция по повод 10 години от съдаването на СБДПЛРДЦП.

След 2000 г. системата за Хранителна терапия се доразработва паралелно от Нина Йорданова и Свтлана Картунова, като всяка от тях има изработена собствена програма за прилагането й.

Хранителната система е основана на теориите на

S.E.Morris, M.D.Klien – Mund umd Ess therapie – система по Бобат
R.C.Morales – Orofaziale Regulationstherapie
B.A.E. Padovan Neurofunctional Reorganisation
Наречена е предречева рехабилитация, а не само хранителна терапия, защото чрез системата се извършва корекция на нарушения механизъм на хранене и се извършва промена на отношвниението на пациента към хрананата и начинът на нейното приемане. Обединява терапевтични техники, които оказват както директно, така и индиректно въздействие върху реакцията на мускулните групи и цели не само възстановяване на храненето, но провежда едновременна речева стимулация.Прилага се във всички случай на диагностицирано нарушение на механизмите на хранене и откази на хранене и като стимулация, по преценка на логопеда в случаи без нарушения на механизмите на хранене.

Системата за Предречева рехабилитация включва

Хранителна терапия
Топлинни стимулации на масетерите
Криотерапия на биологично активни точки
Вибрационни стимулации на биологично активни точки
Водни стимулации на езика
Стимулации по Войта – I фаза на рефелкторно завъртане
Снимките са правени през 2006 година във Виртуален кабинет за родителски консултации -София, жк. Дружба, ул. Илия Бешков 2. Представяме ги информативно, те имат историческа стойност. Не правете това сами, без да сте преминали необходимото обучение, защото можете да навредите на пациентите:

Източник: Pumpelina

събота, 8 септември 2018 г.

" Тя те връща обратно към това, което е животът."- Или историята на американският актьор Джейми Фокс и по-малката му сестра Де Ондра

снимка:DeOndra Dixon and Jamie Foxx./Tom Cooper/Getty Images
Известният американски актьор Джейми Фокс и по-малката му сестра Де Ондра Диксън имат прекрасни семейни взаимоотношения, на които не са повлияли нито славата, нито успехът и кариерата на актьора.
Те са един великолепен пример, че никой не знае какви предизвикателства му е подготвил живота, но единствено от него зависи, как ще ги приеме и премине праз тях.
Диксън, който има синдром на Даун, е живее с брат си от 2002 г. насам.
В свое интервю пред "Dateline" на NBC, 50-годишният актьор говори за връзката си със своята 33-годишна сестра, която има синдром на Даун и как тя го държи на земята.
" Де Ондра винаги ми припомня, къде съм роден и от къде съм тръгнал", Споделя Фокс. И допълва, че Де Ондра го е научила "как да живее".
"Всичко това с което се захващам в "Холивуд", наистина няма значение - каза Фокс. - Тя ме връща обратно към живота."

Цялото видео, вижте тук:
https://twitter.com/twitter/statuses/1035218089275666432

Отново за Достъпността на средата и свободата на придвижване




снимка: stroitelstvoimoti

Съвсем неотдавна, България приключи своят мандат на Европредседателство и посреща делегации от цяла Европа.
Точно по същото време, в Ню Йорк, председателстваше сесия на Конференцията по изпълнение на Конвенцията по защита на правата на хората с увреждания, която е подписана от 177 държави, където една вече бивша зам. министърка говори, как хората с увреждания и техните проблеми, са приоритет на настоящото правителство.Същото се повтори само преди броени дни в Женева..
Няма да говоря, как цяла Европа, която взе отношение по въпроса, за правата на една крава, вече четвърти месец, седи и гледа безучастно, въпреки няколкото вече излезли материали в германски и други медии, как за пореден път се разиграва безпардонен фарс, с хората с увреждания!
Ще споделя личните ми впечатления, по един далеч по тривиален въпрос, а именно достъпността на средата в градската инфраструктура и съществуващата на много места само на хартия, пожелателна форма на "свободата на придвижване".
Не знам на колко от вас, скоро ви се е налагало, да преминете с детска или инвалидна количка, до някоя от спирките разположени през пътя покрай Централна Гара и Централна Автогара - София!?
Аз, съпругата и сина ми, бяхме изправени пред това предизвикателство миналият ден! Нито един от четирите инвалидни асансьори, които успяхме да открием, не работеше. Рампи, за огромно наше разочарование, също не открихме! Пешеходни пътеки или каквато и да било сигнализация (освен на пресечната точка на пътното платно, с вело алеята, водеща към центъра), търсихме също без резултат!...
Единственият начин да преминем беше, да пресечем на свой риск и отговорност, всичките 7-8 платна и трите трамвайни релси!
Не знам, дали някъде е имало скрит подстъп, за който никой не можа да ни упъти, но при пресичането ни в едната посока, друг човек с електрическа инвалидна количка и без придружител, предприе същата рискована маневра!
ПОДЧЕРТАВАМ!!! Че не говоря за провинцията.
Говоря, за "централните разпределителни възли на страната!!! Възли, през които преминават хиляди българи и чужденци, всеки ден!
Може би, ако някой, архитектурен гений или някои подобен от приемащите "органи" (Органи с неизяснен произход, който със сигурност, НЕ Е мозък!), беше поне подочул нещо, за Наредба 6 и Наредба 4 , към "Закона за интеграция на хората с увреждания", вероятно подобни архитектурни абсурди, щяха поне, да НЕ са нещо обичайно!

неделя, 5 август 2018 г.

Още веднъж, за ДОБРИТЕ и ПОСЛУШНИТЕ Деца ! >>>


Много често, чувам Родители, да казват: Как искам, да можеше детето ми да е послушно и спокойно!...
Дали, това е наистина Детето, с Главно "Д"? Детето-образец!...

"Послушните" деца може, да са "тихи", защото са изплашени!...

"Послушните" деца, може да са пасивни, защото са стресирани!...

"Послушните" деца, могат да са външно "спокойни", защото са с ниско самочувствие или изпитват постоянно чувство на вина,...
но може и да са фрустрирани, да са изнервени и агресивни, към по-слабите или когато никой не ги вижда, защото са потискали твърде дълго гнева си!..
"Послушните" деца, могат да са пасивни, защото са възприели ролята на онеправдания на "жертвата" и поведението на "заучена безпомощност",...
но може и да са свръх амбициозни перфекционисти, които търсят постоянно одобрението на околните и най-вече , да оправдаят очакванията на своите вечно недоволни родители!... Дори да са станали на 50г!...

"Послушните" деца , могат да са много неща!.... Но не могат ЕДНО , да са "Добри" и Щастливи деца!...
Деца , от които да станат "добри", зрели и полезни за себе си и за обществото, възрастни!

***

ДОБРИТЕ деца, са любознателни!
- Те не се страхуват, да експериментират и дори, да правят грешки!
Но са се научили, с грешките и времето, че всяка грешка, води до последствия, както и всяка правилна постъпка!

ДОБРИТЕ деца, са спонтанни и непринудени!
- Те нямат предразсъдъци и няма да наранят никого, умишлено!
Те просто искат, да знаят!

ДОБРИТЕ деца, са свободни в изразяването на себе си!
Те свободно изказват своето мнение и показват чувства и желания!
Те са научили, че могат, да са съгласни, но имат право и да НЕ сн !
Те са научили, че и те, както и останалите хора, имат право, понякога да се тъжни, гневни, разочаровани или сърдити! И това не е по-лошо от това, да се позитивни и щастливи и съпричастни!
Но знаят и уважават, същата свобода и у другите!

ДОБРИТЕ деца, не се страхуват, да се конкурират с другите и да се себеутвърждават, но не мачкат другите, по пътя си, в този свой стремеж!

ДОБРИТЕ деца, не се страхуват, да мечтаят! Но с времето се научават, че мечтите могат да бъдат постигнати, само ако изминеш пътя до тях!...

ДОБРИТЕ деца, не се страхуват от другите деца!
Те ги търсят и намират път и начин, да се забавляват заедно с тях!

ДОБРИТЕ деца, имат богато въображение!
Те са креативни и изобретателни !
се отдават

ДОБРИТЕ деца, влагат сърцето си и се наслаждават изцяло, на това, което правят!

ДОБРИТЕ деца, порастват щастливи и пълноценни възрастни, които не се страхуват, да приемат никое предизвикателство и притежават необходимите качества, да го преодолеят;
Които не се страхуват нито от Успеха, нито от Провала!
Те са онези, които движат обществото напред!

Вашите деца Добри ли са или Послушни!?

понеделник, 30 юли 2018 г.








"Най-важното нещо, 
което един баща може да направи за децата си,
 е да обича майка им." 

Теодор Хъсбърг



Ролята на майката, винаги е била неоспорима.

Ролята , която има бащата за формирането и съзряването на детската личност обаче, каточе ли е леко подценявана!


Всяка от ролите на двамата родители обаче, има СВОЕТО значение, не само за половата идентификация на децата и в интегрирането на полово-ролевите модели на поведение.
Има неща, които бащата много по-добре би помогнал на детето си, да научат. Особено, момчетата.

Всеизвестна максима е, че любовта на майката е безусловна, докато тази на бащата, не е.
Докато целият женски светоглед е пречупен през емоциите и е тясно свързан с взаимоотношенията, този на мъжа, е свързан с действието. Съответно , с постигането на цели, резултати и степен на удовлетворени очаквания. Просто, мъжете са по-конкурентни, а жените, по комформни...



- Първата и може би, най-важна от основните задачи, свързана с бащинското възпитание е, себе утвърждаването и автономността на детето, на детето от зависимостта от майката.


- Друга задача е, да научи детето, да печели .... и да губи, и да му обясни , колко е важно това


- Бащата, помага на детето , да изгради собствена гледна точка и мироглед, и да ги отстоява


- Бащата, помага на сина си, да изгради правилно отношение към жените


- Да поговори с него "по мъжки", за любовта и привличането (емоционално и сексуално)


- Друго важно умение, на които бащата трябва да научи сина си е, да дава отпор и да защитава


- Той обогатява живота на детето си с нови преживявания и нови предизвикателства


- Да го научи, да се бори и да не се отказва


- И да го научи на някой основни житейски умения, до оцелява и до осигури, задоволяването на основните си потребности(както и тези, на важните за него хора )..

 Чудя се на хората, който всяка година надигат глас срещу това, че един ден в годината позволяваме на децата, да сложат маски, за да се заба...