По данни на Hационалния център по обществено здраве и анализи (НЦOЗA, един от всеки петима българи е изпитвал депресия или пристъп на тревожност в живота си. В последните години, все повече зачестяват и случаите на паник атаки, като долния възрастов праг застрашително пада все по-надолу. Според Световната здравна организация, това са най-честите психични терзания в световен мащаб,като вече са и сред водещите причини за загуба на жизнена енергия и работоспособност, както и за трайно влошаване на здравето. Живеем във все по-напрагнат, забързан и несигурен свят и никой не е застрахован от появата на подобни проблеми. Именно за това, колкото по-добре сме информирани, толкова по-своевременно и по-лесно могат да се вземат адекватни мерки, които да върнат психичното ни здраве.
Макар че темата за „Бърнаут“ все още остава на заден
план, постепено тя започва, да набира все повече популярност дори и у нас,
където нещата обикновено се случват, със значително закъснение.
На фона на общото Психоемоционално благополучие, българна
живее в обстановка на значително по-висок стрес, поради значителната
несигурност, занижените жизнени стандарти и затрудненията при задоволяване на
елементарните жизнени поребности на най-значимите в живота му хора!
Понятието бърнаут (burnout) или професионално
прегаряне/ изпепеляване е термин, въведен от американския психолог Herbert
Freudenberger (1974) в статията „Прегряването: високата цена на високите
постижения“. С него се определя състояние на изтощение и фрустрация, комплекс от
симптоми и поведение, натрупани вследствие на продължителен професионален
стрес. С понятието се обяснява процеса на влошаване на физическото и
психическото състояние на работещите в социалните служби, които след година
работа ставали депресивни и емоционално изчерпани. Те били по-нервни и раздразнителни,
цинични и подозрителни към хората, с които работят.
Преди повече от три десетилетия американката Cristina Maslach
(1981), професор по психология от Калифорнийския университет в Бъркли(САЩ), задълбочава
изследванията по проблема бърнаут. Тя създава и валидизира първия въпросник, чрез
който се изчислява статистически наличието, степента и тежестта на проява на
трите компонента на синдрома.
Специалистите стандартно определят бърнаут, като синдром на емоционалното прегаряне, в контекста на загуба на желание и мотивация за работа,
намаляване производствената ефективност и качество на труда.
Дебатът дали "бърнаут" на практика Е или НЕ Е заболяване, а
състояние на липса на интерес и мотивация в работата още е в ход. Показателно
за не съвсем доизяснената му същност, както и за това, доколко това състояние е
разпространено и важно говори факта, че преди около година Световната здравна
организация (СЗО), официално го включи в своята последната ревизия на "Международна класификация на болестите" (ICD-11 или МКБ) - издаван от нея
наръчник, който да направлява лекарите в диагностицирането. Малко по-късно обаче, тя отмени това свое решение и остави бърнаутът в глава “Фактори, които влияят върху
здравословното състояние”. “Включването му в тази глава означава, че бърнаутът
не е смятан за медицинско състояние, а по-скоро за явление свързано с
работата”, обоснова решението на най-значимата международна здравна институция,
говорител на СЗО. Той пояснява още, че единствено дефиницията за бърнаут “е
променена в светлината на сегашните изследвания”. В този смисъл, бърнаут е
описан като “синдром, дължащ се на хроничен стрес на работното място, който не
е бил успешно овладян.“
В световната научна литература се откриват редица определения за синдрома
на прегаряне. Но въпреки, че разглеждат проблема от всички страни, така и не се
е достигнало до единно становище. Въпреки това, все още липсва обща, убедителна
дефиниция, която да е приета от всички. Тук ще разгледаме няколко определения, които
макар че са или прекалено общи или пределно конкретни, акцентират върху някои
ясно разпознаваеми аспекти на синдромът, който се определя като:
- ”изчерпване на енергията при професионалистите в сферата на социалната помощ, когато те се чувстват претоварени от проблемите на други хора“
- „синдром на емоционално и физическо изтощение, включващ развитието на отрицателна самооценка, отрицателно отношение към работата и загуба на разбиране и съчувствие по отношение на пациентите. Изпепеляването възниква на фона на стреса, предизвикан от междуличностно общуване“
- „изработване на
личностен механизъм за психична защита под формата на пълно или частично
изключване на емоция, отговор на системни психотравматични въздействия, което
на свой ред се отразява на изпълнението на професионалните задължения и отношенията
с колегите
- „oписание на специфичния отговор, породен от стреса и емоционалното напрежение, свързано с интензивната работа с други хора, при която професионалистите са „даващите“, а другите – „получаващи помощ“.
Т.е. Бърнаут синдромът носи пряка и косвена вреда за био-психо-социалното лично здраве и това на пациентите, води до бездушие при медицинските професионалисти, липса на съчувствие, състрадание и емпатия, а нерядко и до отказ от сътрудничество и подкрепа за човека в здравна криза. Това засяга личната и професионална ефективност на ангажираните в социалната и здравната свера, както и в образованието и стига до влошаване качеството на полаганите за нуждаещите се грижи.
Ако излезем от контекста на взаимоотношенията в работна среда, както между колеги и особено отношенията специалист-пациент, и пренесем техните характеристики в условията на семейните взаимоотношения, можем да открием изключително много съвпадения, говорещи за наличието на битов синдром на емоционалното прегаряне и изтощение. Естествено важно е да се отбележи, че този синдром има и някои характерни специфики, особено при семействата отглеждащи и полагащи грижи, за деца със специфични потребности.
Много фирми използват изследванията в тази област, за да отчитат
ефективността на работа на своите служители и рискът от прегарянето им. Както и
за да прилагат своевременни програми за превенция. Защото бърнаут може да
доведе до сериозни икономически загуби и до голямо текучество. Така че проблема живо интересува икономически самите фирми и е въпрос на съобразителност те, да вземат
мерки за предпазване на служителите си.
В контекста на семейните взаимоотношения, навременното установяване и
оказването на адекватана подкрепа, е от изключително важно значение, за
съхраняване и възстановяване както на личната психическа и емоционална енергия
на ВСЕКИ ЕДИН от членовете на семейството и фокусирането й, върху усилията за
отимално реализиране на личният потенциал на детето. А също така и за съхранение на
възможно най-благоприятната и подкрепяща за това, семейна среда.
Именно за това, въпреки че Синдромът на
емоционалното прегаряне, класически се разглежда, като състояние свързано с
активността на работното място, аз бих искал, да го разгледам, като състояние застрашаващо
една по-специална категория хора – РОДИТЕЛИТЕ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИФИЧНИ
ПОТРЕБНОСТИ.
И като родител и като професионалист съм убеден, че има всички предпоставки системното претоварване и хронична преумора на тази соцална група хора в дългосрочен план;
претовареният им ежедневен график, свързан с обгрижването и рехабилитацията на
децата, както и непрестанното информиране, търсенето на нови варианти и алтернативи, за
терапия и рахабилитация, които по-ефективно да подобряват състоянието на подрастващите; липсата
на възможност за почивка и в допълнение, системното негативно психоемоционално
претоварване, свързано не толкова с по-особените нужди от допълнителна подкрепа
на техните деца, колкото все още битуващите по отношение на „специалните деца“
предразсъдъци и негативни социални нагласи на отхвърляне, дискриминация и дори
агресия, на фона на липсата на адекватна и достатъчна специализиранна
професионална подкрепа (както и на достатъчна неформална такава), са според мен абсолютни
предпоставки за развитие на бърнаут синдром и дори за достигане до дистрес!
Неслучайно редица изследвания показват, че „синдромът на емоционално
прегаряне“ е състояние на хроничен работен стрес срещано при хора, работещи в
т.нар. подпомагащи професии - лекари, медицински сестри, социални работници,
учители, адвокати и полицейски служители. Все професии свързани с работа с хора,
където въпреки професионализма, се предполага наличието на високко ниво на
лична отговорност, определено ниво на емпатия и емоционална „обвързаност“.
Според специалстите разглеждащи проблема обаче, най-често от този синдром страдат идеалистите и силно амбициозните хора.
Вече чувам, въпросът на някои неинформирани всезнайковци: „Какво пък
толкова са се претоварили родителите на деца с увреждания, ... нали повечето от
тях, просто се грижат за децата си? ... Дори не работят!... Всички имаме деца!
Нашите деца, освен че имат нужда от помощта ни, за домашните от училище, ходят
на спот, алианси, курсове и кръжоци... А освен всичко това, ние сме толкова
претоварени в работата и се занимаваме с вякакви идиоти!...“
Немалко хора, поради собствената си неинформираност, силно подценяват ангажираността, претовареността и отговорностите, които понасят родителите на деца със специфични потребности! За това са склонни, да сравняват несравнимани неща. Несравними са, защото докато не си го усетил "на гърба си", е почти невъзможно да си представиш, колко време и усилия струва на едно дете извън т.нар. „норма“, на неговите родители, на специалистите и на всички, пряко ангажирани в този процес хора, то да компенсира дефицитите, които има(в зависимост от техният характер). Особено, когато всичко това на теб, на твоето дете и на най-близките ти хора е дадено „по рождение“, усвоено е своевременно и се използва съвсем естествено и непринудено!... Защото тогава, то изглежда толкова просто и елементарно! Няма как да оцениш, колко дълго време и усилия, може да са нужни, понякога месеци и години, (понякога с многократни връщания и започване „отначало“) една малка победа като това, да координираш действието „ръка-уста“, например!..
За да можеш да продължиш, да се надяваш и да се бориш, някога (евентуално) детето ти да усвои такава елементарна дейност от ежедневието като това, да се
храни самостоятелно!... А понякога, и то много често... това, не се
случва!... Ако не си го изпитал (или поне, ако не работиш с такива деца като
специалист), е на практика невъзможно, да имаш и бегла представа за това, усилията на колко много различни
специалисти са нужни, нито за това колко е трудно, да мотивораш такова дете, (дори то да е
интелектуално съхранено). Няма как да знаеш и колко лесно може това дете, да падне духом!... Нямаш си
представа, ... но сравняваш!... И омаловажаваш! И това ониществяване и недооценяване на
усилията, липсата на разбиране,... липсата на приемане и подкрепа, са само няколко от
причините за нагнетяване на напражение и стрес! И обикновено напрежението в
работата (професионален бърнаут) и у дома (битов бърнаут), което продължава да
поддържа високи нива, за дълаг период от време е основният виновник и рисков
фактор. Нима малко от работещите родители пренасят и доработват у дома,
недовършената работа или работят през почивните дни (а често и по празниците)?... Малко ли, се чувстват недооценени и пренебрегнати? Всичко това пречи на
тялото и ума да разпуснат и да се презаредят.
Настъпването на „прегаряне“ изглежда, че се превръща във все по-масово
явление и същевременно, получава все повече внимание от страна на учените и
медиите. Все повече хора, напускат работата си поради „синдром бърнаут“.
Има обаче няколко съществени разлики между Работещите родители на деца в норма и
родителите, посветили се на отглеждането и развитието на децата си със
специфични потребности:
1. Последните нямат възможност „да отпуснат педала газта“. Ангажиментите им не свършват. Нямат опция за отпуск или болничен, ако се разболеят.
2. Те не могат, да "сменят стимула". Тоест, да заменят периодично проблемите в работата, с проблемите вкъщи (или в друга социална група, в която се движат). Не могат, да напуснат или да сменят работата си, ако им „писне“!...
3. Освен че усилията им, рядко биват оценени и не са устойностени (т.е. не
се заплащат), те също така рядко виждат резултатите от своя, на децата си и на
ангажираните специалисти труд. А крайният резултат, е в много далечна
перспектива, пътят до която е осеян с куп въпросителни!
Трудът на родителите, отглеждащи деца със специфични потребности, доста
напомня на този на майките с новородени.
Огромната разлика обаче е, че при
последните това е просто етап от развитието на детето и нещата протичат
изключително динамично, а при първите, е начин на живот и нещата нерядко се
усложняват с времето!
Тоест, когато почти всички основни мотиватори, за
полагане на усилия за ефективна работа като материални и социални придобивки,
възможност за кариера, чувство за удовлетвореност и лична значимост, нужда от успех и
резултати от труда и т.н.„НЕ ДЕЙСТВАТ“! В същото време тези процеси протичат при наличието на огромно количество,
фрустратори (т.е. препятствия пречещи на постигането на крайната им цел –
отимално компенсиране на дефицитите на детето). Защото колкото и да се опитва родителя да се свръх мобилизира, заради единственият водещ мотив – подобряване състоянието
на детето, нагнетяващото се вътрешно напрежение рано или късно е силно
вероятно, да доведе до емоционално прегаряне! (Дори много по-често,
отколкото при трудово ангажираните хора.)
Развитието на Бърнаут синдрома, е СЛЕДСТВИЕ. За това е от голямо значение, да познаваме причините, които обосновават неговото развитие.
Някой от главните причини за възникването и развитието му, според водещите специалисти са следните:
Maslach определя шест основни области на несъответствие, които водят до професионален бърнаут:
- изисквания към работещия
и неговите реални възможности;
- стремеж към независимост в работата и степента на приложен контрол;
- вложени усилия в
работата и недооценка на приносите;
- отсъствие на позитивни
взаимоотношения с работния колектив;
- отсъствие на справедливи
взаимоотношения в работата;
- етични принципи на личността и изискванията на работата.
Според известният руски
изследовател на изпепеляването В. Бойко, развитието на бърнаут зависи от вътрешни
и външни фактори.
Като външни фактори той включва условията на материалната среда, съдържанието на работата и психосоциалните условия на труд.
Вътрешните фактори са тенденцията към емоционална ригидност, свръх преживяването на професионалните дейности, слабата мотивация, моралните дефекти и дезориентацията на личността. (Относно обобщаването на последните, лично аз съм с по-особено мнение, тъй като твърде често амбицията и свръх мотовацията, както и прекалено завишените очаквания, са много много по фрустриращи и стресогенни, в резултат на което, изчерпването и демотивацията, настъпват много по-бързо.
„Емоционалното прегаряне“ само по себе си, не е толкова тревожно като психоемоционално явление, ако бъде „хванато“ навреме. То обаче, може да причини хронична психическа, емоционална и физическа умора, безсъние, раздразнителност и проблеми с концентрацията. Негативните последици от него, могат да се разпрострат върху целият ни живот, причинявайки депресия, тревожност, панически атаки, изолация или опити за справяне с проблема чрез храна, алкохол или наркотици. Може да допринесе още и за появата на редица много по сериозни заболявания като сърдечно-съдови заболявания, диабет или автоимунни заболявания.
Тогава, не е ли логично, ако бърнаут е преумората от работата, като естествено противодействие - да си вземем отпуска и да си починем?
„Бърнаут не е точно преумора, в смисъла на това да си уморен физически от работата. Бърнаут е психическа категория и е свързан по-скоро със загубата на целите. Това е основното нещо, което те кара да се чувстваш не на мястото си – когато загубиш смисъла на работната задача; когато виждаш, че каквито и усилия да полагаш, задачата не се изпълнява; или когато виждаш, че каквито и усилия да полагаш, това не се оценява, или вместо да се оцени, се трупат нови и нови задачи. Това е малко като при възпитанието на дете – ако не го поощряваш за добре свършената работа, рискуваш да се сдобиеш с един по-труден тийнейджър в следващия етап от живота“, казва в едно интервю Д-р Румяна Динолова, глaвeн експерт в отдел "Психично здраве" на „Националния център по обществено здраве и анализи“ и психиатър с богат и разностранен опит. „Бърнаут не се преодолява с почивка, а с промяна.“, съветва тя. Т.е. кризата е по-скоро екзестенциална.
Поради наистина сериозните последствия и заболявания до които може да доведе несправянето със стреса, причинен от бърнаут синдрома, е изключително важно да знаем кои са неговите симптоми, за да предприемем мерки за преодоляването му навреме.
Макар, че (въпреки повишеният интерес към явлението в последно време) все още няма единодушно мнение кои точно симптоми са част от синдрома и кои не, определено съществуват такива, които се срещат доста по-често и всички те се свързват със стреса на работното място или у дома.
Съществуват три основни области на симптоми, които се смятат за признаци на бърнаут синдрома.
Емоционално изтощение: хората се чувстват изтощени, претоварени, преуморени, събуждат се уморени и отпаднали, и чувстват липса на достатъчно енергия. Хроничната умора, нерядко достига до пълна апатия. Изразява се в усещането, че не можеш повече да „даваш” от себе си, че си преситен от непрекъснатото вживяване в решаването на чуждите проблеми и болки(Струва ли ви се познато?). Интересно е, че това състояние се среща твърде често в медицинските професии и е особено изявено при медицинските сестри. Физическите проблеми може да включват стомашно болки. Може да е нарушено храносмилането и цялостната работа на храносмилателният тракт.
Деперсонализация-Отчуждение от дейностите(касаещо работата или приоритетната ангажираност, в нашият случай – обгрижването на детето): проявяване на негативно отношение към себе си и хората, с които са обект, на твоята приоритетна ангажираност. Хората определят работата си като все по-отегчителна, негативна, натоварваща и разочароваща, което може да достигне до безчувственост, враждебност, дехуманизация, социално отдръпване и емоционално дистанциране от работата,приоритетна за човека. Възможно е да се развие и цинична нагласа спрямо работната среда и колегите.
Занижена самооценка, себепредставяне в професионален аспект, намалена работоспособност и производителност: бърнаут засяга предимно ежедневните задачи на работното място, у дома или грижите за член от семейството. Хората с бърнаут са изключително негативно настроени към това, с което се занимават, трудно се концентрират, апатични са и им липсва креативност. Човек престава да вижда положителните резултати, които е постигнал и акцентира само на неуспехите. Чувства се нереализиран. Мисли, че не се справя успешно, че не е добър в това, което върши, че се проваля – до некомпетентност.
Нещо характерно за голяма част от семействата обгрижващи и отглеждащи деца със специфични потребности е „капсулирането“ и свръхфокусирането върху „проблема“, които са тясно взаимосвързани и действат на психоеоционалното ни състояние, като „тенджера под налягане, без предпазен клапан“.
От една страна, все още широко разпространените предразъдъци и негативни социални нагласи, изолират тези семейства. Често, дори приятелският кръг и роднините, постепено се отдръпват, (дори просто, за да не се товарят излишно, с допълнителни негативни емоции.)
От друга страна, прекомерната ангажираност на родителите, около обгрижването и осигуряването на оптимални условия за рехабилитация, насищат твърде много еждневният им график и рядко им остава свободно време, за неформални срещи с хората, които все още са останали част от живота им и чиято подкрепа им е изключително необходима. Така, семейството изпада в своеобразен социален вакуум, без възможнот, членовете му, да „вентилират“ и да „изпуснат парата“.
Така родителите постепенно все повече губят възможността, да отделят време за себе си; за неща, които ги радват и отпускат; за споделяне на проблемите с някой, който не е част от семейството и не е толкова емоционално ангажиран с проблема. Човек, който има по-обективна преценка и може да им даде разлчна перспектива и подкрепа. От друга страна, контактите които остават на семейството, обикновено все повече са с други семейства, със сходни съдба и проблеми. Което само по себе си не е лошо, защото може да обменят полезен опит и да се подкрепят взаимно. Но пък, човек има нужда от повече възможности, да избяга от рутината. Има нужда от разнообразни контакти, в различна среда, изпълнявайки различни социални роли, които му носят различни емоции, гледни точки и опитности, за да има повече възможности, да поддържа мотивацията и духът си на ниво. Както и да продължава, да развива собственият си потенциал, като генерира психична и емоционална енергия. За да продължи да вдъхновява и подкрепя детето си, и да се бори, оставайки плътно до него, в тази му борба.
Подкрепящата среда, възможността за бягство от рутината и „смяна на стимула“(пък било той дори и отрицателен), преместването на фокуса върху други неща и дейности (особено ако са ни любими, носят ни удовлетворение и са съпреживени със съмишленици), е изключително важно.
Без тях, свръхфокусирането върху един единствен проблем, с
един и същ ограничен кръг от хора в дългосрочен план (още повече, когато сме емоционално ангажирани с тях) много по-бързо нагнетява напрежението, в следствие на което прагът ни на търпимост и устойчивостта на стрес пада и
прегарянето е неизбежно.
Естествено, наличието на предпоставки и условия, за определен психичен феномен, не значи задължително, че ще доведе до него, като следствие, защото всеки човек, има раличен праг на поносимост на стрес. Добре е обаче, да се има предвид, че определени обстоятелства, е много по-вероятно, да предизвикат определени негативи врияние, които съвсем не се радко явление. За да знаем, че ако изпитваме за по-дълъг период от време, е добре да се обърнем, към специалист и да се предприемат необходимите адекватни мерки, преди нещета да се влошат.
В друг блог, ще разгледаме, как се разпознава бърнаут синдром и какво може да ни помогне по-добре да се справим с него!
Източници:
dnevnik.bg- Д-р Румяна Динолова, психиатър: Бърнаут не се преодолява с почивка, а с промяна
Теоретични основи на професионалния стрес и Бърнаут синдрома / Автори З. Лечева, Л. Георгиева, M. Стойчева
medpedia.framar.bg - Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром / Автор: д-р Албена Ройдева
МКБ10