неделя, 17 януари 2021 г.

🪔11📜 Фън☯️Шуй съвета, за хармония и семейно щастие! 🗞️ 🪔

 


Тези дни, докато правихме следпразнично почистване на къщата, открих древен онлайн свитък📜 с Фън☯️Шуй мъдрост, за вътрешна хармония и семейно щастие! 

Ако и вие, търсите тяхната тайната, следвайте следните 11🗞️принципа на Фън☯️Шуй:

- ☯️Централно място в дома ви, трябва да заема Огледалото🔘 на Вашата Самооценка, разположено точно между списъка 📜 с най-силните ви положителни страни и списъките📜📃 с вашите цели, цености и приоритети.

- ☯️ Дръжте Огледалото🔘 на Вашата Самооценка винаги добре излъскано, за да сте сигурни, че образа който виждате в него не е изкривен

-  ☯️Завесите да са вдигнати, а прозорците и съзнанието ви, да са възможно най-често широко отворени, за да може енергиите свободно да циркулират, да влиза повече кислород и да проветрите съзнанието си от негативните емоции, нереалистичните си очаквания, както и от съжалнието, за пропуснатите шансове и несбъднатите си мечти

- ☯️Поддържайте стъклата на прозорците и мирогледа си винаги, добре почистени, за повече светлина и нови гледни точки

- ☯️Проблемите от работното ви място, винаги, да са разположени отвъд външния праг

- ☯️Тъщата и свикървата също задължително, да са разположени от външната страна на входната врата. (...Колкото по-далеч, толкова по-добре. 😉) 

- ☯️Вратата на хладилника, трябва да гледа към станата

- ☯️На дивана в хола да е разположен приятел, който винаги ви подкрепя 

- ☯️Чаршафите на спалнята, да са в светли, пастелни, успокояващи за очите тонове и да са по-често измачкани от вас и човека, който обичате

- ☯️ Преди сън, не пропускайте, да почистите снимката на любимите си хора, върху нощното шкафче, до спалнята ви и списъка с нещата, за които сте Благодарни! 

- ☯️ 🔖И Никога не забравяйте, че всяка от стаите на вашият дом е изпълнана с щастливи спомени, за мигове на любов и отдаденост, изживени с любимите ви същества, които трябва винаги да заемат централно място в сърцито ви❗

✨💖✨

И помнете, Усмивката е жизненоважна за Вашето собствени и здравето на хората които обичате, а Живота е твърде кратък, за да го вземате "прекалено на сериозно"!😉💖

четвъртък, 14 януари 2021 г.

Свободата, Санчо НЕ е на върха на копието, а на другият му край и две педи по-нагоре!

 


📌Свободата, Санчо НЕ е на върха на копието, а на другият му край и две педи по-нагоре!
Ако човек е НЕсвободен в мислите и сърцето си💗,няма и да помисли за копие❗   

                            🛡️🗡️🦾

Свободата се простира до там, до където и постави рамка отговорността от нейните избори...

Повечето хора,не желаят да са истински свободни!
Свободата е свързана с отговорност,а отговорността,с последствия..
А повечето хора,предпочитат
да не се сблъскват с последствията от собствените си избори.

За това, предпочитат повеча Сигурността на Щита🛡️, пред меча🗡️ и копието ❗

вторник, 12 януари 2021 г.

Моля, НЕ ИГРАЙТЕ С КУЧЕТАТА-ВОДАЧИ !!! - Нещо, което ТРЯБВА, ДА ЗАПОМНИТЕ !!!


 


Нещо ВАЖНО, 

което задържително трябва да се прочете и да се обясни на децата така, че ДА ГО ЗАПОМНЯТ!

КУЧЕТАТА - ВОДАЧИ, НЕ СА ДОМАШНИ ЛЮБИМЦИ !!!

Те НЕ са изведени просто "на разходка", да потичат и поиграят или, да "напоят" някое дръвче...

Те имат ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ОТГОВОРНАТА РАБОТА, да помагат на човек със "специфични нужди" от подкрепа и трябва да са напълно фокусирани върху тази си отговорност!

Защото до много голяма степен, съхранението на здравето и безопасността на "техният Човек", без значение, дали той е незрящ, човек с двигателни или други проблеми, зависи от тяхната оптимална концентрация и отдаденост на тази своя дейност като ВОДАЧИ. 




Прочетено и споделено !!!    

"Здравейте на всички,дано не ви досадя,но ще ви пусна едно четиво,много интересно и полезно. 

Малката днес се контузи жестоко,след като две момченца с родителите си закачиха кучето й..и то се разсея. Замислих се,че хората не се образоват достатъчно по тази тема,децата разбира се,не бяха виновни,защото просто не са запознати..но мисля,че е очевидно,че такова куче не трябва да се закача...реакция на родителите-никаква...

Замислих се,че би било полезно всеки да научи най-елементарните действия,когато срещне на улицата куче-водач,особено на дете,защото детето е слабо,и при евентуална реакция на кучето,не може да го задържи.

Това са някои,от най-важните неща:


Моля, не галете кучето, защото това отвлича вниманието му от неговата отговорна работа. Не викайте кучето при себе си, защото трябва да бъде неотлъчно до човекът,който му е поверен. Моля, като сте на светофар, съобщете на човека, когато се появи зелената светлина, защото кучето не различава цветовете.При възможност,освободете пътя, за да стигнат по-сигурно до своята цел. Моля, задръжте при себе си вашия домашен любимец, защото, когато кучето е на работа, няма време за игри. Моля, не се плашете и не се стряскайте. Спазвайте правилника за движение, за да не застрашавате кучето,стопанина и самите себе си. 


Моля, не се плашете от кучето-водач. Можете да го познаете по специалния повод, който носи на гърба си.


Четете,образовайте се,научете и децата си,едно такова нелепо поведение към детето и кучето,може да коства много.

Няма да коментирам и поведението на повечето родители.....то е плачевно!

Благодаря на всички и хубав ден!"

От Интернет

неделя, 10 януари 2021 г.

Когато....


 

Когато....

(В памет на Влади и всички, които оставиха следа в живота ни! 💖 ) 

Когато, започнете по-често да се усмихвате и по-рядко, да се мръщите...

Когато започнете по-малко, да говорите и повече, да слушате... и да действате... 

Когато отделяте по-голямо значение,

на това което имате

и по-малко на онова,което нямате...

Когато сте повече себе си

и по-малко онова, което хората очакват да бъдете..

Когато разберете, че е по-важно да сте щастливи отколкото, да сте успешни.

И може да сте Щастливи, без да сте Успешни, но Успехът съвсем НЕ ви гарантира Щастие.. 

Когато започнете да виждате по-ясно мечтите си и по-бледо разочарованията си...

Когато спрете да препускате през живота

и започнете да стъпвате бавно и сигурно, на краката си..

Тогава, ще започнете да намирате повече радост в това да давате, отколкото в това, да получавате. 

Тогава, ще оставите не само по-дълбоки отпечатъци от стъпките си, по пътя който сте изминали, отколкото онези, които са преминали през него тичешком..

Но и в съзнанието и сърцата на тези, чиито живот сте пресекли!


Из 🎩"Рошавите мисли, на Лудия Шапкар"🧤

събота, 9 януари 2021 г.

Стивън Хокинг - брилянтният ум, който преобърна представите ни за "Светът и всичко в него" и за силата на човешкият дух

 сн.  Az - jenata.com


  "Помни, че трябва да гледаш нагоре към звездите, а не надолу в краката си."

СТИВЪН ХОКИНГ

На вчеращният ден - 08 януари великият Сивън Хокинг щеше,  да навърши 78 години. 

След Айнщан, Хокинг е може би визионера, който промени представите ни за Космоса, за "Света и всичко в него. 

За това днес искам, да  споделя с вас една компилация от негови мисли, направени от chetilishte.com

    Професор Стивън Хокинг е английски астрофизик, автор на книги и статии за новите открития и идеи за Вселената и нейното зараждане, включително и на популярната „Кратка история на времето“, която му печели международна известност.

Занимава се основно с космология и квантова механика, известен е и като популяризатор на науката.

Въпреки тежкото си заболяване – амиотрофична латерална склероза (АЛС) – Хокинг не престава да се труди в областта на науката, показвайки, че физическото увреждане не прави никого по-малко способен да твори.

✨✨✨

  ✨ Не мога да кажа нищо позитивно за болестта, от която страдам, но тя ме научи да не се оплаквам, защото има хора, които са по-зле от мен, а и имах щастието да се занимавам с това, което исках да правя.  

 ✨ Самосъжалението е безсмислено и е загуба на време. Истина е, че сега съм по-щастлив, отколкото преди да се разболея.

  ✨ Бих казал на всички, които се чувстват зле, че има изход от всяка черна дупка… защото няма по-страшна дупка от тази, в която живея. Надеждите ми бяха разбити, когато бях на двайсет и една години. 

   ✨ Лекарите ми диагностицираха заболяване, което в повечето случаи води до фатален край. Казаха ми направо, че няма да живея достатъчно, за да завърша докторантурата си, и оттогава всеки миг ми се струва като ценен дар. Това беше моят тъмен период, бях в депресия, питах се защо точно на мен ми се случва, но накрая реших да продължа да живея и да се боря.   Запознах се с първата си съпруга, имах деца и написах докторска дисертация, която постави математическите основи на Големия взрив. От пълно нищожество, каквото се чувствах, се превърнах в герой

   ✨ Самосъжалението е безполезно и е загуба на време. Дори когато се парализирам напълно, ще мога да се занимавам с прекрасни неща. Например да изследвам Космоса.

   ✨ Аз съм архетип на извадения извън строя гений или за да звучи политически коректно – на физиологично предизвикания гений. Най-малкото съм изправен пред физиологично предизвикателство. Дали съм гений подлежи на съмнение.

    ✨ Въпреки че не мога да се движа и говоря без помощта на компютър, умът ми е напълно свободен.

   ✨ Моята цел е проста. Това е пълното разбиране на Вселената, защо е таква, каквато е и защо въобще съществува.

   ✨ Винаги ме изненадва колко незаинтересовани сме ние днес за такива неща като физиката, пространството, Вселената и философията на съществуването ни, нашата цел, нашата крайна дестинация. Този свят там навън е напълно луд. Бъдете любопитни!

   ✨ Да се задържи вниманието ни върху земните проблеми, означава да се ограничи човешкия дух.

   ✨ За моя математически мозък самият брой на звездите в хилядите галактики прави напълно рационално мисленето за извънземни. Истинското предизвикателство е да разберем какви може да са те всъщност.

   ✨ Извънземните може да съществуват, но човечеството трябва да избягва контакт с тях, защото резултатите може да се окажат опустошителни.


   ✨ Ако извънземните ни посетят, резултатът би бил като при пристигането на Колумб в Америка, което не е свършило добре за местното население.

   ✨ Ако Вселената има начало, бихме могли да предположим, че има и създател. Но ако Вселената е напълно самостоятелна, ако няма граници и ръбове, то не би трябвало да има нито начало, нито край, а просто да съществува. Къде е мястото в този случай на създателя?

   ✨ Когато се попита: „Какво е правил Бог, преди да създаде Вселената?“, св. Августин не ни отговаря: „Подготвял е ада за онези, които задават подобни въпроси.“ Вместо това казва, че времето е характеристика на Вселената, която Господ е създал, и то не е съществувало преди зараждането на тази Вселена.

   ✨ Айнщайн е грешал, като е казвал, че: „Бог не играе на зарове“. Наличието на черни дупки предполага, че Бог не само си играе на зарове, но понякога ни обърква, като ги хвърля там, където не можем да ги видим.

   ✨ Всички доказателства сочат, че Бог е всъщност отявлен комарджия, а Вселената е голямо казино, където се хвърлят зарове и колелата на рулетка се з авъртат при по всякакъв повод.

   ✨ Възможно е примитивният живот във Вселената да се среща много често, докато интелигентният – твърде рядко. Някои биха казали, че всъщност му предстои да се появи на Земята.

   ✨ Дори и да има само една възможна единна теория, тя е просто набор от правила и уравнения. Кое е това, което диша огън в уравнения и създава Вселената, която те описват? 

   ✨ Едва ли съм срещал математик, който да е в състояние да разсъждава.

   ✨ Човек не може наистина да спори с математическа теорема.

   ✨ Моето мнение е, че всички ние – не само теоретичните физици – искаме да знаем откъде сме дошли.

   ✨ Едно от основните правила във Вселената е, че нищо не е съвършено. Съвършенство просто не съществува. … Без несъвършенство не бихме съществували нито вие, нито аз.

   ✨ Животът би бил трагичен, ако не беше забавен.

   ✨ За мен мозъкът е просто компютър, който спира да работи, когато частите му се повредят. Няма рай или отвъден живот за повредените компютри – това е приказка за хора, които се страхуват от тъмното.

   ✨ Ние сме само една напреднала порода маймуни на една малка планета около една много обикновена звезда. Но ние можем да разберем Вселената. И това ни прави много специални.

    ✨ Забелязал съм, че дори хората, които твърдят, че всичко е предопределено и ние нищо не можем да направим, за да го променим, дори и те се оглеждат, преди да пресекат улицата.

    ✨ Идеята за десетте измерения може да звучи вълнуващо, но те ще доведат до реални проблеми, ако сте забравили къде сте паркирали колата си.

    ✨ Има основания за предпазлив оптимизъм, че ние вече може би сме близо до края на търсенето на основните законите на природата.

    ✨ Интелигентността е способността да се адаптираш към промените.

    ✨ Когато очакванията са сведени до нула, човек наистина оценява всичко, което има.

    ✨ Мислех, че информацията се унищожава в черните дупки. Това е най-голямата ми грешка, или поне най-голямата ми научна грешка.

    ✨ Мисля, че компютърните вируси трябва да се броят като форма на живот. Мисля, че те ни казват нещо за човешката природа: че единствената форма на живот, която сме създали досега, е изцяло разрушителна. Ние създадохме живот по свой собствен образ и подобие.

    ✨ Най-големият враг за знанието не е невежеството, а илюзията за знание.

    ✨ Не е ясно дали интелигентността има някаква стойност за оцеляването в дългосрочен план.

    ✨ Не мисля, че човечеството би оцеляло следващите хиляда години, освен ако не засели космоса.

    ✨ Някой ми каза, че всяко уравнение, което съм включил в книгата си, ще намали наполовина продажбите.

    ✨ Простотата е въпрос на вкус.


     ✨ Първо, помни, че трябва да гледаш нагоре към звездите, а не надолу в краката си. Второ, никога не се отказвай да работиш. Работата ти дава смисъл и цел, защото без нея животът е празен. Трето, ако имаш достатъчно късмет, ще намериш любовта – помни, че я има и не я отхвърляй.

     ✨ Сигурен съм, че най-простото обяснение е, че няма Бог. Никой не е създал Вселената и никой не направлява нашите съдби. Това ме води до дълбокото схващане, че вероятно няма небе и няма отвъден живот. Ние имаме само този живот да оценим великия замисъл на Вселената, за което аз съм изключително благодарен.

    ✨ Старият парадокс: Може ли Бог да направи един камък толкова тежък, че и самият той да не може да го вдигне.

     ✨ Съществува фундаментална разлика между религията, основана на авторитета, и науката, положена върху наблюдението и разума. Науката ще победи, защото върши работа.

   ✨ Тихите хора имат най-гръмки умове.

   ✨ Трябва само да се вгледаме в себе си, за да видим колко интелигентен живот може да се развие в нещо, което не бихме искали да срещаме.

    ✨ Учените са склонни да рискуват теориите, на които се възхищават.

    ✨ Фактът, че ние хората, нищожни струпвания от най-елементарните частици в природата, можем да се доближим толкова близко до разбирането за законите, които управляват нас и нашата Вселена, е истински триумф.

     ✨ Хората, които се хвалят със своя коефициент на интелигентност, са загубеняци.

    ✨ Цялата история на науката е постепенното осъзнаване, че събитията не се случват по произволен начин, а отразяват определен основополагащ ред, който може би е – или може би не е – резултат на божествено вдъхновение.

    ✨ Човек е винаги далеч от разрешаването на проблема, докато не намери отговора.

    ✨ Човешкият глас е много важен. Когато говориш неясно, хората се отнасят към теб като към умствено изостанал.

    ✨ Човешкият капацитет за вина е такъв, че хората винаги могат да намерят начини да се обвиняват.

     ✨ Картината, която имахме за Космоса, се е променила значително през последните 40 години и аз съм щастлив, че съм допринесъл поне малко за това.

    ✨ Това, което съм направил, е да покажа начина, по който Вселената е започнала да се оформя – според законите на науката. В такъв случай не е необходимо да се обръщаме към Бога, за да установим как е започнала Вселената. Това не доказва, че няма Бог, а само че Бог не е необходим.

    ✨ Има смисъл само ако не се отказвате.

     ✨ Помнете, че трябва да гледате нагоре към звездите, а не в краката си. Опитвайте се да намерите смисъл в това, което виждате, и се интересувайте от причините, поради което Вселената съществува.

Малко биография⬇️



Източник: chetilishte.com

петък, 8 януари 2021 г.

10 закона на Посредствеността

сн.highereducation.ae


1. Посредствеността е силно алергична към всяка проява на Индивидуалност.


2. Посредствеността е най-старателният слуга и най-безпощадният господар.


3. Посредствеността е най-прилежният лакей на "Силните на деня".


4. Амбициите на Посредствеността са толкова по-големи, колкото по-малки са всички нейни останали качества.


5. Страхът на Посредствеността от пряк конфликт

 обикновено е право пропорционална на нейното Лицемерие.


6. Непоносимостта на Посредствеността към истината казана в очите 

 е обратно пропорционална на способността й да разбира от намеци.


7. Посредствеността е като Хиената, винаги се обединява в "глутници" и напада в гръб .


8. Славословието на Лицемерието е любимата музика за "величието" и тщеславието на Посредствеността.


9. Най-силното оръжие в арсенала на Посредствеността е Интригата.


10. Най-често срещаните диагнози в болничният картон на Посредствеността са "мания за величие" и "болезнени амбиции".

Посредствеността все пак не може да изневери на себе си.... Тя е като алкохолизма, никога не си признава проблема... Само дето, много по-вероятно е алкохолик, да се излекува отколкото Посредственият, да се самоосъзнае (прекалено повърхностен и праволинеен е...) ...

четвъртък, 7 януари 2021 г.

Логопедична терапия в ранна възраст при деца с изоставане в невро-психическото развитие

сн.brightskiestc.com

В последните години логопедичната практика все повече се ориентира към превенция, диагностика и терапия на нарушенията на говорните, езикови и комуникативни умения в ранна детска възраст. Стремежът е да се използва сензитивния период до 1,5-2-годишна възраст за постигане на зрялост на мозъчните функции, за въздействие и стимулиране на превербалните комуникативни умения. Това налага задълбочено изучаване на физиологията и патология на предречевото развитие.

Анатомия и физиология на предречевото и речевото развитие или Защо логопедите започват да изследват и лекуват още в кърмаческа възраст? Структурите и процесите, които формират вокализацията, вербалната продукция и комуникативните сигнали са тясно свързани с ранните рефлекторни хранителни механизми и етапите на тяхното съзряване. От анатомична гледна точка, за хранителните и речевите умения са отговорни костните структури, мускулите и ставите на лицето и шията, слюнчените жлези и органите в устната кухина. От значение са и постуралният контрол, общият мускулен тонус и състоянието на рефлексите. Във функционално отношение едни и същи мускулни групи и невронални механизми на контрол осъществяват синхронизацията на дишането, сукането и гълтането в първите месеци след раждането. Преходът им от рефлекторен към волеви двигателен контрол е първото условие да се развиват основните умения за самостоятелност и управление на артикулаторните органи – челюсти, бузи, устни, език, меко небце. Волевото контролиране и координацията на тези структури правят възможни речевата дейност и мимичната експресия, които от своя страна формират основните елементи на вербалните и невербални умения.
Ето защо логопедът изследва кърмачетата, извършвайки диагностика на орално-фациалните моторни модели, осъществяващи храненето и първичната гласова експресия.
До 2 годишна възраст малкото дете преминава през сложен преход на хранене от течна към твърда храна, усвоява самостоятелно пиене от чаша, манипулация с храната в устната кухина и с прибори, контрол над саливацията, насочена вокализация и имитация на вербални сигнали, състоящи се от звукове, срички и думи.
След втората година, развитието на хранителните механизми не търпи значими промени, но на базата на натрупания двигателен опит се осъществява усъвършенстването на говорните умения, които до този момент са в начален етап на формиране. Достига се зрялост за самостоятелна говорна продукция, но само по себе си проговарянето, макар и най-желаното събитие от родителите след прохождането, не е достатъчно за изграждането на комуникативните умения. Вербалната експресия е само компонент от тях и би трябвало да е в синхрон с невербалното изразяване, фонологичното разпознаване, слуховото внимание и диалоговата игра.
При наличие на смущения в описаните по-горе процеси е необходимо извършването на детайлно диагностично наблюдение, особено ако са в контекста на уточнена неврологична, психологична, орофациална или друга патология. Опитът показва, че поради неглежиране забавянето често е значително и се пропуска шансът за въздействие в най-сензитивния период от формирането на споменатите умения, а по-нататъшното развитие е с нарушения от полиморфен характер.
При кои случаи е важно да се предприеме ранна логопедична терапия?
Индикации за ранна логопедична терапия са:

* липса или късна проява на сукателен и/или гълтателен рефлекс;
* нарушени обем и динамика на движения на орално-фациалната мускулатура;
* нарушени контрол и координация на дишане-сукане-гълтане, дъвкане и гълтане;
* неправилна и неефективна обработка на храната в устата;
* липса на дъвкане и/или заместването му със видоизменени сукателни или смукателни движения;
* дисфагия, повръщане, честа аспирация на храна;
* увеличаване времетраенето на хранене, лесна уморяемост, отказ от хранене;
* липса или труден и неефективен контрол на саливацията след израстването на зъбите, липса на волево преглъщане;
* нарушения на дишането, вокализацията и озвучаването на издишната струя;
* хипо- или свръхсензитивност в лицевата и орална област (във или извън симптоматиката на Сензорно-интегративни дефицити);
* неправилна и/или невъзможна артикулация на повече групи звукове (за деца над 2г), неразбираемо произношение;
* липса или слаба реакция на стимули от околната среда и от близките хора;

Вторичен ефект от изредените абнормности са нарушенията в интеракцията майка-дете, в развитието на взаимното внимание и диалоговата игра и в представата за собственото тяло.
Описаните по-горе нарушения се срещат най-често при деца с абнормен неонатален период, неврологични дефицити през първата година, генетични или кранио-фациални аномалии, ранни маркери за сензорно-интегративна дезинтеграция и/или аутистичен спектър.
При деца с церебрална парализа симптомите стават видими към края на първата година. В генезата на речевите нарушения при тези деца, освен увредите в определени мозъчни структури, голямо значение оказва вторичното недоразвитие и съпътстващите проблеми. Двигателната патология ограничава натрупването на жизнен опит и без помощта на родителите и без специално подпомагане детето не може да възприеме и осмисли постъпващите усещания през сензорните канали. Това е най-явно при по-тежките случаи, при които плачът остава месеци наред еднообразен и интонационно неизразителен, рефлексите на оралните автоматизми са усилени и безусловно-рефлекторните гласови реакции не носят комуникативно значение. Нарушена е инервацията на орофациалните структури, а това рефлектира върху координацията на дишането, гласообразуването, звукопроизношението и говорния процес. Названията на предметите и явленията от околната среда трудно се усвояват поради затруднено или невъзможно повторение и осмисляне на двигателния образ на думите от артикулаторните органи. Нарушеното формиране на гласовите реакции се съчетава със слаба слухова диференциация, засегнато слухово внимание и трудности с определяне посоката на звука. В последвалото развитие на орално-моторните механизми най-често се диагностицират нарушения под формата на дизартрия.
Поради необратимостта на пораженията интервенциите са насочени към стимулиране на компенсаторните механизми и специализирани терапевтични техники (хранителна терапия, оро-фациална терапия, артикулационно-фонологично трениране и комуникативно въздействие, сензо-моторно въздействие).
При деца с кранио-фациални аномалии и други малформации се налагат еднократни или многократни хирургични намеси с цел тяхната корекция, а преди и след тях – рехабилитация и ортодонтско лечение. Хранителна терапия и въздействия в оралните механизми са препоръчителни в почти всички случаи. От особено значение е навременното обучение на родителите за анатомо-физиологичните нарушения, особеностите на обгрижването и терапевтичните процедури. При някои от децата с вродени аномалии терапията с логопед и нуждата от подкрепяща среда продължава с години, често и до юношеска възраст.
Логопедични терапевтични стратегии:
· Орална сензомоторна терапия – прилага се от неонаталния период. Въздейства върху оралните структури. Повлиява сенсибилитета на лицевите зони, външните и вътрешни артикулаторни органи, мускулния тонус, оралния праксис. Подпомага оптимизирането на мускулната памет на говорно-произносителните модели. Включва се в програмата за контрол на саливацията и активното преглъщане.
· Хранителна терапия – прилага се от неонаталния период. Въздействието е насочено към оптимизиране на хранителните механизми, коригиране на неправилни модели на сукане, гълтане и дъвкане и създаване на умения за манипулиране с храната, близки до изискванията за възрастта или до оптимално възможните за състоянието. Задължително се включва в програмата за контрол на саливацията и активното преглъщане;
· Моторно артикулаторно-фонационно трениране – прилага се от момента на възникване на активна речева дейност. Въздейства чрез трениране на дихателния обем и контрол, артикулаторни пози и тяхното превключване. Цели поставяне, корекция и автоматизиране на вербални звуци – изолирано или в срички, думи и фрази. От съществено значение е за подобряване на произносителните възможности и самоконтрола.
· Комуникативно въздействие – изграждане на комуникативни модели, подпомагащи вербалното и невербално развитие и умения, обучение по асистивни технологии, алтернативни форми и системи на общуване.
Разгледаните клинични прояви и нарушения на комуникативните механизми при децата с ИНПР влияят пряко върху превербалния период и последващите етапи на говорно и езиково развитие. Това дава основание да се смята, че ранното диагностициране и терапевтични интервенции може съществено да подобрят не само орално-двигателните умения, но и да подпомогнат в социално-интерактивен план детето и неговото семейство.

Автор:

Светлана Г. Картунова
Консултативен кабинет за ранно въздействие и терапия при деца с проблеми в развитието, София

сп. Практическа Педиатрия, брой 9, 2009 г.

http://www.sosunnykids.com

ДЕЦАТА НЕ ТЕ ОЦЕНЯВАТ ПО НЕЩАТА, С КОИТО СИ ГИ ОТРУПАЛ, А ПО ТОВА,.КОЕТО СИ ИМ ДАЛ ОТ ДУШАТА СИ И МИГОВЕТЕ ПРЕКАРАНИ ЗАЕДНО

 Децата не те оценяват по това колко пари имаш, в каква къща живееш или каква кола караш. Оценяват те по това, как се чувстват в твое присъс...