сряда, 13 октомври 2021 г.

ДОСТОЙНСТВОТО НЕ СЕ ДОГОВАРЯ❗

 

сн. elearningindustry.com

Случка без продължение...

Поведение, което никога не остава без последствия ❗... 

Днес искам, да ви разкажа една история от "живия живот", която не се знае кога и как се е случила, но крие в себе си един от онези универсални житейски урооци, които могат, да определят живота не само на Човека, но и на Общността, като цяло❗

"Нетолерантността, дискриминацията и всяко друго" Зло", са силни и могат да съществуват само, когато "Доброто спи"  или остане безучастно ❗

Дори "Закона" определя "престъпното действие" и  "престъпното бездействие", като еднакво тежки. 

Така, че НИКОГА НЕ ТРЯБВА, ДА ОСТАВАМЕ БЕЗУЧАСТНИ към неправдата, на която сме станали свидетели! Без значение, към кого е била насочена! Защото това, ни превръща в съучастници! 

       👩‍🎓👨‍🎓👩‍🎓   👨‍🏫

Влиза преподавателят за първата лекция по право. Първото, което прави, е да попита за името на студент на първия ред:

– Как се казвате?

– Нелсън.

– Веднага напуснете залата и никога повече не се връщайте! – Заповядал той.

Нелсън бил объркан. Преподавателят тръгнал към него и той бързо станал, събрал си нещата и напуснал учебната зала.

Всички били уплашени и ядосани, но никой не казал нищо.

– Много добре! Да започваме. За какво са законите? – попитал преподавателят.

Студентите все още били уплашени, но бавно започнали да отговарят на въпроса.

– За да има ред в нашето общество.

– Не! Не! Не! Не!

– За да може хората, които правят злини, да плащат за действията си.

– Не! Не! Не! Не! Някой знае ли отговора на този въпрос?

 – За да възтържествува справедливостта – отговорило срамежливо едно младо момиче.

– Най-накрая! Справедливост! Какво е справедливост?!!

Всички студенти вече започвали да се ядосват на отношението на преподавателя. Продължили обаче да отговарят.

– Да се защитават правата на хората...

– Добре, добре. Пробвайте пак!

– Да се прави разлика между добро и зло, да се награждават тези, които постъпват правилно… 

– Добре... е, отговорете на следния въпрос: правилно ли постъпих, когато изгоних Нелсън от лекцията?

Всеки се смълчал, никой не отговорил.

– Искам единодушен отговор!

– Нe! – всички студенти отговорили в един глас.

– Може ли да кажем, че постъпих несправедливо?

– Да! Да!

– И защо никой не направи нищо по този повод? Защо искаме закони и правила, ако нямаме волята да ги практикуваме? Всеки от вас има задължението да говори, когато стане свидетел на несправедливост. Всички вие! Всички вие! Никога повече не мълчете! И идете да извикате Нелсън. В крайна сметка той е вашият преподавател, аз водя друга дисциплина. И знайте, когато не защитаваме правата си, достойнството се губи, а достойнство не може да се договаря.


Автор : Дорис Кериър

неделя, 10 октомври 2021 г.

Думите, които не трябва да пропускаме да казваме на децата си ❗

 


Ако детето те потърси с поглед - погледни го ❗💞

Ако детето протегне ръце към теб - прегърни ги❗💞

Ако детето те повика, изслушай го❗💞

Ако детвто плаче, целуни го                    и му кажи, че нещата ще се оправят❗💞


Думите, които не трябва да пропускаме да казваме на децата си :


Казвайте на детето си:


1. Обичам те.


2. Обичам те независимо от всичко.


3. Обичам те дори когато си ми ядосан.


4. Обичам те дори когато съм ти ядосан.


5. Обичам те дори когато си далеч от мен. Моята любов ще е винаги с теб.


6. Ако можех да избера което и да е дете на Земята, пак бих избрала теб.


7. Благодаря ти.


8. Беше ми много приятно да играя с теб днес.


9. Любимия ми спомен е от деня, в който с теб се разхождахме (правихме нещо заедно).



Разказвайте му:


10. Какви са плановете ви.


11. Какво правите в момента.


12. Историята на неговото раждане.


13. За това как сте го наричали като бебе.


14. Как сте избрали името му.


15 Какви сте били на неговата възраст.


16. Как са се срещнали баба му и дядо му.


17. Кои са любимите ви цветове.


18. Как понякога и на вас ви е трудно.


19. Че когато го хванете за ръка и я стиснете три пъти това е вашият секретен код, чрез който му казвате: „Обичам те“


Слушайте:


20. Какво споделя детето ви докато сте в колата.


21. Какво ви разказва детето за играчките си и помислете колко е важно това за него.


22. С една секунда повече, отколкото си мислите, че имате търпение.


23. Чувствата, които стоят зад думите на вашето дете.


Питайте:


24. Как мислиш, защо се получи така?


25. Как мислиш, какво ще стане ако …..?


26. Как да си изясним това?


27. За какво мислиш?


28. Кой е най-приятния ти спомен от днес?

Показвайте:


29. Как да направи нещо, вместо да му го забраните.


30. Как да свири с листо.


31. Как да разбърква карти.


32. Как да реже хляб.


33. Как да сгъва дрехите си.


34. Как да търси информация когато и вие не можете да отговорите.


35. Обичта към партньора си.


36. Че да се грижиш за себе си е важно.



Отделете време:


37. Да гледате заедно как се строи къща.


38. Да погледате заедно птиците.


39. Да готвите заедно.


40. Да ходите заедно някъде.


41. Заедно да се поизцапате на двора.


42. Просто да поседите край детето си докато то играе.


Освободете се:


43. От чувството за вина.


44. От мислите как е трябвало да бъде.


45. От вашата потребност да сте прави.


Давайте:


46. Гледайте на детето си усмихнато, с добри очи.


47. Усмихвайте се, когато детето ви влиза в стаята.


48. Отвръщайте, когато детето ви докосва.


49. Първо установете контакт и после говорете, за да сте сигурни, че детето ви слуша.


50. Давайте възможност на детето само да се справи със своето недоволство (гняв, злост) и не бързайте да му помагате с това.


51. Намерете вашият собствен начин да зарадвате детето си.


Източник : cleverbook.net

събота, 9 октомври 2021 г.

ИЗЛЕЗТЕ ОТ МАТРИЦАТА на самосъжалението ❗❗❗

Сн. Facebook 


Чувствате ли се безкрайно уморени!?...

Чувстватели се нещастни!?...

Чувствате ли се, "на ръба"!?...

Смятате ли, че живота ви е непоносимо труден и не виждате изход!?...


Разходете се по коридорите на "Детска онкология" и ще видите повече сила, вяра и "воля за живот" от колкото където и да е❗💞

Какво е истинска ПОДКРЕПА ⁉️

Това момиченце, е сестра на момченцето, повръщащо след поредната химиотерапия❗❗❗ И е неотлъчно, до братчето си❗❗❗💞💔💞


Две ГИГАНТСКИ ДУШИ

 в невръстни телца❗❗❗💖🎀💖


Още ли се оплаквате⁉️...


❗❗❗ТОВА Е ЖИВОТА❗❗❗


СЪБУДЕТЕ СЕ

 и

ИЗЛЕЗТЕ ОТ МАТРИЦАТА

на самосъжалението ❗❗❗


 И може би, ще разберете

 КАКВИ СТЕ КЪСМЕТЛИИ ⁉️💖


Колко са нищожни, всички глупости, за които се терзаете⁉️...


Колко неща ИМАТЕ, за които да сте благодарни ❗ 🙏


И КОЛКО ВСЪЩНОСТ, СТЕ БОГАТИ⁉️💝

сряда, 6 октомври 2021 г.

29 СЪВЕТА ЗА ОБИЧАЩИ РОДИТЕЛИ

 


 1. Въпрос номер 1: "Отглеждам ли ПОСЛУШНО или ЩАСТЛИВО дете 🧒 ?"


 2. Когато детето не ви слуша, запомнете въпрос №1.


 3. Дори най-малкото дете🧒 знае по -добре от майка си дали му е топло или студено, дали иска да яде или не, дали харесва нещо или не.


 4. Децата копират родителите си❗ Те не ни слушат, те ни ГЛЕДАТ❗Особено, когсто си мислим, пе не го правят! (Аоропо, последното важи в пълна сила и за слушането! 😉) 

Няма смисъл да се карате за недостатъците, които са възприели от вас, докато не ги изкорените у себе си! 


 5. По-често давайте на детето си избор❗

 Например: какво (и колко) да яде, какво да играе, къде да ходи ... Така се учи.


 6. Ако е възможно, не се намесвайте в негативни преживявания❗  Нека греши: опитът е по-добър от моралните учения.


 7. По-добре е да дадете възможност на детето да усети "силата на последствията", отколкото да го плашите с възможни опасности.  Въпрос №1, помниш ли?(Естествено, ако не става въпрос, за нещо живото застрашаващо. ) 


 8. Грижете се за детето в това, което то не може да се грижи за себе си, и не го лишавайте от правото да прави за себе си това, което вече може.


 9. Най-добрият начин детето да се научи е да му покажете КАК и след това да му дадете възможност да го направи само.


 10. Споделяйте опит (онагледявайте практически) : КАКВО и КАК се прави.


 11. Когато детето е болно, то не трябва да се учи, а да се обича: топлите прегръдки и нежните думи са всичко, което е необходимо.


 12. Фактът, че си по-силен, не означава, че винаги си прав.


 13. Чудесен начин да ограничите времето пред екрана е да общувате с близките си и да правите ЗАЕДНО това, което обичате.


 14. Първият критерий при избора на бавачка, възпитател, учител, треньор е любовта към децата.  Само не го бъркайте с мекушавост или лицемерие.


 15. По -добре не подарявайте джобните пари, нека децата ги "заслужат"❗ 

Възложете им някакви "лични отговорности и задължения в къщи на всяко дете🧒, съобразно възрастта и възможностите. 


 16. Колкото повече уважавате детето си, толкова повече шансове има то, да порастне като уважаващ себе си и уважаван човек.  (Въпрос номер 1.) 


 17. За щастие, родителите не винаги грешат едновременно.  Следователно този, който си спомня въпрос №1, може да защити детето от втория.


 18. Имате право да не знаете нещо.  Имате право да грешите.  Не се правете пред детето🧒 на непогрешим - това е нелепо


 19. Учете с въпроси❗  Отговорът, открит независимо, е много по-ценен от готовия.


 20. Ти също си човек: не жертвай всичко заради детето.  Способността ви да защитавате интересите си и да се грижите за себе си е чудесен пример за подражание!  Въпрос номер 1.


 21. Ако детето привлеча вниманието ви само като е болно, то ще се "разболява" по -често... Ако го привлича, САМО когато прави бели, важи същото! Играйте с него, когато е здраво❗

Хвалете го и го поощрявайте, когато направи нещо добре или постъпи правилно❗


 22. Не принуждавайте детето си да реализира мечтите ви - по -добре е да ги реализирате сами.  Не е късно за вас! А е най-прекрасният пример. Вярно вярно!  Децата ще копират или едното, или другото.


 23. Виновни ли сте?  Помолете детето🧒 си за прошка❗


 24. Бъдете себе си❗Децата са изключително сензитивни и усещат, когато се опитвате, да "играете". А и човек не може, да "играе" винаги. 


 25. Чувствайте и Бъдете естествени

Не спестявайте на децата нито положителните, нито отрицателните си емоции❗И вие, сте хора. А хората, ЧУВСТВАТ❗Не позволявайте обаче на емоциит, да ви завладеят изцяло. Назовавайте ги по име и ги изразете. Това позволява на децата, да развият емоционалната си интелигентност и социални компетенции. Да бъдат естествени и спонтанни, без да чувстват вина за това. 


 26. Не превръщайте ситуацията, в която детето е сгрешило или се е препънало, в дълга морализаторска сесия.


 27. Ако сте обещали да накажете за нещо, накажете го. ("Наказанието" трябва, да е "на момента" и да е реципрочно на "белята". ) Отмяната на наказанието е измама.  И е много по -болезнена от това, което сте обещали, да направите.


 28. Не се стремете да пречупите или "залепите" детето за себе си.


 29. Позволете си време за нещата, които ви правят ЛИЧНО щастливи ❗ 

Щастливо дете, няма как, да бъде отгледано от нещастни родители. 

По мотиви от: "Монтессори дети"

вторник, 5 октомври 2021 г.

Пет важни житейски урока в едно ( за жалост, авторите са неизвестни, но пък уроците са ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ЦЕННИ❗💎)

 


Уроците, които ни поднася живота са най-ценното ни съкровище.💰 Но само тогава, когато извадим поуката от тях. 

Още по-ценно е, ако можем да вземем тези уроци "на готово", от нечии чужд опит, без вички преживени негативи❗

Ето няколко такива 💎, за вашата съкровищница :


💎"Първи важен урок❗💎

 Чистачката

По време на втория ми месец в колежа, професорът ни реши да ни направи кратък тест. Аз бях съвестен ученик и отговорих бързо на въпросите, докато не прочетох последния:

„Как е малкото име на жената, която чисти училището?”

Със сигурност това беше някаква шега. Бях виждал чистачката няколко пъти… беше висока, около 50 годишна, но как бих могъл да знам името й?

Предадох си листа, без да отговарям на последния въпрос. Точно преди часът да свърши, един ученик попита дали последният въпрос ще окаже влияние на оценката ни от теста.

„Със сигурност,” отговори професорът. „Във вашата кариера ще срещате много хора. Всички те са важни. Те заслужават вашето внимание и грижа, дори всичко, което можете да направите е да им се усмихнете и да кажете „здравей”.

Никога не забравих този урок. Освен това научих името й – Дороти.


💎Втори важен урок❗💎 

 Качи някого, когато вали дъжд

Една нощ, към 11:30 вечерта, възрастна афро-американка стояла на края на магистралата на Алабама, опитвайки се да се държи под поройния дъжд и голямата буря. Колата й се развалила и тя отчаяно се нуждаела от някой, който да я закара. Почти прогизнала, тя решила да спре следващата кола. Млад бял мъж спрял да й помогне, което било почти нечувано през шейсетте години, изпълнени с конфликти. Мъжът я качил, закарал я на безопасно място и й помогнал да се качи в такси.

Тя изглежда много бързала, но си записала адреса му и му благодарила.

Минали седем дни и някой почукал на вратата на мъжа. За негова изненада, огромен цветен телевизор бил доставен в дома му. Имало специална бележка, закрепена към него. На нея пишело:

„Благодаря Ви много за това, че ми помогнахте на магистралата онази вечер. Дъждът беше намокрил не само дрехите, но и духа ми. И тогава се появихте Вие. Благодарение на Вас, успях да стигна до леглото на умиращия ми съпруг, точно преди да си отиде… Бог да ви благослови за това, че ми помогнахте и безкористно служите на другите.”

Искрено Ваша Г-жа Nat King Cole (* Nat King Cole - Известен американски джаз пианист). 


💎Трети важен урок❗💎 

Никога не забравяй тези, които служат

В дните, когато сладоледените мелби струваха много по-малко, едно десетгодишно момче влязло в бара на хотел и седнало на една маса. Сервитьорката му донесла чаша вода.

„Колко струва една мелба?”-попитало момченцето.

„Петдесет цента,” отговорила сервитьорката.

Малкото момченце извадило ръката от джоба си и започнало да брои монетите в нея.

„А колко струва една обикновена топка сладолед?” попитало то.

По това време много хора чакали за маса и сервитьорката започнала да става нетърпелива.

„Тридесет и пет цента”, малко грубичко му отговорила.

Момченцето отново преброило монетите си.

„Ще си взема обикновен сладолед”, казало то.

Сервитьорката донесла сладоледа, сложила сметката на масата и се отдалечила. Момченцето изяло сладоледа си, платило на касиера и си тръгнало…

Когато сервитьорката се върнала, започнала да бърше масата и внезапно се разплакала. На масата, поставени на чисто до празната чинийка от сладолед имало две монети от 5 цента и 5 пени (монети от един цент)…

Разбирате ли, той не могъл да си поръча мелба, защото трябвало да му останат достатъчно, за да остави бакшиш на сервитьорката…


💎Четвърти важен урок❗💎 

 Препятствията по пътя ни

В древни времена, един цар поставил огромен скален блок на главен път.

След това се скрил наблизо, за да наблюдава дали някой ще отмести скалата от пътя.

Минали някои от най-богатите царски търговци и придворни. И просто го заобикаляли… Много от тях гласно обвинявали царя за това, че не поддържа пътищата чисти, но никой нищо не направил, за да премести камъка извън пътя.

Тогава един селянин минал, носейки товар със зеленчуци. Наближавайки скалния блок, селянинът оставил на земята товара си и се опитал да избута камъка настрани от пътя. След много усилия и напъване, най-накрая успял. След като селянинът вдигнал товара си със зеленчуци, забелязал една кисия на мястото, където бил камъкът. Кисията била пълна със златни монети и бележка от царя, на която пишело, че това злато е за този, който измести камъка от пътя. Селянинът научил нещо, което много от нас никога не разбират!

Всяко препятствие по пътя ни представлява възможност да подобрим текущата ситуация.


💎Пети важен урок❗💎 

Да даваш, когато има значение...

Преди много години, когато работех като доброволец в болница, се запознах с едно малко момиченце, на име Лиза, която страдаше от рядка и сериозна болест. Единственият й шанс да се възстанови, изглежда беше да й се прелее кръв от пет годишния й брат, който по някакво чудо беше оцелял след същата болест и беше развил необходимите антитела за борба с болестта.

Лекарят обясни ситуацията на малкия й брат и попита момченцето дали би се съгласило да даде кръв за сестра си.

Видях, че то се поколеба само за момент преди да си поеме дълбоко дъх и да каже, „Да ще го направя, ако това ще я спаси”.

Когато започна преливането, то лежеше в леглото до сестра си и се усмихваше, както всички нас, виждайки как цвета на лицето й се възвръща. После неговото личице пребледня и усмивката му изчезна.

Той погледна лекарят и попита с треперещ глас, „Веднага ли ще започна да умирам?”

Понеже било толкова малко, момченцето не разбрало добре доктора, когато му обяснявал за преливането. То си било помислило, че ще трябва да даде цялата кръв на сестра си, за да я спаси. И все пак се съгласило.


Източник : "Страничката на Силвия"

събота, 2 октомври 2021 г.

Какво представлява терапията ABA (Applied Behavioral Analysis) за аутизъм?

 


ABA (В превод "Приложен анализ на поведението" ) може да преподава умения и да променя поведението.

ABA е кратко за приложения анализ на поведението и често се описва като "златен стандарт" за лечение на аутизъм. Прилаганият анализ на поведението (ABA) е система за лечение на аутизма, базирано на теориите за поведението, които просто посочват, че "правилното" поведение може да бъде преподавано чрез система от възнаграждения и последици (или, напоследък, възнаграждаване и въздържане от възнаграждения).

Едно определение на техниката го описва, както следва:

  • Приложни - принципи, прилагани към социално значимо поведение
  • Поведенчески - въз основа на научните принципи на поведение
  • Анализ - се измерва напредъкът и се променят интервенциите

История на ABA

Д-р Ivar Lovaas, поведенчески психолог, първо прилага ABA към аутизма в катедрата по психология в UCLA през 1987 г. Той вярва, че социалните и поведенчески умения могат да бъдат преподавани дори на децата с дълбоко аутизъм чрез метода на АБА. Идеята е (и е), че аутизмът е набор от поведенчески симптоми, които могат да бъдат променени или "погасени". Когато аутистичното поведение вече не е очевидно за наблюдателя, предположението е, че самият аутизъм е лекуван ефективно.

Когато за пръв път започна да използва ABA, Lovaas не се колебаеше да наложи наказания за неспазване, някои от които можеха да бъдат много тежки. Този подход е бил променен в повечето ситуации, но все още се използва в някои настройки.

Като цяло обаче "наказанието" е заменено с "отказ от награди". Например, едно дете, което не отговаря правилно на " mand " (команда) няма да получи награда (подсилвател) като любима храна.

Каквото и да е мнението на Ловаас (и много хора смятат, че АБА е дехуманизиращо и нехуманно), идеята му се оказва съвсем правилна: много, ако не повечето деца, които получават интензивно обучение по АБА, се научават да се държат по подходящ начин поне за известно време - - а някои дори губят своята аутистична диагноза след години на интензивна терапия.

Дали ученето на подходящо поведение е същото като "излекуването" е, разбира се, спорен въпрос.

С течение на времето техниките на Lovaas са изследвани и модифицирани от терапевти с малко по-различно виждане за бихейвиоризъм. Техники като "основен отговор" и "езиков ABA" са станали добре установени аутистични лечения сами по себе си.

Какво могат да научат децата чрез ABA?

През повечето време ABA има за цел да "гаси" нежеланото поведение и да преподава желаното поведение и умения. Например, ABA може да се използва за намаляване на изблици и измъчвания, или да учи дете да седне тихо, да използва думи, за да отправя молби или да чака своя ред в детската площадка. ABA може да се използва и за преподаване на прости и сложни умения. Например, ABA може да се използва, за да възнагради детето за правилно измиване на зъбите си или за споделяне на играчка с приятел.

Докато ABA може да се използва в "естествена" среда (например детска площадка), тя не е предназначена за изграждане на емоционални или социални умения. Така например, докато ABA може да научи дете да се ръкува или да поздрави друг човек с ръкостискане, то няма да помогне на това дете да усети емоционална връзка с друг човек. Необходимо е необичайно терапевт да използва ABA за преподаване на академично съдържание, въображение или символично мислене или съпричастност; в резултат на това тези умения обикновено се преподават по други начини.

Как работи АВА

Най-основният метод на Lovaas започва с терапията "дискретни изследвания". Дискретното изпитание се състои от терапевт, попитал дете за определено поведение (например "Джони, моля, вдигни лъжицата"). Ако детето се подчини, той получава "подсилвател" или награда под формата на дребна храна, висок пет, или всяка друга награда, която означава нещо за детето. Ако детето не се съобрази, той не получава наградата и процесът се повтаря.

Важно е да се отбележи, че специфичното съдържание на терапията на дискретните изпити се основава на оценка на индивидуалното дете, неговите нужди и способности.

Така че едно дете, което вече е способно да сортира фигури, няма да бъде помолено да сортира форми неограничено за награди - а ще се фокусира върху различни, по-предизвикателни социални и / или поведенчески задачи.

Най-малките деца (на възраст под три години) получават модифицирана форма на АБА, която е много по-близка до терапията, отколкото към отделни опити. Тъй като владеят поведението си, добре обучените терапевти ще започнат да взимат децата в реалния свят, където могат да обобщят поведението, което са научили, и да ги включат в обикновените социални преживявания. ABA може да се използва в една от многобройните си форми с по-голеи деца, тийнейджъри или дори възрастни .

Има ли право ABA за детето ви?

ABA е навсякъде, често е безплатна и помага на децата с аутизъм да използват "очакваното" поведение и да контролират някои от по-предизвикателните им импулси. Тези поведенчески умения могат да направят голяма разлика в това, доколко Вашето дете управлява училищния и социалния опит.

Но не всеки АБА терапевт е подходящ за работа, а не всяко дете отговаря добре на поведенческата терапия.

Както при много подходи към аутизма, ABA определено си заслужава да бъде пробно. Преди да започнете обаче, бъдете сигурни, че детето ви терапевт е обучено, знае как и къде ще работи с вашето дете, и да работи с вашия терапевт, за да настроите измерими цели. Проверявайте внимателно процеса и резултатите.

Най-важното е да сте наясно с отговорите на детето си на терапевта и терапията. Развълнувана ли е, когато тя "работи" с терапевта си? Дали тя отговаря на терапевта с усмивки и ангажираност? Учи ли тя уменията, които й помагат в ежедневието? Ако отговорите са "да", вие се движите в правилната посока. Ако не, е време да преоценим. 

> Източници:

> Smith, T. et al. Ефикасност на анализа на приложеното поведение в аутизма. J. Pediatr. 2009 Jul; 155 (1): 151-2.

> Granpeesheh, D. et al. Аналитични интервенции за прилагане на поведение при деца с аутизъм: описание и преглед на изследванията на лечението. Ann Clin Psychiatry. 2009 Jul-Sep; 21 (3): 162-73.



Автор: Лиза Джо Руди; 

Прегледано от д-р Джоел Форман

Оригинал

сряда, 29 септември 2021 г.

„Доминик лъска обувки или как драконовото яйце намери ново гнездо“ – приказка за осиновяването

 


Казват, че кукувицата снасяла яйцата си в чуждо гнездо, за да бъдат отгледани малките й, от други птици... Друг път, нещата не се случват така!... Но децата по една или друга причина, имат нужда от "ново гнездо"❗💗... 

Едно такова отхвърлено, доста изплашено и много, много объркано "кукувиче" приехме и ние, в нашето "семейно гнездо", за да отгледаме като свое❗💞 

И така, започна може би най-голямото предизвикателство в живота ни❗

💗❣️💗

За това, днес искам, да споделя с вас една друга история за обичта, шанса и грижата, за децата по някаква причина лишени от такива още при раждането си ❗ 👩‍❤️‍💋‍👨

💗💗💗


Тичайки, Доминик идва от градината.

-„Мамо, вали, може ли да гледам телевизия?”

Доминик е на 4 години и е истински немирник. Има зелени очи и руса коса, носът му тече. Мислите ли, че би си взел носна кърпичка?! Ах, откъде накъде след като може да използва ръкава си вместо такава.

-„Мамо, може ли да гледам телевизия?” – пита той отново.

-„Сега не” – отговарям му аз. „По-добре ела тук и ми помогни да почистим обувките”.

Доминик лъска обувките с удоволствие. В такива моменти говорим за всичко, което ни минава през главата.

-„Но ще ми разкажеш една приказка, нали?” Главата му се показва в коридора. И той отново подсмърча с нос.

-„Вземи си кърпичка, шумът е ужасяващ”.

Доминик се смее. – „На мен въобще не ми пречи, а и все пак това си е моят нос! Той сяда и посяга към кафявите сандали, боята за обувки и една малка четчица. – „Ще ми разкажеш ли историята за драконовото яйце?”

-„Не искаш ли поне веднъж да чуеш някоя друга?” – питам аз. „Вече я знаеш наизуст, съкровище.”

– „Но, моля те, мамо, тази история е много хубава, тъжна и вълнуваща; тя е весела и накрая всичко завършва добре. Ще излъскам седем чифта обувки, ако трябва.”

Сега се смея, защото Доминик все още не може да брои до повече от седем. „- Ами тогава ме слушай внимателно и не ме прекъсвай постоянно, нали?”

Имало едно време един дракон, носещ хубавото име Драконовонежна, която живеела сама в една хралупа. Хралупата била студена, ала навън било още повече. От седмици Драконовонежна се опитвала да предпази яйцата си от вятъра, който свистял през отвора на дома й. Ако господин Драконовозелен бе останал съвсем малко още, тогава щял да закачи покривало на дупката, а и да свърши още някои неща за Драконовонежна. Преди известно време съпругът й Драконовозелен се бе решил на пътуване; за съжаление до този ден не бе се върнал. Нямало нужда и да бърза, защото не знаел нищо за проблемите, които имала тя.

-„Мамо, защо тя не му се е обадила?”

-„Защото тогава телефон не е имало още.”

-„А поща също ли?”

-„Не, съкровище, все още не е имало пощенски марки.”

Така…Тя сама трябвало да опита да задържи яйцата на топло. Ден и нощ седяла там и ги сгрявала с топлия си дъх. След два дни първото драконче щяло да пробие обвивката. След още няколко дни – следващото и след две седмици щяло и последното драконче да се излюпи. Тя внимателно изпускала топлия си дъх върху кръглите, изпъстрени в жълто-синьо яйца.

-“Яйцата са или бели, или кафяви!”

-„Тези, които познаваш от кокошките и патиците. Но никой не знае със сигурност какви били драконовите яйца. Значи може и да са били в жълто-синьо, нали така?”

-„Щом казваш…”

Никой от другите дракони не бил виждал Драконовонежна в последните седмици. Тя дори била останала встрани от общото търсене на храна и вода. „Добър повод да отскоча” – помислила си нейната съседка и се отправила на път. Пред дупката на Драконовонежна тя извикала –„Мога ли да вляза, скъпа моя?” – и още преди да получи отговор вече стояла над гнездото.

-„Мамо, но така не се прави – просто така да влизаш в чужда къща.” Доминик грабва втория сандал и го изчетква като обезумял от прахта.

-„Да продължавам ли нататък?”- питам аз.

-„Ама разбира се…”

„Ах, колко са сладки и толкова красиви. Две малки дракончета гледали любопитно от гнездото. Малките им нослета вибрирали, за да доловят миризмата, която още не познавали. Двата дракона се поздравили. „Отслабнала сте, скъпа моя. Ако се разболеете кой ще се грижи за прехраната на децата ви?” „Какво мога да направя, Драконовохитра? Не мога да заспя преди и последното яйце да е получило достатъчно топлина.” Драконовохитра гледала угрижено понеже и излюпените дракончета се нуждаели неотложно от майка си. „Мога ли да Ви отправя едно предложение, скъпа съседке? Ще бдя над гнездото, а Вие отидете и потърсете съвет от „Големия драконов кръг”. Те трябва да намерят решение. Тръгвайте, скъпа моя, аз ще се грижа за децата Ви.” И така Драконовонежна се отправила на дългия път към Сборището на Драконите. Навсякъде имало женски дракони, които били заети с това да топлят гнездата и да се грижат за децата си. Глъчката от хралупите, покрай които минавала, събуждала усмивка на муцуната й. Лудуването на бащите с малките я карало със съжаление да мисли за това, че нейните деца нямали баща, с когото да играят. Един Драконов съвет се състои от седем дракона. Всички са мъдри съветници, които си разбират от работата. Поне така си мислели… -„Говорете, г-жо Драконовонежна, слуша ме Ви.”

-„Сега следва глупавата част.” Доминик посяга към една от обувките на баща си.

-„За глупавата част преди нищо не си споменавал.”

-„Тя не е толкова дълга, ще издържа, мамо.”

-„Тази обувка е черна, а ти все още имаш върху четката от кафявата боя за сандалите.”

-„Упс, в такъв случай не съм внимавал достатъчно, или?”

-„Вземи черната четка и спри да се хилиш. Какво мислиш, че ще си каже татко, когато извади една кафява и една черна обувка от шкафа?”

-„Забранената дума, мамо!” –Доминик си избърсва носа. „Разказвай нататък.”

Кожата и била увиснала, люспите вече не били така бляскави като по-рано, а красивите и очи гледали уморено. „Чуйте моя проблем: три яйца имах в гнездото; две вече се излюпиха; една черупка все още не се е пропукала. Знам, че е голяма отговорност с три жизнени дракончета. Трябва да ги науча как да бълват огън, как да търсят храна, да избягват опасностите и всички останали важни неща. Прекалено е за една сама майка. Какво да правя?”

-„Сега става вълнуващо.”

-„Не трябва постоянно да ме прекъсваш!”

В драконовия съвет станало тихо. Седемте старейшини обмисляли казаното и стигнали, и как би било иначе, до различни изводи. „Най-големият трябва да напусне хралупата и да се грижи сам за себе си!” Драконовонежна била сломена. Винаги била мечтала първото и дете да бъде син, а сега трябвало именно него да изпрати на студа. Не можело да става и дума! Обичала това момче по специален начин. „Второто родено трябва да напусне хралупата и да се грижи само за себе си!” Драконовонежна онемяла – нейната малка дъщеричка, това прекрасно дете трябвало да остави само на студа? НЕ, не и това за нейното обичано дете. Напълно изключено. Повечето от седемте стари дракони я посъветвали, обаче, да изнесе яйцето навън на студа. „Да оставя обичаното си яйце на студа без да разбера дали е момче или момиче? Да го обрека на сигурна смърт? Нима Вие наистина сте най-мъдрите от старите дракони? Как само можете да предлагате подобно нещо? Аз обичам най-малкото си дете с цялото си сърце! Нали точно заради него седях и топлих толкова дълго гнездото? В момента, в които снесох яйцето в гнездото, вече знаех, че именно то ще е най-близо до сърцето ми. Никога няма да го оставя на студа!” – изфучала Драконовонежна, обърнала се и разочарована напуснала Съвета. -„Всичките ти деца ще страдат, ако не се разделиш с едно от тях, премисли го добре. Получи нашия отговор” – били думите, които достигнали до нея от хралупата.

-„Защо не е попитала бабата дали не може да вземе яйцето?”

-„Може би бабата е била болна или прекалено стара, за да се грижи за себе си и едно яйце. А може да не е било прието при драконите бабите да се грижат за внуците си. Не мога да ти кажа. За това би трябвало ти самият да попиташ дракона. Така.., по-нататък.”

Драконовонежна чувствала, че Съветът на мъдрите стари дракони от части е имал право. Да задържи всичките си деца би било пряко силите й. И кой, питала се тя, би обучил децата й, би ги утешавал и би им приготвял ядене, ако тя се разболее? Плачейки, вървяла към вкъщи. Едно от децата й трябвало да си върви и това не можело да се промени.

-„Това не е добре.”

-„Това, което в момента правиш с ботуша ми, също не е. Освен това нали нямаше да ме прекъсваш, ти, пакостнико!”

Съседката и отворила вратата: „Децата спят, а малкото в яйцето все още не е помръднало. Какъв съвет получихте, ако мога да попитам?” Драконовонежна изхлипала: „Трябва да оставя едно от децата си, а аз вече им дадох имена, милвах ги и им пеех да заспят. Най-малкото в яйцето не мога да изпратя на студа. Драконовохитра била смаяна и безмълвна. Трябвало първо да помисли. „Драконовонежна, моля Ви, премислете какво ще Ви кажа.” – казала тя след малко. „Познавам едно много симпатично семейство. Двамата от години не мечтаят повече за друго от едно малко драконче. Те са почтени дракони, с топла хралупа и много място за храна. Сигурна съм, че двамата биха били прекрасни родители във всяко отношение.”

-„Мамо, какво значи „във всяко отношение”?”

-„Ами например да обичат деца, да имат търпение и време. Да ги утешават и да бъдат до тях, за да ги гушкат, да разговарят и да си играят.”

-„Както е при нас?”

-„Да, съкровище, точно, както при нас.”

Драконовонежна престанала да хлипа: „Мислите ли, че на моето яйце там ще му бъде добре?” Давам Ви дума за това. При това бихте могли да го посещавате и сама да се убедите, че със сигурност добре ще се грижат за него. Те наистина са мили дракони” – потвърди Драконовохитра – „Да ги попитам ли?” Драконовонежна поразмислила няколко дни, докато накрая с тежест в гърдите помолила Драконовохитра да разговаря със симпатичната двойка. Тя го мислила и премисляла, но това било най-доброто, както за всички деца, така и за нея. Тя щяла да остави яйцето на друг дракон да го топли.

-„Това което следва, е много тъжна част за родната майка и доста хубава за новата. Нали, мамо?”

-„Да, съкровище, и аз така мисля. Не е ли по-добре да спра до тук?”

-„Не, разказвай нататък. Всичко свършва добре.”

Още на същата вечер Драконовонежна била посетена от своята съседка, с която била и двойката, едва успяваща да прикрие нетърпението си. Това наистина е едно мило драконово семейство и те биха били добри за нейното яйце, чувствала Драконовонежна. Драконовата двойка усещала, че Драконовонежна искала само най-доброто за своето яйце и че и било трудно да се раздели с него. Драконовонежна попитала няколко пъти: „Сигурни ли сте, че ще обичате моето яйце като свое собствено?” „Да, ще го направим” – бил отговорът, а те се усмихвали. Драконовонежна попитала: „Ще може ли да го посещавам, когато се излюпи?” „Да, ще можете.” – отговорила двойката след кратък размисъл. Било решено още на следващия ден яйцето да бъде занесено в неговото ново гнездо. Тази вечер били обсъдени още много други неща и станало ясно, че те добре понасяли миризмата си. При драконите това било една важна предпоставка при един спор да не се изядат. И така те се разделили в добро разбирателство.

-„Мамо, ти също ми миришеш добре.”

-„Тогава сме случили; ти на мен също, съкровище.”

Естествено, в хралупата на драконовата двойка имало някои неща, които трябвало да се сложат в ред. Също така трябвало да бъде направено меко гнездо, където яйцето да бъде съхранявано. Бащата, напълнил лапи, донесъл трева и мъх, за да не може някоя клонка да стърже по черупката. Тъй като нямала никакъв опит, жена му се упражнявала дозирано да изпуска топлото си дихание. „Гнездото достатъчно меко ли е?” – питала майката. „Разбира се!” – казвал бащата – „Дъхът ти да не е прекалено горещ?” „Точно толкова, колкото трябва да бъде” – отговаряла майката. Двамата едва успявали да се сдържат да не затанцуват в хралупата.

-„Те наистина много се радвали, нали?”

-„Никога в живота си не били по-щастливи!”

Като се стъмнило било готово всичко. Те тръгнали към хралупата на Драковонежна, за да вземат малкото й яйчице. „Да не е променила решението си?” – казала младата бъдеща майка на мъжа си. „Не, със сигурност не е. Тя много обича малките си дракончета и им желае най-доброто.” „Ще ни даде малкото яйце, но ще бъде много тъжна. Както било уговорено, двамата взели яйцето от гнездото и внимателно го понесли към вкъщи. Преди всеки камък новата майка викала: „Внимавай, татко, носиш нашето щастие.”, а бащата който нежно държал яйцето в лапите си, отговарял на жена си: „Държа го достатъчно здраво и в същото време не го притискам. Не се притеснявай, майко, ще занеса живо и здраво щастието ни в хралупата.”

-“Мамо, какво си помислили останалите малки дракончета, когато непознатите просто така взели братчето им?”

-„Не зная, но мисля, че били несигурни и объркани. Майка им навярно им е обяснила, че не бива да се страхуват, че никой няма да ги вземе и че ще видят отново братчето си.”

Тази вечер яйцето било настанено в новото си гнездо в хралупата на драконовата двойка. Там живее и до ден днешен. От време на време родната му майка посещава Драконовощастие – така двойката нарекла излюпеното момченце – а когато със себе си тя води и децата си – Драконовград и Драконовокрасива – винаги става голяма веселба. Децата играят на „бълване на огън надалеч” или „кой най-бързо ще нагорещи един камък.” Майките – дракони за веселите празнословия и глупости, които децата им измислили от последното си виждане. Или пък си припомнят как са дошли една при друга и са станали приятелки. За съвета на старите дракони също говорят от време на време и за това, че тристате години опит били само от части решение. Колко добре било, че послушали сърцето и разума и че сега всичко изглежда така.

-„Това е моята история, нали, мамо? Аз съм бил драконовото яйце?”



-„Да, Доминик, това е твоята история. Между другото в събота ще дойде родната ти майка с Диана и Дамян. Готов ли си с обувките?”

-„Почти, мамо, почти. Ще ми разкажеш ли приказката още веднъж?”

-„Разбира се, но не днес. Вече не вали. По-добре потичай още малко в градината. А,… и … издухай си носа!”


автор: Патриция Кнаппе
Приказката е предоставена от Служба по осиновяване и приемни грижи в град Рощок

Източник

ДЕЦАТА НЕ ТЕ ОЦЕНЯВАТ ПО НЕЩАТА, С КОИТО СИ ГИ ОТРУПАЛ, А ПО ТОВА,.КОЕТО СИ ИМ ДАЛ ОТ ДУШАТА СИ И МИГОВЕТЕ ПРЕКАРАНИ ЗАЕДНО

 Децата не те оценяват по това колко пари имаш, в каква къща живееш или каква кола караш. Оценяват те по това, как се чувстват в твое присъс...