вторник, 14 септември 2021 г.

Способността за летене е състояние на духа. Тя не зависи от гравитацията и останалите физически закони.🕊️

 


Способността за летене е състояние на духа. Тя не зависи от гравитацията и останалите физически закони❗🕊️ 

За нея нямат значение външните ти ограничения, защото зависи само от вътрешните ти простори❗



 🕊️ Тя е свободата и шансът ВСЕКИ ОТ НАС, да осъществи правото си, да изразява себе си и да осъществи оптимално потенциала си (без значение, какъв е той); ДА БЪДЕ ПРИЕТ такъв, какъвто е, с всичкте си недостатъци и несъвършенства (защото съвършени хора няма), но съвършенството е идеал, който е жизнено важен, тъй като ни дава посока, цел и мотивация, да се развиваме и всеки ден, да ставаме всеки ден една по-добра версия на себе си, като следваме своя собствен ритъм надграждайки себе си, БЕЗ ДА РУШИМ създаденото от други ❗Придобивайки самочувствие, БЕЗ ДА УНИЖАВАМЕ, а ПОМАГАЙКИ❗

ЗАЩОТО НЯМА ПО-ГОЛЯМА СУПЕРСИЛА И ПОВОД, ЗА УДОВЛЕТВОРЕНИЕ ОТ ТОВА, ДА СБЪДВАШ МЕЧТИ❗... ОСОБЕНО ЧУЖДИ❗💞🪁

 - Способността за летене е, свободата и правото да правим избори (дори грешни) и да вземаме решения, в рамките на своите възможности, като се учим, да поемаме отговорност, за последствията от тези решения, но и като непрекъснато разширяваме кръгозора си и своите умения и способности, получавайки нужната за това подкрепа ❗✌️


Преди четири години започнахме, да водим блога ни "Част от мен" - ( 4astotmen.blogspot.com ) за да споделяме нашият скромен опит от живота ни с, отвъд и въпреки диагнозата на Деян. Онова с което се сблъскваме, което учим и което ни вдъхновява❗И създадихме групата "Част от нас - хората с "увреждания, част от общността. Различното не е опасно"

за да можем ЗАЕДНО - ВСИЧКИ ПРИЯТЕЛИ - родители на даца СЪС и БЕЗ специфични нужди и специалисти, да изградим едно уютно и подкрепящо пространство, в чието съвместно съБитие, семействата на хора СЪС специфични нужди и хронични заболявания, да получават адекватна, полезна и позитивна информация и подкрепа, а семействата БЕЗ такива, да разберат повече, за Спецификата на всяко от тези състояния, за да видят, че Различното нито е толкова "Различно", нито е толкова трудно, за разбиране❗И ни най-малко НЕ Е Опасно❗🌺








Защото ВСЯКО ДЕТЕ, без изключение заслужава ШАНС и ПОДКРЕПАТА от всеки от нас в опитите си, да полети на крилете на мечтите си и ако не, да ги достигне, то поне да се доближи възможно най-много до тях❗🕊️

ВСЕКО ДЕТЕ, притежава "криле" и "вродена" способност, да мечтае и да вярва в чудеса❗




Ние възрастните обаче, трябва да го научим, как да използва вятъра и да "духнем леко в платната му" ❗А не, да чупим мачтите на кораба му❗

Защото на Страхът, са му големи САМО очите👀, докато го погледнеш в тях директно ❗

А най-бързо той "подвива опашка", когато сме ЗАЕДНО❗

Днес (четири години по-късно), на прага на новата учебна година, сме на прага на поредното ново наше лично предизвикателство ❗

На поредното ново начало ❗ 💞 

Какво е то, ще разберете съвсем, съвсем скоро ❗😉💝😘

Защото да си истински ЖИВ значи, да си малко луд❗... Да си последователен в мислите, ценностите и действията си ❗... 
И да "подправяш" всичко това с малко любов❗💞

Благодарим на всички, с които правим това ЗАЕДНО през тези години❗💞

четвъртък, 9 септември 2021 г.

Когато сте смъртно уморени от своето дете❗💞

 


Има и такива моменти. Моменти, в които се чувстваш на ръба на силите си!... 
Моменти, в които бъдещето пред теб е замъглено и неясно и сякаш не можеш , да неправиш нито крачка повече!...
Моменти в които имаш такава нужда от така дълго очакваната помощ!.... А тя, все не идва и не идва!

В такива моменти, ПРОЧЕТЕТЕ ТОЗИ ТЕКСТ !

(Този текст предефинира майчинството и родителството, изобщо.) 

 

 "Мамо, имам нужда от теб❗

 Веднага щом донесохме новородената си дъщеря у дома, по -големите й братя първи дотичаха да ми кажат, че тя плаче, хленчи или мирише някак подозрително: „Мамо, някой има нужда от теб.  Бебето плаче. "  Или седнах за минута, знаейки много добре, че детето започва да се събужда ... "Мамо, имам нужда от теб!"  ДОБРЕ!  Сега виждам!  И това да не говорим за факта, че нуждите на новородено бледнеят в сравнение с нуждите на две малки момчета.

Някой винаги се нуждае от лека закуска, някой винаги трябва да превърже, да даде друг чорап, да сложи кубчета лед във водата, да даде НОВ отряд войници, да избърше сополите, да ги прегърне, да разкаже история, да се целуне... 

 Имаше дни, когато ми се струваше, че денят никога няма да свърши, а монотонното състояние, когато непрекъснато сте „необходими на някого“, наистина може да си свърши работата и да окаже негативно влияние.  Но изведнъж ме порази като гръм: Те се нуждаят от мен, а не от някой друг.  Не от всеки друг човек по света.  Те се нуждаят от МАЙКА си.

 Колкото по -скоро успях да приема факта, че майчинството означава, че никога нямам време, толкова по -скоро успях да намеря своето място и да намеря мир в тази луда раса на този етап от живота си.  Колкото по -скоро разбрах, че „майката“ е мой дълг, моя привилегия и чест.  И съм готова да бъда там, където съм необходима, по всяко време на деня или нощта.


 💞„Мама“ означава, че току-що сложих бебето да легне след хранене в 4 часа сутринта, а след това тригодишният ми син имаше кошмар.  

💞„Мама“ означава, че оцелявам с кафе и с това, което децата не са изяли.  

💞„Мама“ означава, че съпругът ми и аз нямаме време да говорим нормално в продължение на седмици.  

💞„Мама“ означава, че поставям техните нужди пред моите, без дори да се замислям. 

💞„Мама“ означава, че цялото ми тяло боли и сърцето ми е преизпълнено с любов.


 Сигурна съм, че ще дойде ден, в който никой няма да има нужда от мен.  Децата ми ще се разпръснат във всички посоки и ще бъдат погълнати от живота си.  И ще седя сам в някакъв старчески дом (текстът е написан от американка, старческите домове в Америка са много добри и прекарването на старостта е нормална практика - ред.) И ще гледам как тялото ми вехне.  И тогава никой няма да има нужда от мен.  Може би дори ще се превърна в тежест.


 Разбира се, те ще ме посетят, но ръцете ми вече няма да бъдат техен дом.  И целувките ми вече няма да бъдат лечебни за тях.  И няма да има повече малки обувки, които да изтрият мръсотията.  И няма да е необходимо да закопчавате колани в колата.  Ще прочета историята си преди лягане седем пъти подред.  И повече няма да търся прекъсвания.  Няма повече раници за опаковане и разопаковане, кутии за обяд за пълнене.  И съм сигурна, че сърцето ми ще плаче, само за да чуя тези тънки гласове, които ме викат: "Мамо, имам нужда от теб!"


 И сега тези спокойни хранения в 4 сутринта в нашата малка уютна детска стая ми изглеждат прекрасни.  Седим в собственото си лавандулово гнездо на могъщ дъб.  Гледаме снега да пада тихо и как заек тича по "плоско бяло платно" .  Само аз и бебето ми, съседните къщи все още са тъмни и тихи.  Щом седнем и гледаме, бледата луна се издига и сенките танцуват по стените на детската стая.  Аз и тя - само ние двамата чуваме бухала, който вика в далечината.

Сгушваме се под завивките и аз я люлея, да заспи отново.  4 е сутринта, изтощена съм и уморена, но всичко е наред, има нужда от мен.  Само от МЕН.  А може би и аз имам нужда от нея.  Защото тя ме прави МАМА.  Един ден тя ще спи спокойно цяла нощ.  Един ден ще бъда в инвалидна количка, няма да има никой в ​​ръцете ми и ще сънувам тези тихи нощи в детската стая.  Приблизително по времето, когато тя се нуждаеше от мен и бяхме единствено двете в целия свят.

 Мога ли да се наслаждавам на това, от което се нуждая?  Понякога е, разбира се, но често е много уморително.  Чуми.  Но не е нужно да се наслаждавате на всеки момент.  Това е задължение.  Бог ме направи тяхна майка.  Това е позицията, към която се стремях много преди да го осъзная.

 През трите почивни дни съпругът ми не можеше да повярва на ушите си, колко често нашите момчета повтаряха: „Мамо.  Майко майка! "  - "Винаги ли са такива?"  - попита той, без да крие своя ужас и съчувствие.  „Да, по цял ден, всеки ден.  Това е моята работа".  И трябва да призная, че това е най -тежката работа, която съм имала.

  В "предишния си живот" бях управител на ресторант в много популярна верига във Флорида.  В 19:30 часа, в събота вечер, стоях пред разпределящия се безкраен поток от чинии и изведнъж токът спря... но това е нищо в сравнение с това, което се случва у дома в 17:00 часа.  И повярвайте ми, клиентите в Южна Флорида са по -трудни за обслужване от всеки друг.  Но това е подарък в сравнение с безсънните ми нощи с момчетата с ниска кръвна захар.

 Някога имах време.  На себе си.  Сега би било хубаво да си пооправя поне малко ноктите.  Сутиенът ми вече не стои на мен.  Сешоарът ми вероятно вече не работи, дори не знам.  Не мога да се къпя без зрители.  Започнах да използвам околоочен крем.  Моята самоличност вече не е важна.  Това е доказателство за моето майчинство.  Доказателство, че някой има нужда от мен.  В момента някой има нужда от мен през цялото време.  Точно както снощи ...

 В 3 часа сутринта чувам тропането на малки крачета - някой влиза в стаята ми.  Лежа неподвижна и трудно дишам.  Може би ще се върне в стаята си.  Да!


 "Мамо!"


 "Мамо!"  - гласът става малко по -силен.


 "Да" - едва мога да прошепна.


 Той мълчи, но очите му блестят в полумрака.


 "Обичам те".

 

И това е, той си отиде.  Втурнах се в стаята си.  Но думите му все още висят в хладния нощен въздух.  Ако можех да ги докосна и да ги взема, щях да хвана тези думи и да ги притисна до гърдите си.  Тихият му глас, който шепне най -добрите думи в света.  Обичам те.  Усмивка докосва устните ми и издишвам бавно.  Почти се страхувам, че споменът ще изчезне.  Връщам се да спя и думите му се настаняват в сърцето ми.


 Един ден това малко момченце ще стане пораснал мъж.  И той вече няма да ми шепне такива сладки думи в неподходящ час.  Ще чуя само звуците на колите и хъркането на съпруга ми.  Цяла нощ ще спя спокойно, без да се притеснявам за болно дете или плачещо бебе.  Просто ще остане в паметта.  Тези години ще останат в паметта ми, когато бях необходима, и беше уморително, но краткотрайно.

 Трябва да спрем да мечтаем как „един ден“ всичко ще стане по -лесно.  Защото истината е: да, може да стане по -лесно, но никога няма да бъде по -добро от днес.  

Днес, когато цялата съм покрита със сополи и слюнка на малки момчета.  Днес, когато се наслаждавам на факта, че малките ръце са увити около врата ми.  Перфектно днес. 

 „Един ден“ ще си направя педикюр и ще мога да се къпя сама.  „Един ден“ ще се възстановя.  Но днес се давам на другите, уморен съм, целият съм мръсен, но те ме обичат ТАКА и затова трябва да отида отново.  Някой има нужда от мен."


Източник: YourBestNest



   Защо споделям с вас този прекрасен емоционален текст!?...

Защото, има майки..., има родители, за които този период на необходимост от страна на децата НЕ е толкова кратък❗

Защото децата израстват и стават самостоятелни по-късно❗... Доста, по-късно❗...

Или въобще не порастват!( Освен на ръст и възраст)❗...

Защото нерядко, дори няма детски ръчички обвиващи с обич шията ти или думите "Мамо, имам нужда от теб❗", не изпълват пространство около теб и сърцето ти, за да ти влеят сили и енергия, за следващият ден❗... (А така жадуваш!... Господи, колко жадуваш, да ги чуеш❗) 

И гледаш, как децата около теб, около твоите, порастват и стават независими❗... И как поемат пътя си и живота си в ръце❗... И желаеш,... толкова силно желаеш, И твоето, да е едно от тях❗... Просто, за да си спокоен, че и след теб всичко ще е наред❗... 

Че и след теб, детето ти ще бъде в сигурност и безопасност❗... 

И НЕИЗВЕСТНОСТТА за бъдещето и ЛИПСАТА НА АЛТЕРНАТИВА и ОТГОВОРИ на нарастващият брой въпроси, надвисват с все по-голяма сила над главата ти❗Защото си твърде наясно с безпощадната реалност и илюзиите, за бъдещето се топят по-бързо от ледените шапки на полюсите, а романтиката, плахо отстъпва, на "по-заден план"❗

А Живота около теб, следва естественият си ход! (Усещаш го и по тялото си! ), но отговорите, които търсиш и те измъчват, НЕ стават повече и въпросите, НЕ намаляват❗

И са нужни още сили❗... Много повече сили и енергия❗И въпреки, че ги намираш във всяка малка крачка, във всеки малък напредък, който отбелязва детето ти, и в успехите на братята или сестрите му, ти става все по-трудно, да "презаредиш" ❗ Защото, дори да сме като "машини", както често чуваме, все още никой не е измислил вечен двигател❗Нужна е повече подкрепа❗Защото денят ти продължава, да е все така наситен и интензивен❗... А годините минават... и вземат своето❗... 


И единствената суперсила, която ти остава и те крепи

е Любовта ❗❤️


сряда, 8 септември 2021 г.

Античният град Августа Траяна




Децата ни трябва, да познават своята история и да помнят. А най-добре това става, когато се докоснат до нея "от първо лице" ❗


 Форумът на античния римски град Августа Траяна, в центъра Стара Загора, е разкрит при строителни работи в района на Съдебната палата в Операта. Градът датира от II-VI век, от Епоха на Римска империя. 




 Основател на града е император Траян (98-117 г.), откъдето идва и името му.





През 106 г. император Траян дава на град Берое права за самоуправление и го преименува на Августа Траяна. Градът се превръща във втория най-голям, икономически, административен и културен център в провинцията след Филипопол.


Траян осъществява широкомащабна урбанистична дейност, но войната, която води през 114-117 г. на изток срещу Партското царство, му пречи да доизгради града и същинското му изграждане започва при император Марк Аврелий (161-180 г.).

По негово време са изградени улична мрежа, водоснабдяване и канализация, обществено и жи­лищно строителство. Построени са и две крепостни стени, подсилени с около 40 бойни кули, от ко­ито досега са открити и проучени само 11. Открити са и две от портите на града – южната и западната. По същото време на града е предоставено правото да сече собствени емисии бронзови монети. Сеченето на монети продължава почти 100 години. Строят се още храмове, базилики, терми, портици, театрална сграда, тържища и др.



Най-монументалното и впечатляеащо съоръжение в римския град Августа Траяна е Античният форумен комплекс, разположен до западната порта на града.



Уникален елемент на този комплекс е амфитеатрално изграденият театрон с лице към площадното пространство на комплекса. Разполагал е с десет амфитеатрално подредени каменни седалки, които са били използвани от зрителите за наблюдение на тържества, събрания, шествия, гладиаторски борби и др



Писмени споменавания Редактиране

Първото писмено споменаване на града е като civitatis Traianensium – „Града на Траянците“ в запазен надпис от 152 година във връзка с изграждането на система от укрепления от император Антонин Пий.

В друг надпис от 163 г. за изграждането на бани и нимфеон при Старозагорските минерални бани името на града е „Преблестящият Град на Траянците“. През 175 г. в тържището Дискодуратера е издигната статуя на император Марк Аврелий от „Града на Траянците“. В надпис за изграждане на пазар за месо от 177 г. градът се споменава и като Траянополис, а градските власти се обозначават като „Съветът и Народът на Траянците“ (ἡ βουλὴ καὶ ὁ δῆμος Τραιανέων).

Името Augusta Traiana е употребено при строежа на Августеум в града през 233 г. В надпис от град Ламбезис в древното берберско царство Нумидия от началото на 3 век, тракиецът Мукатралис съобщава, че е роден в „Августа-Траянския град“ (natus in civitate Augusta Traianesie)

Източници: Wikipedia, bulgariatravel.org

вторник, 7 септември 2021 г.

Ученикът с аутизъм в образователната система

 



 (бележки от лекцията)


 За успешно обучение се нуждаете от:

 - Автономност

 - Памет

 - Обработка на данни

 - Мотивация

 - Организация

 - Планиране

 - Контрол

 - Социални умения

 - Физическа и емоционална саморегулация

 - Способност за разрешаване на конфликти.


 Ученик с аутизъм не се учи автоматично от опита, както другите.  Той трябва да бъде специално обучен и целенасочено да насажда уменията на учениците.  Те включват:

 - Разбиране на авторитета на учителя

 - Разбиране на приликите и разликите между училище и дом

 - Организация - подготовка на лично оборудване за урока

 - Организация - подготовка на тялото за часове

 - Елементарна независимост

 - Следвайте прости инструкции

 - Възможност за подчертаване на основното и второстепенното

 - Разбиране на личната отговорност

 - Концепции за време и пространство

 - Разбиране на правилата за поведение: къде е границата ("червена линия") и къде можете да бъдете гъвкави.


 Взети заедно, тези умения представляват „ученичество“.  Ученикът трябва да се научи да разбира каква е функцията на ученика и какъв е учителят.


 Необходимо е да се проверят основните умения на ученика, за да се оцени качеството на неговото „ученичество“.  Например, измерете колко време му отнема да копира от дъската, поставете бележник в куфарчето си и извадете друг, който съответства на темата.  Необходимо е да се оцени неговото разбиране за времето: нека ученикът да направи предположение за това колко време ще отнеме действието и да провери по часове колко време всъщност е отнело.  Неговото разбиране за разстояние трябва да бъде проверено по същия начин.  Освен това трябва да проверите дали детето разбира датите (датата вече е отминала или още не е).


 Такава оценка е необходима за правилния избор на класа.  Например, за да разберете дали ученикът може да премине от клас по комуникация в обикновен клас.  Трябва да се уверите, че той може да бъде студент.


 За да придобие знания, ученикът се нуждае от умения за учене (стратегии).  Те са разделени в няколко категории.  Именно уменията за учене трябва да бъдат въведени в IEP (תל"א).


 Когнитивни умения.


 Учителят не дава знания.  Той учи да мисли по определен начин, така наречените ментални стратегии:

 - Обобщение

 - Сравнение

 - Извод

 - Успение.


 Както и организационни умения:

 - Планиране

 - Разрешаване на конфликти

 - Контрол (проверка)

 - Концептуализация.


 Отделно се подчертават важни когнитивни умения, като понятието за брой, време, смисъл на четене.


 Социални умения


 Те включват:

 - Социална мотивация

 - Умения за слушане

 - Разбиране на правилата за поведение

 - Поддържане на правилната социална дистанция

 - Лично пространство

 - Спазване на приоритета

 - Зрителен контакт

 - Разбиране на емоциите

 - Отношение към друг, ToM

 - Вербален и невербален език

 - Участие в разговора

 - Процесът на създаване на приятелства

 и т.н.


 Социални взаимодействия


 Социалните взаимодействия у дома и в училище се различават.  Тъй като родителите имат огромна банка от социални знания и ги използват у дома при общуване с детето, като неволно действат като посредници между него и околната среда.  В училище детето използва своите оскъдни социални умения, много скромни умения, за да разбере социалния партньор.  За да установите връзка, ви трябват познания за връстниците около детето и връзката между тях.  За да създадете приятелства, се нуждаете от богат опит от т. Нар. Транзакции - различни социални ситуации.  Детето трябва да бъде научено на социални транзакции и какво е приятелство.


 В часовете по социални умения на децата се обяснява, че един приятел е връстник, с когото сме във връзка от дълго време, имаме общи интереси, толкова си вярваме, че споделяме тайни.  Можете да разчитате на приятел.


 По правило децата нямат тайни в спектъра.  Дете с нормално развитие на около 6 години вече се нуждае от лично пространство, поверителност, тайни и личен живот.  Това е важно за развитието на умението да се криеш, а не да показваш емоциите си.


 Изисква се богат положителен опит от приятелски отношения от най-ранна възраст, в противен случай ще бъде много трудно, почти невъзможно да се установи връзка на 16-17 години.  Понякога трябва да принудите децата да създадат връзки, така че детето да има опит в социалното взаимодействие.  Ако не настоявате, детето ще бъде самотно и ще свикне до самотата толкова много, че това ще се превърне в негово естествено предпочитание.  Ако детето казва, че не се нуждае от приятели, то трябва да се опита да „съчетае“ някого с него като партньори, поне временно, така че поне да е с някого в същата стая.  Това ще обогати банката му от знания, която е от съществено значение за социалните взаимодействия.


 Мисловни процеси


 Нарушени процеси на мислене при деца с аутизъм:

 - Възприемане на информация

 - Обработка на данни

 - Хранилище за данни

 - Изкривена интерпретация

 - Повредена ToM

 - Недостатъчна банка от знания

 - Способност за разрешаване на конфликти

 - Нарушаване на EF (изпълнителна функция).


 Самочувствието се основава на банка от знания.  Участието на възрастни (תיווך) помага да се създаде мислене и да се постави правилната концепция в банката на знанието.  За да направим това, трябва да „преведем“, назовем, опростим и обясним концепцията.  Например: "Сега ревнувате. И аз понякога завиждам."  Емоциите и чувствата трябва да бъдат обяснени, включително сложни, амбивалентни емоции.


 Трите области, които са увредени при човек с аутизъм, са:

 - ToM (модел на психично състояние)

 - Централна съгласуваност (възприемане на цялостна картина на света)

 - Изпълнителна функция (изпълнителна функция).


 Децата с увреждания в развитието и шизофрения също могат да имат увреждания в тези три области, но дисфункцията и в трите области веднага предполага аутизъм.  За всеки индивид съотношението на тези три характеристики е различно.


 Поради нарушения в тези области човек може да изпита трудности при възприемането на текста.  Това включва:

 - Разбиране на подтекста

 - Разбиране как се чувства героят

 - Разбиране какво бих направил на негово място

 - Разбиране на намеренията на героите.


 Човек с аутизъм има затруднения в социалните взаимодействия, като например:

 - Разбиране на скритата социална конотация (съобщение)

 - Изграждане на приятелства

 - Сътрудничество

 - Преструвка

 - Манипулация

 - Конкуренция

 - Преговори

 - Лъжи

 - Разбиране на словесен и невербален език.


 Как да научим детето да чете социална карта?  Необходимо е да наблюдавате хората заедно от разстояние и да си представите как се чувстват.  Работете върху четенето и виждането на разбирането.  Необходимо е да се работи върху разбирането на наративното (наративно) съобщение и глобалното (общо) съобщение.  Можете да използвате филм и да обсъдите всичко.  Например защо хората се прегръщат.


 Разбирането на социалния контекст е необходимо, за да се включите в разговора и да бъдете полезен участник в разговора.  Най -добре е да запишем какво правим във всяка трудна ситуация и да водим своеобразна книга с рецепти.  Например, дете се обади на учителя в 6 сутринта, за да попита нещо.  Разбрахме се с него кой може да се обади в такъв момент и в каква ситуация и какво е „спешно“ - записваме.  В допълнение, обучението може да бъде организирано като ролева игра за засилване на умението в няколко варианта.


 Освен това, за да обогатим арсенала, за всяко решение питаме какво друго може да се направи и записваме всички опции.


 Цели и средства за учене


 Целите на конкретната намеса, която трябва да бъде посочена в IEP, са:

 1. Социални умения

 2. Комуникация

 3. "Ученичество" (всички необходими умения за това са изброени по -горе)

 4. Адаптивни умения.


 Необходимо е да се формира социалното мислене на ученика.  За да направите това, трябва да го питате през цялото време какво мисли, защо мисли така, какво според него мислят другите.


 В допълнение към ToM, трябва да преподавате ToM - Теория на собствения ми ум: какво мисля, какво искам, какво планирам, какво се очаква от мен.  Следователно детето трябва да формулира целите в IEP само.


 Трябва да играете различни социални ситуации и да ги запишете.  Обучете ToM, обобщение, приемане на отговорност, как другите хора разбират отговорността.


 Как да научим съпричастност?

 - Когато някой говори, трябва да реагирам, вербално или невербално.  И няма значение дали съм съгласен с този човек, съгласен или не.

 - Учителят трябва да принуди ученика да отговори на историята.

 - Реакциите трябва да бъдат спонтанни, подходящи по смисъл и разнообразни.

 - Винаги трябва да задавате въпроса: "Как иначе бих могъл да реагирам?", "Какво друго мога да направя?"

 - Дайте общи насоки за това кое е добро и кое е лошо, как може да се разреши конфликтът.

 - Ако детето не реагира самостоятелно, възрастните трябва да дадат пример и да демонстрират възможна реакция.

 - Можете да пъхнете снимка под носа на детето и да поискате отговор как се чувства.  Снимките могат да предизвикват както негативни емоции, така и с неприятен контекст (например ранено коте).

 - Можете да използвате модела: אפרת


 какъв е проблемът

 какво чувствам

 Какво мога да направя

 какви са преките и косвените резултати.


 Колкото повече идеи "какво мога да направя", описващи възможните последици, толкова по -ефективно е обучението.  Тъй като този процес включва размисъл и проверка: избрал ли съм правилното решение?


 * * *


 Практически съвети за родителите: ако видите, че училището се оттегля תל"א (трябва да е готово до ноември), напишете вашата версия. Ако учителите са подготвили IEP, уверете се, че детето е включено. Ученикът трябва да е наясно от това, което наистина се нуждае от помощ.

via Hanna Abramovich

Оригинал

петък, 3 септември 2021 г.

Всеки Край е, едва НАЧАЛОТО ❗💞

 


Това е Палечка.

Някои от вас я познават.


Когато Габи я намери преди седмица изхвърлена под една кола пред входа, беше на около 20 дни, тежеше едва 💯-на грама и едва изпълваше една детска шепичка❗💞

Някой преди да я изхвърли и беше контузил едната лапичка 🐾 и и беше залепил очичките и нослето с лепило❗🤬

(Няма да изпадам в подробности, за грозната гавра, която си бяха правили с нея, а по наша информция и с нейни братчата и сестричета от същото котило, защото не е за хора със слаби нерви и ще изляза от рамките на "добрият тон" ❗😠🤬😠) 

Ветеринарят й отлепи очичките и нослето, би й инсулин, обезпаразити я и направи всичко необходимо тя да живе, но ни каза, че вероятно си даваме парите напразно❗🙄 

Все пак, Палечка се оказа Борец!

(Като всичките ни деца! 😊)

И още на сутринта, си беше излязла от кашончето, да приключенства из къщата!

Макар че й трябваха още няколко порции инсулин, обезпаразитяване, промивки на нослето и прекрасните любопитни сини очички от лепилото и други интервенции, се справи прекрасно ❗💖  Коремчето й е кръгличко, лапичките и нослето - най-нежното розово, а сините й любопитни очички - широко отворени, за света❗(Като на всяко невръстно дете❗💞) Макар, че по очичките и двете лапички 🐾 още има следи от изгорено, от лепилото❗💔



Искахме, да и намерим дом и добро семейство, но с Деян толкова се привързаха един към друг, че изглежда вече ги е намерила❗... 

Просто нашето, ще се увеличи с още един член❗💞



Принцеса Палечка, очевидно се чувства като у дома си❗С батко Деян, се търсят постоянно❗Още като чуе гласа му и тича при него❗... С батко Габи - се ревнуват❗...
А батко Мао, е все още малко обиден, че в едноличните му владения, не само има друга котка, но и се опитва, да се разпорежда❗😁



Сега Принцеса Палечка е почти 300гр, чувства се съвсем добре се държи като "господарка на къщата" ❗💞











И така. Всеки Край е, 


едва НАЧАЛОТО❗💖


Но приказката, едва сега започва❗😉

По-доброто, ПРЕДСТОИ❗😉

СКОРО❗❗❗💝🎁💝

Така че ОЧАКВАЙТЕ ПРОДЪЛЖЕНИЕ❗😉💞

И се обичайте ❗💝

сряда, 1 септември 2021 г.

Представяне на Проект "Развитие на умения за комуникация и учене на деца и младежи с тежки физически увреждания чрез технологии за контрол с поглед"


Онлайн представянето на проекта "Развитие на умения за комуникация и учене на деца и младежи с тежки физически увреждания чрез технологии за контрол с поглед", на колегите от "АСИСТ - Помагащи технологии", на което ви поканих в началото на седмицата и се проведе във вторник от 16.30, в ZOOM, беше изключително интересно събитие❗

Както споделих и в поканата ми за него, става въпрос, за алтернативната система за комуникация, посредством контрол с поглед, която използваме с Деян❗💻👀




Системата разполага с доста добри образователни ресурси и инструменти и спомага не само, за повишаване на комуникативните способности и умения, като дава алтернатива за себеизразяване и комуникация на невербални деца и възрастни, но и спомага за повишаване на концентеацията, вниманието и логическото мислене, подобряване контрола на погледа, който е необходимо условие, за използването й, както и за общото развитие на интелекта на използващите я. 

Но системата НЕ е само това ❗ 

Чрез нея, посредством компютъра, може да се изгради, цялостна комплексна система, за по-добър контрол на близката обкръжаваща използващите я среда, за сърфиране в интернет и т. н. Така че е един наистина полезен ресурс❗

Самите ние, с Деян все още с интерес, се обучаваме взаимно, да я използваме и откриваме нови възможнлсти! 

Един от малкото проблеми с които се срещнахме е, проблемът с осъществяването на ефективна комуникация, в момент на афект, когато тя е изключитвлно важна! 

Но това е проблем, който съществува в различна степен дори, при непосредственото директно общуване, тъй като концентрацията, вниманието и мисленето са в различна степен нарушени от "бушуващите в момента емоции"!

(А в случая говорим, за опосредствена комуникация, за която точно концентрацията и вниманието, са основна предпоставка .) 

По време на представянето г-н Морис Гринберг ( Maurice Grinberg ) ни запозна с  проекта, неговите цели и получените резултати. 


                                   ❗💻👀

Г-жа Jeny Hristova представи ресурсите на самата Обучителната програма, включваща следните модули:

- езиково и концептуално развитие


- количествени представи и математически умения


- базова грамотност


- умения за комуникация

Определено препоръчвам ресурса, който към момента няма аналог, за заместваща комуникация в България❗



       💫💫💫

Методиката може да бъде полезна както на специалистите, които работят с деца и младежи с комплексни нужди в системата на приобщаващото образование и социалните услуги, така и на родители, за които оптималната комуникация с децата им е изключително важна! 


Проектът е осъществен от фондация „АСИСТ – Помагащи технологии“ в периода март 2019 г. - август 2021 г. В резултат бе разработена методика и обучителна програма за развитие на комуникативните умения и обучение в базови категории, количествени умения и грамотност. Бяха проведени занимания с повече от 30 деца и младежи с комплексни увреждания в седем ЦНСТДМУ в страната, в градовете Бургас, Варна (с. Тополи), Плевен, Русе и София. Обучителните занимания са проведени чрез софтуери за допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) – Communicator 5 и Grid 3.

финансиран по ОП РЧР, процедура BG05M9OP001-2.009 „Открий ме“. 

В НАВЕЧЕРИЕТО НА ВЪЗКРЕСЕНИЕ

сн. Internet С премъдрост Бог създаде ни от кал, за да сме тясно свързани с Земята.  Даде ни избор, свобода, но не морал...  Пожертва син, д...