вторник, 7 септември 2021 г.

Ученикът с аутизъм в образователната система

 



 (бележки от лекцията)


 За успешно обучение се нуждаете от:

 - Автономност

 - Памет

 - Обработка на данни

 - Мотивация

 - Организация

 - Планиране

 - Контрол

 - Социални умения

 - Физическа и емоционална саморегулация

 - Способност за разрешаване на конфликти.


 Ученик с аутизъм не се учи автоматично от опита, както другите.  Той трябва да бъде специално обучен и целенасочено да насажда уменията на учениците.  Те включват:

 - Разбиране на авторитета на учителя

 - Разбиране на приликите и разликите между училище и дом

 - Организация - подготовка на лично оборудване за урока

 - Организация - подготовка на тялото за часове

 - Елементарна независимост

 - Следвайте прости инструкции

 - Възможност за подчертаване на основното и второстепенното

 - Разбиране на личната отговорност

 - Концепции за време и пространство

 - Разбиране на правилата за поведение: къде е границата ("червена линия") и къде можете да бъдете гъвкави.


 Взети заедно, тези умения представляват „ученичество“.  Ученикът трябва да се научи да разбира каква е функцията на ученика и какъв е учителят.


 Необходимо е да се проверят основните умения на ученика, за да се оцени качеството на неговото „ученичество“.  Например, измерете колко време му отнема да копира от дъската, поставете бележник в куфарчето си и извадете друг, който съответства на темата.  Необходимо е да се оцени неговото разбиране за времето: нека ученикът да направи предположение за това колко време ще отнеме действието и да провери по часове колко време всъщност е отнело.  Неговото разбиране за разстояние трябва да бъде проверено по същия начин.  Освен това трябва да проверите дали детето разбира датите (датата вече е отминала или още не е).


 Такава оценка е необходима за правилния избор на класа.  Например, за да разберете дали ученикът може да премине от клас по комуникация в обикновен клас.  Трябва да се уверите, че той може да бъде студент.


 За да придобие знания, ученикът се нуждае от умения за учене (стратегии).  Те са разделени в няколко категории.  Именно уменията за учене трябва да бъдат въведени в IEP (תל"א).


 Когнитивни умения.


 Учителят не дава знания.  Той учи да мисли по определен начин, така наречените ментални стратегии:

 - Обобщение

 - Сравнение

 - Извод

 - Успение.


 Както и организационни умения:

 - Планиране

 - Разрешаване на конфликти

 - Контрол (проверка)

 - Концептуализация.


 Отделно се подчертават важни когнитивни умения, като понятието за брой, време, смисъл на четене.


 Социални умения


 Те включват:

 - Социална мотивация

 - Умения за слушане

 - Разбиране на правилата за поведение

 - Поддържане на правилната социална дистанция

 - Лично пространство

 - Спазване на приоритета

 - Зрителен контакт

 - Разбиране на емоциите

 - Отношение към друг, ToM

 - Вербален и невербален език

 - Участие в разговора

 - Процесът на създаване на приятелства

 и т.н.


 Социални взаимодействия


 Социалните взаимодействия у дома и в училище се различават.  Тъй като родителите имат огромна банка от социални знания и ги използват у дома при общуване с детето, като неволно действат като посредници между него и околната среда.  В училище детето използва своите оскъдни социални умения, много скромни умения, за да разбере социалния партньор.  За да установите връзка, ви трябват познания за връстниците около детето и връзката между тях.  За да създадете приятелства, се нуждаете от богат опит от т. Нар. Транзакции - различни социални ситуации.  Детето трябва да бъде научено на социални транзакции и какво е приятелство.


 В часовете по социални умения на децата се обяснява, че един приятел е връстник, с когото сме във връзка от дълго време, имаме общи интереси, толкова си вярваме, че споделяме тайни.  Можете да разчитате на приятел.


 По правило децата нямат тайни в спектъра.  Дете с нормално развитие на около 6 години вече се нуждае от лично пространство, поверителност, тайни и личен живот.  Това е важно за развитието на умението да се криеш, а не да показваш емоциите си.


 Изисква се богат положителен опит от приятелски отношения от най-ранна възраст, в противен случай ще бъде много трудно, почти невъзможно да се установи връзка на 16-17 години.  Понякога трябва да принудите децата да създадат връзки, така че детето да има опит в социалното взаимодействие.  Ако не настоявате, детето ще бъде самотно и ще свикне до самотата толкова много, че това ще се превърне в негово естествено предпочитание.  Ако детето казва, че не се нуждае от приятели, то трябва да се опита да „съчетае“ някого с него като партньори, поне временно, така че поне да е с някого в същата стая.  Това ще обогати банката му от знания, която е от съществено значение за социалните взаимодействия.


 Мисловни процеси


 Нарушени процеси на мислене при деца с аутизъм:

 - Възприемане на информация

 - Обработка на данни

 - Хранилище за данни

 - Изкривена интерпретация

 - Повредена ToM

 - Недостатъчна банка от знания

 - Способност за разрешаване на конфликти

 - Нарушаване на EF (изпълнителна функция).


 Самочувствието се основава на банка от знания.  Участието на възрастни (תיווך) помага да се създаде мислене и да се постави правилната концепция в банката на знанието.  За да направим това, трябва да „преведем“, назовем, опростим и обясним концепцията.  Например: "Сега ревнувате. И аз понякога завиждам."  Емоциите и чувствата трябва да бъдат обяснени, включително сложни, амбивалентни емоции.


 Трите области, които са увредени при човек с аутизъм, са:

 - ToM (модел на психично състояние)

 - Централна съгласуваност (възприемане на цялостна картина на света)

 - Изпълнителна функция (изпълнителна функция).


 Децата с увреждания в развитието и шизофрения също могат да имат увреждания в тези три области, но дисфункцията и в трите области веднага предполага аутизъм.  За всеки индивид съотношението на тези три характеристики е различно.


 Поради нарушения в тези области човек може да изпита трудности при възприемането на текста.  Това включва:

 - Разбиране на подтекста

 - Разбиране как се чувства героят

 - Разбиране какво бих направил на негово място

 - Разбиране на намеренията на героите.


 Човек с аутизъм има затруднения в социалните взаимодействия, като например:

 - Разбиране на скритата социална конотация (съобщение)

 - Изграждане на приятелства

 - Сътрудничество

 - Преструвка

 - Манипулация

 - Конкуренция

 - Преговори

 - Лъжи

 - Разбиране на словесен и невербален език.


 Как да научим детето да чете социална карта?  Необходимо е да наблюдавате хората заедно от разстояние и да си представите как се чувстват.  Работете върху четенето и виждането на разбирането.  Необходимо е да се работи върху разбирането на наративното (наративно) съобщение и глобалното (общо) съобщение.  Можете да използвате филм и да обсъдите всичко.  Например защо хората се прегръщат.


 Разбирането на социалния контекст е необходимо, за да се включите в разговора и да бъдете полезен участник в разговора.  Най -добре е да запишем какво правим във всяка трудна ситуация и да водим своеобразна книга с рецепти.  Например, дете се обади на учителя в 6 сутринта, за да попита нещо.  Разбрахме се с него кой може да се обади в такъв момент и в каква ситуация и какво е „спешно“ - записваме.  В допълнение, обучението може да бъде организирано като ролева игра за засилване на умението в няколко варианта.


 Освен това, за да обогатим арсенала, за всяко решение питаме какво друго може да се направи и записваме всички опции.


 Цели и средства за учене


 Целите на конкретната намеса, която трябва да бъде посочена в IEP, са:

 1. Социални умения

 2. Комуникация

 3. "Ученичество" (всички необходими умения за това са изброени по -горе)

 4. Адаптивни умения.


 Необходимо е да се формира социалното мислене на ученика.  За да направите това, трябва да го питате през цялото време какво мисли, защо мисли така, какво според него мислят другите.


 В допълнение към ToM, трябва да преподавате ToM - Теория на собствения ми ум: какво мисля, какво искам, какво планирам, какво се очаква от мен.  Следователно детето трябва да формулира целите в IEP само.


 Трябва да играете различни социални ситуации и да ги запишете.  Обучете ToM, обобщение, приемане на отговорност, как другите хора разбират отговорността.


 Как да научим съпричастност?

 - Когато някой говори, трябва да реагирам, вербално или невербално.  И няма значение дали съм съгласен с този човек, съгласен или не.

 - Учителят трябва да принуди ученика да отговори на историята.

 - Реакциите трябва да бъдат спонтанни, подходящи по смисъл и разнообразни.

 - Винаги трябва да задавате въпроса: "Как иначе бих могъл да реагирам?", "Какво друго мога да направя?"

 - Дайте общи насоки за това кое е добро и кое е лошо, как може да се разреши конфликтът.

 - Ако детето не реагира самостоятелно, възрастните трябва да дадат пример и да демонстрират възможна реакция.

 - Можете да пъхнете снимка под носа на детето и да поискате отговор как се чувства.  Снимките могат да предизвикват както негативни емоции, така и с неприятен контекст (например ранено коте).

 - Можете да използвате модела: אפרת


 какъв е проблемът

 какво чувствам

 Какво мога да направя

 какви са преките и косвените резултати.


 Колкото повече идеи "какво мога да направя", описващи възможните последици, толкова по -ефективно е обучението.  Тъй като този процес включва размисъл и проверка: избрал ли съм правилното решение?


 * * *


 Практически съвети за родителите: ако видите, че училището се оттегля תל"א (трябва да е готово до ноември), напишете вашата версия. Ако учителите са подготвили IEP, уверете се, че детето е включено. Ученикът трябва да е наясно от това, което наистина се нуждае от помощ.

via Hanna Abramovich

Оригинал

Няма коментари:

Публикуване на коментар

В НАВЕЧЕРИЕТО НА ВЪЗКРЕСЕНИЕ

сн. Internet С премъдрост Бог създаде ни от кал, за да сме тясно свързани с Земята.  Даде ни избор, свобода, но не морал...  Пожертва син, д...