(бележки от лекцията)
За успешно обучение се нуждаете от:
- Автономност
- Памет
- Обработка на данни
- Мотивация
- Организация
- Планиране
- Контрол
- Социални умения
- Физическа и емоционална саморегулация
- Способност за разрешаване на конфликти.
Ученик с аутизъм не се учи автоматично от опита, както другите. Той трябва да бъде специално обучен и целенасочено да насажда уменията на учениците. Те включват:
- Разбиране на авторитета на учителя
- Разбиране на приликите и разликите между училище и дом
- Организация - подготовка на лично оборудване за урока
- Организация - подготовка на тялото за часове
- Елементарна независимост
- Следвайте прости инструкции
- Възможност за подчертаване на основното и второстепенното
- Разбиране на личната отговорност
- Концепции за време и пространство
- Разбиране на правилата за поведение: къде е границата ("червена линия") и къде можете да бъдете гъвкави.
Взети заедно, тези умения представляват „ученичество“. Ученикът трябва да се научи да разбира каква е функцията на ученика и какъв е учителят.
Необходимо е да се проверят основните умения на ученика, за да се оцени качеството на неговото „ученичество“. Например, измерете колко време му отнема да копира от дъската, поставете бележник в куфарчето си и извадете друг, който съответства на темата. Необходимо е да се оцени неговото разбиране за времето: нека ученикът да направи предположение за това колко време ще отнеме действието и да провери по часове колко време всъщност е отнело. Неговото разбиране за разстояние трябва да бъде проверено по същия начин. Освен това трябва да проверите дали детето разбира датите (датата вече е отминала или още не е).
Такава оценка е необходима за правилния избор на класа. Например, за да разберете дали ученикът може да премине от клас по комуникация в обикновен клас. Трябва да се уверите, че той може да бъде студент.
За да придобие знания, ученикът се нуждае от умения за учене (стратегии). Те са разделени в няколко категории. Именно уменията за учене трябва да бъдат въведени в IEP (תל"א).
Когнитивни умения.
Учителят не дава знания. Той учи да мисли по определен начин, така наречените ментални стратегии:
- Обобщение
- Сравнение
- Извод
- Успение.
Както и организационни умения:
- Планиране
- Разрешаване на конфликти
- Контрол (проверка)
- Концептуализация.
Отделно се подчертават важни когнитивни умения, като понятието за брой, време, смисъл на четене.
Социални умения
Те включват:
- Социална мотивация
- Умения за слушане
- Разбиране на правилата за поведение
- Поддържане на правилната социална дистанция
- Лично пространство
- Спазване на приоритета
- Зрителен контакт
- Разбиране на емоциите
- Отношение към друг, ToM
- Вербален и невербален език
- Участие в разговора
- Процесът на създаване на приятелства
и т.н.
Социални взаимодействия
Социалните взаимодействия у дома и в училище се различават. Тъй като родителите имат огромна банка от социални знания и ги използват у дома при общуване с детето, като неволно действат като посредници между него и околната среда. В училище детето използва своите оскъдни социални умения, много скромни умения, за да разбере социалния партньор. За да установите връзка, ви трябват познания за връстниците около детето и връзката между тях. За да създадете приятелства, се нуждаете от богат опит от т. Нар. Транзакции - различни социални ситуации. Детето трябва да бъде научено на социални транзакции и какво е приятелство.
В часовете по социални умения на децата се обяснява, че един приятел е връстник, с когото сме във връзка от дълго време, имаме общи интереси, толкова си вярваме, че споделяме тайни. Можете да разчитате на приятел.
По правило децата нямат тайни в спектъра. Дете с нормално развитие на около 6 години вече се нуждае от лично пространство, поверителност, тайни и личен живот. Това е важно за развитието на умението да се криеш, а не да показваш емоциите си.
Изисква се богат положителен опит от приятелски отношения от най-ранна възраст, в противен случай ще бъде много трудно, почти невъзможно да се установи връзка на 16-17 години. Понякога трябва да принудите децата да създадат връзки, така че детето да има опит в социалното взаимодействие. Ако не настоявате, детето ще бъде самотно и ще свикне до самотата толкова много, че това ще се превърне в негово естествено предпочитание. Ако детето казва, че не се нуждае от приятели, то трябва да се опита да „съчетае“ някого с него като партньори, поне временно, така че поне да е с някого в същата стая. Това ще обогати банката му от знания, която е от съществено значение за социалните взаимодействия.
Мисловни процеси
Нарушени процеси на мислене при деца с аутизъм:
- Възприемане на информация
- Обработка на данни
- Хранилище за данни
- Изкривена интерпретация
- Повредена ToM
- Недостатъчна банка от знания
- Способност за разрешаване на конфликти
- Нарушаване на EF (изпълнителна функция).
Самочувствието се основава на банка от знания. Участието на възрастни (תיווך) помага да се създаде мислене и да се постави правилната концепция в банката на знанието. За да направим това, трябва да „преведем“, назовем, опростим и обясним концепцията. Например: "Сега ревнувате. И аз понякога завиждам." Емоциите и чувствата трябва да бъдат обяснени, включително сложни, амбивалентни емоции.
Трите области, които са увредени при човек с аутизъм, са:
- ToM (модел на психично състояние)
- Централна съгласуваност (възприемане на цялостна картина на света)
- Изпълнителна функция (изпълнителна функция).
Децата с увреждания в развитието и шизофрения също могат да имат увреждания в тези три области, но дисфункцията и в трите области веднага предполага аутизъм. За всеки индивид съотношението на тези три характеристики е различно.
Поради нарушения в тези области човек може да изпита трудности при възприемането на текста. Това включва:
- Разбиране на подтекста
- Разбиране как се чувства героят
- Разбиране какво бих направил на негово място
- Разбиране на намеренията на героите.
Човек с аутизъм има затруднения в социалните взаимодействия, като например:
- Разбиране на скритата социална конотация (съобщение)
- Изграждане на приятелства
- Сътрудничество
- Преструвка
- Манипулация
- Конкуренция
- Преговори
- Лъжи
- Разбиране на словесен и невербален език.
Как да научим детето да чете социална карта? Необходимо е да наблюдавате хората заедно от разстояние и да си представите как се чувстват. Работете върху четенето и виждането на разбирането. Необходимо е да се работи върху разбирането на наративното (наративно) съобщение и глобалното (общо) съобщение. Можете да използвате филм и да обсъдите всичко. Например защо хората се прегръщат.
Разбирането на социалния контекст е необходимо, за да се включите в разговора и да бъдете полезен участник в разговора. Най -добре е да запишем какво правим във всяка трудна ситуация и да водим своеобразна книга с рецепти. Например, дете се обади на учителя в 6 сутринта, за да попита нещо. Разбрахме се с него кой може да се обади в такъв момент и в каква ситуация и какво е „спешно“ - записваме. В допълнение, обучението може да бъде организирано като ролева игра за засилване на умението в няколко варианта.
Освен това, за да обогатим арсенала, за всяко решение питаме какво друго може да се направи и записваме всички опции.
Цели и средства за учене
Целите на конкретната намеса, която трябва да бъде посочена в IEP, са:
1. Социални умения
2. Комуникация
3. "Ученичество" (всички необходими умения за това са изброени по -горе)
4. Адаптивни умения.
Необходимо е да се формира социалното мислене на ученика. За да направите това, трябва да го питате през цялото време какво мисли, защо мисли така, какво според него мислят другите.
В допълнение към ToM, трябва да преподавате ToM - Теория на собствения ми ум: какво мисля, какво искам, какво планирам, какво се очаква от мен. Следователно детето трябва да формулира целите в IEP само.
Трябва да играете различни социални ситуации и да ги запишете. Обучете ToM, обобщение, приемане на отговорност, как другите хора разбират отговорността.
Как да научим съпричастност?
- Когато някой говори, трябва да реагирам, вербално или невербално. И няма значение дали съм съгласен с този човек, съгласен или не.
- Учителят трябва да принуди ученика да отговори на историята.
- Реакциите трябва да бъдат спонтанни, подходящи по смисъл и разнообразни.
- Винаги трябва да задавате въпроса: "Как иначе бих могъл да реагирам?", "Какво друго мога да направя?"
- Дайте общи насоки за това кое е добро и кое е лошо, как може да се разреши конфликтът.
- Ако детето не реагира самостоятелно, възрастните трябва да дадат пример и да демонстрират възможна реакция.
- Можете да пъхнете снимка под носа на детето и да поискате отговор как се чувства. Снимките могат да предизвикват както негативни емоции, така и с неприятен контекст (например ранено коте).
- Можете да използвате модела: אפרת
какъв е проблемът
какво чувствам
Какво мога да направя
какви са преките и косвените резултати.
Колкото повече идеи "какво мога да направя", описващи възможните последици, толкова по -ефективно е обучението. Тъй като този процес включва размисъл и проверка: избрал ли съм правилното решение?
* * *
Практически съвети за родителите: ако видите, че училището се оттегля תל"א (трябва да е готово до ноември), напишете вашата версия. Ако учителите са подготвили IEP, уверете се, че детето е включено. Ученикът трябва да е наясно от това, което наистина се нуждае от помощ.
via Hanna Abramovich
Няма коментари:
Публикуване на коментар