понеделник, 27 ноември 2017 г.

АУТИЗМЪТ, ХАДВ КАТО СИНДРОМ НА ФУНКЦИОНАЛНА НЕСВЪРЗАНОСТ


снимка: sertomacenter.org

Симтомите, характерни за нарушенията от аутистичния спектър, могат да се обяснят като функционално прекъсване с намалена активност и съгласуваност в дясната хемисфера на мозъка, както и увеличената симпатикова активация. Нарушенията от спектъра произлизат от десинхронизацията и неефективната комуникация на двете мозъчни полукълба. Съответно най-добрият начин за преодоляването на симптомите е да се подобри координацията на областите на мозъка.
ХАРАКТЕРИСТИКА
ЛЯВА ХЕМИСФЕРА
ДЯСНА ХЕМИСФЕРА
Анатомични разлики
По-голяма повърхност на горната част на темпоралния дял, по-широк окципитален дял и фронтален оперкулум
По-широк десен фронтален дял като цяло
Движение и праксис
Контрол на дясна ръка, фини и сложни движения на 2 ръце
Контрол на лява ръка, умения за конструиране на пространствени модели
Перцепция, обработка, генерация
Вербални сигнали (устни и писмени), с голям езиков капацитет, смятане
Невербални зрително- пространствени сигнали, минимален езиков капацитет, като на 10-11 г. дете, възприемане на музика
Стратегия
Последователна обработка във времето на детайли и признаци, термини, брой, размер
Едновременна обработка на общи свойства и модели, реконструиране цялото от фрагментите му
Функциониране
Аналитично
Синтетично
Принцип на организация на информацията
По концептуално подобие
По външно подобие
Функцията се определя като:
Рационална
Интуитивна, за въображението и възприемане на изкуството
Памет
Вербална, главно слухова
Невербална, главно зрителна
Емоционално възприемане и експресия
На радостни събития и положителни емоции
На тъжни, неприятни събития и отрицателни емоции 

Най-добрият подход е мултимодална терапия, която включва комбинация от сензорна, когнитивна, поведенческа и биохимична интервенции, които подобряват общото здравословно състояние на организма, редуцират възпаленията и увеличават дейността на дясната хемисфера до такова ниво, че да стане кохерентна с дейността на лявата. (Д-р Робърт Мелило)
Доктор Али Мазахери от университета в Калифорния, Дейвис, заедно с колегите си, установяват, че при деца, диагностицирани с хиперактивност и дефицит на вниманието, се наблудава дефицит в “top-down” контрол на вниманието, което е знак за функционална разединеност между предната част на мозъка и тилната кора.
Лучия Таскова,

Психолог,
***
Лучия Таскова, завършва психология в Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“. Преминала е различни допълнителни обучения като сензорна интеграция и сензорна игра, игротерапия за деца, сказкотерапия (приказкотерапия) за деца и възрастни, работа с метафорично-асоциативни карти, системни констелации, арт-терапевтични техники и други, при руски, немски и гръцки специалисти. Към момента продължава обучението си по фамилна психотерапия към Институт по фамилна психотерапия.
Основател и вдъхновител на консултативно-терапевтичен център „Веселата къща“, където заедно с колегите си работи с деца до 5 годишна възраст.
За да оптимизира индивдуалният подход в работата с децата, в зависимост от техният личен потенциал за развитие и потребности с екипът й съчетават няколко метода на развитие, възпитание и обучение – Монтесори, Валдорф, Доман, Никитин, сензомоторно развитие и др. Като работи и върху интеграцията на задържани примитивни рефлекси.
Работата и с деца с разстройства на развитието е базирана на програмата на д-р Робърт Мелило (американски невролог) – Брейн Баланс. Подходът, фокусиран върху развитието на мозъка и хемисферна интеграция използва физически, сензомоторни и когнитивни упражнения, придружени с диета, която се назначава на база кръвни изследвания от специалист.
За повеече информация: https://web.facebook.com/LuchiyaT/?_rdc=1&_rdr

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ЗА ДОСТЪПНОСТТА У НАС И НАВЪН

  Като говорим за свобода на придвижване и достъпна среда, тук в Кавала, на по-малко от 400 км от София нещата са правени с много повече мис...