четвъртък, 13 август 2020 г.

Занятия за развитие на речта у дома


Всеки родител, който е изправен пред проблеми с речевото развитие при детето с, иска занятията за развитие на речта, да са ефективни, иска напредък в развитието на речта и положителна динамика (в развитието). В тази статия бих искал да споделя няколко идеи как да направим занятията интересни за детето и продуктивни за родителите.

Занятия за развитие на речта

Съдържание:

Какво е комуникация и от какво се състои тя

3 основни компонента на комуникацията

Има контакт! Какво следва?

Какво общо имат изненадата и любопитството?

9 игри, повлияващи положително , развитието на реч у детето

Ами ако детето откаже да учи?

Лицето и движенията са фокусът при работата за развитието на речта.


Какво е комуникация и от какво се състои тя

В академичен план комуникацията е взаимодействието на хората, по време на което има пренос на информация, изразяване на чувства, емоции и ценни преценки. Освен това по време на общуването хората изразяват отношението си както към събеседниците, така и към предмета на речта. Научно доказано е, че човек чувства нужда от комуникация. По време на този процес се удовлетворява необходимостта от себеизразяване, себеутвърждаване и обществено признание. Под средства за комуникация се разбират методи за кодиране и декодиране на информация, тоест нейното предаване и приемане. Тъй като цялата комуникация може да бъде разделена на вербална и невербална, средствата за комуникация също се подчиняват на тази класификация.

При вербалната, тоест речевата комуникация, основното средство, чрез което се осъществява комуникацията, са думите. Звуци, срички, думи, фрази и изречения са речеви средства, които се използват при вербалната комуникация.

Вторият тип комуникация е невербална. 

В този случай средствата за комуникация са:

-изражение на лицето (мимики) и жестове - отразяващи емоционалните реакции на човек;

-действия и движения;

-характеристики на произношението (наричани още паралингвистични характеристики на речта) сила, тембър на гласа и интонация, темп на речта.

По време на общуването използваме всички средства (вербални и невербални). Невербалните средства са подкрепящи, но те играят важна роля в процеса на комуникация.

Те могат да се използват за разбиране на настроението на събеседника, неговите емоции и мисли; чрез невербални средства за комуникация често се проявява това, което недоизказаното от човека, чрез думите.

3 основни компонента на комуникацията

Комуникацията се осъществява поетапно и включва ТРИ ОСНОВНИ КОМПОНЕНТА:

Контакт - трябва да има интерес между събеседниците или интерес към общуването, желание за получаване на информация / мнение / съвет. Откриват се пресечни точки за контакт, които се превръщат в солидна основа за по-нататъшна комуникация.

Разбиране на речта от всички страни участващи в разговора. Когато комуникацията се осъществява чрез речеви средства, разбирането е задължително. В противен случай събеседниците няма да се разберат или ще се разберат погрешно и това може да доведе до разногласия в бъдеще. Вторият сценарий е, комуникацията,да НЕ изпълни своите функции.

Активна реч - Тя Ви позволява,да изразявате напълно своите мисли, формулирайки ги в съответствие със ситуацията и участниците в общуването.

Контактът, разбирането на речта и активната реч са компонентите на комуникацията, които гарантират нейната полезност и ефективност.

Писах за контакта и разбирането на речта в една от предишните ми статии „Как да се справя с дете със забавено говорно развитие у дома“.

Ето защо в тази статия предлагам да направя следващата стъпка и да се спра по-подробно на въпроса как да увеличите броя на звуците и думите.

Има контакт! Какво следва?

Когато има контакт между детето и родителя. Инициативата в играта, остава на родителя, а детето подкрепя тази инициатива, играе дълго и с удоволствие. Време за преминаване от контакт към разбиране на речта и развитие на активна реч.

Основната задача на този етап е да създаде условия, при които детето независимо използва думи и изречения, за да си взаимодейства в играта. За да направите това, трябва да намерите съвместна пресечна точка за контакт, в която и двамата искате, да бъдете заедно, най-често това е игра.

Съвместните игри на деца и родители или самите занятия за развитие на речта трябва, да са организирани като игра.

Например, много упражнения за сензорна интеграция могат да бъдат подходящи за тази цел.

Вторият момент е редът в играта и повторението. Интересните игри трябва да се повтарят. Можете да започнете да ги играете няколко пъти. Така детето започва да чака тези игри. Ако игрите започнат да му харесват, тогава дори простото им повторение  може, да позволи на децата, да започнат да усложняват тези игри.

Повтаряйки едни и същи игри, можете да правите вариации в тях. Това ще изостри вниманието и на децата и ще добави елемент на изненада. Импровизациите Ви позволяват, да поддържате интерес към играта и да предизвиквате по силни позитивни емоции! Всичко това заедно позволява значителен напредък по отношение на усложняване на съдържанието на игрите.

Например, можете да направите у дома "къща" от одеяло или маса / столове. След това можете да развиете играта - да се развиете играта, като направите чаено парти, истинско или измислено. Разбира се, след известно време "къщата" ще омръзне на детето и ще трябва, да добавите нов елемент или да промените играта.

След това можете да отидете в "магазина" или да поканите приятели - меки играчки. Те могат да дойдат в къщата, да почукат и да попитат кой живее в къщата и т.н. Това е много добър начин за общуване и установяване на контакт.


Установен е съвместен контакт, открити са увлекателни игри с предмети или с истории. Сега часовете за развитие на речта са забавни и нахални. Родителите и децата искат да играят заедно, да се забавляват заедно, да се забавляват заедно.


Съществуват идеални условия за развитие на активна реч, има всички необходими компоненти - взаимният интерес на участниците, физическата активност на детето, динамиката, участието на сетивата, ярки емоции, неочаквани обрати в играта.


Всеки компонент има значение. Ако няма контакт, взаимодействието ще бъде напразно. Родителят ще се обърне към детето, но той просто няма да го чуе или ще го игнорира. Ако няма интерес или няма емоция, тогава ще има познато, стандартно взаимодействие, без мотивацията на детето да овладее и приложи нещо ново.


Това е много лесно да се разпознае - в този случай той просто служи време в час и чака да бъде оставен сам. Скучно му е в час. В такава ситуация е трудно да се очаква развитие на реч или движение напред. Тук трябва да използвате находчивост, хитрост, креативност в играта.


Какво общо има изненадата и любопитството?

Необходимо условие за прехода от разбиране на речта към активна реч е изненадата. То поражда изненада, емоции, буди интерес и желание сами да направите неочаквана стъпка.


Помислете за себе си при първото си пътуване до морето или в някоя друга страна. Първото впечатление винаги е най-светлото, най-вълнуващото.


Любопитството и интересът са това, което ни тласка към изследване, експерименти. Любопитни сме и искаме сами да го пипнем, помиришем, вкусим ... Това е точно това, което трябва да постигнеш от дете. Мотивация, така че той иска да себе си, че се опитва да направи или да каже сам!


Щом има активност от детето, трябва незабавно да я подкрепите или да предизвикате нейното повторение. След като детето е казало нова дума - това означава, че знае как да го произнесе и разбира ситуацията, в която е приложима.


Това означава, че в следващата подобна ситуация родителят, вече знаейки за нови възможности, ще създаде подобна ситуация и ще стимулира детето да каже тази дума отново.


Важно е да получавате повторение на звуци или думи не за сметка на това, което прави детето. И поради факта, че самата дейност е интересна за детето, самата ситуация го тласка към това. Речта трябва да бъде спонтанна, изнесена не при поискване, а според ситуацията.


Детето се интересува от играта с вас. В този случай целта е развитието на речта, изглежда, че е извън фокуса. На фокус - интересно ви е да играете с детето си и да му е интересно да идва на часове за развитие на реч и да играе там. Желанието на детето да повтори играта, взаимодействието в играта предизвиква общуване.


Речта не е основното в този процес, но основното е да играете с детето. Уверете се, че играта с вас става ценност за него, важна част от живота му. Тогава вниманието му ще бъде привързано към него. А самият той ще се опита да удължи и усложни игровия процес.


И това изисква реч, без това по никакъв начин. И тъй като няма акцент върху активната реч, детето започва да го използва, да го овладее като инструмент за игра, като всеки друг атрибут на играта.


Това е подобно на ситуацията, когато дете играе баскетбол или футбол, но в същото време се научава да контролира тялото си, да го усеща, придобива пъргавина и бързина. Способност за бързо ускоряване и спиране, промяна на посоките на движение, правене на измамни фикти.


Детето иска да се научи как да играе добре футбол и в хода на тренировката се научава да бяга бързо, да скача високо, да играе в отбор - да взаимодейства с други хора. Предназначение извън дейността. В този случай има две точки: речта за дете не е тренировка, а елемент на играта, което означава, че е положително оцветена част от живота му.


И вторият момент - в играта се стимулира работата на сетивни системи и детето се научава да ги използва, и да реагира навреме и бързо на външни промени. Така се възстановява нормалното функциониране на сетивни системи на детето.


9 игри, за да накарате детето си да говори

Важно е детето да оцени своя успех и да чуе собствената си реч. Буквално чуйте! За целта можете да внесете и използвате различни звукови устройства в часовете за развитие на речта - микрофон, ехо, аудио запис на телефон и т.н.


Важно е родителите да реагират на речта на детето, така че той да разбере, че това е удобно средство и може да се използва. Тогава по-нататъшното развитие на речта ще бъде под контрола на детето. Тогава той сам ще го развие и качеството на речта ще се подобри от само себе си.


Детето оцени успеха и чу собствената си реч, можете да се радвате. Критерият за успех е възникването на необходимостта от общуване с помощта на звуци, чрез увеличаване на броя на звуците и способността да се чува собствена реч.


По-долу е даден списък на някои от сензорните езикови игри за вашето дете.


Логопедичен масаж, пасивна артикулаторна гимнастика



Андрей Шевченко - Логопед и дефектолог

Източник: si-speech.ru/

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДЕТЕТО Е НЕВИННО МАЛКО ПТИЧЕ...

Детето е невинно малко птиче, ала не се страхува от високото. Знам колко много, много го обичаш! Попътен вятър ти в крилете му бъди! Задай п...