петък, 21 август 2020 г.

Защо нарушенията в детското развитие трябва да бъдат идентифицирани навреме?

 

        В някои случаи, проблемите в развитието на децата са видими още от раждането, при други обстоятелства се изисква по-дълго време, за да се установи, че детето не се развива адекватно за възрастта си. За това, е наистина важно, да се наблюдава развитието на детето в отделните свери, през периода на ранното детство и при някакви съмнения, да се консултирате със специалист. За това, днес ще ви предложа една статия за това защо за важно навременото идентифициране на нличието наевентуални проблеми в тази наока и кои са индикаторите, които могат, да ни ориентират, за наличието на проблем.

👥👥👥

              Няма универсално решение, което да помага при всички деца със затруднения в развитието. Причината за това е, че всяко дете е уникално, то се учи, расте и се развива по свой начин, със свое собствено темпо, с характерните единствено за него силни и слаби страни. Всеки терапевтичен план трябва да взима под внимание тази уникалност и да се фокусира върху индивидуалните нужди на детето.

Когато детето расте и се развива, то усвоява различни умения, например да ходи, да се усмихва или да маха с ръка за довиждане. Съществуват вариации на възрастта, в която е обичайно да бъде усвоено дадено умение и това е съвсем нормално, понеже развитието на всяко дете следва свой собствен ход. Нарушенията в развитието се наблюдават при деца, които не успяват да усвоят конкретното умение в нормалния възрастов диапазон. Понякога, поне първоначално, е много трудно да се определи дали забавянето е маркер за дълготрайно нарушение (увреждане) или детето ще успее да навакса забавянето и да настигне своите връстници.

В първите години от живота на детето най-общо могат да се обособят пет групи умения, които определят областите на развитие. Нарушенията в развитието могат да се наблюдават в една или в повече от тези области:

  • Обща моторика: използват се големите мускулни групи и е свързана с умения за сядане, стоене, ходене, бягане, поддържане на баланс, промяна в позицията на тялото и др.
  • Фина моторика: свързана е с движенията на ръцете и пръстите и с умения като хранене, рисуване, писане и много други.
  • Речево развитие: свързано е с речта, езика на тялото и жестовете, разбиране за вербалната и невербалната комуникация на другите.
  • Когнитивно развитие: включва познавателни умения например за учене, мислене, решаване на проблеми, разсъждение, запаметяване и др.
  • Социално и емоционално развитие: свързано е с взаимоотношенията с другите, взимодействие с тях и разбиране за емоционалните състояния.

Обикновено има възрастов диапазон от няколко месеца, в който се очаква детето да усвои дадено ново умение. Пример за това е нормалният диапазон за прохождане между 9 и 15 месеца. Ако детето на възраст от 20 месеца все още не ходи, това може да се счита за забавяне в развитието. Нарушението в една от областите на развитието е вероятно да бъде съпътствано и от нарушения в други. Например, ако детето има затруднения в речевото развитие, може да се наблюдават и затруднения при социалното и познавателното развитие.

Как се диагностицират нарушенията в развитието?

Нарушенията в развитието могат да бъдат трудни за диагностициране. Има два типа тестове, които могат да бъдат използвани – за скрининг на развитието и за оценка на развитието.

Скринингът на детското развитие може да бъде приложен от различни специалисти – педиатър, детски психолог, логопед или специален педагог. Той има за цел да идентифицира дали детето е усвоило специфичните за възрастта основни умения или има индикации за проблеми в развитието. В най-общи линии специалистът задава въпроси на родителите за развитието на тяхното дете, влиза в контакт  и играе с него, за да изследва как то комуникира, как се държи, как се движи и т.н. На базата на тестовете за скрининг на детското развитие не може да се постави диагноза. Ако резултатът от теста предполага, че детето има някакво нарушение, то трябва да бъде насочено към по-детайлна оценка.

Оценката на развитието изследва в дълбочина уменията на детето и може да бъде администрирана единствено от квалифицирани специалисти. Ако нарушението се наблюдава само в една област, детето се насочва към съответния специалист. Това може да бъде логопед, ако се наблюдават затруднения в речевото развитие. Понякога е необходимо с детето и семейството да работи екип от специалисти, а резултатите от изследването подпомагат изготвянето на терапевтичния план.

Терапевтичните програми имат най-голям успех, когато се прилагат в по-ранна възраст. Родителите на деца, които имат притеснения за развитието на своето дете би било добре да потърсят специалист своевременно.

Какво се случва, когато се идентифицира нарушение в развитието на детето?

Прогресът в усвояването на умения зависи до голяма степен от правилното идентифициране на причините, които водят до нарушенията в развитието, както и от специфичното съчетание на силни страни и предизвикателства пред детето. Някои деца може да настигнат връстниците си, докато при други уврежданията могат да засегнат и живота им като възрастни. Дори и при тежки състояния, подходящата подкрепа може да допринесе за по-добро функциониране и независимост.

В някои случаи, проблемите в развитието на децата са видими още от раждането, при други обстоятелства се изисква по-дълго време, за да се установи, че детето не се развива адекватно за възрастта си. Услугите за ранна интервенция са насочени към деца в първите етапи на тяхното развитие, обичайно от раждането до около три годишна възраст. Подходящата терапия е изключително важна в тези ранни етапи, понеже детето учи и се развива с най-голям размах и има най-висок потенциал да превъзмогне затрудненията именно през тези първи няколко години.

Услугите за ранна интервенция третират специфичните затруднения в развитието и могат да бъдат насочени към:

  • Психотерапия;
  • Поведенческа терапия;
  • Терапия на речевите умения;
  • Адаптиране на средата и развитие на практически умения за самостоятелен живот;
  • Семейно консултиране и развитие на родителски умения;
  • Физиотерапия и рехабилитация;
  • Медицинско лечение;

Интервенцията може да се изразява в предписването на очила на две годишно дете със зрителни затруднения или пък изготвяне на комплексен план за физикална терапия за дете с церебрална парализа. Целта винаги е да се помогне на детето да постигне максимума на своите възможности за функциониране в семейството и в обществото.

Източник: https://hestiabg.com/

По материали от: My Child Withut Limits


Няма коментари:

Публикуване на коментар

ТИ ПОВИКАЙ МЕ ТИХО ПО ИМЕ

( На тази, която винаги разпалва огъня в мен!)  Ти повикай ме тихо по име и не спирай с копнеж, да ме чакаш! Ще се върна, дори след години, ...