Посветено на главният маестро
и на всички замесени в
"НАРИСУВАЙ НАДЕЖДА...",
с обич и благодарност!
Посветено на главният маестро
и на всички замесени в
"НАРИСУВАЙ НАДЕЖДА...",
с обич и благодарност!
"Открих много неща след 65 години! "
Това е то, времето на щастието! "
Хеда Болгар е истинска умница.
Тази жизнерадостна дама е известен психотерапевт. Тя доживява до 103 години и почти до последно продължава, да приема пациенти, които просто я обожават, и то със съвсем основателна причина!
В края на краищата тази жена е напълно пропита с положителна енергия и толкова любов към живота, че те се предават на другите, като вирус.
Старостта е радост
"Старостта е свобода!"
Винаги усмихната Хеда Болгар постоянно се шегува, като се сравнява с продавач, който умело продава не най-добрата стока.
Но Болгар "продаваше" дълголетие. (При това, щастливо. ) !
Дълголетницата твърдо вярва, че с възрастта идва свободата, опитността и изключителната увереност, че можем да направим абсолютно всичко. Доктор Болгар толкова умело описва предимствата на старостта, че възрастни хора и стари жени на тълпи се уговарят с нея. „Струва ми се, че те виждат в напреднала възраст само загуби, болести или някои други недостатъци.
Но те не виждат, че в напреднала възраст има много позитиви”, каза Хеда.
Между другото, самата Болгар, едва през 101-ата година от живота си, открива всички прелести на йога и я прави с голямо удоволствие!
„Живях щастлив живот ...“
„Открих много неща след 65 г.“, каза Хеда. Но това е чудесна причина да не падате духом и с радост да срещнете старостта, което ви отваря много възможности. Мнозина на 40 вече вярват, че животът е свършил и е безсмислено да чакаме промени. Но така ли е?
Хеда Болгар показа със собствения си пример, че старостта е страхотна!
„Живях щастлив живот. Но последните 10 години бяха най-щастливите.", споделя тя.
Има ли смисъл да се пенсионирате?
Тайната на дългия и щастлив живот на Хеда Болгар се крие в неуморната дейност. Тя доживява до 103 години и приема пациенти до последния ден от живота си. Жената просто не разбираше защо трябва да се пенсионира. Толкова е хубаво да се събудиш с мисълта, че има толкова много полезни и приятни неща пред теб!
„Обичам да разбирам хората“
Хеда обича да работи с хора, обича да ги слуша и разбира. „Най-интересното нещо в света е да наблюдаваме как хората се променят, как животът им се подобрява, как те започват да се чувстват свободни“, каза д-р Болгар. Всъщност единственото съжаление на жената, свързано със стареенето е невъзможността, да си назначи срещи за нови пациенти, с изключение може би за кратка терапия.
Хеда Болгар винаги се е опитвала да помогне на пациентите да приемат и обичат възрастта си.
Ето съветите на тази мъдра дама.
Как да посрещнем старостта с усмивка?
💫 Не забравяйте, че повечето ви кошмари са във вашето въображение.
💫Работете, доколкото здравето ви позволява. Не бързайте да се пенсионирате.
💫Търсете радост в ежедневните неща.
След петдесет получаваме невероятна независимост от преценките на други хора. Използвайте го по-често и се притеснявайте за мнението на други хора възможно най-малко.
🌼Не мрънкайте на младите хора, а се опитайте да се сприятелявате с тях!
🌼 Спи добре и не преяждай.
🌼 Не се спирайте на миналото, то унищожава настоящето ви.
🌼Не се притеснявайте за бъдещето, то със сигурност ще донесе приятни изненади!
🌼Проявявайте интерес и състрадание към другите.
🌼Приемете случващото се такова, каквото е, и не се притеснявайте от трудностите.
🌼Благодаря ви за всеки ден, в който живеете! Бъдете благодарни и вие!
Никога не знаете какво ще ви се случи в бъдеще. И така, защо просто да не се наслаждавате на всеки ден?
Ще видите, че с възрастта животът носи само много удоволствия и приятни изненади!
Tpитe пpocтичĸи пpaвилa зa иcтинcĸo щacтиe са:
-Нe ce впpягaйтe нa чyжди пpиĸaзĸи пo Baш aдpec!
-He зaбpaвяйтe, чe пoвeчeтo ĸoшмapи ca плoд eдинcтвeнo нa Baшeтo въoбpaжeниe!
-Oбщyвaйтe eдинcтвeнo и caмo c пpиятни на вас cимпaтични xopa – caмo тaĸa щe cи дocтaвятe paдocт!"
Xeдa Бoлгap
" Не си създавайте никакви очаквания и не се привързвайте към каквото и да е, след като навършите 50 години. Toвa oблeĸчaвa нeимoвepнo живoта Bи, въпpeĸи чe e изĸлючитeлнo тpyднo!
Eтo пpи мeн нaпpимep пpoмeнитe нacтъпиxa тoчнo cлeд 50. Cлeд тaзи възpacт ocъзнax, чe живoтът e aбcoлютнo нeпpeдcĸaзyeм – нитo знaeш ĸaĸвo щe ce cлyчи cъc здpaвeтo ти, нитo пъĸ ĸoй oт пpиятeлитe ти щe cи oтидe пpъв oт тoзи cвят. Aз caмa ce нayчиx дa живeя eдинcтвeнo c тoвa, ĸoeтo caмият живoт ми пpeдлaгa, тъй ĸaтo нитo eдин чoвeĸ нe мoжe дa e cигypeн в yтpeшния дeн и дaли тoвa „yтpe“ нямa дa пpeoбъpнe вcичĸитe нeгoви плaнoвe.
Именно след 50 научаваш, че е важно как самият ти се отнасяш към хората, а не как те към теб!
Слeд мoитe 50, аз личнo ce yвepиx, чe cтpaxoвeтe ни ниĸoгa нe ce peaлизиpaт в дeйcтвитeлнocт.
Toвa, ĸoeтo мoжeтe дa cтopитe и Bиe e дa ce нacлaждaвaтe нa ocтaтъĸa oт живoтa cи, бeз и нaй-мaлĸoтo пpитecнeниe, чe нeщo yжacнo мoжe дa Bи ce cлyчи.
B живoтa ниĸoй нe знae бъдeщeтo cи, вcичĸo тeчe и ce пpoмeня – твъpдя гo aз, ĸoятo cъм нa 103. B тaзи вpъзĸa, c възpacттa пoглeдът ĸъм минaлoтo ни e cъвceм нoв.
Oт ĸaмбaнapиятa нa мoитe гoдини вeчe ce нayчиx дa възпpиeмaм ĸaтo eднa цялocтнa иcтopия живoтa. Koгaтo нoщeм нe мe xвaщa cън, cи миcля в тъмнoтo зa гoдинитe зaд мeн. Зa тoвa ĸaĸ вcичĸo e cвъpзaнo и ĸaĸ eдни cъбития ca дoвeли дo дpyги. Paзгoвapям миcлeнo c пoĸoйния ми cъпpyг, ĸoйтo oт 40 гoдини нe e дo мeн. Moгa дa cи пpeдcтaвя ĸaĸ тoй би oтвъpнaл нa вcяĸa eднa мoя дyмa, зaщoтo бяxмe изĸлючитeлнo близĸи.
Зaгyбaтa – тoвa e ocнoвният пpoблeм нa гoдинитe cлeд 50. Πepиoд oт живoтa ни, в ĸoйтo ce нaлaгa дa ce cбoгyвaмe зaвинaги c мнoгo любими нaм xopa..."
Xeдa Бoлгap
Редакция по текст и сн. на : ledyontop.ru и
Понякога празника не се измерва в стойността на подаръците 🎀 🎁, категорията на ресторантите и префиненото меню или броя на гостите...
Понякога е достатъчно едно изненададващо посещение, малко скромна, лично приготвена с много любов домашна храна 🥡, една малка торта🥧 и споделените мигове на щастие, с най-ценните ни и любими хора!...💝
Понякога празник е, да подариш на човека, който обичаш малко време за себе си, малко спокойствие и почивка, като се нагърбиш, да поемеш върху плещите си ангажимента за двете деца, давайки им всичко необходимо, което обикновено им осигурявате двамата!
Понякога Празника и Щастието, се измерват в благодарността, към любимия човек, за търпението, подкрепата и всичко сторено през годините ви заедно, с чувството на споделеност, уют и Дом, без значение, на колко километри е домът, и с обещанието всичко това, да продължи 🔛, въпреки обстятелства, предизвикателствата и промените около и вътре в нас! 💖
Защото Любовта превръща делника, в празник! А всеки празник, е тържествено на Любовта❗💝
ЧЕСТИТ РОЖДЕН ДЕН 🎂, ОБИЧ МОЯ❗💝🎈
Благодаря ти, че за пореден път се нагърби, да се грижиш и за двете деца❗💯
БЛАГОДАРЯ ТИ, ЗА ВСИЧКО❗💗🌷🎀
ОБИЧАМ ТЕ, МНОГО❗💝💯
Бъди здрава и все така обичаща, всеотдайна, темпераментна и подкрепяща ❗💞🤗
БЪДИ, ТИ❗💯☀️🎀💐
А делник, празник... Рехабилитацията си продължава!
Както обичаше, да казва един виден наш другар от миналото : " Нема лабаво!" 😉🥰
Доц. д-р Иван Чавдаров е директор на Специализираната болница за долекуване, продължително лечение и рехабилитация на деца с церебрална парализа „Света София“. Завършва Медицинска академия в София, а по-късно следва и в Университета за национално и световно стопанство със специалност „Здравен мениджмънт“.
Национален координатор е на Европейската академия по детска инвалидност.
Прескочи оградата
Надявам се, че сте имали шанс да прочетете предишната статия и можете да осъзнаете, че саботирате собствения си напредък. Следващата стъпка е да вземете решение да преминете през ограниченията на ума си и да продължите с живота си. Ето няколко насоки, за да започнете.
Моля, не забравяйте: никой освен вас не може да ви накара да се движите по свой собствен начин. Целият процес лежи във вашите ръце.
1. Поставете под съмнение вашите предположения и убеждения.
Всеки път, когато изпитате някоя от самоналожените пътни блокади, споменати по-рано, спрете за минута и наблюдавайте мислите и състоянието си. Какво мислиш в този момент? Как се чувстваш?
Бъдете неподвижни за кратко, а след това поговорете приятелски с любимия човек. Поставете под въпрос преобладаващите мисли. Намерете доказателство, че те може да не са валидни, като си припомните положителния опит за овластяване.
Ако предпочитате да разпитвате мислите си в писмена форма, вижте „ Процесът на работа“ на Байрън Кейти .
Ние сме създания по навик. Подсъзнанието ни процъфтява при повторение. Ето как изобщо погребваме негативните неща там. Така че продължаваме да го правим, докато не заменим старите ограничителни вярвания с нови по-полезни.
Това е най-важното нещо, което можете да направите за вас! След като осъзнаете ограничаващите мисли и вярвания, процесът става по-лесен, но отнема време и повторение. Моля, не се опитвайте да правите преки пътища с подсъзнанието си. Няма да работи и старите неща ще се промъкнат обратно.
2. Фокусирайте се върху това, което искате.
Задайте си въпроса „какво би ме направило щастлив в момента в този момент?“ Запишете всичко, което ви хрумне. Продължавайте да правите това известно време. Отново ще видите няколко неща, които се появяват многократно.
Яснотата относно това, което ви прави щастливи, помага да го внесете в живота си. Ако сте неясни относно желанията си, няма да имате желание да следвате това, което искате. Бъдете възможно най-ясни.
Ако не сте сигурни, преследвайте това, което е точно пред вас в момента, и се доверете, че яснотата ще дойде своевременно. Вашата основна задача е да направите това, което работи в този момент.
Винаги, когато имате идея или две, продължете. Най-лошото, което може да се случи, е, че няма да работи. Поне можете да се потупате по гърба, за да опитате.
С времето ще се запознаете по-добре с това, което ви носи радост, вместо с това, което ви прави нещастни - повечето от нас са експерти в последното, почти инстинктивно.
3. Излекувайте сърцето си.
Ако ви боли и сте закъсали емоционално, трябва да се справите с това. Говорете с някого, напишете безплатно или потърсете професионална помощ. Каквото и да работи за вас. Не можеш да водиш пътя си с разбито сърце.
Част от изцелението на сърцето ви е да освободите задушаващи емоции като вина и негодувание. Освободете се и се научете да прощавате на себе си и на другите.
4. Направете нещо.
Решете днес и сега, без значение какво ви спира, да направите нещо. Пишете, четете, излизайте на разходка, говорете с приятел, пускайте музика, обадете се на тази сладка жена / мъж. Просто направете нещо със себе си, което не включва бягство или избягване.
Действието е най-ефективният инструмент, за да започнете да усещате, че напредвате. Когато се запознаете по-добре с това, което искате, ще започнете да работите върху това. Нали?
Освен това действието ви дава възможност да разберете дали това, което смятате, че искате, е това, което наистина искате. Нещата могат да бъдат по-романтични и привлекателни в съзнанието ни, отколкото реалността. Опитът с нещо е най-добрият начин да отпуснете някои от нещата, които остават в съзнанието и сърцето ви.
От друга страна, радостта от работата върху това, което наистина желаете, е най-доброто лекарство за всички ограничения, които поставяте по пътя си. Животът ви ще бъде подравнен отвътре и отвън. Истинската радост е пътят към изпълнението и мира.
5. Кажете благодаря.
Всички обичаме да ни оценяват, включително Вселената. Правете едно от следните поне веднъж на ден:
Напишете за какво сте благодарни днес. Опитайте се да бъдете благодарни за различни неща всеки ден.
Затворете очи, поемете дълбоко въздух и преминете през ума си през всички неща, за които сте благодарни днес. Затворете, като си спомните нещо, което наистина ви направи щастливи, и се усмихнете.
Не забравяйте да благодарите на близките си, колегите и хората около вас. Нищо не може да се сравни с истинско благодарност при свързването с другите.
6. Пуснете привързаността.
Научете се да бъдете в неутрално състояние. Най-хубавите неща, които идват в живота, са тези, които нямат никакви връзки - никакви очаквания или резерви.
Иска ми се да мога да формулирам по-добре тази концепция и да ви кажа как да го направите. Трябва да опитате. Поискайте нещо с отворено сърце и забравете за това. Слушайте и действайте според това, което ви вдъхновява сега . След това се доверете и пуснете.
За да бъдете в състояние на непривързаност, можете да измислите план Б, така че ако сегашните ви усилия не се изплатят, няма да се чувствате смазани - имате алтернатива. Разбира се, това няма да работи с всичко. Но може да бъде полезно, за да свикнете с идеята.
7. Чувствайте и изразявайте любов.
Нищо не отваря сърцето и ума ви повече от изразяването на любовта ви към хората около вас, обкръжението ви и всичко в живота ви. Любовта издига благодарността на съвсем ново ниво.
Обичайте партньора си, семейството си, работата си, дивана, колата си, дома и живота си - без привързаност, просто любов. Това е най-добрата свобода от всички самозаразени заболявания. Докато сте в това, не забравяйте да обичате себе си.
Необходимо е осъзнаване, за да се отдръпнем от нашите обусловени тенденции да търсим какво не е наред във всичко във Вселената. Каква полза ни носи? Защо не намерите нещо положително? Тук не става дума за позитивно мислене, а за търсене на по-дълбоко, за да открием истината зад външния вид.
Ние вътрешно създаваме свои собствени ограничения и позволяваме на програмирането да работи безспорно. Така че не е изненада, че повечето от стъпките, споменати по-горе, изискват вътрешна работа - от поставяне под съмнение на убежденията ви до чувство на любов.
Най-важното нещо, когато се съмняваме в себе си и не можем да преминем през определени препятствия, е да осъзнаем нашите умствени и емоционални пречки, да се справим с тях и да продължим.
Ще ви оставя с един от любимите ми цитати на W. Wattles: „Желанието е възможност за търсене на израз“. Ако желаете нещо, имате в себе си всичко необходимо, за да го направите. Всичко, което трябва да направите, е да се махнете от собствения си път и да започнете да се движите.
BY: MANAL GHOSAIN
13 СЕПТЕМВРИ 2010 Г.
Да отглеждаме децата в модерната среда може да бъде стресиращо и да бъде трудно. Но наистина смятам, че трябва да се счита за чест и удоволствие от всички възрастни, които биха могли да повлияят на децата по някакъв начин, независимо дали сте чичо, родител или само приятел на семейството, вашата собствена енергия и как я проектирате върху децата ще има дълготраен ефект върху тях.
Аз по никакъв начин не казвам, че всички възрастни трябва да следват определен лист от правила за да имат позитивно влияние върху децата, но съм сигурна, че много от тези подточки ще резонират с вас и се надявам, че това ще е просто като внимателно подсещане, че нашите деца са нашето бъдеще и бъдещето на планетата е също в техни ръце.
👪1.Извинявайте се на децата, когато сте сбъркали.
👪2.Не приемайте автоматично, че сте по-умни от едно дете просто защото сте по-големи на години.
👪3.Кажете благодаря на децата, когато те направят нещо за вас или другите.
👪4.Приемете, че сте направили грешка и кажете че сте я направили пред детето
👪5.Слушайте децата. Никога не ги игнорирайте.
👪6.Със сигурност поставете граници на приемливо поведение.
👪7.Водете с пример.
👪8.Учете и практикувайте състрадателност, доброта и любов.
👪9.Обяснете им, че действията имат последствия, добри или лоши.
👪10.Радвайте се да ги гледате и да се грижите за тях. Радвайте се на удоволствието в привилегията и отговорността да имате възможност да ги напътствате и да ги оформяте в това да бъдат отговорни и добре балансирани възрастни.
Сега нека отново да затвърдя, че този лист от правила трябва да бъде възприеман по-лековато и в никакъв случай не е направен да съди родителите или да подставя под въпрос вашите умения като пример за децата. Надявам се да харесате подточките и да се съгласите с тях. Ако това е така, моля споделяйте ги с надежда, че те ще бъдат като напомняне за другите.
С любов и благодарност
Изтичник: chujdozemec.com
Интеграцията е един от най-често обсъжданите въпроси в специалната психология и специалната педагогика.
Интегрираното обучение трябва да бъде осигурено от три основни източника:
– законодателни текстове;
– образователни и културни институции;
– терапевтични и образователни практики.
Интеграцията е въпрос на обсъждане в България през последните две десетилетия. Известно е, че децата с нарушения в психичното и физическото развитие се нуждаят от алтернативна програма за обучение и развитие.
Това е дало основание в много страни, включително и в България, да се формира отделна, паралелна система за образование на тези деца, структурирана в т. нар. специални училища. Осигуряването на алтернативна програма в тези училища обаче маргинализира, етикетира, изолира тези деца от връстниците им, което променя тяхното функциониране.
Тази изолация е най-силния аргумент по посока въвеждането на интегрирано и по-точно на включващо обучение.
Веднага обаче възниква въпрос. Имаме ли ние, т. нар."здрави", право да вземем решението за интеграцията на тези деца? Това решение, както и в много други случаи, не може да бъде взето от самите деца. Искайки да ги приобщим към нас, не налагаме ли отново своето мнение, точно така, както сме го наложили по отношение на сепарираното обучение?
По данни на Съюза на Българските фондации и сдружения около 250 000 деца у нас са с нарушения във физическото и/или психичното развитие и като следствие от това – в неравностойно социално положение.
Идеята за интеграция е принципно нова стратегия. Интегрираното и включващото обучение се възприемат като един от начините за преодоляването на социалната депривация при децата с нарушения в развитието.
Интегрираното обучение не трябва да се приема само като възможност тези деца да се обучават в т. нар. масови училища, а преди всичко като начин те да бъдат равностойни и активни участници в своето собствено развитие.
Много важна част от осъществяването на интегрираното обучение е промяната на обществените нагласи към личностите "с проблеми".
В последните години много се спори по въпроса дали интегрираното обучение има неоспорими предимства и дали наистина дава възможност на децата да се развиват или това е поредното предизвикателство и търсене на равенство там, където то не може да съществува?
Еднозначен отговор на този въпрос няма.
Няма, защото интеграцията неминуемо е свързана с асимилация и необходимост от адаптация към нуждите и потребностите на другите.
Освен това няма еднозначен и категоричен отговор на въпроса дали тези деца се чувстват по-добре извън групата на себеподобните и дали това не създава допълнителни проблеми за тях и семействата им.
Идеята за интеграция предполага кардинална промяна на стандартните идеи за обучение, изискваща преди всичко създаване на позитивна нагласа към тях и противопоставяне на съществуващата години наред сегрегация.
Интеграцията е труден и неограничен във времето процес.
Неговото начало е свързано с приемането и толерирането на различността, на разбирането, че "патологичното" е просто "продължение на стандартното", форма на „нормалното“, че никой не е застрахован от появата му в собствения му живот, че не е срамно и обидно, ако такова нещо се случи, а срамното е когато си затваряш очите, когато не подкрепяш слабия, или още по-лошо, ако го подкрепяш демонстративно и извличаш дивиденти от тази подкрепа. За съжаление у нас интеграцията все още не е вътрешно убеждение, а е наложена отвън норма.
По данни на ЮНЕСКО от 1994 г. 70% от държавите в света са приели специални законодателни текстове за въвеждане на интегрирано обучение, но смеем да твърдим, че на малко места се осъществява пълноценна функционална и социална интеграция. Например,
според финландските закони основното образование включва интеграцията като избор при образователните услуги за деца със специални педагогически потребности. На практика такива деца се обучават в отделни групи или класове в масовите училища, което всъщност е само локална интеграция. Подобна е ситуацията и в Швеция.
В много страни интегрираното обучение се осъществява паралелно с обучението в специални училища.
Според изследвания, правени във Финландия (1998 г.), обществото има различна нагласа към отделните групи деца с нарушения в развитието, което означава, че определени групи се възприемат подобре от други. Според същото изследване съществуват и различия в нагласите на учителите от масовите училища и родителите. Тези различия са най-вече по отношение на въпроса, кое е по-доброто място за обучение на тези деца.
Успешната интеграция е възможна единствено и само ако е базирана на социалния модел, според който причините за затрудненията във функционирането са не толкова в биологичното качество, колкото в обкръжението и социалните фактори. Характерът на социалния модел предполага промяна на социалния статус на индивидите с нарушения, чрез подобряване на качеството им на живот.
Този модел акцентира върху потребностите на личността и оптималното им задоволяване.
Това е нова парадигма, предполагаща наличието на интерактивна система, достатъчно флексибилна и вариативна.
У нас успешно интегрирани са децата с речеви и езикови нарушения, зрително затруднените и слухово увредените. Интегрирането на деца с умствена изостаналост и психично болните е нов елемент от образователната политика навсякъде по света. Публикувани са данни за успешна интеграция на деца с Даун синдром и с тежка степен на умствена изостаналост.
В тези случаи обаче става въпрос за частична интеграция, която се интерпретира като една от формите за преодоляването на сегрегацията.
Един от основните въпроси е кого и как да интегрираме?
Необходимо е въвеждане на интегрирано обучение, пропагандиращо, че всеки има право на по-добро качество на живот и че всеки има някаква област на психично и социално функциониране, която подлежи на развитие. Това предполага наистина скъсване с теорията за необучаемите деца, което пък предполага радикална промяна на програмите за обучение.
Интеграцията на децата с нарушения е опит те да се върнат в системата на общото образование от специалните училища.
Включващото образование, от своя страна, изразява идеята, че индивидуалността на всеки ученик трябва да бъде приета и неговото образование да се организира по такъв начин, че да се удовлетворят специалните потребности на всяко дете.
Смята се, че включващото образование предоставя възможност на учениците да усвояват учебния материал и да участват пълноценно в социални групи във и извън училищна среда.
Включващото образование активира ресурса, който стимулира равноправието на личността и създава възможности за участието й в различни аспекти на живота.
Според Британската организация за включващо образование(2007 г.), то се основава на следните принципи:
– ценността на човека не зависи от неговите способности и постижения;
– всеки човек е способен да чувства и да мисли;
– всеки човек има право да общува и да бъде изслушван;
– всички хора се нуждаят един от друг;
– истинското образование може да се реализира само в контекста на реалните взаимоотношения;
– всички хора се нуждаят от подкрепа и контакти с връстниците си;
– за всички, които учат, постигането на прогрес се изразява по-скоро в това какво могат да правят, отколкото в това, което не могат.
Всички изследователи на процесите на интегрираното и включващото образование подчертават факта, че те не са идентични. Включващото образование е по-широко, всеобхватно и полезно за децата с нарушения.
Според Stubbs (2002) най-трудно преодолимата преграда пред включващото образование е негативното отношение към него като процес. Негативното отношение, от своя страна, се основава на проблематизирането на ресурсите (потенциала, възможностите) на тези деца.
Това отношение може да се преодолее когато обществото, институциите, учителите, специалистите и родителите се освободят от страховете си, предразсъдъците си, негативните стереотипи и социалните представи за един или друг вид нарушение.
ИЗТОЧНИК :"РЪКОВОДСТВО за прилагане на методика за оценка на образователните потребности на децата и учениците", С. 2013г,
с автори Ваня Матанова . Екатерина Тодорова (ИНСТИТУТ ЗА ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ И РАЗВИТИЕ)
Чудя се на хората, който всяка година надигат глас срещу това, че един ден в годината позволяваме на децата, да сложат маски, за да се заба...