неделя, 27 септември 2020 г.

Разстройство в аутистичният спектър - Що е то и как да са отнасяме към него?


Често повтарящ се цитат в общността за аутизъм е:

„Ако сте срещнали един човек с аутизъм, сте срещнали един човек с аутизъм.“

Има обаче някои основни нужди, които хората с аутизъм споделят помежду си и с всички останали: чувство за сигурност и чувство за принадлежност към другите. Когато хората редовно са неразбрани, както е често при аутизма, тези две важни потребности не са добре удовлетворени.

Разбирайки какво е аутизмът - и какво не - можете да избегнете недоразумения и в крайна сметка да развиете ценни взаимоотношения.

Какво е аутизмът и защо хората са „на спектъра“?

Термините „аутизъм“ и „в спектъра“ се отнасят до „Разстройство от аутистичния спектър“ (ASD). ASD е група от разстройства, които причиняват повтарящо се поведение и затруднения със социалното взаимодействие и комуникация.

Симптомите на ASD могат да варират от много леки (известни преди като „синдром на Аспергер“) до изключително тежки. Леко ASD може да остане недиагностицирано. Умереният до тежък ASD може да причини невъзможност да живеете сами или да функционирате без помощ.

ASD често се диагностицира, когато детето е на възраст от една до две години. По това време родителите или лекарят може първо да забележат, че детето не изглежда заинтересовано от социално взаимодействие и изпитва затруднения с вербалната и / или невербалната комуникация.

Какво причинява разстройство от аутистичния спектър?

За съжаление науката все още няма окончателен отговор на този въпрос. Повечето учени са съгласни, че ASD е поне отчасти причинен от генетични фактори, фактори на околната среда или комбинация от двете.

Няколко рискови фактора, които са предложени, включват по-възрастна родителска възраст, по-възрастен брат или сестра с аутизъм и раждане със синдром на Fragile X, синдром на Даун , туберкулозна склероза или едно от няколко други медицински състояния.

Възрастовият диапазон при поставяне на диагнозата се припокрива с времето, когато се правят няколко детски ваксинации. Важно е да се знае, че припокриването е само защото симптомите на ASD стават забележими на тази възраст.

Няма абсолютно никаква връзка между ваксинациите и ASD.

По-малко интелигентни ли са хората с ASD?

Почти половината от всички хора с ASD имат средна или над средната интелигентност. Въпреки това, те могат да имат необичайни речеви модели, затруднения при изразяването на мисли или необичайно поведение в социални ситуации. Това може да накара хората с ASD да изглеждат по-малко интелигентни, отколкото са в действителност.

Какво е да имаш ASD?

Въпреки че има широк диапазон в тежестта на симптомите, всички хора с диагноза ASD трябва да имат две общи черти:

1) дефицит в уменията за социално взаимодействие и

2) повтарящо се поведение

Уменията за социално взаимодействие, които са трудни за хора с разстройство от аутистичния спектър, включват:

  • Тълкуване на мимики
  • Разпознаване на социалните сигнали
  • Тълкуване на невербална телесна комуникация
  • Разбиране какво чувстват другите хора
  • Разпознаване на основните значения в разговора
  • Поддържане на взаимоотношения.

Разбира се, всеки индивид е уникален. Поради тези трудности обаче може да забележите, че човек с ASD:

  • Игнорира ви, когато извикате името им.
  • Не осъществява зрителен контакт и дори не ви поглежда, когато говорите.
  • Говори за собствените си интереси, но не пита за вашите.
  • Не разбира ситуационно подходящо поведение - например изчакване на техния ред да се качи на автобус.
  • Озадачен е от реакцията на друг човек към нещо, което е казано, особено ако тази реакция е различна от очакваната реакция.
  • Обръща се и се отдалечава в средата на разговор.
  • Не разпознава признаци на гняв, тъга или скука на някой друг
  • Интерпретира думите точно както са изговорени; не разбира сарказъм или ирония.

Повтарящото се поведение може да включва:

  • Необходимо е да се следват същите ежедневни процедури
  • Искате нещата да се правят абсолютно по същия начин всеки път.
  • Говорейки почти изключително за една или няколко конкретни теми
  • Яденето на едни и същи храни всеки ден.
  • Внимателно организирайте и преорганизирайте обектите в определени категории или места.

Както можете да очаквате, социалните ситуации или ситуациите на работното място могат да се почувстват поразително за хората с ASD. В допълнение към трудностите при „четене“ на социална ситуация, хората с ASD могат да се борят и да регулират своите емоции. Те могат да бъдат изключително чувствителни към светлина, звуци, тълпи, допир и миризми. Тази комбинация може да доведе до емоционално претоварване и „разпадане“ на обществени места. Понякога вместо това човек напълно се изключва.

Защо хората с разстройство от аутистичния спектър се тревожат или говорят помежду си?

Действия като люлеене, махане с ръка, бъркане с определен обект или повтаряне на избрани думи или фрази са известни като „стимулиране“. „Стимулиране“ означава „самостимулиращо “ поведение, което може да успокои човек с ASD. Стимирането обикновено се прави, когато някой изпитва повишена емоция, било то положителна или отрицателна.

Какви други характеристики са свързани с ASD?

Те се различават от човек на човек, но могат да включват:

  • Езикови закъснения: Много деца с аутизъм изпитват езикови закъснения. Други може да разбират напълно езика, но имат затруднения да водят типичен разговор напред-назад. Някои имат звук на роботизиран глас или говорят монотонно.
  • Трудности с изпълнителните функции: Изпълнителните функции включват способността да се определят приоритетите, да се планира, да се фокусира и да се възпрепятства неподходящото поведение.
  • Медицински проблеми: Те често включват стомашно-чревни разстройства, епилепсия или синдром на Fragile X (наследствено заболяване, водещо до интелектуални увреждания и увреждания в развитието и някои медицински състояния).
  • Психични състояния, включително тревожни разстройства, депресия и обсесивно-компулсивно разстройство.
  • Скована или необичайна походка или език на тялото.

Как мога да общувам най-добре или да работя с човек с ASD?

Най-важното е да запомните да се отнасяте към човек с разстройство от аутистичния спектър със същото уважение, както бихте се отнасяли към всеки друг.

Също така не забравяйте, че всеки с ASD е различен. Настройте съответно реакциите си. Следвайте ръководството им при ръкостискане или осъществяване на зрителен контакт. Ако не го направят, вие също не трябва.

Ето няколко съвета.

1) Намерете тиха зона за говорене, за да могат те да се съсредоточат върху разговора.

Ако сте с някого и се случи „срив“, помогнете му да стане някъде по-спокоен или по-личен. Попитайте дали искат да ви хванат за ръка или ако е уместно дали искат прегръдка. Не критикувайте поведението им - те не могат да му помогнат.

2) В разговор, бъдете търпеливи и не се опитвайте да попълвате думи за човека. Понякога им отнема повече време да изразят себе си

3) Използвайте ясен, конкретен и директен език.

Хората с ASD са склонни да се чувстват по-удобно, когато не трябва да разберат основното значение на изречението. „Отиваме на кино по-късно. Искаш ли да отидем? ” оставя много отворени въпроси.

Вместо това можете да кажете „Джо и аз отиваме в новия филм в 15:00. Искате ли да дойдете с нас? Аз шофирам и в колата ми има място за вас. ”

4) Не забравяйте, че хората с ASD трудно разбират „правилата“ на социализация, които повечето от нас приемат за даденост. Понякога може да изглеждат груби, защото може да не знаят как да започнат или приключат разговор.

5) Насочете следващата стъпка в социална ситуация.

Може да се наложи да бъдете по-директни, отколкото в противен случай. Например, на вечеря можете да кажете „Току-що ме научихте толкова много за нашата транзитна система. Сега трябва да намерим местата си - те са на път да сервират вечеря ”.

6) Приемете стимулацията като нормална част от човека с ASD.

Ако стимулират, опитайте се да възприемете емоцията им - усмихнете се, ако изглеждат щастливи, или попитайте дали са добре, ако изглеждат в беда.

7) Някои хора с ASD не обичат да бъдат докосвани.

Не предполагайте, че всички са добре с приятелско потупване през рамо или прегръдка, когато поздравявате или сбогом. Попитайте първо.

8) Хората с аутизъм предпочитат структура, организация и рутина.

Те могат да се разстроят, ако нещата, които са уредили, се преместят или ако графиците се променят неочаквано. Когато планирате дейности или отговорности, дайте много предупреждения и действайте като източник на подкрепа, когато настъпят промени.

9) Няколко популярни книги и филми изобразяват хора с аутизъм. Не забравяйте, че всеки е различен и човекът, с когото сте, вероятно има много малко общо с персонаж в книга или филм.

Често ли е разстройството от аутистичния спектър?


В САЩ приблизително 1 на 59 деца имат ASD и приблизително 75% от тях са момчета.

В световен мащаб се знае, че по-малко деца имат ASD, но това е най-вероятно, защото не всички страни редовно диагностицират и съобщават за това. Жените са склонни да бъдат диагностицирани по-късно, отчасти защото научаването да имитират други момичета и „сливането“ с групата е по-важно за тях, отколкото за момчетата.

Някои - но не всички - деца показват подобрение в комуникацията и социалните умения, когато пораснат. Терапевтичните програми могат да бъдат много полезни за децата, които имат достъп до тях.

Как да направим разлика

За социално по-консерватвните и по-малко толерантни хора е лесно да уволнят някой, който не изглежда заинтересован да общува. Но много хора с ASD не насърчават социалното взаимодействие отчасти, защото знаят, че не го разбират напълно. Много хора от спектъра искат да си взаимодействат - дори и само при техните условия.

Разбирайки някои от разликите, които може да видите при човек с ASD, можете да му помогнете да се почувства приет и оценен. Ползите и за двама ви могат да бъдат огромни.

Източник: halza.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ЗА ДОСТЪПНОСТТА У НАС И НАВЪН

  Като говорим за свобода на придвижване и достъпна среда, тук в Кавала, на по-малко от 400 км от София нещата са правени с много повече мис...