четвъртък, 15 февруари 2024 г.

14 съвета към родителите на деца със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието

Все по-често родителите се сблъскват с отчаянието и безпомощността да се справят с едно вечно подскачащо и тичащо дете, с безкрайни запаси от енергия, което често се намесва в разговори или говори прекалено, не слуша, не може да завърши домашните си, често забравя и губи вещи, има неспокоен и кратък сън, трудно овладява емоциите си. Все по-често учителите се изправят пред неразбирането на симптомите и невъзможността да провеждат час, докато някое от децата се катери по прозорците и чиновете, шава с ръце, често става от чина си, не следва инструкциите или правилата на играта, трудно изчаква реда си. 


Какво е синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието?


Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието се характеризира с разсеяност и импулсивност. Това е най-честото нарушение на невропсихологичното развитие в детството и има отрицателно въздействие върху успехите на детето в училище и у дома. По статистически данни засяга от 3 до 7% от децата , като пикът е между 5 и 7 годишна възраст. В повечето случаи се срещат симптоми дори преди втората година.


Кои са симптомите при деца и юноши?


Децата с такова страдание имат по-нисък успех в училище, макар да нямат интелектуални дефицити. Трудно се концентрират, не могат да седят на едно място продължително време и да слушат. Поради тази причина едва при започването на училище родителите забелязват, че детето им има специални нужди. Често тези деца на се разбрани от учителите и връстниците си и биват изолирани, отхвърлени и етикирани, като „проблемни, лоши и глупави деца”.


Симптомите на хиперактивност не са идентични при всеки човек. Хиперактивността и поведенческите проблеми са типични за детството и намаляват с възрастта. Ако остане нелекувано може да даде поражения върху функционирането на индивида в юношеството и в зряла възраст. По статистически данни четири до пет процента от възрастните американци са засегнати.


През юношеството се характеризира с невнимание, дезорганизация, импулсивност, трудности да задържат емоциите си, невъзможност да се спазват правилата, ниско самочувствие.


Кои са симптомите при възрастните?


На по-късен етап се наблюдават и проблеми с мотивацията, трудности да се задържат на работното място. Партньорите на хората с разстройство на вниманието и хиперактивност се оплакват от неизпълнени обещания, финансови трудности, избухливост, неотзивчивост към нуждите на семейството. Поради тази причина рискът от развод при тях е по-голям, наред с риска от автомобилни катастрофи, хазарт, злоупотреба с психоактивни вещества.


Как се поставя диагнозата?


Диагнозата не се поставя лесно и трябва да се имат предвид особеностите на палавото и буйно дете и опозицинния, недисциплиниран юноша. Това, че детето не е „послушно”, не слуша в час и има лоши оценки не означава, че има такова разстройство. За правилното диагностициране трябва да се вземат мненията от различни специалисти в областта на детско-юношеското психично здраве – психиатър, невролог, психолог. От значение е отсъствието на други медицински проблеми като алергия, проблеми със слуха и зрението, а в по-късна възраст и отсъствието на употребата на психоактивни вещества, хранителни разстройства. Обикновено съпътстващи са тревожност, депресия, разстройство на личността, афективни разстройства.


Макар че, причината за появата на разстройството не е лошото родителстване и грешките на възрастните, от значение за лечението е семейната динамика, отношения и история, генетичната предразположеност, употребата на медикаменти, кризисни ситуации, като поява на второ дете, развод, смърт. Всичко това дава отражение върху поведението на детето и може да затрудни диагностицирането и лечението. Изследванията показват, че най-ефективното не медикаментозното лечение само по себе си, а в комбинация с работа с логопед, невролог, психотерапия и психообучение за цялото семейство.


Някои от основните съвети, които се дават на родителите в процеса на психообучението са:


  1. Опитайте се да повишите самоувереността на детето, като се фокусирате върху силните му страни. Забележки от сорта на „Трябваше да си по-съсредоточен”, „Много си разсеян”, „Не можеш ли да се спреш малко?” предизвикват у детето негативна самооценка и са предпоставка за провала му. Едновременно с това не го оневинявайте за поведението му, изкарвайки виновни всички останали – образователната система, злата учителка, децата на площадката… Мислете за нови алтернативи за справяне.
  2. Хвалете детето и насърчавайте успехите му и се постарайте да минимализирате наказанията и забележките. Естествено те са необходими, но в никакъв случай наказанието не трябва да е свързано с физическо или психическо малтретиране.
  3. Развийте способността му за самодисциплина като му давате примери за лошо и неуместно поведение от страна на другите.
  4. Изработвайте заедно с детето правила, които да спазва, за да се подобри собствената му дисциплина.
  5. Оставяйте бележки и съобщения за да му напомняте за важните задачи, така ще му помогнете да не се разсейва толкова и да не губи вещите си, да не забравя ангажиментите си.
  6. За да се подобрят уменията му да слуша и изпълнява указания, помолете детето да повтаря казаното от вас. Така ще сте сигурни, че то е разбрало това, което казвате. Важно е инструкциите да са кратки и лесни, като постепенно се усложняват.
  7. Развийте способността да му да приема и контролира емоциите си, като му разказвате понякога как се чувствате. Назовавайте гнева и тъгата си, назовавайте когато сте уплашени и разказвайте за стратегиите, които използвате, за да се справите с тези чувства. Така ще подготвите детето, че животът е изпълнен с доста трудности, а идеални хора няма – всеки допуска грешки и изпитва силни емоции
  8. Бъдете постоянни и послезователни в поведението си спрямо детето – в начина на възпитание, поощряване, създаване на дисциплина. Объркващо за малкия човек е когато родителите си противоречат или не са постоянни в поведението си спрямо него.
  9. Работата с родителите изисква необходимото от тяхна страна търпение и внимание. Не обръщайте внимание и не позволявайте да ви откажат тежки критики, като „пречи на другите в клас”, „липсва му мотивация” и т.н. , повтарящи се ден след ден от страна на учителите и околните.
  10. За развиване на способността за концентрация и задържането на вниманието би помогнало слушането на музика, очния контакт по време на разговор, четенето на забавни и развлекателни книжки.
  11. За успокояване на напрежението при деца, юноши и възрастни може да се практикуват различни методи за релаксация като дишане, топла вана, приглушена светлина.
  12. Обичайте детето си и бъдете до него! Изследванията показват, че децата, чиито родители са емоционално достъпни, създават топъл контакт, усещане за сигурност и контролират поведението си имат по-добро когнитивно е емоционално развитие. Помнете, че отношенията с родителите развиват вярвания и очаквания за самия себе си и собствената си ценност!
  13. Не отричайте проблема. От синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието страдат милиони деца по света и ако се вземат своевременни мерки това ще помогне на детето да разгърне пълния си потенциал, да стане щастлива и успешна личност.
  14. Помагайте на детето в разрешаването на предизвикателствата и проблемите му. Мислете за нови алтернативи за справяне.
Автор : Роза Филева-Хаджова
Източник :   psycholozi. com

Няма коментари:

Публикуване на коментар

КАКВО НИ ТРЯБВА, ЗА ДА СМЕ ЩАСТЛИВИ!?

Какво ни трябва, за да сме щастливи? Що още дирим, за да се заситим? На всичкото натрупано сме като полуживи. По чуждото, все алчно бляскат ...