петък, 8 май 2020 г.
Детето има нужда от нас, ТУК и СЕГА !
Ако ние като родители сме прекалено "отсъстващи", независимо дали е физически или духовно( без занчение, дали сме свръх ангажирани с работа или друго)... Независимо, дали като възпитатели сме просто пасивни или сме привърженици на прекалено либералното възпитание... Или пък, изпадаме в другата крайност и сме прекалено контролиращи и авторитарни и ги товарим с личните си несъществени амбиции, с прекомерните си изисквания и очаквания или сме прекалено обгрижващи... Крайният резултат е един и същ - Неприспособими, непълноценни и не способни да се справят с живота си възрастни. Пасивни възрастни, които нямат смелостта, да правят свои лични избори и да изказват собствено мнение. Не могат да си поставят цели и да планират пътя, към тяхното осъществяване. Нямат волята, да вземат решения и да предприемат действия, нито енергията, упорио и последователно, да работят за тяхното реализиране.
Децата не са"интелектуални принтери".имат нужда от стимулираме на въображението и креативността!
Имат нужда, от поощряване на творческото и логическото им мислене! Децата, на се "интелектуални принтери", но са "емоционални огледала"! Те са отражение на начина по който реагираме спрямо тях, спрямо нашият партньор,.. спрямо всичко, което се случва с нас и около нас. За това ТРЯБВА, ДА БЪДЕМ ВНИМАТЕЛНИ!
Защото, често сме толково фокусирани върху това, което искаме детето ДА БЪДЕ, УТРЕ, че забравяме, че и ДНЕС, то Е човек, който има нужда от нашето време, внимание, обич и подкрепа , ТУК и СЕГА ! <3
четвъртък, 7 май 2020 г.
Езикът - Мост през Самотата и път към Другите - (част 2)
Питали ли сте се, защо майката все пак, успява да разпознае различните видове плач на своето дете и да се ориентира безпогрешно в неговите нужди, въпреки че то не само е невернално, но и е неосъзнато относно собствените си нужди и желания, както и че няма развити представи и понатиен апарат, нито развита способност, за целенасочено себеизразяване, взаимодействие и общуване!?
Ами, защото детето й Е ПРИОРИТЕТ и е Фокусирана върху неговото опазване и отглеждане. Това я прави свръх сензитивна, към реакциите и начините за изразяванети на различнте му състояния, при конкретни обстоятелства и към причинно-следствените връзки между тях.Нещата са в голяма степен валидни и при порасналите вече "неврбални" деца, тъй като липсата на говор, обикновено е свързана и с различна степен на ограниченост във възможността, за самообслужване и задовоюяване на потребностите.
Огромната разлика е, че докато при новороденото нещата се свеждат до задоволяването на така наречените базисни потребности, свързани с оцеляването му и физическото му състояние, в процеса на израстване, осъзнаване и формиране на Аза и характера, нещата значително се усложняват! Съответно, усложнява се и нужната комуникация, защото инвариантите стават в пъти повече.
Въпреки това, в много отношения, има допирни точки.
Някои от основните причини за плача на новороденото, които са валидни и за порасналите вече деца са:
1. необходимост от физически контакт с майката;
2. желание да удовлетвори своя глад;
4. желание да заспи, чувство на умора или общ дискомфорт;
5. необходимост от уриниране или изпразване на червата;
7. неразположение на детето (повишено вътрешночерепно налягане, разстройства на нервната система, повишена възбуда, хипертонус, патология на развитието, начало на инфекциозно или простудно заболяване, кожни заболявания);
8. повишена чувствителност на кожата;
9. тревога или уплаха, страх за своята цялостност, неудотворение от качеството на контакта с майката
Родителите (а за отрасналите невербални деца, и ангажираниге с тях специалисти) винаги трябва да имат предвид, че плачът на детето ВИНАГИ е свързан с някакви сериозни причини, които трябва да се изяснят и отстранят, своевремвнно!
Това важи и за порасналите вече, невербали деца!
Лично на мен, най-тежко при отглеждането на сина ми (както и на децата, с които работя професионално) ми е, НЕ че трябва да съм техни ръце или крака, а че ми е трудно да проникна във техният вътрешен свят!
Представяте ли си, колко непоносимо тежко им е на тях, че не могат, ДА ПУСНАТ ВСИЧКИ СВОИ МИСЛИ, ЧУВСТВА И ЖЕЛАНИЯ НАВЪН!
Че НЕ МОГАТ, ДА СПОДЕЛЯТ!
Да споделят своите мечти, своите копнежи, своите желания, своите страхове, тъга и радости!
Защото, не случайно народът е казал:"Споделен грях, полвин грях, споделена радост, двойна радост!"
Защото смисълът на съ-Битието е, в СПОДЕЛЯНЕТО!
Споделянето ни Приобщава! Прави ни ЕДНО ЦЯЛО!
"Аз написах книгата на моя живот, за да могат хората да разберат, че и аз имам чувства! Като всички хора! Защото, като ме гледат, си мислят, че нищо не разбирам!", пише в своята книга Анжела Панчева - едно "невербално" отдавна пораснало момиче, което е получило лелеяната възможност, да общува!
Текстът е написан с помощтта на система, за алтернативна комуникация!
Тук говорим обаче, само за доциалната и емоционалната функция на комунккацята и езика, като средство (трансмитер), за пренос и обмен на информация. Той обаче, е много повече от това, зардно с гнозиса и праксиса, езика е един от трите "инстримента", за цялостното развитие на интелента.Но за това, друг път.
За щастие, вече и у нас има хора, които мислят и работят в насока, създаване на
алтернативи и възможности за комуникация, различна от конвенционалната. Докато обаче, те станат общодостъпни, не говофещирд хора, ще имат най-голяма нужда от нашата, на владеещите езика, подкрепа! Не струва толкова много!
Ще завърша с това, с което почнах, за да е последното което ТРЯБВА ДА СЕ ЗАПОМНИ:
Не е важно, колко е ПЕРФЕКТНА комуникацията с хора, които са определяни като "невербални"!...
НАИСТИНА ВАЖНОТО Е, че макар и несъваршена, тази комуникация СЪЩЕСТВУВА!
Че им дава възможност, да се СЕБЕИЗРАЗЯТ и ДА СА СОЦИАЛНО ЖИВИ ВКЛЮЧЕНИ И АКТИВНИ!
Анжела освен писател и поет е и актриса, играе в група за алтернативен театър в рамките на Общински театър „Възраждане“ заедно с хора, имащи сходни на нейните проблеми. Била е назначена за актриса с трудов договор към Нов български университет и театър „Възраждане“ по националната програма за заетост и обучение на хора с трайни увреждания. Работи с режисьора Кристиана Бояджиева с участието на актьори с физически увреждания.
А под ръководството на режисьора доц. Възкресия Вихърова работи с екип от артисти върху реализирането на документален театрален спектакъл по автобиографичната й книга„Моят живот.Да имаш ляв палец“. Като основната цел на проекта е с помощта на иновативните технологии и сценичната форма Експериментален танц и театър да се покаже на целия свят как функционира и служи едно тяло, прието да се възприема като увредено. (Източник:wikipedia )
Езикът - мост през Самотата и път към Другите (Част 1)
Скъпи приятели, в началото на най-магичният месец - Декември-месецът на мечтите и сбъднатите коледни желания,
и в навечерието на Международният ден, с Хората с увреждания искам да споделя с вас нещо лично!
Хората са социални същества!
НЯМА ХОРА, КОИТО НЕ МОГАТ, ДА КОМУНИКИРАТ!
Има хора, чиито послания и начин на комуникация, НЕ РАЗБИРАМЕ!!!
Въпросът скъпи приятели е, не дали и доколко можем, да комуникираме едни, с други!? Не е, дори, колко ПЕРФЕКТНА е комуникацията помежду ни, особено с хора, които са определяни като "невербални"!...
НАИСТИНА ВАЖНОТО Е, че макар и несъваршена, тази комуникация СЪЩЕСТВУВА! Че им дава възможност, да се СЕБЕИЗРАЗЯТ, да разчупят рамките и да излязат от социалната изолация, в която ги поставя невъзможността, за комуникация! Че им дава възможност, да са СОЦИАЛНО ЖИВИ И АКТИВНИ, като всички останали!
Ние нямаме дори бегла представа, колко ВАЖНО е това! Защото на нас ни е дадено изначално и съвсем естествано! И сме го приели за даденост!
НИКОЙ ОБАЧЕ, НЕ Е ЗАСТРАХОВАН!..
Защото никой не знае, какво му е подготвил живота и дали в един миг, всичко няма да се преобърне!?... Например, от един инсулт!...
Давате ли си сметка, колко НЕ съваршена е комуникацията дори между нас-вербалните!?... И колко често самите ние сме "изгубени в превода". Било защото прекалено много бързаме, или сме прекалено претоварени, защото сме разфокусирани, понеже сме засипани с прекалино много стимули; или сме прекалено стресирани и изневени, за да се спрем, спокойно и целенасочено, да изслушаме, а после и да осмислим казаното от другия! За да му дадем адекватна обратна връзка!...
Защото именно това е наистина ефективата комуникация!
ВСИЧКИ допускаме тези грешки по-малко (Ако сме по-интуитивни, емпатични и социабилни, или сме се обучавали в тази насока) или повече. Може би десетки пъти, ВСЕКИ ДЕН!
Какво тогава, ни дава право, да бъдем съдници и да ониществяваме и игнорираме нечий опит, да общува с нас, само защото посланието му към нас, не съвпада с нашите собствени и общоприетите начини и форми на комуникация! И защото, за да го разберем трябва, да излезем от уютната си зона на комфорт и да положим малко усилия!
И не само това, още по-страшното, нехуманно и дискриминативно в поведението ни е, че игнорирайки опитите му, да осъществи контакт и да се себеизрази, ние директно ГО УБИВАМЕ социално и емоционално, защото игнорираме мислите му, чувствата му, потребностите и желанията му. Ониществяваме ги интелектуално и емоционално!
Представете си, цял живот да сте затворени в шумоизолирана и затъмнена отвън стая. Така, че останалите, дори най-значимите и обичани от вас хора, нито да Ви чуват, нито да Ви виждат! Има ли нещо по-стресиращо и по-фрустриращо от това!?
През първите 3 месеца от живота си всички деца плачат много. Плачът е единствената възможност на детето да “каже” на майката, че нещо с него НЕ е наред и да я "призове", да задоволи определена негова потребност, която то не миже да задоволи само. Малко по-късно, се научават да изразяват и чувството си на комфорт и удовлетвореност, посредством смеха.
Продължава >>>
Карантината - "Живот на Пауза" или възможност за "Рестарт"
петък, 3 април 2020 г.
Защо не обявяват извънредно положение и карантина в Япония?-ИНФОРМАЦИЯ ЗА РАЗМИСЪЛ !
Тя е повод за размисъл не само по темата "Превенция на заразяването с covid 19 (или всеки друг вирусен щам). Въпреки че днес съобщиха, че и Япония въвежда частични предпазни мерки и ограничния във връзка с настоящата пандемия, си заслужава да се замислим и да направим своите изводи!
"Защо не въвеждат извънредно положение в Япония?
Нещо повече - напротив - в Япония беше отменена карантината от училищата, която беше обявена преди три седмици, а от 1 април (началото на учебната година в Япония) всички деца ще отидат да учат нормално?
четвъртък, 2 април 2020 г.
За живота в социална изолация - Размисли "под карантина"
неделя, 17 ноември 2019 г.
За Успешните и Великите хора, които ни вдъхновяват - Джони Деп и болните деца
Великите, го влагат и в това, което правят с постигнатото! <3
***
Да, НЕ Грешите!
Той е!
И едва ли, бихте го сбъркали! <3
А те, със сигурност ще запомнят срещата с любимият си герой, завинаги! <3
***
Джон Кристофър Деп II идва на"бял свят"през1963г и до 1970та, когато семейството му се установява във Флорида, сменя над 20 места, които нарича свой дом. Родителите му – Бети и Джон, пътуват постоянно с Джон Младши, брат му Даниел и двете му сестри Деби и Криси. И това създава големи проблеми със социализацията и успеха в училище.
Когато навършва 12 години, Джони получава китара като подарък и така се влюбва в музиката, че три години по-късно решава да напусне училище, за да преследва страстта си. Интересно е, че директорът на учебното заведение, което актьорът посещава, всъщност поощрява Деп да напусне училище и да се отдаде на музиката. Родителите му не са съгласни, но едва ли той взима предвид мнението им.
По-късно Бети и Джон се развеждат, а младият Деп приема тежко ситуацията. И до днес той пази белези от прорези по тялото си, които сам си прави в моментите на трудност и отчаяние, че това, което му се случва, е извън негов контрол. Джони казва за тялото си, че е един вид „дневник“, в който всеки белег и всяка татуировка имат специално значение.
След музиката идва и втората любов на Джони Деп – Лори Ан Алисън, първата съпруга на актьора, сестра на член на неговата музикална банда. Лори осъществява връзката между Деп и Никълъс Кейдж, който го съветва, да се захване с кино и Джони прави именно това. Останалото е история. История, толкова дълга и успешна, че днес актьорът си има дори собствена продуцентска компания!
И така – от музиката до киното Джони Деп извървява дълъг и осеян с премеждия, но щастлив път. Едно от които е например недоразумението между актьора и продуцентите на Дисни, които без малко не го уволнили още при снимките на първия епизод от „Карибски пирати“. Защо? Джони си позволил да интерпретира по свой особен начин характера на героя си, а това не се понравило на шефовете му. По щастливи стечения на обстоятелствата те все пак решават да не се разделят с този „нов“ Джак Спароу, който днес им носи най-много пари в целия им франчайз!
***
И ОЩЕ ЕДНА ВАЖНА ПОДРОБНОСТ – ДЖОНИ ВИНАГИ НОСИ СЪС СЕБЕ СИ КОСТЮМ НА ТАКА ЛЮБИМИЯТ НА ВСИЧКИ ПИРАТ в случай, че му се наложи да изненада някого.
***
Например деца в болница или дом, където той чете по четири часа за малчуганите, облечен като известния фриволен пират-приключенец.
Джони Деп се захваща с благотворителност през 2007г. и оттогава дарява средства, време и внимание на болни деца. Той е вдъхновен да направи това, след като неговата дъщеря – Лили – се разболява сериозно заради бъбречна инфекция. Като споменахме дъщеря – нека да запълним празнотата след Лори Ан Алисън: след като се развежда с нея, Джони има връзки с Шерилин Фен, Дженифър Грей, Уинона Райдър, Кейт Мос, Ванеса Паради ( с която има две деца – Лили и Джон III) и на последно място – Амбър Хърд.
Не можем да съдим Джони Деп – все пак артистите са малко особено хора: колкото по-голям е талантът, толкова по-странна особа е артистът. Нали така? Веднага ще ви дадем пример: Деп играе във филма „Чарли и шоколадовата фабрика“, а е бил алергичен към шоколад в по-ранна възраст. Причинно –следствената връзка може би има нещо общо с наваксването със захарта, но дали и колко точно лудост има в актьора ние не можем да отсъдим. Знаем само, че със собствена звезда на Алеята на славата в Холивуд и цял остров не могат да се похвалят много други „луди шапкари“. Интересен факт е, че Джони Деп наистина обича шапки. А пък ние – него! <3
ДЕЦАТА НЕ ТЕ ОЦЕНЯВАТ ПО НЕЩАТА, С КОИТО СИ ГИ ОТРУПАЛ, А ПО ТОВА,.КОЕТО СИ ИМ ДАЛ ОТ ДУШАТА СИ И МИГОВЕТЕ ПРЕКАРАНИ ЗАЕДНО
Децата не те оценяват по това колко пари имаш, в каква къща живееш или каква кола караш. Оценяват те по това, как се чувстват в твое присъс...
-
Има доста филми, в които дабулата се развива около живота на хора в аутистичния спектър или такива персонажи се появяват се появяват епизо...
-
Днес е поредният празничен декемврийски ден, в който много хора имат своя повод, за празнуване! Поредният в който в нашето семейство сме ...
-
Анимацията е изкуство, забавно и достъпно за всички възрасти. Но във възпитанието на децата, тя може да ни бъде и безценен помощник. С Деян...