петък, 26 август 2022 г.

Защо калинката носи щастие!?

Пожелавам ви, Щастие ❗🐞



 Името "калинка" идва от латинското "coccineus", което означава "алено". А предците ни отдавна вярвали, че червеното е жизнен, радостен цвят, който показва страст, сила, позитивност и късмет❗🐞


Легенда разказва, че калинката🐞 е символ на древната богиня Луцина (римската Юнона), богиня на светлината, труда и раждането, но също и на богинята на любовта и красотата. 


Но не само червеният цвят винаги е представлявал победата над враговете и болестите (в древни времена лекарите са карали страдащите от ревматизъм например, да носят червени одежди и са вярвали, че това е повлиява състоянието им положително) .




Не по-малко магично е числото седем. 

То е едно от най-удивителните числа - свещено число, число от духовен порядък, мистично число, което изразява дълбоките тайни познания.

7 са нашите тела (физическо, емоционално, ментално, интуитивно, волево, душевно, божествено).

7 е най- голямото едноцифрено просто число.

7 са дните от седмицата.

7 са музикалните ноти.

7 са континентите на Земята.

7 са цветовете на дъгата (червено, оранжево, жълто, зелено, синьо, индиго и виолетово).

7 са чудесата на света.

7 е числото на Вселената.

Според Свещеното писание 7 е съвършено число. То управлява времето и пространството.

В Египет 7 е символ на вечния живот, числото на бог Озирис.

В Древна Гърция 7 е символ на Аполон. Аполон се е родил в седмия ден от месеца, а неговата лира имала седем струни.

В Стария и Новия завет числото 7 се споменава 770 пъти.

В християнството 7 е символ на сътворението. Бог е сътворил нашия свят за 7 дена.

В християнството се говори за 7 смъртни гряха: Гняв, Алчност, Завист, Лакомия, Похот, Високомерие, Леност.

В книгата "Откровение" в Новия завет числото 7 се появява често: 7 църкви, 7 златни свещника, 7 звезди, 7 лампи, 7 печата, 7 царе.

В ислямската традиция съществуват 7 невести и 7 земи, 7 врати на рая и 7 стъпала на ада, 7 пророка - Адам, Ной, Авраам, Моисей, Давид, Иисус, Мохамед.

7 е най-тайнственото и свръхестествено число.

Числото седем също се свързва с късмета и хората вярват, че броят на черните точки на гърба на калинката, показва, че ще бъдете целунати от богинята на щастието и че парите скоро ще пристигнат. 

Късметът е още по-голям, ако насекомото кацне и се задържи при Вас достатъчно дълго, поне, докато приброите до 22.

Съществуват и други популярни легенди, в които калинката се свързва с Мадоната, която понякога е била облечена в червено наметало и седемте точки, типични за най-често срещаните видове калинки, които представлявали или седем радости, или седем скърби. Или дори на Господ (калинката се нарича още бръмбар Мадона или Господна кокошка), докато през Средновековието германските и английските селяни вярвали, че това е подарък от Светата Мария срещу чумата по листните въшки и поради тази причина те го преименували на бръмбар Мария. Също във Франция го наричат ​​Господният звяр.

Не само в Италия, съществува убеждението, че калинката носи късмет:. Например на иврит тя се нарича „малък кон на Мойсей“ или дори „малък месия“, докато в Турция преводът има точно значението на „щастливо насекомо“.


В Англия „калинка“ или „калинка“ означава „птица или насекомо тя жена“, докато на руски „Божията крава“ е „женската на Господа“. Във Финландия е жива традицията, която води калинката обратно към религиозна доброжелателност: „marienvoglein“ или „насекомо на Мери“. И накрая, има легенда за това защо калинката има седем черни точки. Но за нея, друг път...

Поверията отразяват изначалната ни потребност, от сигурност и общност и дълбокото ни желание, да знаем, че не сме сами и има някаква по-висша сила и промисъл в нашето съществуване. 



Дали калинката🐞  или четирилистната детелина ни носят късмет, не е от такова значение! Хората сме склонни, да търсим съвпадения дори там, където не съществуват или са основани на съвсем ирацинални вярвания❗🐞💞🐞

Важното е, че ни носят искрица Радост, Вяра и Надежда❗

И ни припомнят, да се радваме искрено на малките неща, които ни се случват❗
🐞💞🐞

Пожелавам ви ги от сърце ❗ 🐞 🍀 🐞



По материал на Доминела Трънфио

четвъртък, 25 август 2022 г.

В КАБИНЕТА НА ЕРГОТЕРАПЕВТА Пясъчна терапия

 

Работата с кинетичен пясък създава моменти на спокойствие и креативност. Развива фината моторика, мисленето, въображението и креативността. Усещането от докосването с тази консистенция запълва сензорните дефицити. Особено подходяща е за деца от аутистичня спектър и такива с хиперактивност и дефицит на внимание.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ФЛОРТАЙМ ТЕРАПИЯТА?

 

Floortime (от floor – под и time – време, или време, прекарано в игра на пода)

Флортайм e терапевтичен метод, разработен от д-р Стенли Грийнспан. Както подсказва и наименованието, Флортайм насърчава родителите буквално да слязат до нивото на децата, като играят с тях на пода. Този терапевтичен подход стимулира силните страни и умения на децата чрез изграждането на близки взаимоотношения и взаимодействия. В резултат на това те се развиват такива, каквито са, а не такива, каквито диагнозата определя, че са.

Прилагайки Флортайм терапията, родителите използват времето, което прекарват с децата си, за да провокират интереса им, да установят връзка с тях, да предизвикат тяхната креативност, любознателност и спонтанност, което от своя страна допринася за умственото и емоционалното им развитие. Като цяло Флортайм терапията има за цел да помогне на децата да достигнат следните шест основни области на напредък в развитието си:

o Саморегулация и интерес към света

o Създаване на приятелски отношения с околните

o Участие в двупосочно общуване

o Пълноценно общуване

o Обогатяване на емоционалния свят

o Стимулиране на емоционалното мислене

Флортайм терапията не въздейства върху говорните, двигателните или когнитивните умения поотделно. Вместо това тя оказва благоприятно влияние върху всички тях, като на първо място се състредоточава върху емоционалното развитие на детето.

ФЛОРТАЙМ ТЕРАПИЯ В ДЕЙСТВИЕ

При прилагането на метода Флортайм родителите и терапевтите съблюдават три основни принципа:

1. Следвайте детето, потопете се в неговия свят, съпреживейте емоциите му.

2. Стимулирайте детската креативност и непринуденост.

3. Доразвивайте заниманията, като включвате колкото се може повече сетива и двигателни умения, както и различни емоционални състояния.

Флортайм заниманията се провеждат в спокойна обстановка у дома или в терапевтичния кабинет. В страните, където методът е широкоразпространен, терапевтичните сесии са с продължителност от два до пет часа дневно и включват както занимания с детето, така и обучение на родителите. Флортайм сесиите се съсредоточават върху изграждането на взаимна игра, която служи като основа за развитието на споделено внимание, взаимодействие и умение за разрешаване на проблеми.

Първият етап от терапията има за цел детето да ни допусне в своя свят на игри. Докато то тихо бута количката си напред-назад, влезте в стаята и седнете до него. Вземете една количка и започнете да имитирате всяко действие на детето. Това е така наречената „паралелна игра“. На този етап е важно да следвате следните основни принципи:

o Не се опитвайте да започвате разговор.

o Не влизайте във взаимодействие с детето или неговата играчка.

Съсредоточете се и правете точно това, което прави детето със своята играчка. Този пръв опит може да трае само 5 минути, след което излезте от стаята. Детето ви може да реагира по един от следните два начина:

o Да ви игнорира и да продължи играта си.

o Да спре да играе и да ви последва.

В повечето случаи първия път децата продължават да си играят. Но след като повторите тази процедура още няколко пъти, може детето да ви последва и да ви каже или покаже, че иска да се върнете и да играете. А вие точно това чакате! Усмихнете се и се върнете, като имитирате точно това, което прави детето. На този етап е все още рано да изказвате мнението си и да предлагате друга игра с количките.

И ето, че детето вече ви е допуснало в своя свят на игри. След няколко повторения на паралелната игра може да забележите, че детето започва да удря количката си във вашата. Сега е моментът да започнете разговор, като кажете нещо от рода на: „О, колко я заболя моята количка!“ Или вместо да му се скарате, че е ударило количката ви, може да кажете: „Твоята кола е много бърза. Къде ли иска да отиде?“ Използвайте кратки и прости изречения. Детето може да продължи да бута играчката си, без да обърне внимание на коментара ви. Замълчете и продължете паралелната игра.

След известно време детето може да ви каже или покаже, че иска да включи количката ви в обща игра със своята количка. Играйте, като правите само това, което предлага детето. Постарайте се да не давате предложения и да не променяте играта. По този начин детето ви ще изгради самоувереност.

С течение на времето детето ще започне да отвръща на опитите ви да започнете разговор. То ще споделя идеите си, вие ще изразявате мнението си. Постепенно детето ви ще започне да разбира смисъла на двупосочното общуване.

След като детето ви допусне в своя свят и ви позволи да предлагате съвместни игри, може да използвате някои от следните занимания:

o През тунела: Използвайте играчка влакче, като покажете на детето как я бутате по пода и съпровождате движенията със звукоподражателното „пуф-паф-пуф-паф“. След това направете тунел с ръцете си и насърчете детето да имитира действията ви, като прекара влакчето през тунела. Похвалете го за усилията, които полага.

o На бариерата: Първо покажете на детето как бутате количка по пода. След това му дайте количката и го насърчете да направи същото, а вие направете импровизирана бариера с ръката си, така че да препречите пътя на количката. Обяснете на детето, че за да вдигнете бариерата, то трябва да каже „би-бит“. Демонстрирайте колкото е необходимо, докато детето започне да използва звукоподражанието.

o Прочети ми книжка: Седнете заедно с детето на пода и го оставете да избере книжка, която да му прочетете. Използвайте интерактивни книги с отварящи се прозорчета или релефни изображения, за да стимулирате интереса му и да го насърчите да прелиства страниците.

o Игра с топка: Позволете на детето да си избере една от няколко различни по цвят и размер топки. След това му покажете как да търкаля топката по пода, да я хвърля в кош или да си я подавате.

o Игра с конструктор: Използвайте конструктор от типа „Лего“, за да построите заедно кула. Обяснете на детето, че ще се редувате, като всеки поставя по едно кубче. Така то ще се научи да изчаква реда си. Не забравяйте да назовавате какъв цвят са кубчетета, тъй като това е чудесна възможност то да научи цветовете.

o Време е за танци: Пуснете музика, която детето ви харесва, и танцувайте заедно. Имитирайте движенията на детето си. След това го насърчете то да подражава на вашите движения.

o Чудна пътечка: Изрежете квадрати с големината на подова плочка от различни материали – плат, алуминиево фолио, кухненска хартия, опаковачно фолио с балончета и др. Подредете ги на пода като пътечка, по която детето да минава. Чрез това сензорно занимание ще му помогнете да се запознае с различни материи, като използва общата си моторика.

Често изпозван похват във Флортайм терапията е така наречената „саботирана игра“. Например, ако детето подрежда кула от кубчета и след това я разваля, родителят може да прави същото. След известно време той може да сложи ръка върху кулата, която детето е построило, и да му обясни, че ако иска да я развали, трябва първо да каже „Махни!“. По този начин се поставя основата за двупосочно общуване и за развитие на детските комуникативни умения.

 Източник: https://logopedico.com/floortime-therapy/

МАРКЕРИ ЗА ХИПЕРАКТИВНОСТ И ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕНО

 МАРКЕРИ ЗА ХИПЕРАКТИВНОСТ И ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕНО

Прояви на ADHD

водещи белези в какво се проявяват

*хиперактивност- прекалена двигателна активност, несъвместима и неуместна с конкретната ситуация (виж снимката)

*нарушено внимание- трудно съсредоточаване и поддържане на концентрация за времето, характерно за възрастта, не се абстрахира от външните дразнители

*леки неврологични изменения- потрепване на мускулите на лицето, тремор на пръстите на ръцете, произволно съкращаване на мускули (хиперкинеза), нарушена координация на сухожилните рефлекси

*емоционална лабилност чести смени на настроението, повишена раздразнителност, тревожност, чувство за страх, плачливост

*нарушено възприятие обичайно поразява очите – децата не успяват да очертаят рисунка, да различат размер и направление, не се ориентират в пространството, не отличават част от цялото, неправилно четат букви, слухът зле различава отделните съгласни, невярно възпроизвеждат ритъм

психически и физически изменения повишена импулсивност, бързо уморяване на двете нива, нарушена реч, заекване. Често главоболие, нарушен апетит и др.

*невротични привички- гризане на ноктите, смучене на палеца, стереотипни движения, свидетелстващи за вътрешно напрежение, натрапчиви тикове, главно на лицето

нарушен сън ритъмът е нарушен от първия ден след раждането, сънливост денем, бодърстване нощем. В по-голяма възраст – късно заспиване, трудно ставане.


ТЕСТ ЗА ХИПЕРАКТИВНОСТ И ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕТО


-Моето дете допуска грешки поради небрежност.

 -Моето дете много трудно успява да се съсредоточи върху учебни или други дейности.

 -Моето дете рядко завършва определена дейност, преди да започне друга.

 -Струва ми се, че детето ми не ме чува, дори когато се обръщам непосредствено към него.

 -Детето ми не е организирано и дори с моя  помощ му е трудно да се научи да бъде организирано.

 -Моето дете често губи личните си вещи и забравя да изпълни домашните си задачи.

- Детето ми обикновено се опитва да избегне задачи, които изискват продължителна концентрация и постоянни умствени усилия.

 -Моето дете често забравя да направи нещо, дори когато му се напомня.  

 -Дори най-незначителни неща са в състояние да разсеят детето ми и да му попречат да изпълни определена задача.

 

Ако сте отбелязали 6 и повече твърдения с отговор ‚да“, то е възможно детето ви да е с дефицит на внимание. Този тест е неофициален и не претендира за точност. Ако допускате, че детето е с дефицит на внимание, то за диагноза следва да се обърнете към лекар или специалист в областта на психичното здраве. Има методи за лечение, които могат съществено да намалят проявите на подобно поведение.


 

 Терапия

При установяване на диагноза следва избора на терапия. Същността й зависи от изразеността на симптомите. В лечението се включват педагогическа и психологическа работа. Медикаментите остават на втори план, особено синтетичните, но те стават задължителни при липсата на резултати.

снимка

Родителите не трябва да игнорират лечението. Нелекувана хиперактивност с израстването ще създава все по-сериозни проблеми – опасно високо равнище на тревожност, асоциално поведение, риск от престъпване на закона, склонност към наркотична зависимост. Смята се, че 1% от възрастните страдат от СДВХ.

Неотменна част от терапията е работа с психолог за трениране на паметта и развиване на внимателност. Психологът ползва методики за снижаване на тревожността. Той или логопед се заемат с дефектите на речта. Заедно специалистите развиват комуникативни навици и нивелират  конфликтността.

Психологически техники

1. Когнитивно-поведенческа методика – сформира у детето конструктивни модели на поведение. Психологът му помага да се разбира, да контролира емоциите си, да реагира правилно на жизнените ситуации;

2. Игрова терапия дава отличен ефект във възрастовата група 7 – 10 години. Чрез игри детето се обучава на търпение, внимателно отношение, контрол върху емоциите и импулсивността;

3. Арт-терапия намалява тревожността и освобождава вътрешното напрягане. Развива устойчивост на вниманието, паметта, оказва цялостно положително влияние върху ЦНС на детето.

Стратегия и техники за работа с деца

На родителите се препоръчва да участват в занятията, за да обучат и себе си на адекватна грижа. Нерядко татко и мама не овладяват раздразнителността и депресивните състояния, защото не ги разбират и им се дразнят.

Сесиите в партньорство помагат на родителите да изберат правилен модел на поведение и да премахнат грешките си във възпитателния процес. По време на уроците с психолог родителите на хиперактивни деца разбират, че забраните не действат, а обратно – усложняват и влошават ситуацията.

Логопед : Станислава Кодева

понеделник, 22 август 2022 г.

ПОМНИ, ЧЕ КЛЮЧ КЪМ ЩАСТИЕТО НЯМА❗💞




Помни, че ключ към Щастието няма!

Не го гони! Не го търси навън!

Не се залъгвай с таз" самоизмама!

Не се губи отново в този сън!


Вратата е отключена, приятели!

За нея няма ключ и катинари!

Не чака Щастието Откриватели,

а домакини човеколюбиви и знахари!


Не блъскайте! Не тичайте наоколо!

Не го търсете "под дърво и камък"!

Не удряйте с юмруци по дървото!...

Огнището си сгрейте с топъл пламък!


Уют и нежност в сърцето си създайте!

И в мислите си светлина пуснете!

Не го гонете, а го приласкайте!

Тъй както приласкавате дете!


То щастието малко е плашливо.

Че не веднъж подвеждано е подло.

И не веднъж, задържани насила!

То малко скромно е и малко старомодно!

И мъничко съвсем, недоверчиво!...


Създайте му уют и мир в сърцето си!

Стоплете го с любов и се огледайте!

Не търси то ни екшъни, ни епоси!

А с някого спокойно, да приседне!


При някой като бебе, да се сгуши,

намерило закрила и утеха,

в прегръдките на две обичащи души,

туптящи силно изпод семплите им дрехи!


За туй, не блъскайте и силно не зовете!

На нищо друго то не отговаря!

Сърцето си широко разтворете!

(Вратичката НАВЪТРЕ се отваря❗💞) 


Смирено Щастието поканете

и излекувайте предишните му рани❗

Доверието му един път спечелете

и то ще влезе там, за да остане❗💞


Ивайло Апостолов 

23.08.2022

четвъртък, 18 август 2022 г.

ДУША❗🕊️

 

сн. Анна Йончева 

(Душата има нужда, да лети, 

независимо от всичко❗🕊️

Не пречупвайте крилете и порива й❗💗) 



Душата сладкогласна е камбана,

чиито звън очаква, да отекне!

Един път той тежи, като закана,

а в други гали с нежност! Да олекне


в гърдите ти, щом извиси се леко, леко..

И се разлее нежно върху сивото!

С любов, да изрисува надалеко!

И питомното да възлюби, че и дивото. 


С грижа и нежност тя, ще приласкае!... 

Увяхващото, ще възправи тя със сила.

Най-мрачното, ще почне да сияе!

И най-пропадналото, ще е извисила!


Душата не познава "Горе","Долу".

"Напред", но и "Назад" не ги признава.

В науката за нея няма точно място,... мерки,... слово...

Но знам безспорно туй, ЧЕ ИЗВИСЯВА❗


Звънът й, той е ехо от божественото.

Желязото е символ на човешкото.

(В едно променливо и толкова мъжествено!

То още по-калено, след топенето.

Тъй както, тя калява се от грешките!) 

Но истинската тайна е в... трептенето❗



Ивайло Апостолов 

16.08.2022

неделя, 14 август 2022 г.

НО КАКВО ВСЪЩНОСТ Е ЩАСТИЕТО?!...

 

 

- Но какво всъщност е Щастието? - попита Алиса. И, защо всички са хукнали след него!?
Всички го преследват,... Надпреварват се... Състезават се един с друг... Надпреварват се, със себе си... Надпреварват се с времето!... Сякаш Щастието е някой безценен дивеч или най-големият трофей!...

- Скъпа малка приятелко, винаги имаш толкова много въпроси!-, каза Лудия Шапкар.

Поспри! Постой спокойно за миг! Поеми си дълбоко дъх и спри, да изсипваш въпросите си един върху друг, за да оставиш свобода и пространство, за отговорите!

Изпий с мен един чай от мента и ще ти кажа, какво мисля аз, допълни той.

Мило дете, някои смятат, че Щастието е като врабче. Понякога трябва да стоиш тихо и да го наблюдаваш, за да не се изплаши!... Други, че "кацвало само веднъж на рамото"!... И почти всички, които го смятат, за най-висша ценност, го превръщат в Цел на живота си...

Всъщност, сравнението с врабчето съвсем не е неподходящо - нещо мъничко, простичко, което съвсем не е толкова рядко срещано, но пък лесно можем, да пропуснем и подминем, защото сме го приели, за даденост или сме си създали друг различен грандиозен образ за него, в главата си.
Но аз скъпа Алиса смятам, че най-често всеки от нас сам открива Своето Щастие в нещо различно, в зависимост от собствените си ценности и приоритети. И в немалка степен това, колко дълго ще задържи своето щастие, зависи от преходността на тези ценности.

Освен това мисля, че като превърнеш Щастието в цел, автоматично го поставяш "някъде там"... някъде във времето и пространството, но ИЗВЪН СЕБЕ СИ... А това, е най-сигурният начин, да го изплашиш. В крайна сметка, никой не обича, да се чувства като мишена🎯, нали❓Никой, не обича, да се чувства обект и жертва на нечие желание❗... 


Колкото, до миговете на тихо съзерцание, те несъмнено са неделима част от Щастието! Но разбирай съзерцанието не като фокусиране върху нещо външно, а като пълно отдаване и вживяване в нещо, което ни е вътрешноприсъщо❗...

Моето Щастие е тук вътре, в сърцето ми!...
И дълбоко вярвам, че така е с всеки! Защото именно там, го чувстваме! И там, му е мястото!
И ако си му създал уютно местенце в сърцето си и си успял, да го приласкаеш, дори и понякога, да трепнеш и да го подплалиш, ще ти има доверие и ще се върне!
Защото хората и сърцата си приличат по това, че и едните и другите не могат... и не трябва, да стоят дълго време мирни!.. 🧣

Хората не случайно сме създадени несъвършени!... Заради което, много трудно постигане вътрешен покой! ☯️
Несъвършенството е онази истински жива частица НЕнормалност, лудост,.. онази чисто човешка свобода на личния избор, право и воля, за себеизразяване... онзи творчески изначален хаос, върху който е основана самата идея за динамика, за развитие, за единство и пълнота в разнообразието и постоянен стремеж, за промяна и израстване❗...
Съвършенството от своя страна е нещо напълно самодостатъчно, нарцистично, статично, пасивно и скучно ❗...
А все пак, всички сме хора❗🎩

Така, допивайки последната си глъдка ментов чай Лудия Шапкар довърши дългият си монолог, сякаш сам размишляваше на глас!... Което всъщност, съвсем не рядко се случваше! И именно за това, името му беше в такава хармония с вътрешната му същност!... 

... А ти самата скъпа Алиса, какво предпочиташ?... 

Да бъдеш съвършена или да бъдеш Щастлива!? 🎩🧤... 



Из 🎩"Рошавите мисли, на Лудия Шапкар "🧤


ДЕЦАТА НЕ ТЕ ОЦЕНЯВАТ ПО НЕЩАТА, С КОИТО СИ ГИ ОТРУПАЛ, А ПО ТОВА,.КОЕТО СИ ИМ ДАЛ ОТ ДУШАТА СИ И МИГОВЕТЕ ПРЕКАРАНИ ЗАЕДНО

 Децата не те оценяват по това колко пари имаш, в каква къща живееш или каква кола караш. Оценяват те по това, как се чувстват в твое присъс...