понеделник, 15 февруари 2021 г.

Логопедична терапия в ранна възраст при деца с изоставане в невро-психическото развитие

 В последните години логопедичната практика все повече се ориентира към превенция, диагностика и терапия на нарушенията на говорните, езикови и комуникативни умения в ранна детска възраст. Стремежът е да се използва сензитивния период до 1,5-2-годишна възраст за постигане на зрялост на мозъчните функции, за въздействие и стимулиране на превербалните комуникативни умения. Това налага задълбочено изучаване на физиологията и патология на предречевото развитие.

Анатомия и физиология на предречевото и речевото развитие или Защо логопедите започват да изследват и лекуват още в кърмаческа възраст? Структурите и процесите, които формират вокализацията, вербалната продукция и комуникативните сигнали са тясно свързани с ранните рефлекторни хранителни механизми и етапите на тяхното съзряване. От анатомична гледна точка, за хранителните и речевите умения са отговорни костните структури, мускулите и ставите на лицето и шията, слюнчените жлези и органите в устната кухина. От значение са и постуралният контрол, общият мускулен тонус и състоянието на рефлексите. Във функционално отношение едни и същи мускулни групи и невронални механизми на контрол осъществяват синхронизацията на дишането, сукането и гълтането в първите месеци след раждането. Преходът им от рефлекторен към волеви двигателен контрол е първото условие да се развиват основните умения за самостоятелност и управление на артикулаторните органи – челюсти, бузи, устни, език, меко небце. Волевото контролиране и координацията на тези структури правят възможни речевата дейност и мимичната експресия, които от своя страна формират основните елементи на вербалните и невербални умения.
Ето защо логопедът изследва кърмачетата, извършвайки диагностика на орално-фациалните моторни модели, осъществяващи храненето и първичната гласова експресия.
До 2 годишна възраст малкото дете преминава през сложен преход на хранене от течна към твърда храна, усвоява самостоятелно пиене от чаша, манипулация с храната в устната кухина и с прибори, контрол над саливацията, насочена вокализация и имитация на вербални сигнали, състоящи се от звукове, срички и думи.
След втората година, развитието на хранителните механизми не търпи значими промени, но на базата на натрупания двигателен опит се осъществява усъвършенстването на говорните умения, които до този момент са в начален етап на формиране. Достига се зрялост за самостоятелна говорна продукция, но само по себе си проговарянето, макар и най-желаното събитие от родителите след прохождането, не е достатъчно за изграждането на комуникативните умения. Вербалната експресия е само компонент от тях и би трябвало да е в синхрон с невербалното изразяване, фонологичното разпознаване, слуховото внимание и диалоговата игра.
При наличие на смущения в описаните по-горе процеси е необходимо извършването на детайлно диагностично наблюдение, особено ако са в контекста на уточнена неврологична, психологична, орофациална или друга патология. Опитът показва, че поради неглежиране забавянето често е значително и се пропуска шансът за въздействие в най-сензитивния период от формирането на споменатите умения, а по-нататъшното развитие е с нарушения от полиморфен характер.
При кои случаи е важно да се предприеме ранна логопедична терапия?
Индикации за ранна логопедична терапия са:

* липса или късна проява на сукателен и/или гълтателен рефлекс;
* нарушени обем и динамика на движения на орално-фациалната мускулатура;
* нарушени контрол и координация на дишане-сукане-гълтане, дъвкане и гълтане;
* неправилна и неефективна обработка на храната в устата;
* липса на дъвкане и/или заместването му със видоизменени сукателни или смукателни движения;
* дисфагия, повръщане, честа аспирация на храна;
* увеличаване времетраенето на хранене, лесна уморяемост, отказ от хранене;
* липса или труден и неефективен контрол на саливацията след израстването на зъбите, липса на волево преглъщане;
* нарушения на дишането, вокализацията и озвучаването на издишната струя;
* хипо- или свръхсензитивност в лицевата и орална област (във или извън симптоматиката на Сензорно-интегративни дефицити);
* неправилна и/или невъзможна артикулация на повече групи звукове (за деца над 2г), неразбираемо произношение;
* липса или слаба реакция на стимули от околната среда и от близките хора;

Вторичен ефект от изредените абнормности са нарушенията в интеракцията майка-дете, в развитието на взаимното внимание и диалоговата игра и в представата за собственото тяло.
Описаните по-горе нарушения се срещат най-често при деца с абнормен неонатален период, неврологични дефицити през първата година, генетични или кранио-фациални аномалии, ранни маркери за сензорно-интегративна дезинтеграция и/или аутистичен спектър.
При деца с церебрална парализа симптомите стават видими към края на първата година. В генезата на речевите нарушения при тези деца, освен увредите в определени мозъчни структури, голямо значение оказва вторичното недоразвитие и съпътстващите проблеми. Двигателната патология ограничава натрупването на жизнен опит и без помощта на родителите и без специално подпомагане детето не може да възприеме и осмисли постъпващите усещания през сензорните канали. Това е най-явно при по-тежките случаи, при които плачът остава месеци наред еднообразен и интонационно неизразителен, рефлексите на оралните автоматизми са усилени и безусловно-рефлекторните гласови реакции не носят комуникативно значение. Нарушена е инервацията на орофациалните структури, а това рефлектира върху координацията на дишането, гласообразуването, звукопроизношението и говорния процес. Названията на предметите и явленията от околната среда трудно се усвояват поради затруднено или невъзможно повторение и осмисляне на двигателния образ на думите от артикулаторните органи. Нарушеното формиране на гласовите реакции се съчетава със слаба слухова диференциация, засегнато слухово внимание и трудности с определяне посоката на звука. В последвалото развитие на орално-моторните механизми най-често се диагностицират нарушения под формата на дизартрия.
Поради необратимостта на пораженията интервенциите са насочени към стимулиране на компенсаторните механизми и специализирани терапевтични техники (хранителна терапия, оро-фациална терапия, артикулационно-фонологично трениране и комуникативно въздействие, сензо-моторно въздействие).
При деца с кранио-фациални аномалии и други малформации се налагат еднократни или многократни хирургични намеси с цел тяхната корекция, а преди и след тях – рехабилитация и ортодонтско лечение. Хранителна терапия и въздействия в оралните механизми са препоръчителни в почти всички случаи. От особено значение е навременното обучение на родителите за анатомо-физиологичните нарушения, особеностите на обгрижването и терапевтичните процедури. При някои от децата с вродени аномалии терапията с логопед и нуждата от подкрепяща среда продължава с години, често и до юношеска възраст.
Логопедични терапевтични стратегии:
· Орална сензомоторна терапия – прилага се от неонаталния период. Въздейства върху оралните структури. Повлиява сенсибилитета на лицевите зони, външните и вътрешни артикулаторни органи, мускулния тонус, оралния праксис. Подпомага оптимизирането на мускулната памет на говорно-произносителните модели. Включва се в програмата за контрол на саливацията и активното преглъщане.
· Хранителна терапия – прилага се от неонаталния период. Въздействието е насочено към оптимизиране на хранителните механизми, коригиране на неправилни модели на сукане, гълтане и дъвкане и създаване на умения за манипулиране с храната, близки до изискванията за възрастта или до оптимално възможните за състоянието. Задължително се включва в програмата за контрол на саливацията и активното преглъщане;
· Моторно артикулаторно-фонационно трениране – прилага се от момента на възникване на активна речева дейност. Въздейства чрез трениране на дихателния обем и контрол, артикулаторни пози и тяхното превключване. Цели поставяне, корекция и автоматизиране на вербални звуци – изолирано или в срички, думи и фрази. От съществено значение е за подобряване на произносителните възможности и самоконтрола.
· Комуникативно въздействие – изграждане на комуникативни модели, подпомагащи вербалното и невербално развитие и умения, обучение по асистивни технологии, алтернативни форми и системи на общуване.
Разгледаните клинични прояви и нарушения на комуникативните механизми при децата с ИНПР влияят пряко върху превербалния период и последващите етапи на говорно и езиково развитие. Това дава основание да се смята, че ранното диагностициране и терапевтични интервенции може съществено да подобрят не само орално-двигателните умения, но и да подпомогнат в социално-интерактивен план детето и неговото семейство.

Автор:

Светлана Г. Картунова
Консултативен кабинет за ранно въздействие и терапия при деца с проблеми в развитието, София

сп. Практическа Педиатрия, брой 9, 2009 г.

http://www.sosunnykids.com

неделя, 7 февруари 2021 г.

Децата със специфични потребности имат нужда НЕ от съжаление, а от уважение и достойно отношение!



Здравейте отново, приятели! 

Много се радвам, че поста ми предизвика такъв интерес и толкова реакции! 

Това значи, че позитивната тенденция, в насока по-добра информираност и промяна на нагласите към "Различните" продължава. 

Социалните нагласи, стереотипите и предразсъдъците наслоявани с десетки години, на фона на ширещата се апатия и дълбоко вкорененото у българина "верую" : "Всяка коза, за свой крак!", се променят най - трудно, най-бавно и при най-големи съпротиви!

Но все пак, тази промяна започна преди няколко години и ЗАВИСИ ОТ ВСЕКИ ЕДИН ОТ НАС!

И искрените ми адмирации, към ВСЕКИ, КОЙТО ОСЪЗНАВА ТОВА И СЕ ОПИТВА, ДА БЪДЕ АКТИВНА ЧАСТ ОТ ТАЗИ ПРОМЯНА! 💞


Не бих искал, да ставам досаден, но искам, да споделя един от коментарите, който смятам, че е важен, защото е показателен за много неща. 

Авторът на коментара е умишлено изрязан, защото е важно посланието, тъй като е мнение на не малко хора. За което, говорят и доста лайкиве, които имаше под него. 

 - Първо - Радващо е, че има позитивна нагласа! Но, дори и при като цяло позитивна нагласа, липсата на достатъчно Разбиране, по отношение на "Различното", във всичките му форми и проявления, НЕ Е ИЗКЛЮЧЕНА. Както липсата на достатъчно адекватна Информация, така и достъпът до прекалено голямото количество противоречива инфирмация, често могат да доведат до объркване и по-добре или по-лошо маскиран Страх (често, дълбоко постиснат и неосъзнат). Страх, който може да предизвика два единствени типа реакция - Страх и Агресия, които обаче могат да приемат безброй форми, всяка от които може да приеме някое от многото лица на дискриминацията (осъзната или съвсем несъзнателна). 

Твърдо убеден съм, че за да Познаваме Нещо, за да изградим Понятие и Представа за него, то трябва да бъде конкретизирано и Назовано по име. 

Така е и с всеки от Предразсъдъците, съществуващите "Митове", свързани с отделни проявления на Различното или с Различните "лица" на Дискриминацията, спрямо него. А докато не конкретизираме проблема, няма как да търсим неговото решение! 

Защото, дори и замаскирани зад социално желателно привидно Приемане или Конформно поведение, стереотипите и предразсъдъците могат, да продължават да сковават мирогледа ни. 

И докато продължаваме да се фокусираме върху нечии дефицити, а не върху СПОСОБНОСТИТЕ и ВЪЗМОЖНОСТИТЕ , ще ни е много трудно, да излезем от "клишето" и субективната си гледна точка, и да погледнем нещата от други ъгъли, за да видим, че те никога не са само черно-бели. 

Всъщност, почти всеки от нас, има някакви предразсъдъци. И това, те остават латентни и често неосъзнати, както и това, че нямат ОЧЕВИДНИ проявления не значи, че не съществуват. 

Нарочно изследване, проведено през 2012г, за специализирания HR сайт People Management потвърждава например, че повече от половината изследвани HR специалисти имат изразено негативно отношение, към жените с наднормено тегло, а 2 от петима - към мъжете с такова. 

Изследването, което било съставено на базата на специални тестове, разкриващи неосъзнатите предразсъдъци в областта на такива параметри като възраст, пол, килограми и физически недъзи показало още и засилено предпочитание към единия от двата пола (жените), при почти половината от респондентите, а 1/4 от интервюираните демонстрирали предразсъдъци и към хората с физически недъзи. ФАКТ, който Организаторите на проучването намират за твърде смущаващ, особено с оглед на големия успех на Параолимпийските игри, провели се в Лондон малко преди проучването. 

Неосъзнатите отклонения във възприятията са лесно обясними, според експертите. Те са част от нас и са се формирали на базата на личен опит, социални въздействия, медийни влияния. Мозъкът ни е така устроен, че търси начин да категоризира хората по дадени показатели несъзнателно, дори и тези преценки да са в пълно противоречие с осъзнатите ни представи и вярвания за света и в това, няма нищо лошо, Докато не започнат, да доминират поведението ни и да придобиват форма, на изразено дискримкнативно отношение, спрямо определени групи хора! 

ВСЕКИ човек е уникален сам, по себе си. Без значение, от специфичните му особености! 

Един от основните проблеми на нашето общество е, че се различаваме по толкова много признаци (пол, раса, етнос, цвят на кожата или други физически параметри като ширина, височина, тегло и т.н; физически и интелектуални възможности, образование и соц. статус... мога да изреждам и още... и още... ) и се опитваме, да се делим, по всеки един от тях, вместо да се обединим около главното, по което си приличаме - Човечността

Защото ВСЕКИ ЕДИН от тези признаци може да стане повод, за дискриминация. А дискриминацията, проявена дори спрямо един човек, си остава Дискриминация. 

Тя може да варира от обикновено игнориране, до открита агресия. (Но повечето от тези прояви, са обединени от различни форми и степен на Ониществяване на Другия.) 

Както много пъти съм казвал, самото съществуване на Различното НЕ Е проблем! То е изначално заложено в разнообразието и богатството на природата и света, който ни заобикаля. 

ПРОБЛЕМЪТ Е в РАЗЛИЧНОТО ОТНОШЕНИЕ, към Различното! 

 - Ониществяването е резултат от стремежа за себеутвърждаване, заложен у всеки от нас, който ни подтиква към двоен стандарт към Нашите Собствени и към Чуждуте качества, потенциал и способности. И СЪЖАЛЕНИЕТО е един  от начините, за Ониществяването на Другия...... 

За това, МНОГО МОЛЯ - НЕ БЪРКАЙТЕ ЕМПАТИЯТА, СЪС СЪЖАЛЕНИЕ! 

 - На Второ място, коментара показва колко опасно и погрешно е Обобщението

В случая "Тези деца" - Както вече казах, ВСЯКО дете, е уникално само по себе си,независимо от специфичните си особености само едно от които е диагнозата. А спецификата на "тези особености", може да има безкрай инвариации по ТИП и СТЕПЕН. 

Така че определението "тези дечица" е безпредметно, защото дори един и същи синдром, може да се прояви по съвсем различен начин, при ВСЯКО КОНКРЕТНО ДЕТЕ.

Но искам, да се върна отново, на въпроса, за ОЧЕВИДНОТО и ФАКТИТЕ! 

Важно е, винаги да си припомняме,

че ако ВСЯКО ОЧЕВИДНО НЕЩО Е ФАКТ, ТО НЕ ВСЕКИ ФАКТ, Е ОЧЕВИДЕН! 

Само че, за да се установят тези не-очевидни факти, е нужно време. (а нерядко някои компетенции и умения.) 

За това, НЕ трябва, да правим прибързани изеоди и заключения, на база само и единсъвено, на очевидното! Защо обикновено, те са погрешни, тъй като са базирани в голяма степен на готови мисловни схеми, каквито са предразсъдъците и стереотипите. И има голяма вероятност, да попаднем в някой  когнитивен капан. 

Знаете ли, какво е общото между

Леонардо да Винчи, Омир, Агата Кристи, Андерсен, Уолт Дисни, Луи Браил, Моцарт, Бетовен, Упи Голдбърг, ШЕР, Том Круз, Киану Ривас, Брат Пит, Александър Бел, Франсид Скот Фиджералд, Айнщайн, Стив Джобс, Бил Гейтс, Пикасо, Джейми Оливър, Мохамед Али, Бил Брайсън, Антъни Хопкинс, Тед Търнар, Силвестър Сталоун, Джирдж Вашингтон, Чирчил, Томи Хилфигер, Джон Неш, Хенри Форд, Стивън Хокинг, Рузвелт, Томас Едисон, Стивън Спилбърг.... (Мога, да изреждам още много дълго....)

ОЧЕВИДНО Е и е ФАКТ, че всички изброени, са Безспорно Велики всеки, в своята област!

ОЧЕВИДНО и ФАКТ е, че са оставили дълбока следа в историята на Човечеството и са допринесли много, за цялостното му развитие или отделни отрасли! Без тях, днешният свят нямаше, да е такъв какъвто го познаваме. Нито пък това, което знаем за него! 

Всичко това обаче е ОЧЕВИДНО и ФАКТ  - ДНЕС - тук и сега!

Всичко това, съвсем не е било очевидно, през тяхното детство. ФАКТ Е, че другото, което ОБЕДИНЯВА ВСИЧКИ ТЯХ Е, че са "РАЗЛИЧНИ". Че НЕ СА ЧАСТ ОТ НОРМАТА!  Има хора в Аутистичния спектър, Дислексици, Незрящи, Глухи, Шизофреници, Хора с Церебрална Парализа и други двигателни увреждания...  И въпреки това, са станали такива, каквито ги познаваме ние и историята!

Факт е, че нерядко именно наличието на някои особености, може да даде възможност, за не конвенционален поглед върху даден проблем и да намери "нетрадиционно решение" 

ФАКТ Е, че много голяма част от тях, са имали сериозни проблеми в училище, поради "специфичните си особености". Някои дори, са го напуснали твърде рано, защото тогава ОЧЕВИДНО са изглеждали "бавно развиващи се".

ФАКТ Е, че повечето от тях, са имали трудно детство. А някои и доста перипетии, до по-късна възраст. Защото истинските им заложби и потенциал, тогава съвсем не са били ОЧЕВИДНИ. Но въореки това, са били на лице.

ФАКТ Е, че повечето от тях са били отхвърляни от обществото или са били обект на подигравки. Вероятно, не рядко, са били и съжалявани! Макар, че тогава обществото е било, доста по-безкомпромисно и жестоко към "различните" и е смятало, че "не трябва, да се отнасяме с тях, като с равни с "нормалните", защото "Просто те, не са такива и това е очевиден факт, за съжаление. "(цитирам дословно) 

Въпреки или именно заради това обаче, ФАКТ Е, че всички те са успели, да изградят у себе си други личностни качества и да ги мотивират, да станат това, което са станали и да дадат на същото това отхвърлило ги общество и на цялото бъдещо човечество, своя ОЧЕВИДЕН ДНЕС принос и наследство❗

ФАКТ Е, че без учени като Айнщайн и Стивън Хокинг, нямаше да познаваме Света и Космоса, и много законите, според които функционират такива, каквито ги познаваме ДНЕС. 

ФАКТ Е, че без Моцарт и Бетовен, музиката не би била същата.. 

Точно както, без Уолт Дисни и Стивън Спилбърг - киното... 

Без Форд, можеше да нямаме автомобили... 

Без Александър Бел - телефон..., а без Едисон - осветление... 

Нито, без Стив Джобс и Бил Гейтс светът на съвременните технологии, щеше да е същият... 

Знаете ли, 

Че Силвестър Сталоун преди да сбъдне мечтата си, да стане актьор и то световна величина е живял години в нищета и мизерия и (по негови думи), е получил хиляди откази, преди да получи предложение постигнало до колосалните тогава 350 000долара, за сценария на "Роки", които е отказал, само срещу условието, ТОЙ да изпълни главната роля!? А първата му роля в киното е няколко минутна роля на жертва, набита от главният герой на друг филм, защото според агента бил толкова грозен(заради частичната пареза на лицето), че хората с удоволствие щели да гледат някои, да го бие!...

Знаете ли, 

че Уолт Дисни и Стив Джобс са уволнени от собствените си фирми и фалирали (и няколко пъти, са започвали от 0) , преди да постигнат успех? 

За "мулти функционалния" гений на Леонардо, няма да питам! .... 

Защо пиша всичко това ли? 

За да покажа, защо Очевидното може да бъде и "измамно", подвеждащо и преходно. И защо (въпреки, че не всеки може да е Айнщайн, Давинчи или Моцарт) ВСЕКИ ЧОВЕК заслужава шанс. Заслужава, да не бъде подценяван и да бъде уважаван такъв, какъвто е! 

* . * . *

И понеже говирим, за ФАКТИ - знаете ли, че изследвания сочат, че около 40 % от милионерите в световен мащаб, са с Дислексия? 

Е, аз нямам Дислексия,.. Нито милиони. А, вие? 

Преди време, водихме един доста оспорван дебат в една група, с една дама Доцент - Университетски преподавател, която разгорещано твърдеше, че децата със специфични потребности, трябва да си се обучават в "специални" учулища. 

(И това е човек, който подготва бъдещи педагози.) 

Лично аз и като родител и като професионалист, твърдо подкрепям Приобщаващото Образование. Определено НЕ смятам обаче, че то е ефективно и работещо в сегашният си вид! Въпреки големите усилия на повечето от Центровете за Подкрепа на Приобщаващо образование. 

На отделни места, има добри примери и практики в тази насока, но в повечето случаи, са работи "на парче" и проформа. 

И определено НЕ в интерес на децата! 

Нито на тези, които претендираме, че се опитваме "да интегрираме" , нито на останалите! 

Въпросът тук обаче е, "Как да подобрим системата? И от къде, да вземем ресурси, за това? ", а не да я отхвърлим! 

Но да се върнем отново, на истинската фактическа стойност на "Очевидното", Съжалението и Страхът (да "не притесним", обидим или почувстваме неудобно). 

Скъпи приятели, 

За ограничените ни и несъвършени възприятия Очевидното може да бъде твърде условно и подвеждащо, дори само в зависимост от гледната точка, както се вижда от долната схема. А светът около нас, НЕ е двуизмерна, нито черно-бял. Този цилиндър, може да изглежда още и като пирамида, и като конус например. 



И тук, гиворим само за повърхностното "ОЧЕВИДНО", а нещата и още повече Хората, са МНОГО ПОВЕЧЕ от видимото за очите. За това, да правим прибързани изводи и заключения, които да определят поведението ни, само на база "Очевидното" е абсолютно несериозно и неуважително, както към Другия, така и към самите нас! И когато се обърнем към този друг, с нагласата "Горкичкия" и скрити зад благовидният предлог " ..., да не го притесним... ", не е лошо да се запитаме, дали зад тях не се крие замаскирано чувство на превъзходство и страх (и отхвърляне) от "Непознатото Различно" или страх, всъщност да не отхвърлят самите нас?! 

И още един пример, за "очевидното" 


Знаете ли, какво е общото между  тази 48-годишна невзрачна шотландка, с вид на запусната застаряваща жана от село и странно поведение, предизвикваща насмешка сред публиката и журито - дебютант в тв конкурса за таланти Britain's Got Talent,  
и тази 58 годишна - популярна певица - мултимилионер и световна звезда.
 
Истината е, че са един и същи човек. Преди десет години никой не можеше да предвиди как ще се развие талантът на SuBo - певицата с Аспергер Сюзън Боил.
Коренната промяна обаче е ФАКТ, въпреки първото впечатление! 

⚠️ Твърде често, разчитайки на "Очевидното", градим своите изводи и заключения, въз основа на съвсем косвени белези, дори осланяйки се, само на контекста на ситуацията. 
Правени са доста социални експерименти, как околните възприемат един и същи човек, дори само променяйки облеклото или ситуацията. 
Резултатите показват недвусмислено, колко дълбоко подвластни сме, на своите стереотипи и предразсъдъци. 
Точно за това, съвсем умишлено прикачих видео, в което синът ми и извън инвалидната количка. 
И ако някъде, беше споменато например, че аз също съм с "увреждане"(което е Очевидно и е Факт, за някой по-наблюдателен или компетентен наблюдател) , "машината на стетеотипите и предразсъдъците, и прибързаните (и често грешни) причино-следствени връзки и заключения, щеше да бъде веднага задействана.
Е, ще разочаровам такива псевдо анализатори!
"Диагнозата" НЕ ми е попречила да завърша с отличие две магистратури по Психология. Нито, да уча "Връзки с обществеността". Нито пък, да имам прекрасно семейство! 💖

Колкото до Приемането, "като равни с "нормалните"" деца ... 

ДА ВСИЧКИ ДЕЦА СА РАВНИ ПО ПРАВА! 
Имат еднакво право на уважение, достойно отношение, на приемане, в своята цялост, на подкрепа и свободно себеизразяване! 
Неповторимият Робин Уйлямс казва:
"Всеки, когото срещнеш, води битка, за която не знаеш нищо. Бъди мил. Винаги."

ВСИЧКИ ДЕЦА имат РАВНО ПРАВО на достъп, шанс, и оптимални условия за задоволяване на всички основни човешки потребности! И всичко това, определено изключва съжалението!

Защото ВСЕКИ ЧОВЕК е уникален и е много повече от една диагноза и етикета, който му слагаме! 

За това ВСЕКИ ЧОВЕК, заслужава нашето внимание! 
Известният писател на бестселъри за самопомощ Робин Шарма ни съветва, да не забравяме, че
"Всеки човек, който срещате има история за разказване, урок за преподаване и мечта за споделяне!".
Ето защо, 
Никога не съдете за книгата по корицата!
Тя може да крие тайни, които да ви помогнат да допишете романа на собственият си Живот с много повече Главни букви и удивителни !!!


🔖"Различните" деца, твърде често, са подценявани! Особено, децата с двигателни проблеми!... 
Волно или неволно, твърде често ставаме жертва на предразсъдъка, че щом тялото е "осакатеното", то и за интелекта важи същото!
Обикновено "Различното" свързваме с грозно, белязано, лошо... защото човек се плаши от онова, което не познава!
А това, много често абсолютно НЕ отговаря на Истината! 
Детската Церебрална парализа Е НЕВРОЛОГИЧНО (не психично) "ЗАБОЛЯВАНЕ", свързано с проблеми с сензомоториката, координацията, не рядко и с говора.
Това обаче НЕ значи, че задължително и Интелекта е увреден!
Често дори вниманието, концентрацията и мисленето. Както и вниманието, към детайла, са доста по-развити. Поради продължителното време, принудителното седене на едно място. 

При поява на нещо "Непознато и Различно" обаче, инстинктът ни за оцеляване, подсъзнателно кара мозъка ни, да сигнализира "ВНИМАНИЕ! ⚠ " Опасност! И ни подтиква, да я избегнем, или да я нападнем първи.

Предразсъдъците и стереотипите се задействат при дефицит на информация и време. За това, имаме нужда, от време, за да се информираме и да опознаем по-добре Непознатото! Истински зрялото отношение ни помага, да преодолеем този инстинктивен порив, за бягство и да си дадем шанс и време! 
Така че, отидете! 
Попитайте, като проявите достатъчно такт, уважение и благоразположение!
Докато не го направите, няма как, да сте сигурни, как ще реагира Човека отсреща!
Ако не откликне, на приятелският ви жест(което е слабо вероятно), това вече е негов проблем! 
А ако НЕ го направите?.... Кой знае, може да сте пропуснали, едно страхотно приятелство!?! 
🕺💞👩‍🦽


"Къде отиде Детството?" 💖


"Детство мое, реално и вълшебно! Детство мое, така си ми потребно!

Все се мъча Света, да обърна.

Яхнал пръчка, при теб, да се върна!"




Помните ли, тази незабравима любима детска песничка, от Нашето Детство!? 

Освен носталгия и умиление, тя осмисля всичко това, което много искам да споделя с вас, днес! 💞

Всяка възраст има своите придимства, позитиви и очарование. Детството обаче е нещо различно!

Детството - онзи съвсем недълъг отрязък от време, когато сме с единият крак, в света на вълшебствата, а с другият - в реалността и за нас няма невъзможни неща!

Онзи период, когато още нямаме страх, предразсъдъци и задни мисли, когато спонтанността и любопитството са много по-силни от рационалността. Когато чувствата и способността, да отдаваме и получаваме любов, са по-силни от разума. А способността да се очудваме и очароваме е много по-силна от съмнението. И въпросите Защо❔ и Защо Не ❔са еднакво важни и главно, с положителен знак.

Детството е най-важният период, защото именно тогава, изграждаме всички онези основополагащи качества на личността и характера, усвояваме най-ценните знания и придобиваме най-важните умения и навици, които ще ни помогнат, да развием и реализираме оптимално потенциала, който притежаваме и ще определят, бъдещите ни модели на поведение, взаимоотношения с околните и реакциите и устойчивостта ни на стрес и стратегиите ни, за решаване на конфликти, както и нашето себе възприятие и самооценка.

За това, детството е толкова ВАЖНО за ВСЯКО ДЕТЕ. Независимо от неговите специфични особености, възможности и потенциал. 

Споделената игра е най-забавна


Защото ВСЯКО ДЕТЕ е Специално и Неповторимо! И за това, ВСЯКО ДЕТЕ има ЕДНАКВА НУЖДА и ПРАВО, да го изживее възможно най-пълноценно!💞

 

Всяко дете, учи най-добре от други деца, а тези мъници, още от най-невръстна възраст, когато тепърва изграждат понятиен апарат, морални, ценности и категории. Когато още не притежават критично мислене и преценка и отразяват проведения безусловно, а "най-авторитетните им учители са по-големите им братя и сестри, както и други деца, от клиниките, в които често прекарват немалка част от детството си, заедно със своите  батковци и каки, където моделите на поведение, които виждат, невинаги са най-правилните. 

Нашата главна задача като родители е

ДА ИМ ОСИГУРИМ СЪЩО (ДОКОЛКОТО Е ВЪЗМОЖНО) ТОЧНО ТЕЗИ НАЙ-ЦЕННИ, НЕЗАМЕНИМИ И НЕПОВТОРИМИ КЪСЧЕТА, ЩАСТЛИВО И БЕЗМЕТЕЖНО СПОДЕЛЕНО ДЕТСТВО с нас и с техни връстници! 💖

Да скачат в локви и да шляпат в калта!...

Да играят на криеница и гоненица!... Да се покатерят на някое дърво!...

Да покорят близкия хълм... или още по-добре, някой връх!... Да ходят сред природата!... Да отидат до морето 🌊 и в планината🏔️!... Да се търкалят и да лазят по тревата!... Да пояздят някоя пръчка , вместо кон 🐴(или истински кон, вместо пръчката. 😉). Да пуснат хвърчило или фенер, на желанията🏮 !... Да търсят съкровища🧭!... 

Да имат коте, куче или друг домашен любимец, с който да играят, да гушкат и да се опитват, да обгрижват!... 

Нашият любим палавник - Мао

Налудно ли ви звучи!?...

На някой, може би!?...

Как едно дете, което не може да ходи и да се грижи за себе си,... дори понякога не може и да говори,.... ще бяга, ще се катери, ще пуска хвърчило или ще се грижи за домашен любимец!?... Това е лудост!!!... 

Ами да, за нас възрастните, може и да е лудост! Но за децата НЕ Е! Забравихте ли, за децата, НЯМА НЕВЪЗМОЖНИ НЕЩА

И НИКОЕ ДЕТЕ, без изключение НЕ ИСКА, ДА СЕ ЧУВСТВА РАЗЛИЧНО в това отношение! 

МОЖЕ, Лудост е, но в този живот ни е нужна малко лудост и малко вълшебство, за да сме истински ЖИВИ! 

С наша помощ🆘, като ние сме техните крака, ръце и глас, ако трябва! В рамките, на техните възможности и поощрявайки техните усилия и малки постижения, ТОВА Е ВЪЗМОЖНО! 💞

Света Рилска Обител

Особено важен е приключенският дух и откривателството за деца, които са интелектуално съхранени, но поради специфичните си особености, са в различна степен ограничени от възможност, за свободно самостиятено придвижване и движение. 

Приключение до пещерата на св. Иван Рилски

Защото ясното им съзнание е жадно за НОВИ преживявания, НОВИ впечатления, НОВИ срещи, НОВИ емоции, които стимулират развитието на Гнозиса и Праксиса, което от своя страна е, толкова важно, за оптималното им интелектуално развитие, компенсирайки двигателният дефицит! 

Боянска църква

Защото последното което искат децата(а и ние, възрастните)... последното от което всички имаме нужда и полза е, да се чувстваме РаЗлИчНи!

Банкя

Защото само тогава, дори да имат някакви други дефицити, децата ни могат да бъдат психически и емоционално по-зрели и здрави, по-уравнивесени и по-позитивни и уверени в себе си. А нагласата на победители и справящи се, е много по-ценна за тях, отколкото това, дали ще се придвижва, куцайки, с патерици или с количка! 💖 


Стобски пирамиди

Не омаловажавам нито едно от тези неща! Но често, свръх амбицирани и фокусирани върху компенсирането на физическия дефицит, забравяме, че ДЕЦАТА ИМАТ НУЖДА ОТ СПОНТАННО ПЪЛНИЦЕННО ОБЩУВАНЕ С ДРУГИ ДЕЦА И ОТ ДЕТСТВО! 💞

И ВСИЧКИ ЗАЕДНО, 
трябва, да продължаваме, да се опитваме, да създаваме оптимални условия, ВСИЧКИ деца ЗАЕДНО, да имат възможност, да споделят и изживеят своето неповторимо детство пълноценно! 💙
Игликина поляна 

събота, 6 февруари 2021 г.

Чети етикета! 🔖 Но опознай съдържанието! 💗

 

ЗА 🔖 ЕТИКЕТИТЕ И ХОРАТА!...

Всички имаме навика
толкова лесно, да "лепим етикети"!..

Толкова отдавна, сме свикнали, да четем съдържанието на стоките в магазина, но не се инересуваме от хората!

Четем описанията и упътванията за употреба на продуктите и обикновено, се опитваме, да се съобразяваме с тях,

а за хората си позволяваме, да правим заключения от "пръв поглед" !...

Грижим се за вещите и колите си,
а занемаряваме душите си!

Стараем се, да постигнем съвършени тела,
а не забелязваме осакатените си морал и ценности !...

Отделяме все повече сили, време, енергия и нерви, за да спечелим повече пари, с които да осигурим щастие и благополучие на хората, които обичаме, без да осъзнаваме(или съзнателно принасяйки "в жертва" ) неща, които са много по-ценни и не можем, да купим с пари. Лишаваме себе си от време, за нещата, които ни правят щастливи, споделени с хората, които ни правят щастливи. И като отнемаме себе си и всичко това и от тях, правим и тях и себе си нещастни! ... 

Опитваме се, да се храним "екологично чисто" и приридо съобразно,

а задръстваме умовете и душите си с всякакъв боклук!...

Издигаме в култ онова, което нямаме,
докато губим това, което имаме!...

Опитваме се, да се харесаме на хора, които не са част от живота ни и често, дори не познаваме,
без да забелязваме, че губим онези, които ни обичат!...

Претендираме за Свобода и повече Права, а не искаме, да носим отговорност за последствията от решенията си... 

Колкото по-силни ставаме на думи, толкова по-рядко ги превръщаме, в дела... 

Претендираме, за Уважение и Достойнство, а мачкаме чуждото или просто подминаваме човека изпаднал в нужда...

Правим все по-съвършени машини, но ставаме все по-малко Хора... 

Все повече мислим, преди да действаме, и въпреки това, все по-често действаме, без да мислим... 

Ставаме все по информирани, но все по-рядко мислим критично, приемайки най-масово "тиражираното" мниние, за меродавно... 

Все повече притежаваме, а все по-малко споделяме... 

Откриваме все повече нови средства и начини за комуникация, а сме все по-самотни и отчуждени... 

Знаем все повече за Човешкото тяло и за Далечния Космос, а познаваме все по-малко себе си... 

Откриваме все по-Далечни Хоризонти, а все по-често оставаме подвластни на "късогледството" на предразсъдъците и свиваме Мирогледа си, до субекивната си гледна точка... 

Четем описанието, на етиката на Стоката, за да опознаем по-добре, съдържанието!...

А какво правим, с хората!?...
Лепим, готвия етикет, без да се интересуваме, дали същността изобщо му отговаря!...

Без да дадем шанс на себе си и на Другия, да го опознаем, се опитваме, да го напъхаме в тясната кутийка, на собствените си предстви, разчитайки на Очевидното!
Забравяме обаче, че очевидното твърде често е подвеждащо, за несъвършените ни възприятия!... И че света не е нито черно-бял, нито едноизмерен!...

Уж знаем, че Хората НЕ са Стока!..
И въпреки това, се опитваме да ги притежаваме.

Отделяме повече време и внимание, да опознаем новата придобита вещ, отколкото на човека, който срещаме!...

Въпреки всичко, все още си позволяваме да съдим за хората, без дори да се опитаме да надникнем отвъд етикетите, които самите ние или някой друг е поставил,
без да забелязваме, че сме подменили, Мирогледа, със субективната си или нечия чужда егостична гледна точка !?... 


А роптаем, ЗАЩО хората превят правят същото с нас!

Постянно повтаряме, че децата ни, са нашето по-добро бъдеще. 

Но твърде често забравяме или пренебрегваме факта, че за да са те нашето по-добро бъдеще, ние трябва да сме тяхното възможно най-добро настояще. 



сряда, 3 февруари 2021 г.

За възпитанието на истинска толерантност, приемане и подкрепа! 💙

 


Скъпи приятели, 

Тъй като и в момента върви един пост, колко хубаво би било Родителите, да научат децата си, че има "различни" деца и колко е хубаво, да сме различни...., който гравитира периодично!

Бих искал, да споделя с всички вас следното, което смятам, че е ВАЖНО!
И благодаря на всеки който, ще го прочете до края защото, ще е малко дълъг пост. 💞

Не Родителите, трябва "да научат децата си", а "да СЕ научат ОТ децата си", на толерантност, съпричастност и емпатия!

Децата нямат предразсъдъци и предубеждения, нито пък страх от Различното и Непознатото.

- Те са спонтанни, емоционални и любопитни по природа! Притежават вродена способност, да съпреживяват емоционалното състояние на Другия, което е в основата на емпатията и е една от важните предпоставки, за безусловното му приемане, такъв какъвто Е. 

- Нямат Страх и Скрупули, да попитат, ако не знаят.

- Те научават това от възрастните, около себе си. Особено, от Значимите в живота им възрастни, каквито сме ние - родителите! А и учителите, също. 

И ако ние, си даваме малко повече сметка, за всичко, което казваме. И особено, за онова, което вършим. И за последиците от него, те няма от кого, да възприемат погрешните ценности и модели!

За да не се налага, да ги учим отново на нещо, което са забравили точно, заради собственото ни поведение.

Още повече, че няма как да ги научим, преди да променим собствените си нагласи, преди да надрастнем собствените си предразсъдъци, преди да разбием стереотипите, на които сме подвластни и да променим собственото си поведение!

И още нещо важно, като говоря за родители, имам предвид ВСИЧКИ РОДИТЕЛИ.
Без значение, на това, какви специфични особености имат децата, които отглежда всеки от нас!

Деленето на Родители, на деца СЪС и деца БЕЗ специфични потребности е точно толкова безсмислено и дискриминиращо, колкото и деленето на децата, на такива!

Защото преди да сме Родители, СМЕ ХОРА и нищо човешко не е чуждо, на никои от нас!

Поведенческите модели, социалните нагласи, стереотипите и предразсъдъците, които са в основата на нетолерантността и избирателното отношение, към различни групи хора, се формират още в ранното детство, далеч преди да станем Родители. 

(И това, че нас са ни възпитавали неправилно, или не е имало кой да ни научи - независимо от причините, НЕ е оправдание! )

Никога не е късно, за Промяна.

И тази Промяна, зависи от ВСЕКИ ОТ НАС! 

Защото това, че сме родители на деца СЪС специфични потребности, може да е предпоставка, но не гарантира автоматично, НЕПРЕМЕННО толерантно отношение, към всички форми на "Различното". Казвам това съвсем отговорно и като родител, и като специалист!

И още нещо

Тъй като подобни "пожелателни" постове било то, в подкрепа на децата и възрастните със специфични потребности и възможности, било то - в подкрепа на децата и възрасните с онкологични или редки заболявания, гравитират често в социалните мрежи и стават "вирусни" , крият голяма опасност, да се превърнат в клише.

Сигурен съм, че има много хора, които искрено искат, да помогнат и вярват, че го правят по този начин. 

Да си призная, аз също го правя! И познавам много, наистина стойностни хора, които го правят от сърце! 💖 

Мили хора,

много повече ще помогнете. И много по-добър пример, ще дадете на децата си, ако замените "колко хубаво би било..."  с "Хайде, да направим.... " 💖

Ако ги отведете при ЕДНО "различно" дете на детската площадка или в парка. Ако му дадете ЕДНА усмивка!

Ако го попитате, иска ли и как иска, да се забавляват ЗАЕДНО с вашето!... 

Ако поне ВЕДНЪЖ помогнете на такъв човек, да се изкачи или слезе до някое недостъпно място (или превоз), което е важно за него и до което, сам не би стигнал....

Ако се поинтересувате искрено, как се чувства някои, след поредната химиотерапия и например, се разходите с него на въздух и на слънце или направите нещо друго, което знаете, че ще го усмихне.... 

Между другото, точно утре - 04 февруари, на Световния ден за борба с рака, имате идеалният повод, за това! 💞 Или само след 10тина дни - на 15 февруари. Когато е Международният ден в подкрепа на децата, болни от рак. 🎗️

Макар, че за да направите Добро и да усмихнете някой, повод съвсем не ви е нужен и неподходящо време за това, няма! 

А децата със специфични потребности, имат нужда, да бъдат приети ВСЕКИ ДЕН! 💞

По-добре:

Спрете...

Вижте...

Изживейте...

Вложете любов... 

Споделете и съПреивейте...

Бъдете благодарни! <3

Отколкото ДЕСЕТКИ ПЪТИ, да споделяте и лайквате подобни постове, от виртуалният уют на социалните мрежи!

Разбира се, първото не изключва второто, но ако думите останат просто думи, те се превръщат в безпредметно клише, изпразнено от смисъл! 

Защото не големите думи, а постоянството в малките дела (от всеки), променят настоящето ДНЕС и подготвят ГОЛЯМАТА ПРОМЯНА, УТРЕ! 💖 

БЛАГОДАРЯ НА ВСИЧКИ, КОИТО ИМАХА ТЪРПЕНИЕТО, ДА ПРОЧЕТАТ ПОСТА....
И ДА ПОМИСЛЯТ ВЪРХУ НЕГО, ЗА ЕДНО НАИСТИНА ПО-ДОБРОТО БЪДЕЩЕ НА ДЕЦАТА НИ!

НА ВСИЧКИ ДЕЦА!


ДЕРЗАЙТЕ! 💞 🍀


събота, 30 януари 2021 г.

Три важни неща... (Три пропуска на конвенционалното образование)

 Вярно е, че е много важно човек да се научи, да изслушва и вниква в чуждата гледна точка, но винаги трябва да търси своя собствена, лична гледна точка за света и това, което се случва около него.

За това, са нужни три важни неща :

- Да се научи, да изслушва и осмисля чуждите гледни дочки и аргументи

- да търси допълнителна информация от поне три независими източника

- ДА МИСЛИ САМОСТОЯТЕЛНО.

Това са три основни пропуска, на конвенционалното образование у нас(а и не само у нас ) , от доста време!

петък, 29 януари 2021 г.

ТРИ НЕЩА

 ТРИ НЕЩА


В живота ТРИ неща, не ни се връщат...

(възможност, дума, отлетяло време) 

ТРИ - без да изпускаш, здраво ти прегръщай...

(надежда, чест, спокойно вдъхновение)

Най-ценни ТРИ са, за които да се трудим...

(доверие, любов и убеждения) 

и още ТРИ (най-преходните), лесно губим...

(късмета, многото пари 💵, властта над другите.) ...


ТРИ сочат, що е за човек човека,

по неговата жизнена пътека..

(труд, честност и житейски достижения) 

.. а други ТРИ - рушават и ум и плът...

(пороци, гордост, хищно озлобление) 

и те съсипват нашият живот...


Най-трудно, гласно ТЕЗИ ТРИ изречаме-

"Обичам те! ", "Прости!" и "Помогни ми!"

Научим ли се(даже да ги сричаме) ,... 

Научим ли се, силно да ОБИЧАМЕ,... 

Научим ли се, да БЛАГОДАРИМЕ,... 

ще са щастливи нашите години! 💖 

🍀 


Ивайло Апостолов

(по мотиви от Омар Хайам)

 Чудя се на хората, който всяка година надигат глас срещу това, че един ден в годината позволяваме на децата, да сложат маски, за да се заба...