петък, 26 юни 2020 г.

Перфектността, като невротична потребност за съвършенство

Оплакваме се, от човешките недостатъци!... Не приемаме, различното!.... А не осъзнаваме, че всъщност най-големият Дар, който Бог ни е дал е, да сме НЕСЪВЪРШЕНИ и да живеем в Свят "изтъкан" от противоположности! „Майка, която никога не е мислила да изхвърли детето си през прозореца, е лоша майка“, пише Франсоаз Долто. По-голямата част от нашия стрес идва от желанието ни да бъдем съвършени, да успеем, да „наваксаме и изпреварим“. Ами ако се опитаме да се измъкнем от желанието да бъдем перфектни?
Вместо "добри родители", да са опитаме да бъдем "просто родители", не "най-добрите" и не "твърде добри". Нека не забравяме, че "най-доброто" е враг на доброто! В никакъв случай не бова , да ги поставяме един срещу друг! Независимо от обстоятелствата, винаги е добре, да се опитваме да направим възможно това, което което е оптимално, при конкретните за нас обстоятелства и условия - нито повече, нито по-малко!
В същото време е много по-важно важно, да можем да се насладим на това, което правим. А това, няма как да се случи, ако винаги се опитваме да надскочим себе си и се сравняваме! Работата, която ни харесва, идва от сърце и не може да бъде лоша. Не бива да позволяваме на нашият "вътрешен съдия"да ни критикува или да ни кара да се чувствате виновни. В момента, в който една жена стане майка например, в нея се ражда огромно, страхотно чувство за вина. Тя се чувства виновна за това, че не прекарва достатъчно време с детето, че не му дава достатъчно знания, любов, пари, храна ... и така нататък и така нататък ... Това преживяване на вина е не само деструктивно за самата нея, но е опасно и за детето й. Детето развива в бъдеще чувството, че този, който го обича, му е "длъжен". Длъжен , му отделя повече време, повече любов, повече пари и т.н. до безкрайност ...
Нужно е, да бъдем"достатъчно добри" родители, партньори, приятели, роднини ... НЯМА "идеален човек". Понятия като "идеално, най-добро, отлично, нормално ..." са относителни и се променят в зависимост от условията на околната среда. Всеки от нас е човек със собствени си подбуди и импулси! Естествено е, понякога "да ни дойде по гуша". Да имаме желание, да пратим всичко и всички, по дяволите, да се махнем! ... но - не е разумно да се поддадем на този импулс! Както и да се чувстваме виновни, е го изпитваме!
Естествено е да се стремим към съвършенство, но е неразумно (нереалистично) да вярваме в постигнето на съвършенство.
В Перфектността, както и във всеки друг идеал няма нищо изначално лошо. До момента, в който не стигне до крайности. Тя ни дава посоката, жизнената сила и мотивацията, да се развиваме и да ставаме все по-добри, в това което правим, цез значение какво е то. Перфекзионизмът като начин на живот обаче, е изключително деструктивно психоемоционално състояние. То повишава изключително много постоянните нива на стрес и тревожност, под които се намираме. Ужасът от това, да не отговорим на собствените си или на чуждите представи и очаквания за нас, като родители ни парализира или ни подтиква към прибързани и неправилни избори и решения. Педизвиква у нас малоценностни и депресивни преживявания или ни довежда да "задънената урица " на чувството на безиизходица. Всичко това, можи да ни подтикне към "бягство и абдикиране" от отговорностите ни като родители и прекалено либерално възпитание, граничещо с анархия или да ни направи авторитарни и свръх изискващи истерици, които "мачкат" децата си, за да скрият собственото си чувство за безпомощност. И двата сценария, са последното от което онези, които най-много обичаме, имат нужда!.. Както пише Алисън Шейфър" Ние сме просто обикновени човешки същества. Затова ми се иска да приемем идеята за достатъчно добрия родител. Не е необходимо да бъдете перфектни, за да имате здравословен семеен живот. Колкото сте по-истински и давате пример на децата си за това, включително и за това как понякога правим грешки – толкова по-добре. Така се превръщаме в истински модел за подражание и това е по-добрата формула за отглеждане на психично здрави деца."

ПОНЯКОГА Е НУЖНО, ДА ИЗГУБИМ !


ПОНЯКОГА Е НУЖНО, ДА ИЗГУБИМ !...

- Да изгубим себе си, за да открием пътя;

- Да изгубим всичките си външни ориентири,
за да намерим вътрешният си център;

- Да изгубим всяка подкрепа,
за да открием пълната сила на вътрешната енергия, която притежаваме;

- Да изгубим всички представи, които сме имали за себе си,
за да преминем отвъд собствените си граници и да повярваме, че можем много повече отколкото сме предполагали;

- Да изгубим последната си надежда,
за да сме наистина свободни, да продължим напред!
Трябва да се освободим от всичките си "котви" , за да се убедим, че сами поставяме собствените си граници и че
човек никога не знае, какво печели, когато губи!
ЗАГУБАТА е един от най-силните катализатори на промяната и само от нас зависи, с какъв знак ще бъде тази промяна!

И понякога, е нужно , да изгубим връзка с нещата които сме приели за даденост,
за да ги преоткрием от друг ъгъл
и да отворим очите си, за всички нови възможности и предизвикателства, около нас!


"Рошавите мисли, на Лудия Шапкар"
29.06.2018

НИКОГА НЕ ПОДЦЕНЯВАЙТЕ СИЛАТА НА ИГРАТА ИЛИ НА ЕДНА ИГРАЧКА, ОСОБЕНО АКО СА ЛЮБИМИ НА ДЕЦАТА! ТЕ МОГАТ ДА ГИ НАУЧАТ МНОГО ПО-БЪРЗО И ПО-ЕФЕКТИВНО, ОТ ВСЕКИ ДРУГ АВТОРИТЕТ



 Децата нямат предразсъдъци.
Те се раждат безкритични, без изградена ценностна система и понятия за добро и недобро, правилно и неправилно, възможно и невъзможно, "норма и абнормност"
(последното, дори не могат да го кажат, камоли да го разберат, до тази възраст. )
За това децата са искрени, болезнено откровени, съпричастни и подкрепящи. Имат непринудена способност, да дават и да получават любов, и да изразяват всичко това с действия, тъй като речникът им не е достатъчно развит, за да изразят чувствата си!
Децата притежават вродено любопитство, впечатляват се и просто искат, да знаят!
Те нямат "задни мисли", не знаят и не се срамуват от това. Питат.. и търсят отговори.
Децата имат нужда от.. други деца, с които да играят. Защото играта е основната им дейност. В нея те се учат и общуват. В нея опознават света, ЗАЕДНО. Научават повече едни, за други и за самите себе си!


За това, една люлка никога не е ПРОСТО "една люлка"! Тя е средство - "мост", който им помага, да го правят ЗАЕДНО, по-лесно и по-забавно! 💖
Всичко останало учат от нас, възрастните.
Ние определяме границите. Ние, назоваване и слагаме "етикети" на Нещата.
Ние, даваме пример за поведение и отношения. С думи, но най-вече с действия!
За това, не трябва да забравяме, че децата учат от нас най-много, когато забравяме че ни гледат или мислим, че не ни виждат!
Ние, сме тези дни, които се нуждаят от "превъзпитание"! Но точно в тези неща, има много да се учим от тях! Или по-скоро, да си ги припомним! Защото отдавна сне ги забравили! 💖   
  
А ето и случката, провокирала този пост, разказана от моята приятелка Anna Yoncheva
Един петъчен, позитивен пост.
За промяната в нагласите на обществото.
И толерантността на децата ни 
Снощи бяхме в парка света Троица със Снежи и майка й и решихме да се разходим до люлката да я полюлеем. Там имаше около 5-6 дечица /на възраст 10-11г/ и си казахме, че ще изчакаме. Но в момента, в който децата я видяха, веднага слязоха и се втурнаха ДА ПОМАГАТ! Отваряха люлката, обясняваха ни за какво и как се използва, кой къде трябва да стои и се надпреварваха даже кой да я люлее...
Не знам дали Снежи разбра какво се случи, защото ментално не е съхранена, но майка й разбра!
Видях първоначалната изненада, а после и щастието в очите й!
Снежи е на 20години и от малка в 90% от случаите, ситуацията винаги е една и съща -
когато отидат на площадката децата бягат от нея, плашат се...
Снощи, нито едно дете не избяга...
Ей това беше от онези кратки моменти, дето се радваш,
че и ти си дал нещо на света.
И оставяш нещо след себе си!
Пък било то и една люлка....
26 юни 2020

петък, 8 май 2020 г.

БЛАГОДАРЕТЕ ПРЕДИ СЪН


Когато вечер падне мрак
И месец, своят огнен знак
на звездния покров дари,
Тогава ти БЛАГОДАРИ!

БЛАГОДАРИ, че още ден
отново лягаш уморен!
БЛАГОДАРИ и днес, защото
до тебе топло е леглото!

Че много други, заранта 
не ще прогледнат за света,
Че вечерта не други може,
да е в студено вече ложе.

Кажи БЛАГОДАРЯ във здрача,
отпуснал уморен клепачи,
че имаш къшей хляб в ръката,
че имаш трепет във душата

и дом, когато падне мрак,
където да подвиеш крак
и в който някой, да те чака.

Кажи БЛАГОДАРЯ, че още
пред тебе има дни и нощи!...
Че имаш две очи с които,
със някой да броиш  звездите...

В умарата след труден ден,
че слушаш Бах или Шопен...
Че има толкоз много хора,
лишени от слуха и взора!

Кажи, БЛАГОДАРЯ ти Боже,
за две ръце, с които можеш
любимите си, да прегръщаш,
когато се прибирш вкъщи!...

Нозе, за да те отведат
ако решиш, накрай светът.
БЛАГОДАРИ и още само,
че имаш на приятел рамо!

И щом за всичко си благодарил.
И щом за всяка грешка си простил.
Покрит със звездният покров отвън,
се потопи във най-невинният си сън!




Детето има нужда от нас, ТУК и СЕГА !

Децата притежават вродено любопитство, спонтанна способност да се учудват и стремеж да опознават, да изпробват и да се развиват... Те не нямат граници, карта и план. Те нямат предразсъдъци и задръжки. И дори чувството им за страх, все още не е достатъчно развито!.. Всичко това идва постепенно с опита и възпитанието! Децата са водени от вроденият си хедонизъм и егоизъм!.. Отговорност на нас - възрастните е, да поставяме постепенно техните граници, да ги запознае със стойността и значението на моралните ориентири за добро и недобро, за позволено и непозволено, за правилно и неправилно. Наша отговорност е, да ги напътстваме, в този им устрем, да ги наставляваме и подкрепяме в това тяхно Приключение за опознаване на света! Да им показваме и доказваме, най-вече с личният си пример, кое как и защо трябва или НЕ трябва... Като в същото време, не отнемаме напълно свободата им да изказват мнения, да правят избори и да вземат решения за нещата от живота им, които пряко ги касаят, в зависимост от способностите им на този етап от житейския им път.
Ако ние като родители сме прекалено "отсъстващи", независимо дали е физически или духовно( без занчение, дали сме свръх ангажирани с работа или друго)... Независимо, дали като възпитатели сме просто пасивни или сме привърженици на прекалено либералното възпитание... Или пък, изпадаме в другата крайност и сме прекалено контролиращи и авторитарни и ги товарим с личните си несъществени амбиции, с прекомерните си изисквания и очаквания или сме прекалено обгрижващи... Крайният резултат е един и същ - Неприспособими, непълноценни и не способни да се справят с живота си възрастни. Пасивни възрастни, които нямат смелостта, да правят свои лични избори и да изказват собствено мнение. Не могат да си поставят цели и да планират пътя, към тяхното осъществяване. Нямат волята, да вземат решения и да предприемат действия, нито енергията, упорио и последователно, да работят за тяхното реализиране.
Децата не са"интелектуални принтери".имат нужда от стимулираме на въображението и креативността!
Имат нужда, от поощряване на творческото и логическото им мислене! Децата, на се "интелектуални принтери", но са "емоционални огледала"! Те са отражение на начина по който реагираме спрямо тях, спрямо нашият партньор,.. спрямо всичко, което се случва с нас и около нас. За това ТРЯБВА, ДА БЪДЕМ ВНИМАТЕЛНИ!
Защото, често сме толково фокусирани върху това, което искаме детето ДА БЪДЕ, УТРЕ, че забравяме, че и ДНЕС, то Е човек, който има нужда от нашето време, внимание, обич и подкрепа , ТУК и СЕГА ! <3

четвъртък, 7 май 2020 г.

Езикът - Мост през Самотата и път към Другите - (част 2)



Питали ли сте се, защо майката все пак, успява да разпознае различните видове плач на своето дете и да се ориентира безпогрешно в неговите нужди, въпреки че то не само е невернално, но и е неосъзнато относно собствените си нужди и желания, както и че няма развити представи и понатиен апарат, нито развита способност, за целенасочено себеизразяване, взаимодействие и общуване!?
Ами, защото детето й Е ПРИОРИТЕТ и е Фокусирана върху неговото опазване и отглеждане. Това я прави свръх сензитивна, към реакциите и начините за изразяванети на различнте му състояния, при конкретни обстоятелства и към причинно-следствените връзки между тях.Нещата са в голяма степен валидни и при порасналите вече "неврбални" деца, тъй като липсата на говор, обикновено е свързана и с различна степен на ограниченост във възможността, за самообслужване и задовоюяване на потребностите.
Огромната разлика е, че докато при новороденото нещата се свеждат до задоволяването на така наречените базисни потребности, свързани с оцеляването му и физическото му състояние, в процеса на израстване, осъзнаване и формиране на Аза и характера, нещата значително се усложняват! Съответно, усложнява се и нужната комуникация, защото инвариантите стават в пъти повече.
Въпреки това, в много отношения, има допирни точки.
Някои от основните причини за плача на новороденото, които са валидни и за порасналите вече деца са:
1. необходимост от физически контакт с майката;
2. желание да удовлетвори своя глад;
4. желание да заспи, чувство на умора или общ дискомфорт;
5. необходимост от уриниране или изпразване на червата;
7. неразположение на детето (повишено вътрешночерепно налягане, разстройства на нервната система, повишена възбуда, хипертонус, патология на развитието, начало на инфекциозно или простудно заболяване, кожни заболявания);
8. повишена чувствителност на кожата;
9. тревога или уплаха, страх за своята цялостност, неудотворение от качеството на контакта с майката
Родителите (а за отрасналите невербални деца, и ангажираниге с тях специалисти) винаги трябва да имат предвид, че плачът на детето ВИНАГИ е свързан с някакви сериозни причини, които трябва да се изяснят и отстранят, своевремвнно!
Това важи и за порасналите вече, невербали деца! ❤
Лично на мен, най-тежко при отглеждането на сина ми (както и на децата, с които работя професионално) ми е, НЕ че трябва да съм техни ръце или крака, а че ми е трудно да проникна във техният вътрешен свят!
Представяте ли си, колко непоносимо тежко им е на тях, че не могат, ДА ПУСНАТ ВСИЧКИ СВОИ МИСЛИ, ЧУВСТВА И ЖЕЛАНИЯ НАВЪН!
Че НЕ МОГАТ, ДА СПОДЕЛЯТ!
Да споделят своите мечти, своите копнежи, своите желания, своите страхове, тъга и радости!
Защото, не случайно народът е казал:"Споделен грях, полвин грях, споделена радост, двойна радост!"
Защото смисълът на съ-Битието е, в СПОДЕЛЯНЕТО! ❤
Споделянето ни Приобщава! Прави ни ЕДНО ЦЯЛО! ❤
"Аз написах книгата на моя живот, за да могат хората да разберат, че и аз имам чувства! Като всички хора! Защото, като ме гледат, си мислят, че нищо не разбирам!", пише в своята книга Анжела Панчева - едно "невербално" отдавна пораснало момиче, което е получило лелеяната възможност, да общува!
Текстът е написан с помощтта на система, за алтернативна комуникация!

Тук говорим обаче, само за доциалната и емоционалната функция на комунккацята и езика, като средство (трансмитер), за пренос и обмен на информация. Той обаче, е много повече от това, зардно с гнозиса и праксиса, езика е един от трите "инстримента", за цялостното развитие на интелента.Но за това, друг път.
За щастие, вече и у нас има хора, които мислят и работят в насока, създаване на
алтернативи и възможности за комуникация, различна от конвенционалната. Докато обаче, те станат общодостъпни, не говофещирд хора, ще имат най-голяма нужда от нашата, на владеещите езика, подкрепа! Не струва толкова много! ❤
Ще завърша с това, с което почнах, за да е последното което ТРЯБВА ДА СЕ ЗАПОМНИ:
Не е важно, колко е ПЕРФЕКТНА комуникацията с хора, които са определяни като "невербални"!...
НАИСТИНА ВАЖНОТО Е, че макар и несъваршена, тази комуникация СЪЩЕСТВУВА!
Че им дава възможност, да се СЕБЕИЗРАЗЯТ и ДА СА СОЦИАЛНО ЖИВИ ВКЛЮЧЕНИ И АКТИВНИ! ❤
😷😷😷😷😷

Анжела Пенчева е българска писателка, артистка и поетеса. Автор е на автобиографичната книга „Моят живот. Да имаш ляв палец“, издадена през 2015 г. с подкрепата на издателство „Кибеа“. Книгата е написана само с един ляв палец в продължение на три години.

Анжела освен писател и поет е и актриса, играе в група за алтернативен театър в рамките на Общински театър „Възраждане“ заедно с хора, имащи сходни на нейните проблеми. Била е назначена за актриса с трудов договор към Нов български университет и театър „Възраждане“ по националната програма за заетост и обучение на хора с трайни увреждания. Работи с режисьора Кристиана Бояджиева с участието на актьори с физически увреждания.

А под ръководството на режисьора доц. Възкресия Вихърова работи с екип от артисти  върху реализирането на документален театрален спектакъл по автобиографичната й книга„Моят живот.Да имаш ляв палец“. Като основната цел на проекта е с помощта на иновативните технологии и сценичната форма Експериментален танц и театър да се покаже на целия свят как функционира и служи едно тяло, прието да се възприема като увредено. (Източник:wikipedia )

Езикът - мост през Самотата и път към Другите (Част 1)


Скъпи приятели, в началото на най-магичният месец - Декември-месецът на мечтите и сбъднатите коледни желания,
и в навечерието на Международният ден, с Хората с увреждания искам да споделя с вас нещо лично!

Хората са социални същества!
НЯМА ХОРА, КОИТО НЕ МОГАТ, ДА КОМУНИКИРАТ!
Има хора, чиито послания и начин на комуникация, НЕ РАЗБИРАМЕ!!! ❤
Въпросът скъпи приятели е, не дали и доколко можем, да комуникираме едни, с други!? Не е, дори, колко ПЕРФЕКТНА е комуникацията помежду ни, особено с хора, които са определяни като "невербални"!...
НАИСТИНА ВАЖНОТО Е, че макар и несъваршена, тази комуникация СЪЩЕСТВУВА! Че им дава възможност, да се СЕБЕИЗРАЗЯТ, да разчупят рамките и да излязат от социалната изолация, в която ги поставя невъзможността, за комуникация! Че им дава възможност, да са СОЦИАЛНО ЖИВИ И АКТИВНИ, като всички останали!
Ние нямаме дори бегла представа, колко ВАЖНО е това! Защото на нас ни е дадено изначално и съвсем естествано! И сме го приели за даденост!
НИКОЙ ОБАЧЕ, НЕ Е ЗАСТРАХОВАН!..
Защото никой не знае, какво му е подготвил живота и дали в един миг, всичко няма да се преобърне!?... Например, от един инсулт!...
Давате ли си сметка, колко НЕ съваршена е комуникацията дори между нас-вербалните!?... И колко често самите ние сме "изгубени в превода". Било защото прекалено много бързаме, или сме прекалено претоварени, защото сме разфокусирани, понеже сме засипани с прекалино много стимули; или сме прекалено стресирани и изневени, за да се спрем, спокойно и целенасочено, да изслушаме, а после и да осмислим казаното от другия! За да му дадем адекватна обратна връзка!...
Защото именно това е наистина ефективата комуникация!
ВСИЧКИ допускаме тези грешки по-малко (Ако сме по-интуитивни, емпатични и социабилни, или сме се обучавали в тази насока) или повече. Може би десетки пъти, ВСЕКИ ДЕН!
Какво тогава, ни дава право, да бъдем съдници и да ониществяваме и игнорираме нечий опит, да общува с нас, само защото посланието му към нас, не съвпада с нашите собствени и общоприетите начини и форми на комуникация! И защото, за да го разберем трябва, да излезем от уютната си зона на комфорт и да положим малко усилия!
И не само това, още по-страшното, нехуманно и дискриминативно в поведението ни е, че игнорирайки опитите му, да осъществи контакт и да се себеизрази, ние директно ГО УБИВАМЕ социално и емоционално, защото игнорираме мислите му, чувствата му, потребностите и желанията му. Ониществяваме ги интелектуално и емоционално!
Представете си, цял живот да сте затворени в шумоизолирана и затъмнена отвън стая. Така, че останалите, дори най-значимите и обичани от вас хора, нито да Ви чуват, нито да Ви виждат! Има ли нещо по-стресиращо и по-фрустриращо от това!?

През първите 3 месеца от живота си всички деца плачат много. Плачът е единствената възможност на детето да “каже” на майката, че нещо с него НЕ е наред и да я "призове", да задоволи определена негова потребност, която то не миже да задоволи само. Малко по-късно, се научават да изразяват и чувството си на комфорт и удовлетвореност, посредством смеха.



Продължава >>>

ДЕЦАТА НЕ ТЕ ОЦЕНЯВАТ ПО НЕЩАТА, С КОИТО СИ ГИ ОТРУПАЛ, А ПО ТОВА,.КОЕТО СИ ИМ ДАЛ ОТ ДУШАТА СИ И МИГОВЕТЕ ПРЕКАРАНИ ЗАЕДНО

 Децата не те оценяват по това колко пари имаш, в каква къща живееш или каква кола караш. Оценяват те по това, как се чувстват в твое присъс...